יד שרה - מרכז חדש לקידום בריאות ומניעת נפילות | צילום: פרטי
יד שרה - מרכז חדש לקידום בריאות ומניעת נפילות | צילום: פרטי

ביד שרה מקדימים רפואה למכה: המרכז הראשון בישראל לקידום בריאות ומניעת נפילות

מנהל המרכז החדש ד"ר עזרא שפירו: "הרעיון הוא להגיע אל הקשישים עוד לפני הנפילה ולמנוע אותה, במקום להיות עסוקים בטיפול בהשלכות שלה בדיעבד"

פורסם בתאריך: 23.12.21 21:38

השבוע נפתח בחדר המיון של יד שרה בירושלים מרכז חדש לקידום בריאות ומניעת נפילות של קשישים. מנהל המרכז החדש ד"ר עזרא שפירו, שבמשך שנים טיפל בקשישים שנפגעו כתוצאה מנפילות, גילה כי במקרים רבים היה ניתן למנוע את הסיכון, בעזרת שינוי באורח החיים או אפילו במינון התרופות. "הרעיון להגיע אל הקשישים עוד לפני הנפילה ולמנוע אותה, במקום להיות עסוקים בטיפול בהשלכות שלה בדיעבד, כבר קיים ומפותח במדינות רבות בעולם, אולם עד כה לא הגיע לישראל. לשמחתי, יד שרה הייתה הראשונה להרים את הכפפה ולהקים את המרכז".

העיסוק של ד"ר שפירו בנושא מניעת נפילות החל לפי עשרות שנים בעקבות טרגדיה אישית: "ההורים שלי הגיעו לישראל לביקור, ובמהלך הביקור אמי נפלה בצורה קשה ונגרם לה שבר חמור בצוואר הירך, שחייב אותה לערוך ניתוח. מאז התחלתי להתעניין בנושא".

על פי נתוני משרד הבריאות, ישראל נמצאת במקום השני בעולם המערבי באחוז הנפילות בקרב אזרחים מעל גיל 65, כשבכל שנה מתרחשות 350 אלף נפילות, שבהן אנשים נזקקים לטיפול רפואי. בקרב בני 85 ומעלה, 70% מהם מדווחים על כך שנופלים לפחות פעם בשנה. 30%-20% מהנפילות מסתיימות בחבלה בדרגת חומרה בינונית עד קשה. רק מחצית מאלה שאושפזו בעקבות הנפילה יישארו בחיים במהלך השנה שלאחר מכן.

מנכ"ל יד שרה משה כהן מספר כי בשנה האחרונה במוקד החירום של יד שרה, הצילו המתנדבים את חייהם של יותר מ-900 קשישים שנפלו בביתם ונזקקו לסיוע. "במרכז החדש שפתחנו, אנחנו מקדימים רפואה למכה ולא מחכים לנפילה של הקשיש, אלא מונעים אותה באמצעות טיפול בגורמים הבריאותיים שגורמים לנפילה. בשנים האחרונות חיברנו עשרות אלפי קשישים למוקד החירום שלנו, באמצעות חיישן הנפילה שמזהה באופן אוטומטי כשהקשיש נופל ומיד מקשר אותו אל המתנדבים במוקד. המרכז החדש יהיה שירות משלים שיסייע לנו למנוע מראש מצבי סיכון שגורמים לנפילות".

יצוין כי חדר המיון בבית יד שרה בירושלים, חולל מהפכה בתחום רפואת החירום בישראל. מאז הקמתו, לפני חמש שנים, זוכים תושבי ירושלים והסביבה למיון ערב ברמה מקצועית גבוהה במיוחד. חדרי מיון נפרדים לנשים, ילדים ומבוגרים, שכולם מאוישים על ידי רופאים מומחים במגוון תחומים, אחיות ותיקות, ומכשור המתקדם מסוגו בעולם.

ביד שרה מציינים כי "הקשישים שפונים למרכז החדש, שפועל בשעות היום, עוברים תשאול נרחב ובדיקות מקיפות כדי למפות את גורמי הסיכון האפשריים, ולזהות את הפעולות שניתן לבצע על מנת לצמצם את הסיכון למטופל. צוות המרכז כולל רופאים ואחיות, וכן צוות פרא-רפואי, בהם: מאמני בריאות עם התמחות בקשישים, מומחי תזונה, מרפאות בעיסוק ועוד".

"בטיפול נכון שניתן בזמן, ניתן לטפל בגורמי סיכון בריאותיים, וכך למנוע נפילות שרבות מהן קטלניות", מדגיש ומסכם ד"ר שפירו.

לקביעת פגישה חייגו 6444*


תוכן מקודם


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר