ג׳ון אמיר סבחה, רוקח קליני כללית מחוז ירושלים | צילום: דוברות כללית
ג'ון אמיר סבחה, רוקח מתמחה ברוקחות קלינית בכללית מחוז ירושלים (צילום: באדיבות כללית מחוז ירושלים)

אני אלרגי?

במרבית המקרים אלרגיה עונתית אינה מסוכנת, אך היא עלולה לגרום לתופעות לא נעימות. ג'ון אמיר סבחה, רוקח מתמחה ברוקחות קלינית בכללית מחוז ירושלים, מסביר כיצד ניתן להתמודד איתה.

פורסם בתאריך: 12.4.22 19:42

עונת האביב בפתח ולמרות היופי שאנו עדים לו בשדות ובפארקים, לשקט ולשלווה שהעונה נותנת לנפש, התקופה הזאת מביאה איתה גם שלל אלרגיות. לצערנו, חלקנו חווים את התופעה הזאת בצורה מציקה לפעילות היומיומית שלנו ובלית ברירה מקבלים על עצמנו את הנזלת, העיניים המדמעות וההתעטשות הלא נגמרת. בכתבה הבאה נכיר לעומק את נושא האלרגיות הנשימתיות וניווכח לדעת שאלרגיה עונתית אינה גזירה משמיים וכן ניתן להתמודד איתה החל משינוי באורח היומי ועד לתרופות, זאת על מנת שנפיק את המרב מעונת האביב היפה.

אלרגיה נשימתית – מה זה?

אלרגיה נשימתית הינה תופעה די שכיחה בארץ ובעולם. משרד הבריאות מדווח על כ-30% מהאוכלוסייה בארץ כסובלים מאלרגיות שונות. התופעה מופיעה לראשונה בדרך כלל בגיל הילדות (בין 4-15), אך יכולה להופיע בכל גיל. ניתן לחלק בצורה גסה את האלרגיה הנשימתית לאלרגיה הנמשכת לאורך כל השנה (אלרגיה רב-שנתית) או אלרגיה עונתית המכונה לעיתים "נזלת אלרגית עונתית", אשר מופיעה בדרך כלל בעונת הפריחה או בסתיו. המהלך האופייני של אלרגיה עונתית הוא של החמרות בתסמיני אלרגיה שמשכן משתנה מאדם לאדם ומתרחשות בתקופת הפריחה של הצמחים אליהם האדם רגיש. בין ההחמרות ישנן "תקופות שקטות", כלומר ללא תסמינים, וזאת בניגוד לאלרגיה רב שנתית שבה התסמינים נמשכים לאורך כל השנה.

הגורמים, הסוגים והתסמינים לאלרגיה

הגורם העיקרי לאלרגיות באביב הם האבקנים (פולן) – חלקיקים קטנים המשוחררים לאוויר מהעצים, מהדשא ומהפרחים השונים במטרה להפרות צמחים אחרים. כאשר אותם חלקיקים כשלעצמם אינם מזיקים לגוף נשאפים על ידי בן אדם אלרגי, מערכת החיסון מופעלת ומזהה את האבקה בשוגג כגורם המסכן את הגוף – דבר שמעורר שחרור של כימיקלים לתוך זרם הדם הנקראים היסטמינים שמטרתם להפעיל לעומק תהליכים שונים במערכת החיסון במטרה להגן על הגוף מהסכנה הפוטנציאלית. הימצאותם של הכימיקלים הנ"ל בזרם הדם גורמת להופעת התסמינים שרובנו מכירים; הנפוצים ביותר הינם התעטשות, אטימות של האף ("אף סתום") או מנוזל וגירוי באף, עיניים או בחך. בנוסף, קיימים תסמינים פחות נפוצים באוכלוסייה הכללית דוגמת אסטמה אלרגית שמופיעה בשכיחות גבוהה בילדים ובמבוגרים הלוקים באסטמה כרונית משמעותית.

כפי שגורסת האמירה המפורסמת – "הדרך הטובה ביותר להתגבר על מחלה היא למנוע אותה מלכתחילה". אומנם הדבר מעט קשה כאשר מדובר בגורם שנישא באוויר ובלתי ניתן לראייה, אך אם ידוע מהו הצמח המסוים שאבקניו גורמים לאלרגיה, ניתן לנסות להקטין את החשיפה אליו במיוחד בתקופה שאבקניו מתפזרים. בנוסף, מומלץ להקפיד על ניקיון הבית, מיזוג ותחלופת האוויר בחדר הבית על מנת להפחית מכמות האלרגנים העלולים להימצא בחדר.

חשוב לציין שאנשים רבים עם אלרגיות עונתיות, סובלים גם מתסמונת של אלרגיה אוראלית הנגרמת כתוצאה מהצלבה בין חלבונים דומים הנמצאים בפירות, ירקות ואגוזים מסוימים, לבין אבקות הפריחה שהן הגורם המקורי לאלרגיה. כך למשל: מי שאלרגי לדשא, עלול להגיב גם לעגבניות, תפוחי אדמה, או אפרסקים. חשוב לגלות איזה מוצר מזון גורם לתסמינים אלה ולהימנע מאכילתו לעתים, או לחלופין להמשיך ולאכול פירות וירקות אלה רק לאחר בישול או בשימורים.

דרכי ההתמודדות עם האלרגיה

היות שאופציית ההימנעות היא קשה, אם כי לפעמים בלתי אפשרית, קיימת קשת של טיפולים קונבנציונליים להקלת התסמינים האלרגיים בעונת הפריחה. ניתן לחלק אותם לתכשירים מקומיים וסיסטמיים (הניתנים דרך הפה ונספגים לזרם הדם).

תכשירים מקומיים כוללים שטיפות אף המכילות מי מלח אשר עשויות לסייע בהוצאת חלקיקים אלרגניים מתוך האף וכך להקטין את חשיפת הגוף אליהם. התכשירים האלו בטוחים לשימוש, ניתן להשתמש בהם לפי הצורך ובנוסף ניתנות לרכישה ללא מרשם רופא.

בנוסף, קיימים תכשירים מקומיים לאף המכילים סטרואידים הנחשבים ליעילים ביותר להקלה על גודש באף הנגרם עקב אלרגיה. היעילות המקסימלית שלהן תופיע לאחר שימוש של כמה ימים רצופים בתכשיר. התכשירים הנ"ל נחשבים לבטוחים לשימוש ממושך מכיוון שהם ניתנים בצורה מקומית דרך האף ועל כן, הספיגה של הסטרואידים לזרם הדם מוגבלת והפוטנציאל לתופעות לוואי נמוך יותר. תכשירים המכילים סטרואידים זמינים לרכישה במרשם רופא בלבד.

דרכים נוספות לטיפול באלרגיה

קיימים גם תכשירים מקומיים לעיניים המכילים אנטי- היסטמינים העשויים לסייע להקלה על תסמינים מוגבלים באזור העיניים בעיקר גירוי עיני ודמעת הניתנים לרכישה ללא מרשם רופא, אך מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח לפני השימוש בהם.

תכשירים מקומיים לאף המכילים תרופות נוגדות גודש הקיימים בבתי המרקחת עשויים לספק הקלה מידית כאשר קיים גודש באף, אך שימוש ממושך מעל 3-5 ימים בהם עלול להחמיר את הגודש תוך האף ולכן השימוש בהם אינו מומלץ בצורה ממושכת. התכשירים הנ"ל ניתנים לרכישה ללא מרשם רופא.

מצד שני, קיימים תכשירים הניתנים דרך הפה בצורת כדורים או סירופים, המכילים אנטי-היסטמינים דור שני הנחשבים לפחות מרדימים המסייעים להקלה על תסמינים מפושטים יותר בגוף דוגמת שילוב של גרד, התעטשות ונזלת. הם לא נחשבים ליעילים מאוד לטיפול בגודש באף. חלק מהתכשירים ניתנים לרכישה ללא מרשם רופא וחלקם עם מרשם רופא, אך בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח לפני השימוש בהם.

לסיום, מאחל לכם בריאות איתנה ושלא תזדקקו לטיפולים אלו. ואם כן, רוקחי כללית מחוז ירושלים ישמחו לעמוד לרשותכם בכל שאלה או ייעוץ.

קיים מגוון רחב של תכשירים במרשם וללא מרשם להקלה ולטיפול בתסמינים של אלרגיה עונתית. מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל או עם רוקח במרפאת כללית הקרובה לביתך.


תוכן מקודם


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר