חזרה ללימודים (צילומים: אורן בן-חקון, אמיל סלמן)
חזרה ללימודים (צילומים: אורן בן-חקון, אמיל סלמן)

שנת הלימודים תשע"ט יצאה לדרך: כ-268,000 תלמידות ותלמידים בעיר

הבוקר החלה שנת הלימודים תשע"ט - 10 בתי ספר חדשים נפתחו השנה בעיר; השכונות השיאניות בגידול במספר התלמידים: פסגת זאב, הר חומה וגילה. כל הנתונים

פורסם בתאריך: 2.9.18 06:41

היום, ראשון, 2 בספטמבר 2018, תיפתח שנת הלימודים תשע"ט – לפי נתוני מינהל החינוך בעיריית ירושלים השנה ילמדו במערכת החינוך בעיר – בכלל המגזרים – ממלכתי, ממלכתי-דתי, חרדי וערבי – 267,507 תלמידות ותלמידים.

לעומת זאת, בשנה שעברה – תשע"ח, למדו בירושלים ערב פתיחת שנת הלימודים 265,040 תלמידות ותלמידים ובשנת הלימודים תשע"ז 260,913 תלמידים ותלמידות.

עוד לפני נתוני מנח"י השנה 18,502 תלמידי כיתות א' יתחילו את שנת הלימודים בפעם הראשונה.

השמות הנפוצים בקרב תלמידים העולים לכיתה א' במגזר הכללי: נועה, שירה וטליה לבנות – אורי, דוד ונועם לבנים; במגזר החרדי: שרה, רחל ורבקה לבנות, יוסף, משה ודוד לבנים; במגזר הערבי השמות הנפוצים לבנות הם: לין ליאן וחלא, ולבנים השמות הנפוצים הם מוחמד, יוסף ואדם.

כמו כן, 16,402 שמיניסטים – תלמידי י"ב, יתחילו את שנת הלימודים האחרונה.

לפי מינהל החינוך הירושלמי התקציב המושקע בפתיחת שנת הלימודים תשע"ט הוא 185 מיליון שקלים. סך הכל תקציב החינוך בירושלים עומד על כ-1.9 מיליארד שקלים בשנת 2018. בנוסף, כפי שפורסם ב"כל העיר", העירייה לקחה השנה הלוואה בסך מיליארד שקלים מהמדינה עבודה בניית 2,000 כיתות לימוד חדשות.

במגזרים הממלכתי והממלכתי-דתי ייפתחו 48 כיתות חדשות, אלו מצטרפות ל-8 כיתות, שנכנסו במהלך שנת הלימודים הקודמת. סך הכל בכלל המגזרים ייחנכו 222 כיתות חדשות בפתיחת שנה הלימודים תשע"ט.

בעיריית מציינים כי השנה נרשם שיא של 10 בתי ספר חדשים שייפתחו השנה בעיר – שבעה במגזר הממלכתי וממלכתי-דתי, אחד חרדי ועוד שניים במזרח העיר. בתי הספר החדשים שייפתחו השנה הם: אורט גבעת רם, חטיבת ביניים, ממלכתי; רמות אלון, חטיבת ביניים, ממלכתי, שכונת רמות; נוה עציון, יסודי, ממ"ד, שכונת קרית היובל; סמינר שושנים, על יסודי, חרדי רשמי, שכונת יפה נוף; מכיל (חינוך מיוחד ורגיל), יסודי, ממ"ד, שכונת קטמון; בי"ס לשפות, יסודי,  שכונת הר הזיתים; בי"ס לרובוטיקה ומדעים, יסודי, שכונת שועאפט; בי"ס ייחודי גבעת רם, יסודי, ממלכתי, שכונת בית הכרם; בי"ס השכונתי איפכא, שכונת פסגת זאב; בי"ס ניסויי ארגנטינה, חטיבת ביניים, ממלכתי, שכונת קרית היובל.

חזרה ללימודים (צילום: אמיל סלמן)

חזרה ללימודים (צילום: אמיל סלמן)

מי הן השכונות השיאניות בגידול במספר התלמידים? לפי נתוני מינהל החינוך בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי, המגזר הציוני, השכונות השיאניות הן פסגת זאב שבה ילמדו השנה 7,266 תלמידים ותלמידות לעומת 7,078 בשנה שעברה; אחריה הר חומה עם 6,832 תלמידות ותלמידים, לעומת השנה שעברה שבה למדו 6,651; וגם גילה ממוקמת בצמרת השכונות השיאניות בירושלים – השנה ילמדו בשכונה 5,213 תלמידות ותלמידים לעומת 5,100 בשנת תשע"ז.

החינוך המיוחד: במנח"י אומרים השבוע כי במסגרת החינוך המיוחד ייפתחו 10 כיתות גן חדשות בשלושת המגזרים. בנוסף, בית ספר נעורים, בית ספר ברושים ומתחם גני אדי שור עברו שיפוץ עומק מסיבי ובית ספר המעיין עובר שיפוץ עומק בשיתוף עם הקרן לירושלים. עלות השיפוצים עומדת על כ-5,400,000 מיליון שקלים.

בנוסף, לפי מנח"י, במגזר החרדי ייחנכו 131 כיתות חדשות וכ- 30 מיליון ששקלים יושקעו בתכניות חינוכיות ייחודיות לחינוך החרדי. תכנית האבחונים בחינוך החרדי תתרחב ל-3,200 תלמידי כיתות ו' בתלמודי תורה, ויופעלו תכניות למניעת נשירה כגון: 10 חדרי מל"א (מרחב לימודי אחר), 15 מרכזי למידה, חניכה אישית לכ-800 ילדים בסיוע המשרד לפריפריה הנגב והגליל, הכפלת היקף תכנית ניצנים ועוד.

כ-47,000  מתלמידי מזרח ירושלים ילמדו בתשע"ט במערכת החינוך הרשמית, כ-7,500 תלמידים מתוכם ילמדו במסגרת התוכנית הישראלית – עלייה של 23 אחוז לעומת השנה שעברה. בנוסף, שני בתי ספר חדשים נפתחים השנה במזרח העיר ויחנכו 43 כיתות חדשות.

עוד בחינוך במזרח העיר – השנה תופעל תכנית מצטיינים לתלמידי תיכון המכשירה לאקדמיה, ולאקדמאים המכשירה לתעסוקה. בנוסף, בשנה הקרובה ילמדו במכינות הקדם אקדמיות כ-300 תלמידים ממזרח העיר, לעומת עשרות בודדות בשנים האחרונות ויחלו קורסים מקצועיים קצרי טווח בבתי הספר העל יסודיים כגון: תיקון טלפונים, בישול, טכנאי PC.

כ-20 מורים חדשים לעברית יחלו ללמד בשנה הקרובה במזרח העיר. יוכנס רכיב לימודי עברית לצהרונים ולגני הילדים ויוקמו אולפני עברית לצוותי ההוראה.

כיתת מחשב (צילום: ניר קידר)

כיתת מחשב (צילום: ניר קידר)

במינהל החינוך מספרים כי השנה החלו עבודות להקמת M21  – מרחבי חדשנות ב-70 בתי ספר בכל 3 המגזרים בעלות של כ-5 מיליון שקלים בתקציב משרד החינוך. 60 בתי ספר בכל העיר יצטרפו לשנה השנייה של מהפכת "מחדש" והמורים בהם יוכלו ללמד כפי שחלמו תמיד. מהפכת "מחדש" שהחלה בירושלים בשנת הלימודים שעברה, משנה מהותית את צורת הלימוד הסטנדרטית המוכרת לדרכים יצירתיות וחדשניות, מגשימה את החלומות הפדגוגיים של המורים ומכניסה עיצוב חדשני למבנה הכיתה המוכר. השנה לראשונה ייכנס פרויקט "מחדש" גם במזרח העיר וגם במגזר החרדי. כך למשל שניים בולטים במיוחד במנח"ח בבתי הספר איילת השחר ועזרת התורה: באחד בנתה עיריית ירושלים מרחב עם למידה דיפרנציאלית ובשני יש נעשה שימוש במוסיקה כדרך להטמעת חומר לימודי בשלל מקצועות.

בנוסף, במהלך חודשי הקיץ התקיימו שיפוצים בבתי ספר רבים בעיר וביניהם: זיו, אגרון, חמ"ד עיר גנים, ארגנטינה, המכיל קטמון, שועאפט, בית צפאפא, אלעולה, יאסא-גואטמלה בקרית מנחם, בית יעקב בית וגן, שערי ציון, אוהל רחל בעלות כוללת של עשרות מיליוני ש"ח. כמו כן נבנו ספריות חדשות בכ-11 בתי ספר וביניהם: צור באהר, בית צפאפא, פלך בנות, במשוך היובל, דרור ותיכון פסגת זאב.  7 גני ילדים עברו שיפוצי עומק בעלות כוללת של כ- 1.5 מיליון שקלים, בשכונות גילה, רחביה ובית הכרם, ועוד שיפוצים קטנים יותר התקיימו במאות גנים ברחבי העיר מ-3 המגזרים. סה"כ במהלך חופשת הקיץ בוצעו פרויקטים של שיפוצים ב-150 בתי ספר ברחבי העיר, בעלות כוללת של 170 מיליון שקלים. 25 מגרשי ספורט ואולמות ספורט שופצו בעלות כוללת של כ- 7 מיליון ששקלים.

מחזיק תיק החינוך ראש העיר ניר ברקת מציין: "מערכת החינוך הירושלמית של 2018 לא דומה לזו שלפני עשור ואני גאה בכך: שילשנו את תקציב החינוך, בנינו למעלה מ- 700 כיתות חדשות בכלל המגזרים, הצגנו תכנית סדורה לצמצום פערי כיתות לימוד הכוללת בניה ומסירה של כ-5,000 כיתות לימוד, הכנסנו למוסדות החינוך בכל העיר תכניות חדשנות יצירתיות ומלאות השראה, השקנו תכנית לשוויון הזדמנויות במזרח העיר ועוד. חינוך ילדינו הוא שיקבע את עתיד העיר הזו ולכן זו השקעה שאין לי ספק כי תחזיר את עצמה כפל כפליים".

כיתה (צילם: אורן בן-חקון)

חזרה ללימודים (צילם: אורן בן-חקון)

גם במד"א ירושלים נערכו השבוע לקראת פתיחת שנת הלימודים. במד"א מציינים כי "המוקד  הייעודי של מד"א למוסדות החינוך ערוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, כשהוא מפעיל אלפי חובשים ופרמדיקים במד"א שעברו הכשרה מיוחדת, שמטרתה להעניק מענה רפואי בשעות הלימודים במקרה של פציעת תלמידים וילדים החל מגיל 3, הכפופים לחוק חינוך חינם חובה בעשרות אלפי מוסדות חינוך בהם בתי הספר וגנים".

במד"א מדגישים כי "יש לנקוט בכל אמצעי בטיחות על מנת להבטיח את שלומם של הילדים ולמנוע מקרים טראגיים. במד"א ממליצים להניח לצד מושבי הבטיחות של הילדים תיק, מכשיר סלולרי או כל אמצעי חיוני אחר שיחייב את ההורה להגיע למושב האחורי לפני עזיבת הרכב".

עם החזרה לספסל הלימודים, מחדדים במד"א את הנחיות הבטיחות על מנת שכולם יוכלו לשוב למוסדות החינוך בשלום ובבטחה:

נהגים ברחבי הארץ שנוסעים בקרבת מסגרות חינוך, מתנ"סים ותחנות הסעה מתבקשים להיות ערניים יותר. ילדים נוטים להתפרץ לכביש ולאור גובהם הנמוך ניתן לפספס אותם עד שכבר יהיה מאוחר מדי. זכרו- נהגים מחויבים להאט בקרבה למעברי חצייה ואף לעצור במידה ונראה כי להולך הרגל יש כוונה לחצות. כמו כן, במד"א מזכירים לנהגי הסעות לוודא בסריקה כי לאחר פיזור הנוסעים, הרכב נותר ריק מאדם וכמובן- יש לוודא כי כלל הילדים חגורים וישובים בכיסאות בטיחות המותאמים לגילם ולמשקלם.

עבור ההורים, מציעים במד"א לתרגל יחד עם הילדים את הדרך הבטוחה לבית הספר ובחזרה. "זכרו, ילד עד גיל תשע זקוק לליווי מבוגר בדרכו לבית הספר ובחזרה", מדגישים במד"א.

במד"א מבקשים מהורים המסיעים את ילדיהם לבתי הספר להוריד את הילדים בתחנות המתאימות לכך ולוודא כי הם חוצים את הכבישים בבטחה ובמעברי החציה בלבד.

בתוך כך, חשוב להקפיד על רכיבה בטוחה על אופניים ולנהוג על פי הכללים הנדרשים בחוק. נהגים שימו לב לרוכב.

במד"א ממליצים להוסיף לטלפונים הניידים של התלמידים את אפליקציית "מד"א שלי" – זמינה להורדה בחינם באפ-סטור ובחנות הגוגל-פליי. האפליקציה מאפשרת להעביר מידע רפואי מלא באופן מיידי לצוותי מד"א במידת הצורך, לשגר את מיקומכם המדויק לצוותים שבדרך ולייעל ככל הניתן את השירות הרפואי.

מנכ״ל מד״א, אלי בין: "בחופשת הקיץ לצערנו היינו עדים למקרים מצערים של פגיעות, טביעות ותאונות עם מעורבות של ילדים שעלו בחיי אדם. השנה, כולנו חוזרים לשיגרת הלימודים ללא נפגעים ואני קורא להורים, לצוותי ההוראה ולתלמידים לרענן את כל הנחיות הבטיחות על מנת לוודא שאכן נצליח במשימתנו. במידה ונקלעתם למצב חירום רפואי חייגו למוקד 101 של מד"א או השתמשו באפליקציית 'מד"א שלי'".

חזרה ללימודים (צילום: מוטי מילרוד)

חזרה ללימודים (צילום: מוטי מילרוד)


10 סיירות הורים ברחבי העיר

באיגוד הירושלמי למאבק בסמים ובאלכוהול, שפועל תחת עיריית ירושלים, מפעילים כמדי שנה סיירות הורים בשכונות בעיר. סך הכל פועלות בירושלים 10 סיירות הורים. אורי נוימן, מנכ"ל האיגוד, מספר בשיחה עם "כל העיר": "סיירות ההורים מורכבות מ-230 הורים הורים ירושלמים, שיוצאים למקומות הבילוי של בני הנוער בחמישי בערב ובשישי. יש לנו 10 סיירות כאלה בעיר, אחת מהן אף פועלת בשכונת שמואל הנביא, זו הפעם הראשונה שבה פועלת סיירת במגזר החרדי שמסתובבת בקרב האברכים שיוצאים ומסתובבים בסופי השבוע בירושלים. שאר הסיירות פועלות במרכז העיר, בפסגת זאב, בהר חומה, בתלפיות, בגילה, בקטמונים, בקרית היובל, בקרית מנחם ובבית הכרם".

אורי נוימן (צילום: משה ביאדגלין)

אורי נוימן (צילום: משה ביאדגלין)

נוימן מבהיר כי "תפקידם של ההורים הוא להראות נוכחות הורית מיטבה. אנחנו לא משטרה – לא שופכים לאלכוהול ולא מתקשרים להורים, אבל אנחנו נמצאים שם עבור בני הנוער, כדי לצמצם ונדליזם ולעזור לילדים במקרה שיש בעיה חמורה. יצא לנו להזעיק אמבולנס, אבל זה היה מקרה חריג".

לצד פעילות סיירות ההורים, האיגוד הירושלמי למאבק בסמים ובאלכוהול מפעיל מחסה לצעירים חסרי קורת גג בגילי 26-18, שרובם המכריע עם בעיית שימוש של סמים ואלכוהול. לאורך כל השנה האיגוד פועל למנוע שימוש בסמים ובאלכוהול בקרב בני נוער בעיקר באמצעות סדנאות שמתקיימות בתוך בתי ספר. "כ-15,000 בני נוער בעיר השתתפו בפעילות כלשהי הקשורה לחינוך בנושא מאבק בסמים ובאלכוהול – 7,000 בני נוער במערב העיר ו-8,000 בני נוער במזרח העיר".

 

האם אפשרי בכלל למנוע מבני הנוער לשתות אלכוהול?

"להגיד לנער בן 17 'אוי ואבוי, אל תיגע בטיפת אלכוהול' זה לא רלוונטי. אנחנו מדברים עם בני הנוער על הסיבה שהם רוצים בכלל לשתות אלכוהול. האם הם רוצים להיות כמו כל החבר'ה או סתם להיות בראש טוב? אנחנו מדברים איתם על מה שיקרה להם אם הם ישתכרו ויעשו 'תחרויות שתייה' עם החבר'ה. אנו רוצים שברגע האמת הנער יחליט את ההחלטה הנכונה. שאם הוא שתה בקבוק בירה, אז הבקבוק הבא יהיה בעוד שעתיים, וזהו".

נוימן מציין כי הסדנאות והפעילויות מותאמות לפי גילים. "אנחנו עובדים עם בני נוער בחטיבת הביניים והתיכון, גילי 18-12. "הפעילות המרכזית היא סדנאות של שלושה עד שמונה מפגשים שבהם אנחנו מדברים על התנהגויות סיכוניות, לחץ חברתי ועוד. המטרה היא שבסופו של דבר הנער או הנערה יחליטו את ההחלטה הנכונה. ומה הם צריכים להגיד כשמציעים להם לשתות וודקה או בירה או לעשן. אנחנו לא מפחידים אותם, הם יודעים מה זה אלכוהול, הילדים שלנו הרבה יותר חכמים. הדגש שלנו הוא שאנחנו מתעסקים בלתת להם מידע נכון ואמיתי".

האיגוד הירושלמי למאבק בסמים ובאלכוהול (צילום: סיירת ההורים הירושלמית)

סיירת ההורים הירושלמית (צילום: האיגוד הירושלמי למאבק בסמים ובאלכוהול)

עד כמה להורים יש השפעה על הילדים שלהם?

"להורים יש תפקיד חשוב מאוד. הם צריכים להיות מודעים לאן יוצאים הילדים שלהם, לפגוש אותם כשהם חוזרים מדי פעם בלילה, לקום, להריח אותם ב-2 בלילה, להתעניין מי החברים שלהם. צריך למצוא את האיזון, לא לחפור להם ולא לחטט, אבל כן לדעת עם מי הם מסתובבים. הכל מתחיל מההורים, יש להם משמעות מאוד גדולה. אנחנו פוגשים ילדים ברחוב כי ההורים לא מדברים איתם. למה הם לא מדברים איתם? כי ההורים מפחדים לשאול אותם שאלות, לא מוצאים איתם שיח. אנחנו עושים גם פעילויות להורים, שיקבלו כלים להתמודד עם התקופה המאתגרת הזו של גיל ההתבגרות".

מה היעד לשנה החדשה?

"להגיע לכמה שיותר בני נוער. אני מסיים חמש שנים בתפקיד, וכשהתחלתי לא היתה פעילות כלל במזרח העיר. השלב הזה של לעבור ולחצות למזרח העיר עשינו את זה. יש לנו גם שיתוף פעולה מהמגזר החרדי. היעדים שלנו השנה הם להגיע לכל נער ונערה בירושלים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר