השפעת כבר כאן (צילום: Subbotina/depositphotos.com)
השפעת כבר כאן (צילום: Subbotina/depositphotos.com)

מומחי כללית: השפעת כאן. רוצו להתחסן!

שיחה עם ד"ר חנאן נמוז, רופאה מומחית בילדים, רכזת תחום רפואת הילדים בכללית מחוז ירושלים, וד"ר יאן מיסקין, מומחה ברפואת משפחה והזיהומולוג הראשי של כללית במחוז ירושלים, על תחלואי החורף הנוכחי, והשפעת בראשם, ועל הדרכים למניעתם. כך תעברו את העונה הקרה בשלום

פורסם בתאריך: 30.11.22 12:39

החדשות הטובות הן שהחורף הגיע, ותודו שהן טובות באמת, כי הכיף הכי גדול של העונה הקרה הוא להתכרבל בשמיכת הפוך או הפליז מול הטלוויזיה עם תה חם או שוקו מהביל, כשבחוץ הגשם מתדפק על החלון. אבל יש גם חדשות פחות טובות, והן, שכמו בכל שנה, החורף לא הגיע לבדו, אלא הביא עימו שלל וירוסים, והשפעת בראשם, ואלה רק מחכים שהטמפרטורות יצנחו, כדי לקפוץ לבקר. אבל זו לא חייבת להיות גזירת גורל. את השפעת אפשר וצריך למנוע, וזה בכלל לא מסובך. זה אפילו פשוט מאוד.

על תחלואי החורף בכלל ועל השפעת בפרט ועל הדרך למניעתם, שוחחנו עם ד"ר חנאן נמוז ועם ד"ר יאן מיסקין, וכדי שתעברו את החורף הנוכחי בשלום, כדאי שתקשיבו למה שיש לשני המומחים לומר.

על פי נתונים שפרסם משרד הבריאות, נכון ל-19 בנובמבר דווחו בארץ 340 מאושפזים עם אימות מעבדתי לשפעת. ביחס לשבוע שקדם לו, מדובר בעלייה של 30 אחוז. עוד נמסר ממשרד הבריאות שרוב נגיפי השפעת שזוהו עד כה בישראל הם מסוג A ומיעוטם מסוג B. בתרכיב החיסון הניתן השנה בישראל כלולים שני תתי הסוגים הללו של שפעת מסוג A ושתי שושלות של שפעת מסוג B.

ד"ר חנאן נמוז (צילום: דוברות כללית)

ד"ר חנאן נמוז (צילום: דוברות כללית)

ד"ר נמוז, ילדים נוטים לחלות יותר בחורף. מדוע?

"וירוסים, ונגיף השפעת ביניהם, נוטים להיות יציבים יותר בחורף כשהטמפרטורות צונחות. לכך יש להוסיף את העובדה שבחורף אנחנו נוטים להימצא בתנאי צפיפות במקומות סגורים, בבתים, בגני הילדים ובבתי הספר, וכך נוצר כר הדבקה פורה. ההדבקה היא טיפתית ויכולה להיגרם מהתעטשות או משיעול של אדם חולה שנמצא בקרבתנו. אם היינו מאוד קרובים אליו או אם נגענו בידינו במשטח שהוא התעטש או השתעל עליו, יש סיכוי גדול שנידבק".

האם נכונה האמירה שלא כל הצטננות היא שפעת?

"בהחלט. יש נטייה להתבלבל בין הצטננות פשוטה לבין שפעת. הצטננות קלה יכולה להיגרם מכמה וכמה וירוסים נשימתיים, שבדרך כלל גורמים למחלה קלה של דרכי הנשימה העליונות:  נזלת, שיעול, כאבי גרון, התעטשות וגודש באף. השפעת, לעומת זאת, מופיעה באופן חד, והתסמינים העיקריים שלה הם דומים אך חריפים יותר, וכוללים חום גבוה, הרגשה כללית רעה, עייפות, כאבי שרירים, כאבי גרון, שיעול וירידה בתיאבון. אצל ילדים קטנים יותר, השפעת מלווה לעיתים גם בבעיות במערכת העיכול, כמו הקאות, שלשולים ובחילות. השפעת, להבדיל מהצטננות קלה, היא מחלה הרבה יותר סוערת, יותר מידבקת ויכולה להימשך יותר זמן".

שפעת היא מחלה שעלולה להסתבך. מהם הסיבוכים הנפוצים אצל ילדים?

"שפעת היא מחלה ויראלית, אך הסיבוך הכי נפוץ שלה הוא דלקת ריאות חיידקית. זו יכולה להיות מחלה קשה שעלולה להוביל לעיתים לאשפוז, אפילו לטיפול נמרץ, וחלילה גם למוות. סיבוכים אפשריים נוספים אצל ילדים הם התייבשות, דלקת האוזן התיכונה, דלקת בסינוסים או בסמפונות, ויש גם תופעות יותר קשות, אבל הן מאוד נדירות".

והרי את כל הצרות האלה ניתן למנוע באמצעות חיסון. מאיזה גיל מומלץ לחסן ילדים נגד שפעת?

"ההמלצות הן מגיל חצי שנה. מגיל חצי שנה ומעלה החיסון הוא תרכיב של נגיף מומת. יש גם תרכיב של נגיף חי מוחלש, הניתן בתרסיס דרך האף (אם ילד פוחד מזריקה), ואותו ניתן לתת מגיל שנתיים ועד 49".

ואיך מגינים על תינוק בן פחות מחצי שנה, שעדיין לא יכול להתחסן?

"ההמלצה העיקרית היא לכל אישה בהריון להתחסן נגד שפעת. דבר ידוע הוא שחלק מהנוגדנים של האם מועברים לתינוק, וזה הופך אותו למוגן בחודשי חייו הראשונים. כמו כן, אם שאר הסביבה של התינוק תהיה מחוסנת, הדבר יכול למנוע את העברת הנגיף אליו. המלצה נוספת היא לא לחשוף את התינוק לאנשים חולים".

ומדוע צריך להתחסן נגד שפעת בכל שנה?

"הנגיף של השפעת עובר מוטציות רבות בזמן ההתרבות שלו. לכן, כלל לא בטוח שתרכיב החיסון שניתן השנה יגן עלינו גם בשנה הבאה, והדרך הטובה והיעילה להימנע משפעת היא להתחסן בכל שנה. ההמלצה היא להתחסן בכל שנה כבר בתחילת אוקטובר, ולא לחכות לשיא התחלואה. צריך לקחת בחשבון שהחיסון מספק הגנה רק בחלוף שבועיים. השנה, וזו בשורה, החיסון נגד שפעת ניתן בבתי הספר בכיתות ב' ג' ו-ד'".

ד"ר נמוז, שמטפלת בילדים במרפאת כללית "לב תלפיות", מסכמת: "מניעה היא הדבר הכי חשוב בעת מגפת השפעת, ויש לנו דרך למנוע את המחלה על ידי חיסונים יעילים ובטוחים. זו טעות לחשוב שאין סיבוכים אצל ילדים. תחלואת השפעת נפוצה יותר בקרב ילדים מאשר בקרב מבוגרים. בין 20 ל-30 אחוז מהילדים חולים בשפעת בשנה, לעומת 10-5 אחוז מהמבוגרים. אין מה לחשוש מתופעות הלוואי של החיסון. מדובר לרוב בתופעות מקומיות קלות שיכולות להתבטא במעט נפיחות ואודם באזור ההזרקה או בקצת שיעול וקצת נזלת, אבל אלה הן, כאמור, תופעות קלות מאוד שחולפות בתוך יום-יומיים, ורוב הילדים יעברו את החיסון בלי תופעות לוואי כלל. חשוב לזכור, כי ילד מחוסן מגן גם על הסביבה הקרובה שלו מפני שפעת – על סבא וסבתא, על נשים בהריון, על הגננת בגן ועוד".

 

 

שפעת, קורונה וצרות אחרות

ד"ר יאן מיסקין, מומחה ברפואת משפחה והזיהומולוג הראשי בכללית מחוז ירושלים, קובע נחרצות, כי השפעת כבר בישראל. ד"ר מיסקין: "בדוח האחרון של היחידה למחלות זיהומיות במשרד הבריאות רואים את העלייה בתחלואת השפעת, ואנחנו מרגישים את זה גם בשטח. והשפעת לא באה לבד השנה. השנה יש נגיף נשימתי נוסף, שנקרא RSV, שיכול לגרום למחלה משמעותית במיוחד בתינוקות ובפגים. בישראל, הנגיף הזה פעיל בחודשי החורף, בין החודשים נובמבר ועד מארס. הווירוס הזה מהווה את אחת הסיבות המובילות לאשפוזי תינוקות בבית החולים, בעיקר בתקופת החורף. יש חיסון לווירוס הזה, אבל זהו חיסון סביל, שלא ניתן לכלל האוכלוסייה אלא רק למי שהם הכי פגיעים".

ד"ר יאן מיסקין (צילום: דוברות כללית)

ד"ר יאן מיסקין (צילום: דוברות כללית)

לגבי זן השפעת שנפוץ השנה, אומר ד"ר מיסקין: "הזן שכבר זוהה בארה"ב ובאירופה מעט שונה, ככל הנראה, מהזן שזוהה כאן, אבל זה עוד מוקדם מדי לדעת. כך או כך, ברור שלא נהיה שונים מהם. או שיהיה לנו עירוב של שני זנים, זה שלנו וזה של העולם, או שהזן שאנחנו מבודדים אותו כעת יוחלף בזן שרווח בעולם".

לדברי ד"ר מיסקין, לא רק השפעת מרימה ראש, כי גם הקורונה לא הלכה לשום מקום. "ברמה הארצית, מספר המאומתים לקורונה בשבוע האחרון היה גדול פי שלושה ממספרם לפני כחודש. היות שרוב האוכלוסייה כבר לא נבדקת לקורונה, הנתונים המתקבלים לגבי מספר המאומתים הם על סמך האנשים שנדגמים, וברור לנו שזהו מספר חלקי ביותר".

ההמלצה של ד"ר מיסקין היא חד משמעית. להתחסן. גם נגד שפעת וגם נגד קורונה. "אני ממליץ להשלים בהקדם את החיסון הרביעי והחמישי נגד קורונה, שיעיל גם נגד זן האומיקרון, וכמו כן למהר להתחסן נגד שפעת. שני החיסונים יכולים להינתן במקביל, אין עם זה שום בעיה, מקסימום קצת אי נוחות באזור החיסון. אגב, רוב המתחסנים בחיסוני הקורונה הרביעי והחמישי לא תיארו תופעות לוואי שתוארו בחיסונים קודמים".

המלצה נוספת של ד"ר מיסקין היא קלה לשימוש: "אל תתביישו לשים מסכה בכל מקום ציבורי סגור – במעלית, ברכבת, באוטובוס, בחנות עמוסה. המסכה היא אמצעי הגנה נהדר גם מפני קורונה וגם מפני שפעת. בזכות השימוש במסכה, לפני שנתיים, בשיאה של מגפת הקורונה, לא חווינו התפרצות של שפעת".

ד"ר מיסקין מסכם: "בשורה התחתונה, חשוב שאנשים ייקחו אחריות על עצמם ועל המשפחה שלהם. לא יכול להיות מצב שבו יחליטו ההורים לא לחסן את הילד, ואז ייקחו אותו לסבא ולסבתא שלו. חיסון ילדים עד גיל 18 שווה ערך לחיסון כלל האוכלוסייה. בכללית יש מלאי חיסוני שפעת וקורונה לכולם, פשוט תגיעו להתחסן".

חיסון השפעת ניתן בכללית בלי צורך לקבוע תור, פשוט להגיע למרפאה. חיסון קורונה מצריך קביעת תור בטל': 2700* וכן באתר ובאפליקציה של כללית.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר