חן קינברנר, דיאטנית קלינית בכללית מחוז ירושלים.| צילום: דוברות כללית
חן קינברנר, דיאטנית קלינית בכללית מחוז ירושלים | צילום: דוברות כללית

תזונה נבונה בחג הפסח

חג הפסח מאופיין בריבוי ארוחות משפחתיות ובמאכלים ייחודיים. לפניכם מספר טיפים לשמירה על התזונה המאוזנת והמשקל במהלך החג

פורסם בתאריך: 12.4.22 19:22

חג הפסח מסמל את בוא האביב, סמל להתחדשות וחירות,  אך מביא עמו גם רגשות מעורבים בכל הנוגע למזון. לקראת הקיץ רבים חוששים מעליה במשקל עקב ריבוי ארוחות בפסח, החל מערב ליל הסדר ועד חגיגות המימונה. פסח מאופיין בריבוי ארוחות משפחתיות ובמאכלים ייחודיים. במיוחד עבורכם מספר טיפים לשמירה על התזונה המאוזנת והמשקל במהלך החג.  מאת: חן קינברנר, דיאטנית קלינית בכללית מחוז ירושלים.

אז איך מתנהלים? חשוב ליהנות מהחג, מהמשפחתיות וגם מהמאכלים המסורתיים השונים. אוכלים, אבל במידה, ועושים את הבחירות הנכונות:

אכלו מסודר. במהלך היום של ערב החג אכלו בצורה מסודרת, אל תדלגו על ארוחת הבוקר והצהריים. מומלץ לאכול ארוחות קטנות. שלבו ירקות טריים בארוחות/ מרקי ירקות/ יוגורט עם פרי. בססו את ארוחת הצהריים על סלט ירקות משביע בתוספת חלבון (ביצה/ גבינה 5%/ טונה ועוד). האכילה לאורך היום תאפשר הגעה לארוחת החג ברוגע, תחסוך נשנושים מיותרים ואכילת כמות מוגברת מ"הברכות", וכך תוכלו להקשיב בנחת בזמן קריאת ההגדה – ללא קרקורי בטן מיותרים.

עצרו, הביטו, ובחרו בתבונה – לא חייבים לטעום הכל. עם הגעתכם לחלק של הארוחה בליל הסדר, אל תמלאו מיד את הצלחת. הביטו ובחנו – אילו מנות יש? אילו סוגי מנה עיקרית? תוספות? סלטים? ירקות? קחו רגע של חשיבה לעצמכם. מה הכי מתחשק לי עכשיו? על מה אני לא מוכן לוותר? על מה כן? איזו מנה היא ייחודית לליל הסדר? אולי שווה לבחור דווקא בה היום?  ישנם מאכלים שאנו רגילים לאכול, אולי על המזונות המוכרים כדאי לוותר היום?

מרק: במידה ובחרתם לאכול מרק, נסו לאכול יותר ירקות ופחות קניידלך (אפשר להסתפק ביחידה).

הסתפקו בצלחת אחת, ושלבו ירקות: מלאו את הצלחת בכל מה שתרצו, אך מלאו צלחת אחת בלבד. הקפידו שחצי צלחת מלאה בירקות מסוגים שונים (סלטים/ ירקות מבושלים וכו'). נסו לא לקחת תוספת לאחר סיום צלחת אחת. זכרו שכנראה יהיה גם קינוח קטן ולכן אין צורך להגזים.

ותרו על משקאות מתוקים: בחרו לשתות מים/ סודה בלבד.

ניתן להגיש לשולחן קנקני מים עם פלחי לימון/ נענע/ חתיכות פרי או להכין מראש קוביות קרח עם חתיכות פרי כגון: תותים, קיווי וכו' – זהו קישוט נפלא לשולחן ומהנה לאורחים.

יין: כוס יין שוות ערך ל150-100 קלוריות. העדיפו יין אדום חצי יבש/יבש על יינות מתוקים/ מבעבעים. מומלץ לבחור כוס המכילה את השיעור המינימאלי הדרוש ( 87 גרם).

מצה: מצה 1 רגילה = 2 מצות קלות = 2 פרוסות לחם, לכן יש להיזהר מריבוי מצות . מצות אמנם מכילות כמות רבה של פחמימות, אך אינן משביעות באותה מידה כמו לחם. עדיף לבחור מצה מקמח מלא בשל תכולת הסיבים התזונתיים המגבירים את תחושת השובע  וגם עוזר לפעולת מעיים שיכולה להיות בעייתית בפסח . לתשומת ליבכם, מצת יד (עגולה בד"כ) שוות ערך ל-3.5 פרוסות לחם. לאוכלי הקטניות והאורז, ישנה אפשרות להחליף את המצה בפריכיות אורז. מצה 1 =5 פריכיות אורז.

למארחים שביננו: נסו לשפר מתכונים קיימים. במקום לטגן, השתמשו בבישול / אפיה או בגריל. שלבו יותר מנות המבוססות על ירקות (שלל סלטי ירקות/ ירקות מבושלים). בחרו בשרים רזים/הודו/ עוף ללא עור/ דגים במקום בשרים עתירי שומן.

בחרו קינוח על בסיס פרי: השקיעו בקינוח על בסיס פירות העונה. ותרו על העוגות הכבדות והקינוחים המוגזמים.

הגבירו פעילות גופנית: חופשת הפסח היא הזדמנות נהדרת להגביר את הפעילות הגופנית. צאו עם המשפחה לחיק הטבע, לטיול רגלי, לשחק בכדור, לרכב על אופניים ועוד. תיהנו מפעילות גופנית משותפת.

חג שמח!


מערך התזונה והדיאטה פרוש ברחבי המחוז בכ-60 מרפאות במרחק הליכה מהבית. בנוסף, בכללית מחוז ירושלים מפעילים מגוון סדנאות. למידע  נוסף ורישום לסדנה, המבוטחים מוזמנים לפנות למספר 02-6301222.

חן קינברנר, דיאטנית קלינית בכללית מחוז ירושלים


תוכן מקודם


 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר