חזית בניין במרכז העיר, כיכר ספרא (צילומים: מינהל קהילתי לב העיר, שלומי כהן)
חזית בניין במרכז העיר, כיכר ספרא (צילומים: מינהל קהילתי לב העיר, שלומי כהן)

דעה | מגיפת הקורונה כמנוף לשדרוג חזיתות בניינים מוזנחים בירושלים

בעולם בו משבר מגפת הקורונה מגביל את טווח הנסיעה שלנו, התחזקה התפיסה בנוגע לחשיבות ההליכה באזור המגורים. הבעיה היא שסיור לאורך רחובותיה המיוחדים של ירושלים חושף הזנחה ארוכת שנים. מדוע חיוני לנצל את משבר הקורונה כדי לשקם בניינים ואיך הדבר יתרום לפיתוח הכלכלי של העיר? | טור דעה

פורסם בתאריך: 29.8.21 11:13

משבר הקורונה חשף ביתר שאת את חשיבות חווית השוטטות במרחב הציבורי. על רקע הנחיות שימוש במסכות בחללים סגורים, הגבלת טווח התנועה ואיסור נסיעה למדינות 'אדומות', יותר ויותר תושבים מטיילים בירושלים ולומדים להכיר טוב יותר את אזור מגוריהם. לצד חיזוק הקשר בין התושבים לבין המרחב בו הם חיים, מתגלה מחדש לנגד עינינו תופעה של הזנחה שהתרגלנו אליה לאורך השנים. שיטוט ברחבי העיר מגלה כי חזיתות אבן שלא תוחזקו בצורה שוטפת משוות לבניינים רבים מראה מוזנח ועלוב, הפוגם במראה הרחובות ובמידת האטרקטיביות של המגורים ובתי העסק השוכנים בהם. מדובר לא רק בפגעי הזמן של סיפוח שכבות לכלוך ופיח אשר משחירות את מראם החיצוני של הבניינים, אלא גם במפגעים סביבתיים של חוטי חשמל, קווי תקשורת, צנרות, מזגנים, גרפיטי ועוד, המשווה להם מראה מוזנח ולא מתוחזק. לאחרונה אף קיימת תופעה של בתי עסק שונים המציבים ללא רישוי שילוט ענק על חזית בניינים, באופן הפוגם במראה הרחובות.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


מחקרים שונים מצביעים כי אסתטיקה ירודה של בניינים משפיעה על מחירי הדירות באותו אזור ופעמים רבות גם על ירידת ערך השכונה ובהמשך גם על הרכב האוכלוסייה שבוחרת לגור באותו רדיוס, זאת לצד פגיעה בעסקים הפועלים במתחם. כדי להתמודד עם כך, עיריית ירושלים משקיעה משאבים רבים לשיפור המרחב הציבורי, בעיקר על ידי "קול קורא" למענקים לשיפור חזיתות בניינים וחלונות ראוה של עסקים במרכז העיר. עם זאת ההיענות לכך יחסית נמוכה ודורשת חשיבה מחדש בנוגע למקומה של הרשות המקומית בהתנעת פרויקט רוחבי לשיפור נראות פני הבניינים לעידוד חווית השוטטות.

חוק עזר ירושלים לשמירת הסדר והניקיון, קובע הנחיות מופרשות בנוגע לשימור ושיפור חזיתות בניינים ואף מעניק לעירייה את הזכות לערוך בעצמה שיקום של חזיתות בניינים ולאחר מכן לגבות את ההוצאות עבור כך מבעלי הנכסים. שימוש בסעיף זה אמנם חריג, אך בעבודה קהילתית נכונה מראש באמצעות המינהלים הקהילתיים, בהגעה להסכמה עם בעלי דירות ועסקים וליווי סיוע תקציבי עירוני ניתן יהיה לקדם שיפוץ של חזיתות בניינים רבים בעיר. על בסיס כך יהיה גם קל יותר וניתן לתגבר את האכיפה כנגד העוברים על החוק ביצירת מפגעים סביבתיים על גבי חזיתות שעברו חידוש.

התערבות עירונית-קהילתית לשיפור חזיתות בניינים תסייע לרחובות העיר להראות טוב יותר, תיצור עניין וחווית שוטטות, לצד זרז לצמיחת הכלכלה העירונית באמצעות קידום התיירות, תרבות בילוי ועידוד תנועת מבקרים ברחובות ובבתי העסקים.

בסופו של דבר סיפורה של ירושלים כרוך לא רק בהיסטוריה המרתקת שלה, אלא גם בחזות האסטטית הפיזית הבולטת שלה, שנבנתה לאורך דורות רבים. לשם כך הגיע הזמן לקלף את שכבות הפיח מהאבנים והאדריכלות הייחודית של בנייני עיר הבירה למען תושביה והמבקרים ברחובותיה.

  • הכותב הינו ד"ר אופיר לנג, יו"ר מינהל קהילתי לב העיר, האחראי על מרחב מרכז העיר, נחלאות, השוק, שערי חסד ומשכנות האומה

לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. כג

    חוק עזר עירוני שידרוש מבעלי בתים לשמור על החזות שלהם, יתקן את זה. אבל צריך עם עידוד כלכלי כמו זיכוי בארנונה…

    בעיה. גם ככה העיריה כאן עושקת את התושבים ומציעה מעט מדי תמורה אם בכלל (מועדונים לקשיש? רק פרטיים).

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר