אילוסטרציה של כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: רינת אברג'יל)
אילוסטרציה של כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: רינת אברג'יל)

מיליארד שקלים לבניית 1,000 כיתות חדשות בעיר

משרד הפנים אישר לעיריית ירושלים הלוואה בסכום של מיליארד שקלים, לטובת בניית כיתות לימוד חדשות ברחבי העיר

פורסם בתאריך: 26.10.17 09:51

שר הפנים, אריה דרעי, חתם לאחרונה על היתר אשראי שיאפשר לעיריית ירושלים לקיחת הלוואה של מיליארד שקלים לבניית כ-1,000 כיתות לימוד חדשות ברחבי העיר. זאת כדי לספק מענה, גם אם חלקי, למחסור הקיים בכיתות בכל המגזרים בעיר.

מהעירייה נמסר כי לאור התנערותם של משרד האוצר ומשרד החינוך מהאחריות לממן את בניית כיתות הלימוד, יזם ראש העיר, ניר ברקת, מודל כלכלי ייחודי שבמסגרתו יכולה כעת העירייה לגייס מיליארד שקלים מכמה גופי מימון, לטובת בניית מאות כיתות חדשות. המהלך יחסוך לעירייה כ-140 מיליון שקלים באופן מדורג – כספים שאותם היא משקיעה מדי שנה מתקציבה השוטף לצורת שכירת מבנים זמניים, לא תקניים, אשר משמשים ככיתות לימוד.

 



 

בעירייה מדגישים כי במשך שנים נוצר מחסור באלפי כיתות לימוד תקניות בירושלים, בשל היעדר מימון. בעוד הגידול הטבעי בעיר עומד על כ-186 כיתות בשנה, מתקצבת המדינה כ-60 כיתות בשנה בלבד. על פי מיפוי שערכה העירייה, חסרות בעיר יותר מ-4,092 כיתות: כ-366 כיתות במגזר הכללי, כ-2,054 כיתות במגזר הערבי וכ-1,672 כיתות במגזר החרדי. משמעות המחסור היא שלכ-100,000 תלמידים בירושלים אין כיתה תקנית ללמוד בה. עלות סגירת הפער כולו מוערכת ביותר מחמישה מיליארד שקלים.

 



 

שר הפנים, אריה מכלוף דרעי ציין כי "האישור ניתן לעירייה לאחר שנבדק מקצועית כי היא ערוכה להלוואה בסדר גודל כזה, ובהתאם ליכולותיה. זהו צעד נוסף לחיזוק חברתי של האזורים המוחלשים ולחיזוקה של בירתנו ירושלים".

ראש העיר ניר ברקת הוסיף: "הקצאת 60 כיתות לימוד מצד משרד האוצר ומשרד החינוך זו חרפה שאני כראש עיר לא מוכן לחיות איתה ולו יום נוסף אחד. החלטתי שלא ניכנע לביורוקרטיה ולא 'נחכה למשיח', שכן תלמידי ירושלים זכאים ללמוד בתנאים ראויים. לא ייתכן שבמאה ה-21 לכ-100 אלף ילדים בירושלים לא תהיה כיתת לימוד תקנית".

מארגון ההורים למערכת החינוך בירושלים: "בהמשך להודעת עירית ירושלים ומשרד הפנים על אישור ההלוואה בסך מיליארד ש"ח לבינוי כיתות לימוד בירושלים. נזכיר שמתנהל דיון בבג"ץ שהגיש ארגון הורים למערכת החינוך בירושלים כנגד משרדי החינוך, האוצר ועירית ירושלים – בו דרש ארגון ההורים הירושלמי העברה מיידית של 4 מיליארד שקלים לבינוי כיתות הלימוד החסרות. אנחנו מעריכים ומודים לראש העיר ולשר הפנים על המהלך החשוב. יחד עם זאת , האחריות לבינוי כיתות לימוד הינה בראש ובראשונה של משרד החינוך ומשרד האוצר. העובדה שעיריית ירושלים מממנת את בינוי כיתות הלימוד ולא המדינה אינה סוף פסוק שכן מדובר בכסף של תושבי ירושלים, בעוד בכל רחבי הארץ המדינה היא זו שמממנת את בינוי הכיתות. בכל שנה משלמת עירית ירושלים 140 מיליון שקלים לשכירת ולשיפוץ מבנים שאינם שלה – תקציב שאמור להגיע ישירות מתקציב המדינה ולא מכספי הארנונה של התושבים".

שלמה קרפ, סגן יו"ר ארגון ההורים, מוסר: "הפגיעה בשכבות החלשות היא הרבה יותר חמורה מזאת עקב כך שעיריית ירושלים נאלצת לקחת הלוואה שהמדינה אמורה לספק לתושבי ירושלים. לצערנו, במקרים אלו, יאלצו לקצץ בצורה רוחבית על חשבון השכבות החלשות ביותר. אנו רואים בחומרה את הפגיעה בתושבי בירת ישראל, שמשרד האוצר ומשרד החינוך אינם ממלאים את תפקידם כראוי, וגורמים לעיריית ירושלים לקחת עול נוסף על כתפיה ואנו רואים זאת בחומרה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר