קלפי בחירות
קלפי בחירות

הבחירות לראשות העיר ולעירייה: מכינים את השטח

638,065 בעלי זכות הצבעה, 848 קלפיות ויום שבתון אחד. כל מה שצריך לדעת לקראת הבחירות לראשות העיר ולעירייה

פורסם בתאריך: 5.10.18 09:57

בעוד שלושה וחצי שבועות, 26 ימים אם אתם רוצים לדייק, תגיע לסיומה אחת ממערכות הבחירות המרתקות והיצריות שידעה העיר ירושלים. ב-30.10.10, יום שלישי, יתקיימו הבחירות לראשות העיר ולמועצת העירייה.



השמות והרשימות כבר ידועות לכולם. בשבוע שעבר, כידוע, נסגרה ככל הנראה סופית רשימת המועמדים לראשות העיר, כשנכון לעכשיו היא עומדת על שישה מתמודדים – משה ליאון, עופר ברקוביץ, השר זאב אלקין, סגן ראש העיר יוסי דייטש, אבי סלמן וחיים אפשטיין, שאחד מהם יהיה זה שיכהן בתפקיד ראש העיר בחמש השנים הבאות.

רגע לפני סגירת הרשימה, כפי שפורסם ב"כל העיר", נרקמו בריתות בין מועמדים שונים ובין מגזרים שונים. כך למשל, הסיר עו"ד יוסי חביליו את מועמדותו והביע תמיכה בעופר ברקוביץ. דבר דומה עשתה ח"כ רחל עזריה, שהסירה את מועמדתה ואיחדה כוחות עם השר אלקין. בנוסף, משה ליאון קיבל את תמיכתם של סיעות ש"ס ודגל התורה, ואילו סגן ראש העיר דייטש הכריז כי יתמודד מטעם אגודת ישראל.

בינתיים, המתח בין המועמדים הולך וגובר. סרטונים ופוסטים כאלה ואחרים מופצים ברשתות החברתיות, המועמדים והסיעות למועצה חורשים את העיר ומנסים לקושש כל קול, כי בעוד 26 ימים מהיום יגיע רגע ההכרעה – הרגע שבו ייגשו מאות אלפי תושבי ירושלים אל הקלפיות ברחבי העיר ויחליטו מי יעמוד בראשות העיר ומי יהיו נציגיהם במועצת העירייה.

ועדיין, ישנן שאלות רבות שלהן הציבור לא מקבל עדיין מענה כמו למשל היכן מצביעים, עד איזה שעה הקלפיות פותחות והאם גם בבחירות המקומיות ייהנו התושבים מיום שבתון?

עוד לפני התשובות לשאלות המהותיות והמשמעותיות הללו, ישנן נתונים יבשים שהם חשובים לא פחות. בירושלים, על פי נתוני משרד הפנים, ישנם 638,065 בעלי זכות הצבעה, שלפחות חלקם יהיו אלה שיכריעו את עתידה של העיר. מספר בעלי זכות ההצבעה עלה מהבחירות הקודמות שהתקיימו בשנת 2013,  אז היו רשומים בספר הבוחרים 576,406 בעלי זכות הצבעה. אחוזי ההצבעה בבחירות הקודמות, יש לציין, עמדו על 39.1 אחוז בלבד (225,254 בוחרים), ירידה לעומת הבחירות שהתקיימו בשנת 2008 – אז עמדו אחוזי ההצבעה על 43.26.

עוד נמסר ממשרד הפנים כי ביום הבחירות יעמדו לטובת 638,065 בעלי זכות ההצבעה 848 קלפיות, 157 מהן במזרח העיר. במשרד הפנים מציינים כי 188 מתוך כלל הקלפיות נגישות לבעלי מוגבלויות שמהן 106 מוגדרות כקלפיות מיוחדות.

אולם מועצת העירייה (צילום: טל הרדה)

אולם מועצת העירייה (צילום: טל הרדה)

איך תדעו את מיקום הקלפי שבה אתם אמורים להצביע? כל אחד מתושבי העיר אמור לקבל לתיבת הדואר שלו פנקס בוחר בימים הקרובים. יחד עם זאת, במשרד הפנים מציינים כי גם תושבים שלא קיבלו פנקסי בוחר יכולים להגיע אל הקלפי שלהם ולהצביע בלעדיה.

במשרד הפנים מדגישים כי את המידע על מיקום ההצבעה ואת הזכאות לבחור, ניתן לאתר דרך אתר האינטרנט של משרד הפנים, עם הקשת פרטים אישיים. "האתר ידידותי למשתמש ונגיש לשפות נוספות כגון: רוסית וערבית".

אפשרויות נוספות המעניקות מידע לאזרח הבוחר, הינם:  שיחת טלפון למרכז הבוחרים, למספר 02-6703719. טרם השיחה יש להצטייד במספר תעודת הזהות ותאריך הנפקתה. בנוסף, ניתן לקבל את המידע עם שליחת מסרון לטל' 050-8085500, שבו תציינו את מספר תעודת הזהות שלכם (9 ספרות) ותאריך הנפקת תעודת הזהות.

848 הקלפיות יתפרסו במוסדות הציבור בכל רחבי העיר, בהם במינהלים הקהילתיים ובעשרות בתי ספר. הקלפיות יפתחו בשעה 7:00 בבוקר וייסגרו בשעה 22:00. כל אזרח ילך לבחור במקום הקרוב לכתובת מגוריו. שימו לב, כי כתובתכם מעודכנת בספח תעודת הזהות עמה תלכו להצביע (אין לגשת לבחור עם הספח לבד). אם מסיבה מסוימת לא קיימת תעודת זהות לבוחר, עליו להצטייד בתעודה מזהה אחרת, כגון: דרכון ישראלי , רישיון נהיגה ישראלי, תעודה צבאית אישית. על כל האמצעים הללו יש להיות בתוקף.

יש לציין כי בעלי מוגבלות שאינם מסוגלים לבצע את פעולת ההצבעה ולממש את זכותם, רשאים להביא עימם מלווה, על מנת שיעזור להם לבצע את הפעולה. על המלווה חל איסור ללוות ביום הבחירות יותר מ-2 בוחרים.

ואם אתם רוצים לעבוד בקלפיות ביום הבחירות, יש לפנות ישירות לרשות המקומית, כשמידע נוסף בנושא קיים באתר משרד הפנים.

בבחירות המקומיות השנה, בפעם הראשונה, יונהג יום שבתון, כפי שנהוג בבחירות לכנסת. זהו יום שאינו נמנה על יום המנוחה השבועית ומטרתו היא לעודד את התושבים לצאת להצביע.

יום השבתון והזכאות ניתנים אוטומטית לכלל האזרחים. זאת, על מנת לעודד את בעלי זכות ההצבעה להצביע ולהשפיע . בעקבות יום השבתון, וגם בשל העובדה שברבים מבתי הספר יוצאו קלפיות, לא יתקיימו לימודים במוסדות החינוך ומוסדות מדינתיים לא יעניק שירות לציבור. יחד עם זאת, קניונים ומרכזים מסחריים יהיו פתוחים לרווחת הציבור ושירותי התחבורה הציבורית והשירותים הציבוריים (בתי חולים לדוגמה) יעבדו כסדרם באותו יום.

זאת ועוד, לפי נתונים שפורסמו על ידי ארגון "כל זכות" – שבו ניתן כל המידע לעובדים השכירים, לרגל הבחירות, אזרח הזכאי ליום השבתון וירצה לנצלו, לא ינוקה לו על כך יום חופש והוא יהיה זכאי לקבל את שכרו כאילו לא היה ביום שבתון.

אז מה עוד נשאר? להמתין ליום הבחירות, לצאת, להצביע ולהשפיע.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר