יוסי דייטש, כיכר ספרא (צילום: תומר אפלבאום)
יוסי דייטש, כיכר ספרא (צילום: תומר אפלבאום)

הבחירות לראשות העיר: דייטש – המועמד שעשוי לטרוף את הקלפים

דייטש, כיום סגן ראש העיר, עשוי לקבל אהדה גם בקרב הציבור החילוני, שמאמין כי הוא ישמור על הסטטוס קוו. דייטש ל"כל העיר": "זו בהחלט אופציה שקיימת על השולחן"

פורסם בתאריך: 21.4.18 17:47

"סגן ראש העיר יוסי דייטש הוא דמות המפתח של מערכת הבחירות הקרובה לראשות העיר ולמועצת עיריית ירושלים. אם מועצת גדולי התורה יחליטו להריץ מתמודד לראשות העיר זה יהיה יוסי דייטש, ואם זה יקרה – הוא יזכה. המועמדים לראשות העיר שכבר הכריזו על התמודדותם יודעים את זה והם מנסים לפעול במגזר החרדי שלא להציב מועמד", כך מנתח גורם בכיר בכיכר ספרא, בהתייחסו לבחירות לראשות העיר שיתקיימו בסוף חודש אוקטובר.



דייטש, בן 50, נשוי לשושנה, אב לשישה וסב לשלושה, מתגורר בשכונת גאולה. את דרכו הפוליטית-ציבורית הוא החל בשנת 1996, אז הצטרף ללשכתו של הרב מאיר פרוש, שכיהן באותם ימים כסגן שר הבינוי והשיכון. לפני כ-13 שנים, באמצע הכהונה של אורי לופוליאנסקי כראש העיר הוא נכנס למועצת העירייה ובשבע וחצי השנים האחרונות הוא מכהן כסגן ראש העיר.

מבחינת עשייה ציבורית, הוא נמנה על מקימי ארגון קמ"ח (קידום מקצועי חרדי) – ארגון שנותן מלגות ללימודי מקצוע לאברכים ועד היום שילב אלפי חרדים בשוק העבודה. כשמונה לסגן ראש העיר הוא עזב את הארגון בשל ניגוד עניינים.

יוסי דייטש (צילום: תומר אפלבאום)

יוסי דייטש (צילום: תומר אפלבאום)

במועצת העירייה הנוכחית הוא מחזיק בתיק דיור חרדי ומשמש כמשנה למחזיק תיק תכנון ובנייה. דייטש נחשב כיום לאחד האנשים החזקים ביותר בסיעת אגודת ישראל, שהיא הכוח הגדול ביהדות התורה ביחד עם סיעת דגל התורה, בירושלים, כשגורמים שונים בכיכר ספרא מסמנים אותו כראש עיר עתידי, אם לא בבחירות הנוכחיות אז בבחירות הבאות.

דייטש, חשוב לציין, זוכה לאהדה גדולה בכיכר ספרא, כשגם לא מעטים מחברי המועצה הנוכחיים מחשיבים אותו כחבר אמת שלהם. לאהדה יחסית גדולה הוא זוכה גם בקרב הציבור החילוני, כשגורם המעורה בפרטים מספר השבוע כי "כדי לבדוק את ההיתכנות להריצו לתפקיד ראש העיר, ביצעו הסיעות החרדיות באחרונה סקר בקרב תושבי העיר החילונים. בסקר הם ביקשו לבדוק האם הוא יזכה לתמיכת חלק מהציבור החילוני ובעיקר מהי מידת האנטגוניזם שהוא מעורר בקרב הציבור החילוני. למרבה ההפתעה, אפילו של דייטש עצמו, התברר כי רוב החילונים שמכירים אותו מעריכים את העשייה שלו כשרק בודדים אמרו בסקר שהוא מעורר אנטגוניזם. זה מחזק מאוד את האפשרות שהחרדים יחליטו בסופו של דבר להעמיד מועמד לראשות העיר".

כאמור, בשלב זה ממתינים בכיכר ספרא להחלטה שתתקבל במועצת גדולי התורה, כשכל הסימנים מראים כי החלטה שכזו צפויה להתקבל כשלושה חודשים לפני הבחירות.

כיכר ספרא

כיכר ספרא

"יש התלבטות אמיתית אצל החרדים", מנתח גורם שמעורה בפרטים. "הם יודעים שיש בעיה עם ראש עיר חרדי, כי איך הוא ינהג בנושאים שהם מבחינתם ייהרג ובל יעבור כמו מצעד הגאווה או משחקי כדורגל שמתקיימים בשבת?".

אותו גורם מוסיף: "כרגע זוכה יוסי דייטש לכ-80 אחוז של הפלגים החרדים. יש לו תמיכה של גור, בעלז, אגודת ישראל, שהיא המפלגה שלו, ועוד. אבל 20 האחוז הנותרים משמעותיים מאוד כי מדובר על הפלג הליטאי – אנשי דגל התורה, שעדיין לא החליטו אם נכון יהיה להריץ מועמד או לא".

יש לציין כי מרבית המועמדים שכבר הכריזו על התמודדות לראשות העיר – משה ליאון, עופר ברקוביץ, מאיר תורג'מן, אבי סלמן ויוסי חביליו – חוששים מהצטרפותו של דייטש למרוץ, אך הם גם מאמינים כי בסופו של דבר החרדים לא יעמידו מועמד לראשות העיר.

"הרחוב החרדי כיום מפולג", מסביר אחד מהם. "זה לא כמו שהיה בעבר תחת הנהגתם של הרבנים שך, אלישיב ושטיינמן זצ"ל. אחרי שהרבנים הענקים הללו הלכו לעולמם, יש הרבה חילוקי דעות ואפשר לראות את זה כמעט בכל נושא שעל סדר היום הציבורי, כך שאני בהחלט מאמין שהם לא יצליחו להגיע להסכמה לגבי מועמד כזה או אחר".

"מועמד חרדי דוגמת יוסי דייטש בהחלט יטרוף את הקלפים של מערכת הבחירות", אומרים בסביבת מועמד אחר לראשות העיר.

דייטש: "יש אצלי את היצר והרצון"

אלא שבינתיים החלטה רשמית עדיין אין, כשכך גם מציין השבוע סגן ראש העיר דייטש בשיחה עם "כל העיר". "מה שקורה כרגע רק מוכיח שהדרך שלנו היא הנכונה", מסביר דייטש. "אפשר לראות את ריבוי המועמדים שכבר הכריזו – משה ליאון, עופר ברקוביץ, מאיר תורג'מן שאי אפשר לדעת מה יהיה איתו, אבי סלמן ויוסי חביליו – ואת אלה שמדברים עליהם כאופציות כמו זאב אלקין, דודי אמסלם ואפילו יום טוב סמיה. כל יום צצים שמות חדשים. כך שאין שום סיבה מבחינתנו להיכנס לקלחת הזו כיום, כשיש עוד חצי שנה לבחירות".

דייטש מוסיף ואומר: "אני לא אשקר, יש אצלי את היצר והרצון, אבל אם לא אפעל בתבונה לא אגיע רחוק. זה יעשה לי רק נזק. אני חושב שמה שקורה כיום לא הגיוני. לא יכול להיות שמשה ליאון כבר על האוטובוסים, עופר ברקוביץ על אוטובוסים וגשרים, יוסי חביליו ואבי סלמן על שלטים בכביש בגין ובמלונות בכניסה לעיר ואף אחד מהם לא יודע אם יש או אין מועמד חרדי. הרי אין אף מועמד שבא איתו עם בנק של כ-100,000 קולות כמו שרק חרדי יכול להביא. צריך לזכור שבבחירות הקודמות לעירייה, לגוש החרדי אשכנזי – אנחנו, יהדות התורה, עם בני תורה הבאנו 65,000 קולות, לש"ס היו 30,000 קולות ואם מוסיפים לזה את הגידול הטבעי מגיעים ל-100,000 קולות. אז למה אני צריך לרוץ שישה חודשים לפני הבחירות לבזבז כספים ולהפריח סיסמאות? אני יודע לעבוד ולדחוק יצרים וסיפוקים ולהמתין עם זה קצת".


יוסי דייטש (צילום: תומר אפלבאום)

יוסי דייטש (צילום: תומר אפלבאום)


דייטש מאשר את ההערכה כי ההחלטה אם להציב מועמד חרדי לראשות העיר ומי הוא יהיה תתקבל רק כשלושה חודשים לפני הבחירות עצמם – קרי בסוף חודש יולי תחילת אוגוסט השנה. "אנחנו שוקלים ונמשיך לשקול זאת בכובד ראש", הוא מסביר, "אנחנו עושים בדיקות האם יש סיכוי למועמד חרדי. בדיקות מקצועיות וסקרי עומק רציניים. אם יהיה פיצול בקול החילוני, אני לא רואה סיבה שלא יהיה מועמד חרדי. מועמד שהוא לא מהזרם המתלהם, אחד שיודע לגשר בין התרבויות והקהלים השונים בירושלים. מסקרים שעשינו ולא רק אנחנו – נושא היחסים בין החרדים לחילונים הוא לא זה שעומד בראש מעייניו של הציבור הירושלמי. יש נושאים הרבה יותר מהותיים וחשובים כמו דיור, תעסוקה, ניקיון העיר וחינוך. כל אלה נמצאים לפני יחסי חילונים-חרדים. על כן ראש עיר חרדי שיידע לטפל בזה וגם לחבר בין הקהלים הוא לא אופציה מופרכת.

"זו בהחלט אופציה שקיימת על השולחן. אם יהיה מועמד חרדי, אנחנו נבוא בשיח של אחים אנחנו, אנחנו יכולים לחיות ולגור אחד ליד השני ואחד עם השני. הרי בראש סדר העדיפויות של הציבור הירושלמי עומד נושא השארת צעירים בירושלים. איך גורמים להפסקת ההגירה השלילית. איך מביאים לבניית דירות בשביל זוגות צעירים ולא דירות יוקרה לתושבי חוץ? איך מגדילים את מספר המטרים לתעסוקה כדי להביא הגירה חיובית לעיר? את הירושלמים פחות מעניין אם בית קולנוע יהיה פתוח בשבת או לא. כולם מבינים שירושלים היא לא תל אביב והיא לא חיפה. יש לנו אחריות לעיר. ירושלים צריכה להיות נעימה לעין עבור אנשים שמגיעים אליה וזה לא מה שקורה כיום, שברחובות מסוימים יש לכלוך, זוהמה וג'יפה. איך נוכל להביא אנשים לכאן כשזה המצב? את זה צריך לשנות ובהחלט אפשר לעשות זאת".

"אני לא בא להיות ראש עיר של להסתובב ולגזור סרטים מול טראמפ או להתעסק בנושאים מדיניים", מסכם דייטש. "זה לא מעניין אותי. אני בא כדי להיות מנהל עבודה של ירושלים, כזה שידאג ויבדוק שבשעה 5 בבוקר ינקו את כל העיר, וכאשר אנשים הולכים לבלות, לבקר או להתפלל בעיר נעים להם להסתובב בה כי היא נקייה ומטופחת. זה תפקידו של ראש העיר, לדאוג שהתושבים ירגישו שהם מקבלים תמורה לארנונה שהם משלמים. אני בטוח שבעזרת שיח מתון ותרבותי בין הציבור החילוני לבין הציבור החרדי אפשר יהיה להביא לשינוי גדול בירושלים ובמגוון תחומים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. עליזה כהן

    אני חילונית אבל מתה על דייטש
    בו אני וכל משפחתי המורחבת נבחר אם רק יתמודד
    אם לא, נתמוך בברקוביץ שגם הוא תותח

  2. רוני

    רק זה חסר לנו לחזור אחורה לשנות החושך של ראש עיר חרדי. שכל חלומו הוא לגזור על כולנו עיר חשוכה עצובה מוזנחת שהעלה סגור בשבת. אין תמונות נשים ולמעשה אין כלום.
    לא תודה!!

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חבל שאין מועמדים עם אג'נדה חילונית צריך להבין שהחרדים לא רואים בלגיטימיות של תושבים חילונים ואפילו דתיים, אני מכיר טוב את העניינים שם והרבה פעמים זה מניפולטיבי ומתחת לשולחן. כואב לי על מה שנהיה מהמדינה הזאת כל מי שחשובה לו העיר הזאת והמדינה לא לישון ללכת ולבחור במועמד הכי פחות גרוע ושאינו דתי.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר