ד"ר משכית בר-מאיר וד"ר יאן נייג'ל מיסקין. (צילומים: דוברות שערי צדק, מיכאל בוכמן)

הקורונה בירושלים: "החיסונים זו הדרך היחידה לעצור את המגפה"

ההתחסנות בירושלים בקרב מתבגרים בגילאי 12-16 מעלה הילוך, אך עדיין הורים רבים חוששים לחסן את ילדיהם. מה אומרים המומחים בקופות החולים בשונות?

פורסם בתאריך: 4.8.21 17:47

ההתחסנות בירושלים בקרב מתבגרים בגילאי 12-16 מעלה הילוך, אך עדיין נראה כי הורים רבים חוששים לחסן את ילדיהם כנגד נגיף הקורונה וזן הדלתא החדש שהתפרץ לאחרונה במחוזותינו זאת כחודש לפני פתיחת שנת הלימודים תשפ"ב. לפי נתונים שהתקבלו ל"כל העיר" מארבע קופות החולים כללית, מאוחדת, מכבי ולאומית בסך הכול התחסנו מלמעלה כ- 29,300 בני נוער בירושלים.



כאשר, לפי פילוח הנתונים שהתקבלו מכללית שירותי בריאות, התחסנו יותר מ-10,000 בני נוער בעיר בקרב הגילאים 12-16. אחריה,  מובילה במספר המתחסנים 'מאוחדת שירותי בריאות' שבה התחסנו כ-13,000 בני נוער, ב'לאומית שירותי בריאות' התחסנו כ-3,500, כאשר את הרשימה סוגרת 'מכבי שירותי בריאות' עם 2,800 בני נוער מחוסנים.

"לגבי השאלה האם לחסן את המתבגרים יש כמה תשובות" אומר בשיחה עם "כל העיר" ד"ר יאן נייג'ל מיסקין, מומחה ברפואת משפחה ומחלות זיהומיות, וראש חמ"ל הקורונה בקופת חולים כללית ירושלים. "ההורים אומרים למה שאני אחסן את ילדיי? התחלואה אצלם נמוכה, הם בריאים, לא חולים במיוחד וגם אם הם מדביקים את בני הבית, הם עוברים את זה בקלות יחסית וכל מי שחשוב היה לו להתחסן כבר חוסן בעבר – אז כבר לפני שלושה שבועות השתנתה המגמה, וכל זה פשוט לא נכון".

"כ-3 אחוזים מבני הנוער שחלו נושאים את שאריות הפוסט קורונה", מסביר ד"ר מיסקין. "צריך להבין כשמתבגר מתחסן מוזרק לו חלק מומת של הנגיף שזה חלבון מהונדס על מנת שהגוף ייצר נוגדנים נגד אותו חלבון, ת חיסון הגוף יודע להגן על כל הווריאנטים שנכנסו לאחרונה גם נגד זן הדלתא שנמצא היום בארץ. האם זה פוגע בריאותית במישהו? התשובה חד משמעית שלא, ההתפשטות האדירה של זן דלתא בארץ, היא בקרב המתבגרים הצעירים. אנחנו עכשיו בסרט אחר, ורואים שמהמספרים עולים גם בבתי חולים ובטיפול נמרץ".

למרות כל מה שהסברת – הורים רבים חוששים משתופעות של דלקת שריר הלב או תופעות אחרות במידה ויינתן לילדיהם החיסון, מה דעתך על כך?

"התשובה היא נורא פשוטה, חיפשנו בכל הארץ ברמת המיקרוסקופ תופעות לוואי בעקבות מתן החיסון.  וראינו 1 ל-6000 שנהיה לו דלקת שריר הלב בקרב קבוצה מגיל 16-30. מה הסיכוי שהילד יסתבך מקורונה? הסיכויים גדולים יותר, ורואים את זה.  לעומת 1 ל-100 אלף שהתחסן והסתבך בתופעת לוואי. ברור לכולנו שאם ילדים יחלו בקורונה הסיכוי שלהם לדלקת בלב הרבה יותר גבוה, המצב היום הוא בגלל ההתפשטות או לחסן את הילד או שהוא ידבק".

לדעתך,  על מנת לפתוח את שנת הילדים כסדרה – לא יהיה פתרון אחר מלבד לחסן את הילדים?

"אין לי ספק, וכל הפתרונות שמנסים למצוא, כגון: בדיקות מהירות, ודברים אחרים זה קשקוש.  לא יוכלו לעמוד בזה. כל יומיים בדיקה לילדים? זה לא הגיוני".

***

במידה וההססנות ודילמת ההורים לחסן את ילדיהם אינה מספיקה. בשבוע שעבר, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון אמרה אמירה שנויה במחלוקת שהתייחסה למתן חיסונים במוסדות החינוך. ואמרה בראיון כי "תחנות חיסונים בתוך בתי הספר זה פשע". מצד אחד היא קראה לציבור להתחסן, אך הביעה התנגדות ל"לחץ חברתי" סביב סוגיית ההתחסנות במוסדות החינוך.

מה אתה חושב על האמרה של שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון?

"אני מציע לה להצטרף לישיבות המומחים שלנו. ואנחנו לא מקבלים שום אגורה בעבור זה. אנחנו יודעים ונותנים ייעוץ לממשלות זרות ולצערנו בממשלה שלנו לא מקשיבים, שתשב איתנו ותראה. אנחנו דנו לאחרונה בחיסון מנה שלישית ושתשתמע מה שנאמר, ואז תקבל החלטות. זה לא רק להחלטות פוליטיקאים,  אלא גם להחלטות מומחים ואנשי בריאות הציבור, שיודעים כי המחלה בקהילה ולא בבתי חולים, שתבוא ותשמע".

אתה היית מחסן את ילדיך?

"אם היו לי ילדים בגיל הזה ללא ספק שהייתי מחסן אותם. כל הצוות שלי שיש להם ילדים מתבגרים בגיל הזה מחסנים את ילדיהם כי הם מודעים לסיכונים".

אתה חושב שצריך שוב לבצע הגבלות בשל העלייה בתחלואה?

"אף אחד לא רוצה סגר, צריך להישמע להנחיות ולעטות מסכה וכו'. צריך לזכור שאפשר להידבק בפעם השנייה".

"החיסונים זו הדרך היחידה לעצור את המגפה הזו", מסיים ד"ר מיסקין. "אין מנוס מלחסן גם ילדים וגם תינוקות מתישהו, וכשהחיסון יאושר לתינוקות – נחסן גם אותם. זו הדרך היחידה להתגבר על הקורונה. אנחנו רק עכשיו בשביל להחזיק מעמד, עושים את כל זה. עיריית ירושלים ארגנה את מבצעי החיסונים הקודמים בצורה מופתית, והייתה הצלחה כבירה. ולצערי, אנחנו ממש לא בסוף הקורונה, אז אולי שווה שוב להתחיל במבצע בעיר כבעבר, מכיוון שזה עבד למניעת עליית התחלואה".

ד"ר משכית בר-מאיר, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים בבית החולים שער צדק מוסיפה ואומרת כי "בעצם, הווריאנט של הדלתא לא שינה את הצורך להתחסן ולא ההמלצות הוא רק הדגיש לנו שאי אפשר להיפטר מהמסכות, ושום דבר לא מאחורינו זה משהו שנחיה איתו שנים, יכול להיות כמו שפעת. מדובר בריצה למרחקים ארוכים זה לא הלך מאיתנו – זה כאן להישאר, ועכשיו הסיכויים אחרים".

"זה נכון שהמחלה אצל ילדים בריאים עם מערכת חיסון תקינה ברובה המכריע היא לא קשה", מסבירה ד"ר בר-מאיר. "ראינו מעט מאוד ילדים עם בעיה ריאתית משמעותית כמו המבוגרים. אך, מצד שני יש את ה'פוסט קוביד' שזה יכול לפגוע במערכת העיכול, בלב, חום ממושך ועוד. ואת זה ראינו אצל ילדים אבל אבל בין לקבל תופעת לוואי נדירה מהמחלה עצמה לבין לקבל תופעת לוואי עוד יותר נדירה מהחיסון, ברור שהעדיפות היא מהחיסון".

מה הם השיקולים שצריכים לעמוד נגד ההורים – כשמחליטים לתת חיסון לילדים?

"יש כמה שיקולים שההורה חושב על חיסון לילד שלו, וזה צריך לענות על כמה שאלות – האם החיסון בטוח לילד שלי? אז התשובה היא כן, יש מיליוני ילדים שחוסנו כבר בעולם בגיל הזה ואנחנו עכשיו עוד יותר יודעים שהתופעה שחששו ממנה זה פחות מ-1  למאה אלף ואין שום דיווחים על דלקת שריר הלב שהצריכו טיפול. שאלה שנייה – האם החיסון יועל לילד? התשובה היא כן. גם אם הילד יחלה בקורונה עדיין יש לו סיכוי לתסמינים פוסט ולונג קוביד, אבל פחות מאשר הילד לא היה מחוסן.

ד"ר בר- מאיר מציינת כי "שלישית, יש את הערבות ההדדית אנחנו חלק מקהילה צריכים לעזור לאחרים. ולא מדברים על כך מספיק – מתחסנים לשמור על שכנים, מבוגרים, חברים מדוכאי חיסון וכו'.  ברגע שאומרים שהחיסון בטוח, השיקול של עברות הדדית עובר לראש הרשימה בעיניי".

 

לדעתך החיסון הוא הדרך היחידה לחזור לשגרה?

"אין דרך אחרת. זה חוסך לילדים בידודים לשנה הבאה. גם ככה עברה למתבגרים שנה איומה. זו הדרך לוודא חיים הכי קרובים לשגרתיים. אני חושבת שמי שלא מתנגד לחיסונים ילך להתחסן בסמוך לשנת הלימודים, כמובן שיש תמיד את הגרעין הקשה שאף פעם לא יתחסן ויהי מה. אך, לדעתי ככל שנתקרב לשנת הלימודים הורים יחסנו את ילדיהם. כרגע הם עסוקים עדיים בחופשת הקיץ".

יש כבר היערכות במחלקת הילדים לתקופה הקרובה?

"בשנים עברו עוד לפני עידן הקורונה היינו בהיערכות מסוימת. ובטח שעכשיו בתקופה כזו של קורונה ווריאנטים אנחנו כל הזמן בהיערכות ומתעדכנים בהתאם למצב התחלואה, ובסוג של כוננות".

"אנחנו במחלקה הזיהומית עומדים בהתמודדות מאוד משמעותית לצד תחלואת חורף", מסיימת ד"ר בר-מאיר. "כל הווירוסים של החורף, וירוסים עם תחלואה נשימתית הגיעו בחודש האחרון ואנחנו מתמודדים מול זה. כרגע, אין ילדים חולי קורונה במחלקה. אבל למדנו שאין שום דרך לצפות מה יקרה. עכשיו כשיבוא החורף אף אחד לא יודע מה יהיה עם הקורונה מול ווירוסי החורף. מתרחשים דברים לא נורמליים שאף פעם לא ראינו אותם בצורה מטלטלת, כל החיים היינו רגילים שבחורף יש וירוסי חורף ובקיץ יש מחלות אחרות. השתנו סדרי עולם אבל ברגע שזה קורה, ואין לנו מושג מה יהיה עושים הכי טוב לשמור על ההורים, והקהילה ולא מתנהלים לפי שמועות ורגשות".



אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. 1984

    משרד הבריאות ו הFDA מקשרים בעיות לב , לצעירים שיתחסנו , מה יש למומחים להגיד על זה ?!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר