התפתחות הילד מחוז ירושלים | צילום: דוברות כללית
התפתחות הילד מחוז ירושלים | צילום: דוברות כללית

מה הקורונה עשתה לילד שלי?

מקצוע הריפוי בעיסוק בהתפתחות הילד מסייע לילדים עם עיכוב התפתחותי לרכוש מיומנויות משמעותיות להשתלבות טובה במסגרת החינוכית, בין חברים ובתוך המשפחה. תקופת הקורונה הציבה אתגרים לא פשוטים עבור הילדים ובאמצעות ריפוי בעיסוק נוכל לסייע להם להתמודד איתם. יעל בלייכברד טייטלבאום, מרפאה בעיסוק – התפתחות הילד כללית מחוז ירושלים, ריכזה את כל התשובות לשאלות הכי בוערות אצל ההורים בתקופה מורכבת זו

פורסם בתאריך: 14.12.21 20:08

הילד שלכם בר מזל והצליח להישאר שלילי לקורונה במשך ארבעה גלים? ברכותינו! אך יחד עם זאת, חשוב לדעת שייתכן והקורונה השפיעה על ילדכם בהיבטים אחרים שחשוב להתייחס אליהם.

בשנים הראשונות לחייהם, ילדים רוכשים מגוון יכולות ומפתחים מיומנויות וכישורים בתחומים שונים: למידה, חברה, תקשורת, שפה, מוטוריקה ועוד. תהליך ההתפתחות הראשוני וביסוס היכולות והמיומנויות קריטי עבור הילד לרכישת עצמאות, פיתוח תחושת מסוגלות, השתלבות בחברה, עמידה בדרישות מסגרות החינוך ובמעגלי החיים השונים.

בחסות מגפת הקורונה, השנתיים האחרונות הביאו עלינו סגרים ובידודים שנתנו את אותותיהם והשפיעו על כלל שכבות האוכלוסייה, מבוגרים וילדים כאחד. שבירת שגרת החיים המוכרת והבטוחה, והניתוק ממסגרות החינוך גררו השלכות התפתחותיות אצל לא מעט ילדים.

קראו ובדקו האם הדברים הבאים נשמעים לכם מוכרים:

אחד המאפיינים הבולטים בתקופת הקורונה, אם לא הבולט ביותר, הוא חוסר הוודאות. ההתמודדות עם נגיף חדש ולא ידוע, זרעה חוסר וודאות שהוביל לשינויים דרמטיים ומהירים. התוצאה הישירה הייתה פגיעה בשגרה יומיומית קבועה שהקשתה על ילדים ברכישת הרגלי סדר יום מובנה והובילה לעיתים לקשיי התארגנות והסתגלות למצבים חדשים.

סגירת מערכות החינוך הביאה איתה עידן חדש של למידה מרחוק דרך הזום או דרך הטלפון. אופן הלמידה המקוון לא היה רציף ויעיל כמו נוכחות פיזית בכיתה והוביל לקשיי למידה, קשיים ברכישת מושגים חדשים, וביסוס והרחבה של חומר לימודי קיים. ישנם ילדים שצברו פערים לימודיים ניכרים בשל כך. בנוסף, השימוש במחשב צמצם את ההתנסות בפעילות הכתיבה וכיום ישנם ילדים שמתקשים לבצע את המעבר מהקלדה לכתיבה ידנית הדורשת מאמץ פיזי רב יותר, דיוק, סיבולת והקפדה על כללי כתיבה במחברת.

הימנעות ממשחק בגני שעשועים עקב חשש ההדבקה וסגירת מתחמי הג'ימבורי השונים, מנעו מילדים רבים להתנסות במתקני מרחב והובילו לקשיים במוטוריקה גסה, חולשה וסיבולת ירודה.

צפייה ממושכת במסכים היוותה עבור הילדים (ולפעמים גם עבור ההורים) תעסוקה נגישה, פשוטה ומהנה בזמני הסגר הממושכים ושימשה כתחליף למחסור במפגשים חברתיים, בחוגים ובפעילויות פנאי. חיסרון הפעילויות וזמן המסך מנעו מילדים רבים התנסות במשחקי קופסא ויצירות המקדמים יכולות מוטוריקה עדינה, חשיבה, תפיסה חזותית ומפתחים יכולות חברתיות של משחק בתורות, התמודדות עם כישלון והפסד ועוד. הבידוד החברתי וחוסר המפגש פנים אל פנים עם ילדים בני אותם גילאים עלולים להוביל להתפתחות קשיי הסתגלות, קשיים חברתיים וקשיי שפה ותקשורת.

מה אפשר לעשות כדי למזער נזקים ולנסות להפיק את המרב מסיטואציות אלו שנכפו עלינו?

הקפידו על שגרה יום יומית קבועה ככל האפשר. הכינו רשימה המפרטת את הפעילות השונה בסדר היום ותלו אותה במקום זמין ומרכזי בבית (דלת הכניסה, המקרר או המראה). ניתן להוסיף ציורים פשוטים על מנת להנגיש את הכתוב עבור הילדים הצעירים.

הכינו את עצמכם ואת ילדכם לימי בידוד שעלולים להגיע במפתיע. בצד ההכנה הרגשית ומתן הסבר ברור ולא אמוציונלי למצב הבידוד, הכינו משחקים, חומרי יצירה, ורעיונות שונים לפעילות. כך תוכלו להעביר ימים אלו בהנאה ובגיבוש משפחתי.

צמצמו את זמן המסך והגבילו אותו לזמנים קבועים וידועים מראש עבור כל ילד.

נסו ליצור זמני משפחה קבועים והקדישו אותם לפעילות משחק, יצירה משותפת או פעילות ספורטיבית משתנה.

אל תוותרו על "זמן חברים". ניתן לקבוע עם חבר קבוע לצמצום סכנת הידבקות או לצאת לאוויר הפתוח ולפגוש חברים למשחק.

חפשו ביוטיוב את סרטוני ההדרכה שלנו לקבלת רעיונות ומידע נוסף: "כללית התפתחות הילד".

במידה ואתם מזהים שילדכם מתקשה להפנים את הרגלי הלמידה, כגון הכנת שיעורי בית, למידה למבחן, יכולת התמדה והקשבה – התייעצו עם המסגרת החינוכית ופנו לסיוע במכוני התפתחות הילד במידת הצורך.

התפתחות הילד מחוז ירושלים | צילום: דוברות כללית

התפתחות הילד מחוז ירושלים | צילום: דוברות כללית

נילי מרחבי, מנהלת שירותי ריפוי בעיסוק בכללית מחוז ירושלים: "מכוני התפתחות הילד של כללית נותנים מענה לקשיים התפתחותיים מגיל הינקות עד גיל 9 בהתאם לסל הבריאות. המענה הוא רחב וכולל רפואה התפתחותית, פסיכולוגיה התפתחותית, עבודה סוציאלית והדרכה להורים, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה וקלינאות תקשורת.

מרפאים בעיסוק בהתפתחות הילד פוגשים ילדים עם קשיים במוטוריקה גסה ועדינה, איחור בהתפתחות המשחק, קשיים בוויסות חושי, קשיים בכתיבה ובהפנמת הרגלי למידה והתארגנות. במחוז ירושלים של כללית ישנם 45 מרפאים/ ות בעיסוק מתחום התפתחות הילד הפזורים ב-16 מכונים בירושלים וסביבותיה. השירות ריפוי בעיסוק ניתן קרוב לבית ככל הניתן, ומהווה מענה מקצועי וזמין ככל האפשר למבוטחי כללית בירושלים.

במידה ואתם חוששים מקשיי התפתחות אצל ילדכם, תוכלו לפנות לאחד ממכוני התפתחות הילד הקרובים לביתכם ולקבל הסבר על אופן הפניה לאבחון ולטיפול. כולנו תקווה כי ימי הסגרים והבידודים חלפו, וכי נוכל לחזור לשגרת חיים מבורכת".

חוששים מעיכוב התפתחותי? הגננת או המורה מדווחים על קשיים במיומנויות שונותפנו למכון התפתחות הילד הקרוב למקום מגוריכם. פרטי מכוני התפתחות הילד במחוז ירושלים מופיעים בספר השירות באתר כללית.


תוכן מקודם


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. הדיל

    קודם כל, אני מסכימה עם כל הנקודות שהועלו במאמר, ולפי מחקר שנעשה, הן נכונות. משבר הקורונה השפיע קשות על סטודנטים עקב הלמידה המקוונת והלחץ שנוצר בעקבותיו. לחץ זה גרם להרבה תלמידים לסבול מבעיות נפשיות קשות כמו חרדה חברתית, חרדה כללית ודיכאון. ההשלכות מסוכנות אפילו יותר על ילדים. כי הם נמצאים בשלב מתפתח כל הזמן והם זקוקים לאינטראקציה חברתית כדי לצמוח בצורה נורמלית ותקינה. ההיבטים המשמעותיים הללו הוזכרו במאמר, וזה חשוב מאוד מכיוון שעלינו להעלות את תשומת הלב של ההורים והמבוגרים לבעיה הזו ולנסות למצוא פתרון ראוי. לבסוף, אני מקווה שמשרד החינוך יבין את ההשלכות המאיימות של שיטת ההוראה החדשה שלהם. אהבתי את ההצעות שהוצעו להורים כדי לעזור להפחית את חומרת ההשפעות של המגיפה. לסיום, אני מקווה שמשרד החינוך יהיה מודע ואחראי יותר וימצא שיטות חדשות שאינן משפיעות על בריאותם הנפשית והגופנית של התלמידים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר