מליאת מועצת העירייה (צילום: טל הרדה)
מליאת מועצת העירייה (צילום: טל הרדה)

המועמדים לראשות העיר עונים: מה דעתך על מצב מערכת החינוך בירושלים?

איך צריכה להיות מערכת החינוך הירושלמית? המועמדים לראשות העיר משיבים לשאלת "כל העיר"

פורסם בתאריך: 11.8.18 19:07

שנת הלימודים התשע"ט הולכת ומתקרבת בצעדי ענק, כשנותרו עוד קצת יותר משלושה שבועות עד לצלצול הראשון שלאחר החופש הגדול. בינתיים, העירייה עמלה על שיפוץ מוסדות החינוך בעיר, ההורים והילדים עסוקים בקניות לשנה החדשה ובניצול מקסימלי של ימי החופשה שעד נותר להם.



כיתה (צילום אילוסטרציה: אילן אסייג)

כיתה (צילום אילוסטרציה: אילן אסייג)

העיר ירושלים, כידוע, היא עיר מאתגרת בשל מגוון האוכלוסיות הרחב שחי בה, כשלכל אחת מהן דרישות וציפיות שונות ממערכת החינוך. כשהבחירות לראשות העיר מתקרבות אף הן, פנה השבוע "כל העיר" למועמדים לראשות העיר עופר ברקוביץ, יוסי חביליו, אבי סלמן, רחל עזריה, משה ליאון, זאב אלקין וחיים אפשטיין – וגם למועמד החרדי הפוטנציאלי לראשות העיר יוסי דייטש, וביקש לדעת מה הם חושבים על מערכת החינוך בעיר.

יצוין כי חיים אפשטיין ויוסי דייטש לא השיבו לפניית "כל העיר".

עופר ברקוביץ (צילום: אורן בן-חקון)

עופר ברקוביץ

"אני ותנועת התעוררות רואים בחינוך מלאכת קודש לחיזוק הסובלנות, השוויון, והאהבה לירושלים. מיום הקמת התנועה, חרטתנו על דגלה מערכת חינוך חזקה למען כלל המגזרים: דתיים חילונים וחרדים, במערב ובמזרח העיר. בנוסף, אני רואה חשיבות בחיזוק הקשר של תלמידי ירושלים עם מוסדות האקדמיה והשלטון בעיר ואפעל להעצימו. כמו כן, נפעל לחיזוק החיבור הייחודי לגיאוגרפיה, להיסטוריה ולאוכלוסייה המגוונת בעיר דרך תוכנית חינוכית מתאימה.

"כידוע, תנועת התעוררות מפתחת את תחום החינוך החל משלב הגיל הרך. בתחום זה אנו פועלים להגדלת מספר המוסדות המפוקחים לגילאי 3-0, הרחבת תוכנית יום לימודים ארוך ועוד.

"חברי תנועת התעוררות בראשותי לוקחים אחריות כלפי הילדים ובני הנוער במשך כל שעות היממה. לכן נמשיך להגדיל את המענים השונים הניתנים מחוץ לשעות הלימודים: תנועות נוער מגוונות וחזקות, מועדוני נוער, מרכזי תעסוקה, ומרכזים הנותנים מענים לנוער גאה, נוער יוצא הציבור החרדי, לבני נוער שנשרו ממוסדות לימוד ועוד.

"למרבה הצער מידי שנה בירושלים עומדים מספר בתי ספר בסכנת סגירה, והעירייה נזעקת לחזק בתקציב כשהפגיעה בבית הספר כבר קיימת. התעוררות תפעל לשינוי מצב זה על ידי ליווי כלל מוסדות החינוך בעקביות ומתן מענה בזמן אמת. השקעה בחינוך היא השקעה בעתיד העיר. אנו נשקיע במורים, בתלמידים ובמוסדות, ונצמיח דור שמכבד את הזולת, שומר על סביבתו, יוזם ומעורב, ומחובר יותר לירושלים – ומתוך כך גם יבחר להישאר בה".


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו

"החינוך הוא ההשקעה החשובה ביותר לעתיד. בית הספר איננו רק מקום לשינון חומר לימודי, אלא מוסד חינוכי שצריך להקנות ערכים וכלים לחיים והחינוך שילד יקבל, ישפיע עליו לכל חייו. לאור זאת בכוונתי להחזיק כראש העירייה, גם בתיק החינוך. אני מאמין שיש להגדיל את המשאבים המוקצים לחינוך. להשקיע ולשפר את בתי הספר האזוריים, הנותנים את המענה לרוב הציבור, הן בתקציבים והן בכוח הוראה מעולה, זאת על מנת שבתי הספר הללו יהיו אטרקטיביים גם לתלמידים מצטיינים. עם זאת, יש גם לשמור על בתי הספר הייחודיים ובתי הספר העל אזוריים המעודדים מצוינות, כאשר חלק מהמקומות בהם יוקצו לתושבי השכונה וחלק אחר יהיה פתוח לכלל התלמידים, מצטיינים ואחרים.

"החינוך צריך להיות הסיבה להישארות האוכלוסייה בירושלים. יש לשמור על מוסדות החינוך הממלכתיים והממלכתיים-דתיים בשכונות ולמנוע דחיקת או סגירת בתי הספר, דוגמת ברנדט בנווה יעקב ואורט רמות, בתי ספר שנלחמתי על הישארותם במקומם.

"במקביל, אסור לירושלים להזניח את מערכות החינוך החרדיות והערביות. יש לפתח באופן משמעותי את החינוך הממלכתי חרדי. כראש עירייה אתנה מימון עירוני לבתי ספר חרדיים בלימוד מקצועות הליבה. שום שקל עירוני לא יועבר למוסד חינוכי שלא ילמד את מקצועות הליבה ויאפשר לבוגריו להשתלב בשוק העבודה. אשקיע משאבים עודפים גם בחיזוק החינוך הממלכתי במזרח ירושלים. אצמצם את הפערים הקיימים, הן בתחום הבינוי של כיתות לימוד והן בתחום התקצוב ואפעל על מנת לעודד את ההורים לשלוח את ילדיהם למסגרות ממלכתיות ישראליות".


אבי סלמן (צילום: אסף קרלה)

אבי סלמן (צילום: אסף קרלה)

אבי סלמן

"נושא החינוך חשוב מאוד לליבי. גם בחלק משירותי הצבאי לקחתי חלק חשוב בפעילות חינוכית בחיל החינוך, במסגרתה פעלתי בתפר שבין צבא לחברה ופיקדתי על מאות חיילים שפעלו בבתי הספר ובפעילות חינוכית בלתי פורמלית במקומות נחשלים.

"ידוע לכולם שבחינוך אין סטטוס קוו. אני לא שייך לאותם מועמדים שרואים רק שחור ושלילי, אלא מברך על הקידום שנעשה בתחום החינוך בתקופתו של ניר ברקת, ולאחר שאבחר לתפקיד ראש העיר בכוונתי להמשיך מאותה נקודה שניר ברקת הפסיק. בנוסף בכוונתי לבחון וללמוד האם היתה התייחסות שוויונית לכל הקהלים, ובשיקול מעמיק ומתוך שקיפות ביחד עם יועצים, מומחים, ארגוני ההורים והמורים, מועצת התלמידים והמתנ"סים לקדם את מערכת החינוך עוד יותר, על מנת ששום זרם ומגזר לא יצטרך לפתוח בשביתות והפגנות וכדי שילדי ירושלים יספיקו להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין.

"בכוונתי לקדם את המודל של בית ספר בויאר בשכונות ירושלים. אני מאמין שאם ישנה פנימייה בבויאר שקולטת תלמידים מכל הארץ ומביאה אותם להישגים מצוינים, אין סיבה שלא יפעל מודל כזה בשכונות, שבו נבנה שכבת מנהיגים צעירים מתוך שכונותיה של העיר ירושלים.

"במפגשיי הרבים עם התושבים מכל סוגי הקהילות אני מבטיח לשמוע את טענותיהם לגבי מערכת החינוך בירושלים. דוגמא לכך היא מאבק הסייעות אותו אני מוביל מזה שנה, במטרה לחזק את מעמדה של הסייעת במערכת החינוך כדמות מרכזית שפועלת במסגרת החינוכית. חינוך טוב לילדנו מבטיח עתיד טוב לעתיד ירושלים".


רחל עזריה (צילום: פרטי)

רחל עזריה (צילום: פרטי)

רחל עזריה

"בירושלים אין מערכת חינוך. יש מערכות חינוך. חלק מהן מצוינות – מוסדות מהמובילים בישראל, חדשנות, מצוינות וטיפוח הישגים. אך חלק מהן זקוקות לתשתיות ולכיתות לימוד, ולשיקום מן היסוד. למהלך מקיף שכולל הצבת חזון, תכנון לטווח ארוך, והשקעה תקציבית.

"בירושלים ישנם 250,000 תלמידים, שכל אחד מהם פוגש מערכת חינוך אחרת. יש בתי ספר שלוקחים חלק במערכת החינוך הממלכתית והממלכתית דתית ויש שפועלים באופן עצמאי. עצוב לחשוב שסיכויי ההצלחה של תלמידה או תלמיד מירושלים מבוססים על השכונה שבה היא גרה, או כמה כסף יש להוריהם. אני מאמינה בסיכוי שווה. בתכנון ארוך טווח שמשמר את הייחודיות של כל קבוצה או קהילה, אבל בונה בסיס של מצוינות. בהקניית חדשנות טכנולוגית ומענה אישי לתלמידים, לא משנה באיזו מערכת חינוך הם לומדים.

"בשנים האחרונות הובלנו בסיעת ירושלמים את מהפיכת החינוך לגיל הרך בעיר, אבל אסור לנו לעצור בגנים. עיריית ירושלים בראשותי תוביל מהפיכה בבתי הספר מיסודי ועד תיכון באמצעות רצף חינוכי מסביב לשעון ותקצוב משמעותי של החינוך הבלתי פורמלי, כחלק מתפיסה שחינוך בונה קהילה חזקה. חינוך בעיני הוא דרך חיים, שבמסגרתו הקהילה מכילה את כל הגוונים של העיר ויוצרת סביבה משותפת של אמון הדדי ושיתופי פעולה בין מורים, תלמידים והורים כדי שלכל תלמידה ולכל תלמיד תהיה הזדמנות שווה להצלחה. תאמינו, זה אפשרי".


משה ליאון (צילום: Kopitchinski & Yado photography)

משה ליאון (צילום: Kopitchinski & Yado photography)

משה ליאון

"מערכת החינוך בעיר טובה באופן יחסי, אך עדיין יש הרבה עבודה ודרושים שיפורים מערכתיים. החינוך, הוא התשתית החשובה ביותר שעליה יצמח ויתפתח דור העתיד של ירושלים ועל כן בכוונתי לתת דגש מיוחד – תקציבי ואנושי, למען חיזוק מערכות החינוך בבירה.

"בשנים האחרונות, במסגרת תפקידי כיו"ר המינהלים הקהילתיים, למדתי היטב את כל הצרכים הספציפיים וההכרחיים בכל אזור ושכונה בעיר, החל מרמת הפעוטונים, דרך בתי הספר היסודיים וכלה במאמצים הגדולים להעלאת אחוז הזכאים לבגרות בקרב בוגרי התיכון.

"תקצר היריעה מלפרט את היקף המשימות והאתגרים בתחום החינוך, אך אמנה מספר נושאים חשובים במיוחד שאותם אקדם לאחר כניסתי לתפקיד ראש העיר, וביניהם: זכאות לחוג חינם לכל ילד, הקמת מערך הסעות חינמי לתלמידי בתי הספר בעיר, תוספת של כיתות לימוד, השוואת תקציב החינוך עבור כל ילד לפי המדד בערים המובילות בישראל, הוספת תקציב לטובת הגדלת שעות העבודה של הסייעות בגנים ובבתי הספר, הקמת מערך הדרכת הורים, פתיחת בתי ספר לפעילויות חברתיות לאחר שעות הלימודים, הגדלת תקציבים להעצמת תלמידים בסכנת נשירה, הנפקת כרטיס תלמיד, הקצאת מבנים לתנועות הנוער ושת"פ עם מוזאונים. נושא נוסף שקרוב לליבי במיוחד הוא החינוך המיוחד, כאשר בכוונתי להקים צוות שיבחן באופן ייעודי את הצרכים של תלמידי החינוך המיוחד ובני משפחותיהם.

"אני מאמין שחינוך חייב להיות מושתת על אהבה ומסירות לכל ילדה וילד, מכל מגזר או ציבור, ולכן אפעל בכל כוחי למען השגת היעדים הללו".


 

בדרך לבית הספר (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

בדרך לבית הספר (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)


זאב אלקין (צילום: עמית שאבי)

זאב אלקין (צילום: עמית שאבי)

זאב אלקין

"מערכת החינוך בירושלים היא אחת מהחוזקות של העיר ואחת מהסיבות שהתושבים בחרו לגור בה. ההישגים בתחום, בכל המגזרים, מדברים בעד עצמם. אחת מההחלטות החשובות בשנים האחרונות היתה ההחלטה על פתיחת אזורי הרישום, שאפשרה להורים לבחור את הטוב ביותר עבור ילדיהם. ניתן למצוא הרבה יוזמות של מערכת החינוך, שהתחילו בהובלת בתי הספר בירושלים, מה שהפך את העיר למרכז מוביל בתחום. כראש עיר אני מתכוון לשמור על כך ולכן גם אשאיר את תיק החינוך אצלי בסיעה, וגם אבחר בנציג בכיר ממערכת החינוך הירושלמית להיות באחד מהמקומות הראשונים ברשימה למועצה. באתי לפוליטיקה מתוך מערכת החינוך כאיש האוניברסיטה העברית, ולכן אני מייחס חשיבות עצומה לנושא.

"חשוב לשמר ולא לאבד את היתרונות של ירושלים בחינוך, אך לזכור במקביל שיש כמה אתגרים בירושלים. לדוגמא, ישנו מחסור דרמטי בכיתות, במיוחד במגזרים החרדי והערבי, שיש לפתור ולהשקיע בכך מאמצים רבים. היתה התקדמות בשנה האחרונה במאמצים שהוביל ניר ברקת, ואני מתכוון להמשיך זאת ביתר שאת.

"דוגמא לאתגר נוסף היא מערכת החינוך במזרח ירושלים, שסובלת מאחוזי נשירה גבוהים, מהסתה בספרי הלימוד, לימוד לבגרות פלסטינית שחוסמת את התלמידים מתעסוקה ושילוב ועל כן יש לשנותה מן יסוד ולהעביר אותם למערכת החינוך הישראלית.

"כראש עיר אני גם מתכוון לקדם רפורמה מעמיקה בחינוך לגיל הרך שתמצב את ירושלים כאחת הערים המובילות בישראל בתחום זה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר