(צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית)
(צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית)

לימודים גבוהים כבר בתיכון: המדענים הצעירים של המחר

התוכנית "מורים חוקרים" הייחודית לעיר ירושלים ולאוניברסיטה העברית אשר נולדה לפני ארבע שנים הולכת ומתרחבת, ומונה כיום 12 מדענים שמלמדים בתיכונים את מקצועות המדעים ומעוררים בתלמידים את התשוקה למחקר. בתכנון: התרחבות ל-25 מורים שימשיכו להוביל את ילדינו למצוינות אקדמית כבר בבית הספר

פורסם בתאריך: 4.3.18 20:58

הם מרפאים מחלות, מצילים חיים ומשפרים את איכות חיינו באמצעות פיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך שמשפיעים על כל רובדי החיים, ויש המכנים אותם "הפילוסופים של הטבע". לעבודה כמדען וכחוקר, מעבר להיותו של המקצוע מרתק, נודעת חשיבות שיכולה להשפיע על האנושות כולה, בין אם מדובר במדע טהור שמטרתו הרחבת הידע האנושי ללא תמורה כלכלית מיידית ובין אם הדברים אמורים במדע שימושי שטומן גם תועלת כלכלית.
מדענים רבים מונעים כבר מילדות מהרצון להבין את העולם ולחקור את מאפייניו. לעתים הסקרנות מבעבעת מתוכם, ולעתים הסביבה שבה גדלו והתחנכו חשפה אותם לתחום ועוררה בהם את החיידק לחקור. כדי לגרום לתלמידי תחום המדעים לתשוקה ורצון לעסוק במחקר בעתיד ולחשוף אותם לעולם האקדמיה, יצאה לדרך לפני ארבע שנים תוכנית "מורים חוקרים". בתחילה מנתה התוכנית, שהחלה כפיילוט ביוזמתם של פרופ' נטלי בלבן ופרופ' ערן שרון, ארבעה מורים חוקרים המתמחים במקצועות פיזיקה, כימיה, ביולוגיה ומתמטיקה שלימדו בארבעה בתי ספר, ואילו כיום היא מקיפה 12 מורים חוקרים שמסתובבים בין בתי הספר בירושלים תוך תחושת שליחות עצומה.

בית למדענים
התוכנית "מורים חוקרים" הינה יוזמה של האוניברסיטה העברית בירושלים ובתמיכת מינהל חינוך ירושלים (מנח"י), ולאחרונה אף זכתה לתמיכה משמעותית מעיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת והיא עתידה לגדול להיקפים רחבים משמעותית. השאיפה: להמשיך לצמוח ולהגיע להיקף של 25 מורים חוקרים שפועלים ברחבי העיר במטרה למשוך את בני הדור הצעיר לתחום המדעים.
פעילות התוכנית מספקת שני צרכים חשובים, הן למען התלמידים והן למען המורים. מבחינת המורים מהווה התוכנית מסלול העסקה ארוך טווח המשלב המשך מחקר באוניברסיטה עם הוראת מדעים בתיכונים בירושלים, בבחינת קריירה כפולה שמבטיחה פרנסה ויציבות. מבחינת התלמידים, הם זוכים במורים למדעים הטובים ביותר אשר מומחים בתחומם, זאת על רקע מחסור במורים למתמטיקה ולמדעים שהורגש בירושלים בתחילת דרכה של התוכנית. מחסור זה גרם לכך שפחות ופחות תלמידים למדו, התמידו והצליחו בלימודי מגמת חמש יחידות לבגרות, והאוניברסיטה העברית, שרואה את עצמה בית למדענים מהשורה הראשונה בארץ ובעולם, לא יכולה היתה להרשות למצב הזה להמשיך להתקיים, והביעה רצון לעמוד לצדה של העיר שבה היא פועלת ולתרום לחיזוק החינוך בעיר.
כך נולדה התוכנית הייחודית לאוניברסיטה העברית ולעיר ירושלים, הפועלת בטווח שבין עולם החינוך לעולם ההשכלה הגבוהה מתוך מטרה להגדיל את מספר מורי המדעים, ובכך את מספר התלמידים הבוחרים בהגברת מקצועות אלה בעתיד, בד בבד עם פיתוח קשרי קהילה-אקדמיה ועם חיזוק מעבדות המחקר. התוכנית תורמת לפיתוח הקהילה בירושלים ולהגדלת ההון האנושי המקצועי לטובת תעשיות ההייטק והמדע, ובסופו של דבר, הצלחתה תורמת הן בפן האישי מבחינת המעורבים בה, מורים ותלמידים, והן מבחינת התעשייה על כל תחומיה והמחקר.
המשתתפים בתוכנית נבחרים בקפידה – כולם מדענים בעלי תואר שלישי, המשלבים המשך מחקר באוניברסיטה עם הוראת מדעים בבתי ספר תיכוניים בירושלים לחמש יחידות, שילוב בין מחקר להוראה שבאמצעותו הם מביאים את עולם המדע לקהילה ואת הקהילה לעולם המדע. נוסף על כך חייבים המדענים להיות בעלי תשוקה ללמד ויכולת הוראה גבוהה שיש להם היכולת והרצון לחלק את זמנם בין שני העולמות. הם עצמם זוכים לליווי צמוד במהלך שנות ההוראה הראשונות שלהם על ידי מורה רב-אמן שחונך אותם ומכשירם לתפקיד של מורה בבית ספר.

 

 

 

(צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית)

(צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית)

מביאים לתיכון את עולם האקדמיה
שילובם של המורים חוקרים בבתי הספר הוא שילוב סינרגטי – הם מהווים חלק אינטגרלי מצוות המורים בבית הספר ומביאים עמם את עולם האקדמיה לתיכון שבו הם מלמדים, למשל על ידי שילוב תכנים ושיטות לימוד אקדמיות למדעים, תמיכה בפרויקטים מחקריים בבית הספר ואף העברת קייטנה מדעית בבית הספר לכלל התלמידים.
נוסף על כך יוצרים המורים החוקרים חיבורים בין בתי הספר והאוניברסיטה – תלמידי המדעים בבתי הספר של המורים החוקרים זכאים להשתתף בקורס אקדמי ייחודי שמועבר על ידי המורים החוקרים אשר במסגרתו נחשפים התלמידים לחזית המחקר בתחומי המדעים. התלמידים המסיימים את הקורס זכאים לשתי נקודות זכות אקדמיות.
התוכנית "מורים חוקרים" כוללת גם ביקורים במעבדות, הזמנת מרצים לבתי הספר, מפגשי מורים מרצים וסיורי תלמידים בקמפוס. ב"יום מחקר", למשל, השתתפו יותר מ-100 תלמידים של מורים חוקרים אשר הגיעו לפעילות העשרה מיוחדת באוניברסיטה העברית. בפעילות שמעו התלמידים הרצאות מפיהם של חברי סגל שמתמחים בתחומים שונים, ביקרו במרכז לננו טכנולוגיה להדפסת תלת ממד ולקחו חלק בפעילויות נוספות.
מטרה נוספת של הפרויקט "מורים חוקרים" היא פיתוח עולם המחקר שגם בו פעילים המורים החוקרים. מדובר בחוקרים מצטיינים המשמשים עמודי תווך יציבים במעבדות המחקר שלהם ותורמים רבות לקידום המחקר המתבצע בהן.
"נפגשנו עם ראש העיר ניר ברקת שהתרשם מאוד מהתוכנית וביקש להגדיל אותה", מספרת ד"ר ענת בר−גיל, מנהלת התוכנית מטעם האוניברסיטה העברית, "ואנו אכן שואפים לגדול ל-25 מורים. מדובר באנשים מאוד כריזמטיים שמצליחים לסחוף את התלמידים לעולם המדע. המשובים שקיבלנו מהתלמידים שהשתתפו בקורס, חיוביים מאוד". בר−גיל מוסיפה כי "מתקיימות פעילויות רבות נוספות מעבר ללימודים הסטנדרטים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר