כיכר ספרא, ניר ברקת (צילום: אמיל סלמן)
כיכר ספרא, ניר ברקת (צילום: אמיל סלמן)

מה יעלה בגורל כספי מימון המפלגות של סיעת 'ירושלים תצליח'?

סיעתו של ברקת רשאית לקבל 1.7 מיליון שקלים. "כל העיר" עם כל השאלות והתשובות

פורסם בתאריך: 28.4.18 14:49

במשך חודשים רבים ניתנו לא מעט הערכות והשערות בנוגע להחלטה שאותה יקבל ניר ברקת באשר לבחירות הקרובות. כעת, אחרי שברקת הודיע על פרישתו מהזירה העירונית, ישנה סוגיה נוספת, בוערת וחשובה לא פחות, שקשורה אליו – כספי מימון המפלגות שהסיעה שהוא הקים, "ירושלים תצליח", רשאית לקבל על פי חוק.



מדובר על סכום לא מבוטל של כ‑1.7 מיליון שקלים, סכום המהווה 60 אחוז מכספי המימון שקיבלה הסיעה לאחר הבחירות בשנת 2013, בהתאם למספר המושבים שהיא קיבלה במועצת העירייה.

סיעתו של ברקת, כידוע, קיבלה בבחירות הקודמות 4 מושבים במועצה, אשר היו שווים מבחינת כספי מימון המפלגות כ‑3.1 מיליון שקלים.

בהקשר זה יש לציין כי מדובר במקדמה בלבד, כשבמידה והסיעה לא תצליח לקבל את מספר המנדטים שקיבלה בבחירות הקודמות, היא תצטרך להחזיר את הכסף למשרד הפנים.

 

כיכר ספרא

כיכר ספרא

עוד לפני שצוללים אל החוקים והתקנות באשר לשימוש בכספי מימון המפלגות, יש לציין כי האפשרויות שעומדות בפני ברקת הן רבות ומגוונות, שכן הוא האיש שהקים את הסיעה והוא זה שיכול להחליט מה לעשות איתה. בין האפשרויות שעומדות על הפרק: פירוק הסיעה, העברת הסיעה כמות שהיא לידיים אחרות, חבירה לסיעה אחרת ועוד. כשבכל מקרה, באשר לכספי מימון המפלגות, הם לא יכולים בעיקרון לעבור ללא הסיעה עצמה.

"מבחינה עקרונית הסיעה יכולה להמשיך לתפקד גם ללא ניר ברקת", מסביר פרופ' מנחם הופנונג, חוקר בתחום מדע המדינה ומשפטן מהאוניברסיטה העברית, שהתמקד בין מחקריו הרבים בנושא מימון המפלגות והתנהלותן של מערכות בחירות. "סיעת 'ירושלים תצליח' לא תלויה אישית בראש העיר, והיא יכולה לקבל מימון על פי כוחה בבחירות שהיו בשנת 2013. מנגד ברקת לא יכול להעביר כספים לסיעה או למפלגה אחרת. הוא כן יכול להתמזג עם סיעה אחרת, וכך הסיעה הממוזגת יכולה ליהנות מהמקדמות של שתי הסיעות. חשוב לציין כי ברקת לא יכול להעביר את זה סתם כך לחבר שלו, אבל המגבלות בחוק לא מאוד נוקשות. בבחירות המקומיות אפשרויות המימון רבות, ואפשר לעשות זאת בכמה וכמה דרכים".

אנשי דוברות משרד מבקר המדינה מוסיפים ומחזקים את הדברים: "המימון הממלכתי ניתן לסיעה שמגישה רשימת מועמדים לבחירות הבאות. מועמד לראשות עיר מוגש מטעמה של סיעה ואינו עומד בפני עצמו".

ממשרד הפנים נמסר בעניין זה: "הסיעה עצמה מקבלת את המימון ולא המתמודדים. היא זכאית למימון נוסף אם מועמד מטעמה הוא מועמד לראש הרשות (אם קיבל 25 אחוזים ויותר מהקולות בבחירות)".

ניר ברקת (צילום: אמיל סלמן)

ניר ברקת (צילום: אמיל סלמן)

אגב, אם תהיתם איך מתבצע החישוב של מימון המפלגות, אז הנה התשובה, כפי שהיא נמסרה ממשרד הפנים: "ערך מנדט נקבע לפי מספר בעלי זכות הבחירה, כפול יחידת החישוב (56 שקלים לפי העדכון האחרון שניתן ב-1.1.2017) ומחולק במספר חברי מועצה נכנסת".

המשמעות: כל סיעה מקבלת מימון לפי מספר המנדטים שבהם זכתה בבחירות, והבסיס לכך הוא אותה יחידת חישוב שמתעדכנת אחת לתקופה בהתאם להחלטת משרד הפנים.

הסיעה, כאמור, יכולה להמשיך ולתפקד בצורה עצמאית בבחירות הקרובות, גם ללא ניר ברקת עצמו, ובכך לספק פלטפורמה נוחה למועמדים אחרים, אולם כפי שכבר צוין, הדברים עדיין תלויים בברקת.

"אני מאמין שלסיעה הזו לבדה, בלי ברקת, אין יכולת קיום עצמאית", ממשיך פרופ' הופנונג, ומציע צעד מעניין שבו יכול לנקוט ראש העיר: "ברקת יכול להחליט להעביר את הסיעה לליכוד על מנת לשפר את סיכוייו ברשימה הארצית, ואז מצבה של הסיעה יהיה נוח יותר. במצב כזה הליכוד יוכל לממן אותה בבחירות המקומיות, אפילו אם הסיעה תמשיך לרוץ בבחירות המקומיות תחת השם 'ירושלים תצליח'".

 

 

 

לגבי האפשרות להשתמש בכספים ממערכות בחירות קודמות, מסבירים במשרד מבקר המדינה שמדובר בדבר כמעט בלתי אפשרי: "המימון שמקבלת סיעה מהמדינה מיועד למימון הוצאות בחירות, לפי סכום הזכאות שנקבע בהתאם לתוצאות הבחירות. לכן אם הוצאות הבחירות של הסיעה היו נמוכות מהמימון המגיע – הסיעה תקבל מימון עד גובה הוצאות הבחירות בלבד – מכאן שלא יכול להיות מקרה שבו לסיעה יש עודפי כספים שמקורם בכספי מימון ממלכתי".

אם אם כן, החלטתו של ראש העיר שלא להתמודד בבחירות הקרובות משפיעה רבות, באופן טבעי, על סיעת 'ירושלים תצליח' שבראשה הוא עומד, ועל עתידה. שאלות רבות בנושא יישארו פתוחות עד שיחליט ברקת כיצד לנהוג ולמי מבין המועמדים לתמוך.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר