איציק טובול (צילום: פרטי)
איציק טובול (צילום: פרטי)

"מערך ההסעות של החינוך המיוחד לא מוכן לשנה החדשה"

האלימות, מצוקת כוח האדם ופיילוט ההסעות על ידי ההורים - שיחה עם איציק טובול, מנהל קבוצת ‘פתרונות בהסעות’ של החינוך המיוחד. העירייה: "משוכנעים שמערך ההסעות יפעל בצורה מיטבית"

פורסם בתאריך: 1.9.23 08:23

כבר שלוש שנים שיצחק טובול משכונת גילה מתעסק יומם וליל בנושא החינוך המיוחד בירושלים. שלוש שנים שהוא נפגש עם ראשי מינהל החינוך בירושלים, עם ראש העיר, עם שרי החינוך השונים, מנכ”לים וכל מי שצריך, כשבראש מעיניו דבר אחד: “הדאגה להורים המיוחדים”, כך לדבריו.

טובול, בן 56, עושה את הדברים בהתנדבות מוחלטת וללא כל תמורה כספית. במקצועו הוא מנהל פיקוח חשמל ברשות החשמל (במשרד האנרגיה). הוא נדרש לנושא החינוך המיוחד כאב לתאומים על הרצף האוטיסטי, והוא נכנס אליו עם לב ענק ועם אנרגיות מפה ועד להודעה חדשה. לשם כך הוא פתח את קבוצת ‘פתרונות בהסעות’, שם מציפים ההורים שלל בעיות.

השבוע, לקראת פתיחת שנת הלימודים ולפני שההורים מציפים אותו שוב עם שלל בעיות, הוא התפנה לשיחה עם “כל העיר”. "מניע אותי דבר אחד: הדאגה להורים המיוחדים", אומר טובול. "כשנודע לי ששני ילדיי הם בעלי לקויות תקשורת, הרגשתי שחרב עולמי. לא ידעתי איך לגשת לזה, לא ידעתי מה זה אומר ואיך זה הולך להשפיע על החיים שלי. ואז למדנו, אשתי ואני, מה זה אומר להיות הורים לילדים מיוחדים. זה דבר שממלא את החיים שלי בכל רגע ורגע, אך בד בבד גם מציב הרבה אתגרים וקשיים. אני יודע כמה קשים חייהם של ההורים המיוחדים ורוצה להקל עליהם מול הרשויות”.

השנה עוד רגע נפתחת – איך נראית התמונה מהעיניים שלך?
“לצערי, כל תחילת שנת לימודים יש בלגן אחד גדול בחינוך המיוחד בעיר. אנחנו העיר עם הכי הרבה ילדים מיוחדים בארץ, כ-13,000 (כשמערך ההסעות בירושלים כולל כ-27,000 תלמידים ותלמידות, ר"ג), ובאמת שקשה להכיל את כל הנושא הזה. אני נותן מילה טובה לעירייה שלפחות מנסה, אך גם מביע ביקורת שלצערי היא לא עושה מספיק ולא שמה את הנושא בראש סדר העדיפויות שלה”.

מההיכרות שלך עם הנושא – מהי מידת המוכנות לשנה החדשה?
“לא טובה, וזה בעדינות. כל השבוע האחרון הוצפתי בפניות ובבקשות עזרה מצד הורים, וזה עוד לפני שהחלה השנה. קיימתי פגישה עם בכירי מערך ההסעות לאורך כל הקיץ והתרעתי, אבל לא נעשה הרבה. לצערי מערך ההסעות של החינוך המיוחד לא מוכן כמו שצריך, ואני צופה שבשבועות הקרובים תהיה לי הרבה מאוד התעסקות”.

 

 

משרד החינוך ועיריית ירושלים יצאו בפיילוט אשר מאפשר לחלק מהורי החינוך המיוחד לקבל תשלום על הסעת ילדיהם – במקום לשלוח אותם בהסעות. מה דעתך?
“לצערי, מדובר בפיילוט שאין בו שום בשורה. לא התכוננו כראוי, לא יודעים מה הסכומים, לא יודעים מי זכאי. נטעו תקוות שווא בליבם של ההורים והנה, הגיעה תחילת השנה והכל מבולגן. אני חושב שהיו יכולים לחכות מספר חודשים ולהכין תכנית ראויה ומקיפה, אבל כאמור הכל נעשה בפזיזות”.

מהצד השני, יש לא מעט אנשים שאתה רוצה להודות להם. בבקשה.
“אני אציין לטובה את שיתוף הפעולה מול מערך ההסעות של עמותת לביא ועיריית ירושלים, את אבי גיספן, את שולי, אוראל, חיים, אבי, גרשון וכל השאר. בנוסף, אני מברך את העירייה על שהוסיפה שני תקנים למערך הליווי של ההסעות. אלו תקנים שיסייעו לשפר את המענים וזה מאוד מבורך".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מערך ההסעות בירושלים מסיע מעל ל-000,82 תלמידים ביום, 000,31 מהם בחינוך המיוחד, בלמעלה מ-004,4 הסעות. העירייה פועלת כל העת לייעול המערך ומפעילה מוקד ייעודי שנותן מענה בזמן אמת לכל בעיה העולה מהשטח. זמן ההגעה לבית ספר תלוי גם בצירי התנועה ובעיכובים היכולים להיגרם לאורך המסלול. כל טענה שעולה ביחס להתנהלות לא תקינה מצד המלווים או הנהגים, מטופלת במלוא תשומת הלב ובנחישות. כמו כן, פועלת העירייה לגיוס מלווים איכותיים עבור המערך. ככל ויש צורך, מתוגברות ההסעות במלווים, במטרה לתת מענה פרטני למקרים ייחודיים העולים מהשטח.

"בנושא הפיילוט החדש, מדובר במיזם חדשני שמובילה העירייה באישור משרד החינוך, שמטרתו לספק אופציה חלופית למערך ההסעות עבור הורים המעוניינים להסיע את ילדיהם באופן פרטני למוסדות החינוך. המעבר לביצוע חלק מההסעות על ידי ההורים, אמור לסייע גם להפחתת מסלולי הנסיעה הקיימים ולקיצור זמני הנסיעה עבור כלל משתמשי המערך. בימים אלו פנתה העירייה להורים לילדים בעלי לקויות מורכבות בהסעה, במטרה לאפשר להם להצטרף למיזם ההסעה העצמית. כלל הפרטים אודות המיזם יסוכמו מול ההורים שמעונינים להצטרף לתוכנית והכל בהתאם לקריטריונים.

"אנו משוכנעים שמערך ההסעות השנה יפעל בצורה מיטבית, והפיילוט יהווה בשורה עבור ההסעות בעיר בהמשך".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר