ועידת החינוך של ירושלים

יום שלישי במוזיאון ארצות המקרא: ועידת החינוך של ירושלים

הוועידה, ביוזמת ובהפקת "כל העיר", תעסוק בנושאים הבוערים במערכת החינוך בירושלים, כמו מעורבות הורים, ילדים והרשתות החברתיות ומגוון מגזרי החינוך בעיר

פורסם בתאריך: 17.8.18 09:00

ועידת החינוך של ערי ישראל מגיעה לירושלים, ותיערך ביום שלישי הקרוב, 21.8, באודיטוריום של מוזיאון ארצות המקרא. הוועידה, ביוזמת ובהפקת "כל העיר". תיפתח בשעה 9:00 ותימשך עד לסביבות השעה 13:00, ותעסוק בכמה מהנושאים הבוערים ביותר, שמטרידים בוודאי כל אדם אשר עוסק בחינוך או מעורב בו: מערובות ההורים במערכת החינוך, חדירת הרשתות החברתיות לחיי התלמידים ולבתי הספר, זרמים שונים בחינוך בירושלים ועוד ועוד.

(**הוועידה פתוחה לציבור הרחב. הכניסה ללא תשלום בהרשמה מראש, בטלפון
02-5315885 או דרך אתר הוועידה: http://reg.co.il/edujerusalem

 



לוועידה שותפים מפעל הפיס, הסתדרות המורים וארגון המורים. רשת קו אופ מעניקה לה חסות בירושלים.

אל ועידת החינוך זומנו מכובדים רבים, בהם ראש העיר ניר ברקת, מנכ"ל מפעל הפיס עמרי לוטן, יו"ר מנח"י אביב קינן, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, יו"ר מועצת התלמידים רותם נעימי, אנשי תקשורת בכירים מכלי התקשורת המרכזיים בעיר ועוד.

ועידת החינוך תחל עם דברי פתיחה, כשלאחר מכן יתקיימו שני מפגשי אחד על אחד: בראשון, המנחה מאיה חסון-קראוס מרדיו ירושלים תשוחח עם ראש העיר ניר ברקת, מחזיק תיק החינוך בעשר השנים האחרונות, כשלאחר מכן ישוחח עמית אהרנסון עם ראש מנח"י אביב קינן.

סיגל קליין (צילום: פרטי)

סיגל קליין (צילום: פרטי)

אחד הנושאים המרכזיים שבהם תעסוק הוועדה, כאמור, הוא נושא מעורבות ההורים במערכת החינוך. סיגל קליין, מנהלת קריאייטיב דיגיטל ב"כל העיר" ואימא ל-3, אשר תשתתף בפאנל בנושא, אומרת בהקשר זה: "לטעמי צריכה להיות מינימום התערבות של הורים במערכת החינוך. כך נכון, לדוגמה לגבי שיעורי הבית: הילד צריך להיות אחראי על כך, ולא ההורה, ולמרות זאת אני רואה הורים רבים שמבררים מה היו שיעורי הבית, מבקשים עזרה ואף מכינים את שיעורי הבית עבור הילד שלהם. כאשר האחריות היא של הילד בלבד, הוא לומד להיות עצמאי ולפנות בעצמו למורה. מנקודת מבטי, הוועידה הזו תהיה ועידה מאוד ירושלמית, שמדברת אל הקהל הירושלמי ועל מה שקורה פה, בעיר שלנו, לאורך כל השנה. נעסוק בדברים שעולים 24/7 באתר ובעיתון – אלו דברים שמעניינים את כולם. כאימא אני רואה בוועידה דבר חשוב מאוד, מעניין מאוד, ואני קוראת גם להורים להגיע אליה, ולא רק לאנשי חינוך, כי חשוב להכיר, לשמוע גישות ודעות, לפתוח את הראש ולשמוע על תחום החינוך במובן הרחב של המילה".

אמנון רבינוביץ

אמנון רבינוביץ

"בעיניי יש היום יותר ויותר הורים שנוטים לאחד הקצוות בנוגע לחינוך של הילד – או למעורבות נמוכה מאוד, או למעורבות יתר", מוסיף אמנון רבינוביץ', מנהל החטיבה בתיכון זיו, שישתתף בפאנל שיעסוק במעורבות ההורים וברשתות החברתיות. "לטעמי חשוב לייצר משהו מאוזן, שנכון לילד ושמתמקד לא רק בתוצאות. אני חושב שהורה צריך להיות מעורב וללמד את הילד, אבל מתוך מטרה לתת לו כלים להיות עצמאי. בעניין הרשתות החברתיות, או העולם הווירטואלי בכלל – המצב דורש שינוי גדול מאוד. הרבה הורים לא יודעים מה קורה בעולם הווירטואלי של הילדים שלהם, ומדובר בסביבה שבה הילדים נמצאים שש או שבע שעות ביום. אין זה משנה באיזו סביבה בדיוק מדובר – וואטסאפ, פייסבוק או כל דבר אחר – הילדים זקוקים בה מאוד למבוגרים, כמו בחיים האמיתיים, כדי להקל עליהם, כדי לשמור עליהם וגם כדי לייעץ להם. מדובר בעניין חשוב מאוד, ולו רק כדי לקדם את אחד המרחבים הכי משמעותיים שילדים נמצאים בו, ושהם מגדירים את עצמם ביחס אליו".

רבינוביץ מוסיף ומציין כי "אני חושב שככל שהיוזמות ליצירת שיח חינוכי משמעותי של מורים, של הורים, של נשות חינוך ושל אנשי חינוך – כפי שעושה ועידת החינוך הזו – יתקיימו בתדירות גבוהה יותר וככל שנתמיד ביצירת מסגרות כאלו לקיום השיח, כך המדינה שלנו תרוויח יותר".

מיכל פישמן-רואה (צילום: יולי שוורץ)

מיכל פישמן-רואה (צילום: יולי שוורץ)

"להשקפתי, יש מעורבות ויש התערבות", אומרת מיכל פישמן רואה, מנהלת קבוצת הפייסבוק 'אמהות ירושלמיות (והסביבה)', ובעלת הטור השבועי 'אימא ירושלמית' ב"כל העיר". "מעורבות היא למען הילדים, ליצירת מקום טוב יותר להתפתח ולחיות בו, ולהבטיח לילדים את הטוב ביותר; התערבות היא משהו נקודתי יותר, בתוך מערכות החינוך. היתרון ברשתות החברתיות הוא שאנחנו מעורבים 'למען', בצורה קהילתית יותר. היום לרשת החברתית יש כוח חזק יותר מהרבה מקומות אחרים. זו פלטפורמה לשינויים חברתיים. מצד שני, תופעה שצורמת לי מאוד היא השימוש בכוח של הרשתות החברתיות לשלילה: כל אחד הופך לשופט, והאצבע קלה על ההדק. השימוש של רשתות חברתיות צריך להיות מבוקר, מודע. הרשת החברתית היא לא מקום לסגירת חשבונות.

עצם קיום הוועדה הוא דבר חשוב מאוד. אנחנו מפנים אור אל דברים שנראים לנו מאוד מאוד טריוויאליים ביומיום, דברים שאנחנו לא עוצרים לרגע להסתכל ולבחון אותם, לעשות חושבים עם עצמנו. הוועידה באה ממקום מצוין גם להורים, לאפשר להם לראות את הדברים מזוויות שונות, להיחשף לעוד צדדים של כל נושא ולעוד אפשרויות".

מוטי סמט (צילום: פרטי)

מוטי סמט (צילום: פרטי)

מוטי סמט, איש חינוך מוכר בעיר ויו"ר סניף הסתדרות המורים בירושלים, שיישא דברים בפתח הוועידה: "אני מאוד בעד מעורבות הורים, אבל צריך לפענח את הנוסחה הזו ולענות על השאלה 'מהי מעורבות?'", "זו ועידה חשובה, יועלו בה נושאים חשובים שמעניינים ומטרידים את כל עם ישראל – כל הורה והורה, כל מורה ומורה וכל מנהל ומנהל. לדבר זה טוב, אך השאלה היא מה קורה בפועל. טוב שמדסקסים, חשוב שמדסקסים, אך מהי ההשפעה על המנהיגות? אני מברך על קיומה של הוועידה, חשוב שתהיה ועידה, שתהיה התמודדות עם הנושאים; חשוב שאנשים ידברו, שיוציאו מתוך ליבם את מה שיש להם לומר".

משה אבן (צילום: פרטי)

משה אבן (צילום: פרטי)

משה אבן, מזכיר סניף ירושלים של ארגון המורים, שיישא גם כן דברים בפתיחת הוועידה, מדגיש עד כמה מהותי ליצור שינוי בשטח: "הדבר החשוב ביותר הוא שמעלים את החינוך לסדר היום. מבחינתי, עניין זה לבדו לא מובן מאליו ומשמעותי מאוד. אנחנו אלופי עולם, או לכל הפחות סגני האלופים בדיבורים, ולדבר זה בסדר – אבל צריך גם לעשות משהו אחרי שמדברים. אני שמח שהחינוך עולה לסדר היום הציבורי, ואם מתוך הדיבורים בוועידה חמישה או עשרה אחוזים יתבצעו, יתקיימו, ישונו או ישופרו – לדעתי זו תהיה הצלחה. החינוך כחינוך הוא יותר מהשאלה לגבי חמש יחידות מתמטיקה או חמש יחידות אנגלית – שגם זה נושא חשוב ומעניין. כשמסתכלים מסביב מבינים שיש פה בעיה של תרבות, של התנהגות, דברים שמפריעים לכולנו ביומיום, ועל זה ארצה לדבר בוועידה, בתקווה להעביר מסר חיובי. אני אומר דבר כזה: כולנו טסים לחו"ל ורואים את התרבות ואת ההתנהגות של המקומיים. אם כל אדם שחוזר מחו"ל ייקח 20 אחוז מהדברים הטובים שראה שם ויישם אותם בארץ, החברה כאן תתהפך לחיוב שבע פעמים".

 

"מעל לכול, חשוב שמדברים חינוך", אומר אלי יעקבי, יו"ר מינהל קהילתי נוה יעקב, שישתתף בפאנל שיעסוק במגזרי החינוך בעיר. "חשוב מאוד שמעלים נקודות, דילמות – זו הדרך הטובה והבריאה ביותר. בוועידה כזו כל אחד יכול ללמוד מהשני, גם לחיובי וגם לשלילי, מה לעשות ומה לא לעשות".

אלי יעקבי (צילום: פרטי)

אלי יעקבי (צילום: פרטי)

יעקבי מדבר גם על המשמעות החשובה של הנושא שבו יעסוק הפאנל: "יש פה הזדמנות נהדרת: יתאסף כאן יחד פאזל של אנשים שמגיעים מרקע שונה וממגזרים שונים. נוכל להכיר אחד את השני, את הזרמים השונים בחינוך, ויש בזה מעלה גדולה מאוד. אני מברך את כל השותפים על כינוס הוועידה הזאת. ירושלים היא עיר מאוד מגוונת, ואד הדברים הבולטים ביותר כאן הוא שאנחנו פשוט לא מכירים אחד את השני מספיק. גם אם נדמה לנו שאנחנו מכירים – אנחנו לא. הוועידה הזו תאפשר לנו להכיר קבוצות שונות, גופים שונים ומגזרים שונים, וללמוד אחד מהשני. כשיושבים יחד ומדברים חינוך, מעלים צרכים, מעלים נקודות מרכזיות, זה דבר חשוב מאוד לדעתי".

רמדאן דבש (צילום: פרטי)

רמדאן דבש (צילום: פרטי)

העובדה שפאנל שלם מוקדש למגזרים השונים בחינוך, בירושלים ובכלל, היא עניין חשוב בפני עצמו. עד כמה חשוב? מספיק לשמוע את הקולות המגיעים ממזרח העיר כדי להבין זאת. "המצב במזרח ירושלים קריטי מאוד, ויש הרבה מה לשנות", אומר רמדאן דבש, מוכתר ויו"ר מינהל קהילתי צור באהר, שישתתף גם הוא בפאנל החשוב. "גויסו לאחרונה הרבה מאוד כספים לטובת המערכת, אבל בפועל אין בקרה ואין התקדמות, לא בחינוך הכללי ולא בלימוד עברית למשל. בדיוק להיפך: יש מחסור במורים לעברית, אין דאגה לתושבים המקומיים ומצבנו קשה מאוד. התנאים השתפרו – יש מחשבים, יש טכנולוגיה, יש בתי ספר מיוחדים, אבל התוצאות: אפס. ועידה כזו היא דבר חשוב, בוודאי, אבל צריך במקביל גם לגבש תוכנית אמיתית, לשבת עם מומחים, לבצע סקרים, לשוחח ולהקשיב לאנשי השכונות, לא רק לשפוך כספים. אם לא ייקחו את הדברים לידיים, שום דבר לא ישתנה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר