פארק ההייטק הר חוצבים, יוסי חביליו, משה ליאון, זאב אלקין, עופר ברקוביץ, רחל עזריה (צילומים: אופק צילומי אוויר עמותת הר חוצבים, ישראל כהן, Kopitchinski & Yado, עמית שאבי, ראובן קפוצינסקי, פרטי)
פארק ההייטק הר חוצבים, יוסי חביליו, משה ליאון, זאב אלקין, עופר ברקוביץ, רחל עזריה (צילומים: אופק צילומי אוויר עמותת הר חוצבים, ישראל כהן, Kopitchinski & Yado, עמית שאבי, ראובן קפוצינסקי, פרטי)

איך מייצרים עוד אלפי מקומות עבודה בירושלים?

המועמדים לראשות העיר מסבירים כיצד בכוונתם להביא לירושלים אלפי עובדים ולדחוף קדימה את הכלכלה המקומית

פורסם בתאריך: 25.8.18 17:05

אח הסוגיות הבוערות ביותר בירושלים, סוגיה שמשליכה על נושאים רבים אחרים, היא נושא התעסוקה בעיר. לא מעט מהצעירים הירושלמים עוזבים את העיר בתואנה כי אין להם אפשרויות תעסוקה טובות וכי באזור המרכז החיים הרבה יותר קלים, וגם הרבה יותר מכניסים.



נושא התעסוקה משליך, כאמור, על עניין ההגירה השלילית מירושלים ומשפיע לא מעט על המאזן הדמוגרפי של העיר. בעשור האחרון ניסתה העירייה בראשות ניר ברקת להוביל מספר מהלכים ליצירת עוד מקומות עבודה בעיר כשבראשם הקמת רובע העסקים החדש שמוקם בכניסה לעיר, וכמו כן הניסיון להפוך את ההגעה לפארק הייטק הר חוצבים לנוחה יותר. במקביל, התוכנית להקמת קו הרכבת המהיר ת"א-ירושלים עשוי לשדרג משמעותית את מספר המועסקים בעיר, אך כדי שירושלים תוכל להתפתח באמת, היא צריכה לא רק מקומות עבודה חדשים, אלא גם שהעובדים עצמם יעברו לחיות בעיר ויתרמו לצמיחת הכלכלה שלה.

"כל העיר" פנה השבוע למועמדים לראשות העיר עו"ד יוסי חביליו, משה ליאון, השר זאב אלקין, עופר ברקוביץ וח"כ רחל עזריה, בשאלה האם וכיצד בכוונתך להביא לירושלים משרדים ועובדים של חברות גדולות?


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו

"על מנת ליצור מקומות תעסוקה בירושלים, יש לדאוג ראשית לכך שכל משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות יעברו לירושלים, בהתאם להחלטות הממשלה בנושא", מדגיש המועמד לראשות העיר יוסי חביליו, יו"ר סיעת 'מצילים את ירושלים', ומוסיף: "בוודאי שיש למנוע עזיבה של משרדי ממשלה את ירושלים.

"על מנת למשוך חברות גדולות וחברות הייטק לירושלים, אפעל למתן הטבות דוגמת הנחות בארנונה ובהיטלים. גם אם בטווח הקצר זה יעלה כסף, בטווח הבינוני והארוך זה יגדיל את הכנסות העירייה. כמו כן, אקצר את ההליכים הביורוקרטיים להוצאת רישיון עסק והיתרי בנייה ואמנה בעל תפקיד שילווה את החברות בכל המגעים עם העירייה. כל זאת במקביל ליצירת דיאלוג שוטף שלי עם בעלי החברות והיזמים.

"חשוב לזכור, צריך לייצר תמריצים, הן לחברות והן לעובדים עצמם. ירושלים צריכה ויכולה להיות מרכז של תעשיית הייטק, כמו שכבר כיום פועלים בעיר מרכזים גדולים של אינטל, של מובילאיי וחברות נוספות. על מנת לקדם זאת, אפעל כאמור למתן תריצים לחברות שתפעלנה מירושלים ושעובדיהן יתגוררו בעיר.

"במקביל יש לפעול לדיור בר השגה. להאצת בנייתן של דירות חדשות, אם באמצעות התחדשות עירונית במרכז העיר ואם באמצעות בנייה לגובה בשכונות המרוחקות יותר. כמו כן, אפעל לפיתוח פרויקטים ייעודיים להשכרה.

"אבל אף אחד מהפתרונות הללו לא יעזור, אם לא נייצר בקרב תושבי העיר ומי שמעוניינים לעבור אליה, תקווה ואמונה שירושלים תהיה מקום פתוח. עיר עם מערכת חינוך מעולה, פארקים, מקומות בילוי בימי חול ובשבתות, כמו גם בתי כנסת ומערכת בריאות טובה. עיר שלכולם נעים וטוב לחיות בה.


משה ליאון (צילום: Kopitchinski & Yado photography)

משה ליאון (צילום: Kopitchinski & Yado photography)

משה ליאון

המועמד משה ליאון, יו"ר סיעת "ירושלים שלנו", מציין כי "אני בהחלט מתכוון לפעול בנושא. ירושלים, מעבר לכך שהיא בירתה המאוחדת של ישראל, היא גם בירת המוחות של ישראל. מוסדות ההשכלה הגבוהה בעיר הינם המוסדות האיכותיים ביותר בישראל ואף בעולם. בעשור האחרון ירושלים סובלת מבריחת מוחות מוגברת. על פי נתוני הלמ"ס, בכל שנה עוזבים בממוצע כ- 8,000 צעירים, זהו נתון שאני כראש עיר מיועד אינו מוכן לקבל אותו כאילו היה גזרה משמים.

"על מנת לבלום את ההגירה השלילית מהעיר אני מתכוון ליצור מקומות תעסוקה וגם לפתור את בעיית הדיור. את בעיית התעסוקה צריך לחלק לשני חלקים: הראשון, משיכת מעסיקים לעיר ויצירת אופציות לתעסוקה. על מנת להתחיל להבין את גודל הבעיה יש להבין תחילה כי החסם העיקרי של חברות המדע והטכנולוגיה להגיע לעיר הוא חסם המשרדים. גם כשחברות מעוניינות להגיע ולפתוח את משרדיהן בירושלים, אין להן איפה, ולכן בכוונתי לפתח כל שטח אופציונלי בעיר לטובת הנושא. בנוסף, בכוונתי לאשר בנייה של מגדלי משרדים ולדאוג לפיתוח אזורי עם סביבת עבודה שיכולה לקלוט ולהכיל את העובדים.

"לאחר שהחסם העיקרי ייפתר אוכל להביא את החברות הגדולות, ישראליות ובינלאומיות, לעיר. צעד זה יפתח אלפי משרות חדשות, וכפועל יוצא תיעצר גם ההגירה השלילית. אני מאמין שההשקעה לטווח ארוך תשתלם לעיר ובעיקר לתושביה, שיזכו סוף סוף לעבוד ליד הבית.

"ירושלים צריכה מנהל שידע להצעיד אותה למקומות הללו. את כישוריי לראשות העיר רכשתי כבעלים של משרד רואי חשבון מצליח, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יו"ר רכבת ישראל, יו"ר הרשות לפיתוח ירושלים וחבר הנהלת העיר. את כל אלו אני מביא היום, לתפקיד חיי, למען רווחתם של תושבי ותושבות ירושלים".


זאב אלקין (צילום: עמית שאבי)

זאב אלקין (צילום: עמית שאבי)

זאב אלקין

יו"ר סיעת "ירושלים תצליח" והמועמד לראשות העיר השר אלקין מציין בדבריו כי "בשנים האחרונות ירושלים הופכת יותר ויותר למרכז הסטארטאפים השני בגודלו במדינת ישראל, והשנה היא צפויה להיכנס לרשימת 20 הערים המובילות בעולם לפיתוח סטארטאפים. זה קורה בזכות הפעילות המשותפת של משרד ירושלים ועיריית ירושלים דרך הרשות לפיתוח ירושלים, בזכות תמיכה בחברות הסטארטאפ שבחרו לקום בירושלים או מוכנים לעבור לירושלים, חממות מיוחדות לסטארטאפים שהוקמו בעיר ועוד. ועדיין בפנינו אתגר לשנים הבאות: להביא גם חברות גדולות לירושלים כדי להגדיל בצורה ניכרת את אפשרויות התעסוקה בעיר. הצלחנו לשכנע את רפאל להקים בירושלים מרכז מחקר ופיתוח, חברת מוביליי הולכת להכפיל את גודלה לאחר שנרכשה על ידי אינטל, ותהפוך למרכז עולמי לפיתוח רכב אוטומטי. מצד שני המשבר האחרון בטבע פגע, לצערנו, דווקא בשני מפעלי חברה בירושלים, למרות שהרשות לפיתוח ירושלים ניסתה ומנסה לצמצם את ממדי הפגיעה.

"עיריית ירושלים בהנהגתי תראה במשימת הבאה לירושלים של חברות גדולות, ישראליות ובינלאומיות, את אחת מהמשימות המרכזיות שלה, גם במטרה לייצר מקומות תעסוקה חדשים וגם כדי להגדיל בצורה ניכרת את ההכנסות. זה דורש ליווי פרטני על ידי ראש העיר וצוותו של כל יזם משמעותי שמוכן לעבור לירושלים, סיוע באיתור הקרקע ודאגה לכל האישורים הנדרשים מהעירייה במסלול ירוק מזורז, סיוע בעבודה מול רשויות המדינה האחרות וכמובן גם פעילות שיווק להבלטה של החוזקות של ירושלים, במיוחד הפוטנציאל הגדול של כוח עבודה מיומן בזכות מוסדות ההשכלה הגבוהה המובילים שיש בעיר, בראשם האוניברסיטה העברית, והאחרים".


עופר ברקוביץ (צילום: ראובן קפוצינסקי)

עופר ברקוביץ (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

עופר ברקוביץ

יו"ר תנועת התעוררות והמועמד לראשות העיר עופר ברקוביץ: "כשם שהגדלתי את כמות החברות הטכנולוגיות בעיר מ-200 ל-512 יחד עם הרשות לפיתוח ירושלים והקהילה היזמית, כמו שהבאתי את wework לירושלים, בכוונתי לפעול בכל האפיקים להבאת חברות בינלאומיות נוספות לעיר, תוך ניצול היתרונות היחסיים הרבים שיש לירושלים להציע. הבאת חברות גדולות לירושלים כרוכה ב-3 נדבכים מרכזיים: הגדלת שטחי התעסוקה, הקמת מנהלת בינלאומית למשיכת חברות ומיקוד בעבודה מול חברות, שיש להן יתרון יחסי בעבודה מירושלים.

"הגדלת שטחים: יחס בין מ"ר תעסוקה לתושב בירושלים עומד על כ-3.7, לעומת יחס של 17.8 בתל אביב. ירושלים צריכה לגדול ב-3 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה והגדלת קישורי התחבורה – בשדרוג הר חוצבים, בהקמת כביש 22, בחיבור תלפיות וגבעת שאול ברכבות קלות, ובתמרוץ המגזר הפרטי.

"הנדבך השני הוא הקמת מנהלת חדשנות בינלאומית של ירושלים, שתהיה כפופה ישירות ללשכת ראש העיר, בדומה למודל התל אביבי, ואשר תנהל מהלכי שיווק אקטיביים מול חברות בינלאומיות, תוך ניצול ההטבות הכלכליות של העיר – מס חברות מופחת של 7.5 אחוז לעומת 14 במרכז; מענק חברות ביו טק ועוד – תפעל לחיזוק דימויה הבינלאומי, במיתוגה בתקשורת הגלובלית, בעריכת כנסים בינלאומיים, בעבודה הדוקה מול משרד הכלכלה ומשרד המדען הראשי ובאירוח משלחות עסקיות.

"הנדבך השלישי הוא המשך חידוד האסטרטגיה העירונית לחברות מתאימות לעיר – התמקדות בעיר ממשל – חברות אסטרטגיה מחקר ומודיעין העובדות עם הממשלה; עיסוק מוגבר בחברות שלcomputer vision וחברות iot, והעברת החלטת ממשלה בנוגע למיצובה של ירושלים בתחומים אלו, שהינם תחומים ייחודיים וחזקים בירושלים".


 

רחל עזריה (צילום: פרטי)

רחל עזריה (צילום: פרטי)

רחל עזריה

"בעשור האחרון כסגנית ראש עיר, חברת מועצה וכחברת כנסת פעלתי רבות לקידום ירושלים בכלכלה, בטכנולוגיה ובתעשייה", מציינת המועמדת רחל עזריה, יו"ר סיעת ירושלמים. "כך לדוגמא, בירושלמים פעלנו בצורה משמעותית ליצירת אקו-סיסטם מיטבי עבור סטארטפים בירושלים, חוקקתי יחד עם חברי אראל מרגלית חוק בוועדת הכספים כי הרשות לחדשנות טכנולוגית תפעל בירושלים, כפי שקרה לאחרונה.

"בנוסף, בשיתוף פעולה יחד עם הנשיא פרס ז״ל פנינו לנשיא cisco העולמית ג׳ון ציימברס בבקשה להרחבת פעילות חברת cisco בירושלים בכדי לעבות את חברת nds – מהלך זה לא צלח, כיוון שהעירייה לא היתה מספיק רתומה לכך.

"מתוך הניסיון המצטבר וההבנה שבשנים האחרונות חברות בינלאומיות רבות מגיעות לישראל אך כבר עשור אף חברת עוגן לא הגיעה לירושלים, וזאת למרות הטבות המס המדהימות המוצעות והמשאבים הרבים הקיימים, בנינו את התוכנית של ירושלמים להבאת חברות בינלאומיות לירושלים. לעיר ירושלים הרבה מה להציע ויש משאבים לכך אך בעירייה לא מוקצה לכך כוח אדם בצורה רצינית.

"כראשת העיר אקח את המשימה הזו על עצמי ואקים יחידה בעירייה שכל תפקידה לעסוק בהבאת חברות בינלאומיות גדולות לעיר, ובהשארת החברות הבינוניות והסטארטאפים שמצליחים לגדול ונאלצים לעזוב את ירושלים בעקבות היעדר תשתיות ראויות ומענה עירוני. היחידה הזו תסייע ותיתן מענה לחברות קיימות, לחברות המעוניינות להגיע לירושלים ותמשוך לעיר חברות נוספות.

"בנוסף, אני מתכוונת לנסוע באופן אישי להנהלות של חברות ההייטק המובילות ולשווק בפניהם את העיר המדהימה שלנו על שלל יתרונותיה – עובדים מגוונים, מנעד עצום של בעלי מקצוע ממגוון מגזרים ואוכלוסיות, מוסדות השכלה גבוהה מצוינים שמייצרים בוגרים מוכשרים ואיכותיים ותשתית כלכלית ועירונית שיכולה להכיל חברות גדולות וקטנות כאחד".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ראשית דואגים לא להפוך את רחוב עמק רפאים לרחוב עם אבטלה..
    רכבת להעביר רק במנהרה

  2. ג׳ו

    התשובה של ברקוביץ הינה היחידה המראה בקיאות. כל היתר מדקלמים סיסמאות.

  3. מעסיק קיים.

    דיבורים כמו חול. במקום לדבר דיבורים. תנו הנחה רצינית בארנונה לעסקים הקיימים. ואל תגרמו להם לעזוב את העיר. לדוגמא הכפלת והשלשת המס על שילוט. ומי שכבר גר באזור לא יעזוב.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר