כללית ירושלים | צילום: דוברות כללית
כללית ירושלים | צילום: דוברות כללית

סוכרת? חמישה צעדים למניעה ואיזון

מניעת סוכרת אינה עוד דבר בלתי אפשרי. לרגל חודש הסוכרת הבינלאומי - עדי בצלאל, דיאטנית קלינית בכללית שירותי בריאות מחוז ירושלים, מסבירה כי באמצעות תזונה נכונה, פעילות גופנית ולעיתים גם על ידי שילוב של תרופות, ניתן למנוע או לפחות לעכב את המעבר לסוכרת

פורסם בתאריך: 18.11.21 13:38

בישראל, כמו במדינות מתועשות אחרות, סוכרת היא מחלה כרונית שכיחה המהווה נטל כבד על מערכת הבריאות, על החולה ועל משפחתו.  ארגון הבריאות העולמי הגדיר את מחלת הסוכרת כמגיפה עולמית, כאשר על פי נתוני הפדרציה העולמית לסוכרת (IDF) ישנם מיליוני חולי סוכרת ברחבי העולם.
ישנם גם מחקרים האומרים שיותר ממחצית מן המקרים הפוטנציאליים של הסוכרת, ניתנים למניעה או לפחות לדחייה משמעותית, על-ידי שינויים בתזונה ובפעילות הגופנית. ב-14 בנובמבר צוין יום הסוכרת הבינלאומי, במטרה להעלות את המודעות למחלה ולקדם חינוך לתזונה בריאה ואורח חיים בריא.
"טרום סוכרת מוגדרת כרמות סוכר גבוהות, שלא מגיעות לרמות המוגדרות כסוכרת, אך גם אינן נחשבות כרמות תקינות. זהו מצב ביניים, שבו הסיכון לפתח סוכרת עולה, וכך גם הסיכון לסיבוכים", מסבירה עדי בצלאל, דיאטנית קלינית בכללית שירותי בריאות מחוז ירושלים. "אנחנו יודעים היום ממחקרים שנעשו, שמטופלים עם טרום סוכרת נמצאים בסיכון גבוה של פי 3 עד פי 10 לפתח סוכרת. ארגון הסוכרת האמריקאי מעריך שכ-70% מאנשים עם טרום סוכרת יפתחו סוכרת במהלך חייהם".

למה חשוב לאתר מצבי טרום סוכרת?

קודם כל על מנת למנוע סיבוכי סוכרת – פגיעה בעיניים, בכליות, בקצות העצבים ואף מחלות לב וכלי דם. יחד עם זאת, שכיחות סיבוכים אלו נמוכה יותר מאשר בחולי סוכרת ובעזרת טיפול ומעקב נכונים ניתן למנוע את התפתחות הסיבוכים ולטפל בהם בהקדם. שנית, ניתן למנוע או לפחות לעכב את המעבר לסוכרת ממש, באמצעות תזונה נכונה, פעילות גופנית ולעיתים גם על ידי שילוב של תרופות.

מה ניתן לעשות?

1. ראשית חשוב להבין איפה אנחנו עומדים. על ידי בדיקת דם פשוטה ניתן לאבחן מצב של טרום סוכרת. בודקים את רמת הגלוקוז בדם לאחר צום של 8 שעות. בקשו את הבדיקה מרופא המשפחה.
2. ישנם מצבים שמגדילים את הסיכון לחלות בסוכרת. מהם גורמי הסיכון לטרום-סוכרת?
·גיל – 45 שנים ומעלה.
·מדד מסת גוף של 25 ויותר.
·קיומו של קרוב משפחה מדרגה ראשונה שחולה בסוכרת.
·היסטוריה של סוכרת הריון.
·מוצא אתני. בארץ: אוכלוסייה ממוצא ערבי ואתיופי.
·היסטוריה רפואית שכוללת מחלות של הלב ושל כלי הדם.
·לחץ דם גבוה.
·שומנים בדם.
·תסמונת השחלות הפוליציסטיות.
·אורח חיים יושבני.
·כבד שומני.
·עישון.
אם יש לכם אחד או יותר מהגורמים הללו כדאי בהחלט לבצע בדיקות לפחות אחת לשנה ולבקש הפניה לדיאטנית במידה וקיבלתם אבחנה של טרום סוכרת.

מנהלת רפואית כללית מחוז ירושלים, ד"ר ורד ישראלי | צילום: דוברות כללית

3. הדבר הכי חכם ומוכח במחקרים שיכול להיות יעיל זה שינוי באורחות חיים ממחקרי התערבות עולה, כי שינויים באורח החיים, הכוללים ירידה במשקל והקפדה על תזונה נכונה ופעילות גופנית, יעילים ביותר במניעת סוכרת, ואף יעילים לפחות כמו טיפול תרופתי.
נקבעו מספר יעדים לשינוי באורח החיים של נחקרים עם טרום-סוכרת:
·ירידה במשקל של לפחות  5% ממשקל הגוף ההתחלתי.
·שינוי הרכב השומן בתפריט לשומן יותר בריא.
·העלאת כמות הסיבים בתפריט.
·פעילות גופנית בעוצמה בינונית של כ-150 דקות שבועיות לפחות.
כלי עזר נוסף: כללית אקטיב – אפליקציית מוביל המוצעת ללקוחות כללית מושלם בחינם ומסייעת בעידוד אורח חיים בריא. התוכנית נותנת תגמול על עמידה ביעדים בריאותיים. האפליקציה מתאימה יעדים אישיים לשיפור הבריאות (כמה לצעוד, כמה לישון, כמה לשתות וכיו"צ), כאשר הביצועים נמדדים בהתאם ליעד שבועי כדי לעודד את המשתמשים להתמיד ולהתקדם. מי שעומד ביעדים מקבל "מטבעות בריאות" וירטואליים, תגמול שניתן להמיר בפרסים שווים.
לאחרונה הוכנס גם פיצ'ר חדש "אקטיב פלוס" המעניק למשתמשים בונוסים בנקודות על עמידה ביעדים לטווח ארוך, וגם פעילויות אירובי, תזונה מאוזנת ואפשרות לתחרויות אישיות בין משתמשים – כמו בין בני משפחה.
4. תזונה ים תיכונית: התזונה הים-תיכונית מבוססת על מזון עונתי, מקומי, טרי וכמעט לא מעובד. היא מאופיינת בצריכה גבוהה של פירות, ירקות, לחם ודגנים מלאים, קטניות, אגוזים, גרעינים ושמן זית. מוצרי חלב נצרכים בכמות מתונה, בעיקר פטה ויוגורט (חלב צאן). וכך גם ביצים, דגים ועוף. יין (בעיקר אדום) נצרך בכמות קטנה עד מתונה בזמן הארוחות. התזונה הים-תיכונית יכולה להשפיע על מניעת סוכרת בכמה דרכים. המנגנון העיקרי הוא ככל הנראה שיפור הרגישות לאינסולין. המזונות המאפיינים את התזונה הים-תיכונית, כמו קטניות, דגנים מלאים, אגוזים ויין אדום, מספקים סיבים תזונתיים, אנטי-אוקסידנטים, מגנזיום ואלכוהול – הפועלים בדרכים שונות למניעת עמידות לאינסולין ולמניעת פגיעה בפעילות תאי בטא בלבלב. בנוסף היא יעילה בשיפור פרופיל השומנים בדם, מורידה את לחץ הדם ומדדי דלקת וחמצון שקשורים אף הם להתפתחות המחלה והסיבוכים.
5. התאמת התזונה ברמה האישית: תוכנית לאיזון רמות הסוכר בדם באמצעות מיפוי ההרכב הייחודי של חיידקי המעי המאפשר לדעת אילו מאכלים מעלים את רמות הסוכר בדם ואלו לא, ובכך לשמור על רמת סוכר מאוזן. השירות כולל מיפוי גנטי של חיידקי המעי+אפליקציית תזונה מותאמת אישית שאפשר לבדוק אילו מזונות מומלצים לאיזון רמת הסוכר בדם ולבנות תפריט אישי  + התייעצות עם דיאטנית און-ליין של כללית. מתאים לאנשים אם סוכרת (סוג 2); אנשים עם טרום סוכרת.
השירות יכול לתת לנו כלי נוסף בהרכבת תפריט מגוון , בריא ואישי יותר שיכול לעזור במניעת המחלה. השירות מסובסד חלקית על ידי כללית.
ליווי ויעוץ תזונתי בהתאמה אישית (במסגרת אישית או קבוצתית)
לסיכום, אפשר להתחיל בכמה צעדים פשוטים – בקשו הפניה לבדיקות דם מרופא המשפחה, בקשו הפניה לדיאטנית ומצאו פעילות ספורטיבית שמתאימה לכם.
"סוכרת היא אחד המצבים הרפואיים המורכבים  לטיפול עם השלכות ארוכות טווח על בריאותם של המטופלים", מוסיפה ד"ר ורד ישראלי, מנהלת רפואית  בכללית מחוז ירושלים. "כללית בירושלים משקיעה משאבים רבים במניעת המחלה וגם בטיפול בחולי הסוכרת. מרפאת הסוכרת ואנדוקרינולוגיה במושבה, היא המרפאה המרכזת את כל המומחים בתחום של מניעה וטיפול מקצועי בחולי סוכרת כולל מרפאת כף הרגל. במגזר הערבי השירות ניתן בשפה הערבית במרפאת כללית שייח ג'ראח. מרכז מיוחד ונוסף בירושלים נמצא במרפאת כללית מומחים ילדים ברחוב שטראוס וכמובן שבכל מרפאות הכללית מוסמכים לתת את הייעוץ הראשוני וללוות את המטופלים שלנו במפגשים אישיים עם הרופאים והאחיות, בסדנאות להעצמת המטופל לניהול המחלה ובדרכים נוספות ומגוונות", מסכמת ומדגישה ד"ר ישראלי.

•אנחנו בכללית פה בשבילכם – בטיפול אישי או קבוצתי. למידע נוסף וקביעת תור לדיאטנית או מציאת סדנה לירידה במשקל וסוכרת חייגו 2700* או פנו למרפאת הכללית הקרובה לביתכם.


תוכן שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר