(צילום: שלומי מזרחי)
(צילום: שלומי מזרחי)

ללמוד תואר עם חברים מהעירייה

עובדי רשויות מקומיות לומדים לתואר ראשון במדעי החברה והרוח עם דיפלומה בלימודי שלטון מקומי בבית הספר לשלטון מקומי של האוניברסיטה הפתוחה, בתוכנית ייחודית לעובדי רשויות מקומיות, תאגידים עירוניים ועובדי המגזר הציבורי. התוכנית מאפשרת לקבל מלגות לתואר ראשון תמורת התנדבות בקהילה, לימוד בקבוצה מובנית, עם תכנים המותאמים לעבודתם ברשות המקומית. הלימודים מתקיימים ברשויות עצמן או בכיתות לימוד בכל רחבי הארץ. זוהי ללא ספק הזדמנות להתקדמות מקצועית ואישית

פורסם בתאריך: 10.7.18 11:30

אמיר מכלוף, המשלב את לימודיו בבית ספר לשלטון מקומי של האוניברסיטה הפתוחה עם עבודה במשרה מלאה כחשב באגף ההנדסה בעיריית קריית גת, קיבל השנה בפעם השנייה מלגת "מצטיין נשיא" בלימודיו לתואר הראשון. דבריו של אמיר ממחישים את יתרונות בית הספר: "תכנית בית הספר לשלטון מקומי פתחה עבורי עולם חדש ומסקרן, שלא הייתי נחשף אליו אילולא נפתחה כיתה בעיר מגוריי, קריית גת. היתרון שבלימוד תואר בעיר מגוריך גובר על היתרונות האחרים. זהו מסלול מובנה עם הנחיה מוגברת, והתואר עוסק במגוון תחומים ומקצועות: מנהל ומדיניות ציבורית, פוליטיקה וממשל, מדעי המדינה, תקשורת, משפט, כלכלה, תכנון, היסטוריה ועוד. אני ממליץ לכל מי שמתלבט אם להתחיל את לימודיו במסלול זה – לא לבזבז זמן ופשוט להירשם. אלה לימודים מפרים ומהנים".

בשנת 2012 הציב לעצמו מרכז השלטון המקומי יעד חדש: שיפור תפקוד העובדים והעובדות ברשויות המקומיות באמצעות הקניית השכלה אקדמית. בית הספר לשלטון מקומי הוקם בשיתוף עם האוניברסיטה הפתוחה, ומשנת 2013 התואר נלמד בפריסה ארצית, ממעלות-תרשיחא בצפון ועד אילת בדרום. כיום לומדים בו יותר מ-1,000 סטודנטיות וסטודנטים ב-40 כיתות לימוד בכל רחבי הארץ שעובדים בלמעלה מ-50 רשויות מקומיות. הלימודים מתקיימים ברשויות עצמן ובמרכזי הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה.
האוניברסיטה הפתוחה, בגישתה הייחודית, פותחת את הדלת ללימודי התואר הראשון בפני כל דורשת או דורש ללא תנאי קבלה והלימודים בה הם ברמה אקדמית גבוהה. שיטות הלמידה מגוונות, החל בהנחיה פנים אל פנים בקבוצות קטנות, דרך לימוד מרחוק באמצעים דיגיטליים וכלה בלימוד עצמי, וכך נהנים הסטודנטים מגמישות מרבית.

השערים הפתוחים והפריסה הארצית חשובים במיוחד לעובדי הרשויות המקומיות, לתאגידים העירוניים ולעובדי והמגזר הציבורי בדרך למימוש חלום הלימודים האקדמיים. לרשות הסטודנטים של בית הספר עומדת תכנית מלגות ייחודית של מרכז השלטון המקומי ומפעל פיס. תכנית זו מאפשרת לכל עובד של רשות מקומית ליהנות ממלגה בגובה 4,400 ₪ בשנה תמורת שעות התנדבות בקהילה. יתרון חשוב נוסף של בית הספר, שעוזר מאוד לסטודנטים לצלוח את השנים המורכבות, הוא הלימוד בקבוצה קטנה וקבועה של סטודנטים, שלומדים יחד מהרגע הראשון ועד לסיום התואר. הגיבוש הקבוצתי הוא אחד הגורמים החשובים המעודדים הצלחה. הסטודנטים לומדים בתוכנית מובנית במשך 3–4 שנים ביום לימוד מרוכז אחד או שניים בשבוע. בית הספר פיתח גם שיטות של תמיכה אישית באמצעות סדנאות עזר, לימודי אנגלית וליווי הסטודנטיות והסטודנטים באופן אישי לאורך כל הדרך. בכיתת הלימוד לומדים עובדים ממחלקות שונות באותה רשות או עובדים שונים מרשויות סמוכות, וכך מתאפשרת הפריה הדדית ושיתוף פעולה בין הרשויות, כפי שמעידים הסטודנטים.

במאי האחרון, עלו אל במת טקסי הבוגרים בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה למעלה מ-100 בוגרים ובוגרות של התוכנית, שליש מהם סיימו את הלימודים בהצטיינות. התואר מאפשר לבוגרים ולבוגרות להגיש מועמדות למשרות ברשויות שתנאי הקבלה שלהן כוללים תואר אקדמי.

פרופ' יגיל לוי, יו"ר ועדת ההיגוי של בית הספר אומר: "ברשויות המקומיות יש אלפי עובדים ועובדות שלחלקם אין השכלה אקדמית. מצב זה אינו הולם את התחזקות המעמד של השלטון המקומי בישראל מאז שנות התשעים. הרשות המקומית מתפקדת בסביבה מורכבת, התושבים תופסים אותה ככתובת לפתרון בעיות רבות. מידת עצמאותה ביחס למוסדות המדינה גברה, והתפתחויות אלה מחייבות רמת תפקוד גבוהה. לכן, התואר נותן דגש רב לעולם התוכן של המדיניות הציבורית ובהיבטים שונים של השלטון המקומי. נושאי הלימוד נבחרו בקפידה וביניהם – מדיניות מרחבית, כתיבת נייר מדיניות, השפעות של הגלובליזציה על השלטון המקומי, כלכלה, פוליטיקה ומנהל בשלטון המקומי ולצידם קורסים כלליים במדיניות ציבורית, במנהל ציבורי וקורסים במדע המדינה".

בית הספר מקים כיתות ברשויות קטנות כגדולות בסיוע של מרכז השלטון המקומי. בעיריית ירושלים סיימה השנה את לימודיה הכיתה מן המחזור הראשון, ובימים אלה ממש מתכנסת בתמיכת העירייה כיתה נוספת.

עיריית תל אביב-יפו פתחה בשנתיים האחרונות שלוש כיתות לימוד לעובדיה, והם מעידים על שביעות רצון גבוהה מן הלימודים. עובדת העירייה, נעמי חייקה, הממלאת תפקיד במחלקת בינוי והנדסה מספרת: "הלימודים והתוכנית התחברו ישירות לכל נושא שבו אני עוסקת בעבודתי היום-יומית, כמו גם בהיותי אזרחית. הנושאים הנוגעים לדמוקרטיה ונושאים הנוגעים לביטחון, פתחו בפניי צוהר להבנה של המתרחש במדינה ברמה האזרחית והמדינית. הצבתי לעצמי יעדים ועמדתי בהם ואף סיימתי בהצטיינות, אך בראש ובראשונה שימשתי דוגמה לכל בני הבית – בני ואני סיימנו יחד תואר ראשון. אני מקור גאווה לילדיי ואף המנהל שלי בעבודה גאה בי מאוד. מוטב מאוחר מלעולם לא".

בית הספר לשלטון מקומי נמצא בתנופת פיתוח והציב לעצמו מטרה שבעשור הקרוב לכל שדרת הניהול ברשויות המקומיות, מדרג זוטר-בינוני ומעלה, תהיה השכלה אקדמית.

לוגו האוניברסיטה הפתוחה

לפרטים נוספים אתם מוזמנים לבקר באתר הבית של בית הספר:
http://bit.ly/openulocalgovernmentschool
או לחייג לטל' 3500*

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר