המרכז הרפואי הדסה (למעלה משמאל עם כיוון השעון), המרכז הרפואי שערי צדק, מרפאה של מכבי בירושלים, מרפאת לב תלפיות של כללית, מרפאת הטורים של מאוחדת (צילומים: דוברות כללית, דוברות מכבי, דוברות מאוחדת, דוברות שערי צדק, YoavR, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia)
המרכז הרפואי הדסה (למעלה משמאל עם כיוון השעון), המרכז הרפואי שערי צדק, מרפאה של מכבי בירושלים, מרפאת לב תלפיות של כללית, מרפאת הטורים של מאוחדת (צילומים: דוברות כללית, דוברות מכבי, דוברות מאוחדת, דוברות שערי צדק, YoavR, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia)

זינוק בתחלואת השפעת בירושלים: "הווירוס השנה רציני יותר – לכו להתחסן"

במרכזים הרפואיים הדסה ושערי צדק מדווחים על עלייה במספר המאושפזים במחלקות הפנימיות, כשבמקביל בקופות החולים בעיר ובמשרד הבריאות מציינים כי ישנה ירידה באחוז המתחסנים לעומת השנה שעברה. "אין בכלל שאלה - החיסון מומלץ"

פורסם בתאריך: 9.12.22 07:57

החורף ממש מעבר לפינה, וביחד איתו החששות מפני תחלואת החורף – בעיקר שפעת. אמנם בניגוד לשלוש השנים האחרונות כבר אין את החשש מפני כאוס בבית החולים בשל תחלואה כפולה – קורונה ומחלות חורף – אבל דאגה בכל זאת קיימת, שכן במערכת הבריאות מדווחים בחודש האחרון בעקביות על עלייה במספר חולי הקורונה, כשבמקביל ישנה עד כה תחלואה לא מועטה של שפעת.

למעשה, במשרד הבריאות ציינו השבוע בפני "כל העיר" כי מספר המאושפזים החיוביים לנגיף השפעת הוכפל בשבוע האחרון, והוסיפו כי חלה עלייה משמעותית בתחלואה עקב נגיף ה-RSV. אז מה הוא אותו נגיף ה-RSV? במשרד הבריאות יודעים לספר כי "מדובר בנגיף הגורם לתחלואה נשימתית במיוחד בתינוקות ובפעוטות מתחת לגיל שנתיים, שבהן היא מתבטאת במחלת הברונכיוליטיס. התחלואה מתרחשת בדרך כלל בעונות הסתיו והחורף".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


בעקבות כך, פרסמה ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות מכתב למנהלי בתי החולים וראשי האגפים הרפואיים בקופות החולים, התרעה כי חלה עלייה משמעותית בתחלואה בשפעת וכי יש להיערך בהתאם לטיפול באנשים בקבוצות סיכון.

הדאגה של משרד הבריאות נובעת לא רק מהעלייה בתחלואה, אלא, ואולי אף יותר, בשל ירידה במספר המתחסנים. על פי הנתונים שבידי משרד הבריאות ישנה ירידה של אחוז (15.2 אחוז השנה לעומת 16.4 אחוז בשנה שעברה) במספר המתחסנים.

עוד נמסר על ידי משרד הבריאות כי מרבית המתחסנים עד כה מגיעים מקרב גילאי 65 ומעלה – 53.6 אחוז מהם שכבר התחסנו, ומציינים כי זה מצוין כי המבוגרים הם אוכלוסיית סיכון ידועה. לעומת זאת, בקרב אוכלוסיית הסיכון השנייה – הפעוטות והילדים הקטנים – מספר המתחסנים נמוך ועומד על 9 אחוז בלבד לגילאי 5-0.


האחות רמה מינץ מחסנת את מיכאל מישורי דרעי, מנהל מחוז ירושלים בכללית (צילום: דוברות כללית)

האחות רמה מינץ מחסנת את מיכאל מישורי דרעי, מנהל מחוז ירושלים בכללית (צילום: דוברות כללית)


זאת ועוד – בקרב גילאי 64-55 ישנם 23.4 אחוז מתחסנים; ובקרב גילאי 12-5 חוסנו 12 אחוז – וזאת למרות שנערך מבצע חיסונים בבתי הספר (מה שמעיד על חוסר שיתוף פעולה מצד ההורים).

ומה באשר לתחלואה? על פי הנתונים ממשרד הבריאות, מתחילת חודש אוקטובר 2022 ועד לסוף חודש נובמבר דווחו על 791 מאושפזים בבתי החולים עם אימות מעבדתי לשפעת, מתוכם 202 מאושפזים בשבוע האחרון. מדובר על עלייה של כ-50 אחוזים במספר האנשים המאושפזים עם שפעת ביחס לחודש שקדם לו.

הדבר, כמעט מיותר לציין, משפיע מאוד על בתי החולים – שם נרשמת תפוסה מלאה ואף למעלה מכך במחלקות הפנימיות. כך למשל, על פי אתר משרד הבריאות – במחלקות הפנימיות בהדסה עין כרם נרשמת תפוסה על 135 אחוז, בעוד התפוסה הכללית בבית החולים מתקרבת ל-100 אחוז (98.5). במחלקה הפנימית בהדסה הר הצופים עומדת התפוסה במחלקה הפנימית על 100 אחוז.


חיסון נגד שפעת במאוחדת (צילום: טל שחר)

חיסון נגד שפעת במאוחדת (צילום: טל שחר)


במשרד הבריאות מבקשים מהציבור להתחסן כנגד שפעת, כשבמשרד שמים את הדגש על אנשים בני 65 ומעלה ואנשים בקבוצות סיכון. "המשרד מזכיר שהחיסון לשפעת מפחית את הסיכון לתחלואה משמעותית", נמסר. "ובתנאי שהחיסון ניתן לפחות שבועיים לפני החשיפה למחלה. החיסון מומלץ מגיל שישה חודשים ומעלה. נגיף השפעת עלול לגרום לתחלואה קשה, כגון דלקת ריאות, סיבוכים אחרים בדרכי הנשימה, דלקת בשריר הלב ואף מוות".

***

כאמור, בבתי החולים ישנה עלייה בתפוסה במחלקות הפנימיות. בשערי צדק מציינים כי ״אנו עדים לעלייה בתחלואת חורף. בשבוע האחרון עלה מספר הפניות למלר"ד שערי צדק עקב תחלואת חורף שכוללת בין היתר, שפעת, COPD, דלקת ריאה ומחלות נשימתיות נוספות. אנחנו נערכים בהתאם לקראת תפוסה של למעלה ממאה אחוז״.


המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)


פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם – שם כאמור נרשמת בימים אלה תפוסה של כ-140 אחוז – מציין בשיחה עם "כל העיר" כי "אנחנו בהחלט רואים וחווים את תחלואת החורף, כשאנחנו גם מזהים התחלה של עלייה משמעותית של שפעת. כרגע זה ההתחלה של הגל, אבל אנחנו רואים כי הווירוס של השפעת השנה הוא רציני יותר ומשמעותי יותר".

לדברי פרופ' הרשקו, "בנוסף, יש לנו אינדיקציות גם מהחצי הדרומי של העולם – שם כבר היה החורף – שהשפעת השנה היא יותר משמעותית. זה היה מאוד ברור מהמספרים שלהם, וכעת אנחנו מתחילים להרגיש את זה גם אצלנו. הצפי הוא שנראה התפרצות שפעת כמו בחורפים קודמים, ואני מקווה שזה לא יהיה חמור יותר".


פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם (צילום: דוברות הדסה)

פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם (צילום: דוברות הדסה)


אתה מתייחס לחורפים קודמים – אבל רק לפני שנתיים, בחורף 2020/21 כמעט ולא היתה שפעת. היה לזה קשר לקורונה ולבידודים החברתיים?
"זה בהחלט מעניין לבדוק את החורפים האחרונים. אנשים אולי לא זוכרים – אבל בתחילת חורף 2019/20 – היתה תחלואת שפעת קשה ביותר, הרבה יותר משנים קודמות – אבל אז התפרצה הקורונה ונושא השפעת די נזנח. שנה לאחר מכן – ב-2020/21 באמת לא היתה התפרצות שפעת. חלק מזה קשור ככל הנראה לריחוק החברתי ולמסכות – אבל לא רק, כי עובדה שכן היתה התפרצות קורונה".

ומה אתם רואים בחודש האחרון?
"שוב, בינתיים יש הרבה אשפוזים עם מחלות חורף, ואנחנו רואים גם עלייה של השפעת, וזו עלייה תלולה".


המרכז הרפואי הדסה (צילום: YoavR, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia)

המרכז הרפואי הדסה (צילום: YoavR, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia)


בינתיים לא כולם רצים להתחסן, מכל מיני סיבות, בוודאי יש לך מסר חד משמעי בנושא?
"אין בכלל שאלה – החיסון הוא מומלץ, בעיקר לאנשים בסיכון – קצוות גילאים – 0 עד 3 וגילאי 65+. שמעתי כבר אנשים שמדברים על תופעות הלוואי של החיסון, וגם על כך שהם נדבקו בשפעת בשנים קודמות למרות שהתחסנו – להם אני רוצה לומר שהחיסון מונע בצורה יעילה מאוד את הסיבוכים של השפעת. נכון, אפשר להידבק גם אם התחסנת ואפשר גם לא להרגיש טוב אחרי החיסון – אבל בוודאות שהחיסון מונע מחלה קשה יותר וגם את הסיבוכים הקשים שכבר ראינו בעבר – דלקת בשריר הלב, העלאות הסיכון להתקפי לב אצל מי שבסיכון, פגיעה כלייתית ועוד. את הסיבוכים הקשים הללו אנחנו רואים במי שלא מחוסן. אז אני בהחלט קורא לכולם להתחסן ואומר שהחיסון מונע הגעה לבתי החולים ומונע מקרי קיצון".

אתה כבר התחסנת?
"בהחלט. באופן אישי אני מתחסן בכל תחילת עונה ושולח לצוות שלי תמונה, כדי שכולם יתחסנו".

פרופ׳ שמעון רייף, מנהל מחלקת הילדים בהדסה עין כרם, מספר כי גם במחלקת הילדים מרגישים את תחלואת החורף: ״בהדסה מאושפזים מספר ילדים עם שפעות לא מסובכות, אך הגורם המשמעותי לאשפוזים בימים אלה הוא עלייה משמעותית במקרי דלקות בדרכי הנשימה עליונות ותחתונות – מה שנקרא ברונכיוליטיס, עם הרבה סיבוכים שמגיעים לדלקות ריאות. הילדים מטופלים באנטיביוטיקה במתן דרך הוריד ובתרופות נוספות״.

באשר לתסמינים המחייבים בדיקה מיידית בימים אלה, מדגיש פרופ׳ רייף: ״על ההורים לשים לב לחום גבוה, אפטיות ולקוצר נשימה. אין להקל ראש במקרים הללו ויש לפנות לטיפול רפואי עם הילדים״.

***

כידוע, עד לפני שנה תפסה הקורונה את מירב הכותרות, לאחר שהתרגלנו לחיות לצידה, אבל היא לא נעלמה ובחורף הזה מתמודדים במערכת הבריאות בכלל ובקופות החולים בכלל עם שילוב של נגיף הקורונה ביחד עם שפעת.

"השפעת כבר כאן והקורונה טרם עזבה אותנו", מציינת ד"ר ורד ישראלי, מנהלת רפואית בכללית מחוז ירושלים בשיחה עם "כל העיר" ומסבירה: "שפעת זו מחלה שיש לה פוטנציאל לסיבוכים קשים. חשוב מאוד לחסן את הילדים, את כל בני 65 ומעלה ואת כל האוכלוסייה עם מחלות רקע. בשבועיים האחרונים אנו עדים לעליה בתחלואת קורונה ועליה בתחלואה כפולה. עכשיו זה הזמן להתחסן ואני קוראת לכל מי שטרם עשה זאת להגיע למרפאת כללית הקרובה לביתכם ולהתחסן גם נגד השפעת וגם נגד הקורונה. קחו אחראיות אישית".

בכללית מציינים בנוסף ש-820,000 מבוטחי הקופה (מתוך למעלה מ-4,000,000 מבוטחים) כבר חוסנו נגד השפעת, ומדגישים וכי יש מלאי חיסוני שפעת וקורונה לכולם. ומבקשים מהמבוטחים להגיע להתחסן.

***

גם בקופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים נמצאים בעיצומו של מבצע החיסונים כנגד השפעת. מאוחדת, החלה השנה את מבצע החיסונים בשלב מוקדם יותר, כבר בחודש ספטמבר, וזאת במטרה להפחית את התחלואה לצד החשש מגל הקורונה נוסף, ובמטרה לחסן את כלל מבוטחיה תוך מתן דגש על האוכלוסיות בסיכון – גילאי 65+ , חולים כרוניים, נשים בהריון ונשים לאחר לידה, ילדים ותינוקות מגיל חצי שנה ועד לגיל 12, ולספק להם הגנה ממחלת השפעת ומסיבוכיה.

עד כה, מאוחדת רכשה קרוב לכ-350,000 חיסוני שפעת נגד ארבעת הזנים, המיועדים למבוטחי הקופה ברחבי הארץ ובמחוז ירושלים. עוד מציינים במאוחדת כי בנוסף לחיסוני השפעת הרגילים, יינתנו החיסונים עבור הילדים דרך הפה. כמו-כן, לאוכלוסיות מסוימות יינתן חיסון 'High dose' כנגד השפעת. במאוחדת מציינים עוד כי ניתן להתחסן כנגד השפעת בכל מרפאות הקופה ברחבי ירושלים, מעלה אדומים, מבשרת ציון, בית שמש והסביבה בתיאום תור מראש דרך אתר מאוחדת או המוקד הטלפוני של הקופה ב- 3833*.

לדברי דרור טאו, מנהל סיעוד מחוזי, במאוחדת מחוז ירושלים, "ישנה חשיבות רבה לכלל האוכלוסיות, במיוחד לאוכלוסיות שנמצאות בקבוצת סיכון, להתחסן כנגד השפעת ולהגן עליהן מפני סיבוכים אפשריים של המחלה. חשוב לציין כי הקורונה עדיין כאן, חיה ובועטת ומחלה ויראלית שמשלבת בין שפעת וקורונה עלולה להביא לתחלואה גדולה יותר, ולכן חשוב מאוד להתחסן בכל גיל ובפרט לאוכלוסייה המבוגרת ולילדים".


חיסון נגד שפעת במאוחדת (צילום: טל שחר)

חיסון נגד שפעת במאוחדת (צילום: טל שחר)


ד"ר מנחם ביתן, המנהל הרפואי במאוחדת מחוז ירושלים מציין כי "אנחנו בעיצומה של עונת השפעת ועונת חיסוני השפעת. למזלנו, אנחנו חיים בדור שלווירוס השפעת יש תשובה, יש חיסון. הדבר קל בעינינו כי אנחנו רגילים שלכל מזהם יש למערכת הבריאות תשובה. הנה, היתה לנו קורונה, באה מערכת הבריאות של העולם המערבי ובזמן שיא פיתחה כנגדו חיסון. חיסון המקטין גם כיום את שעורי הפטירה.
אז אל יקל בעינינו הדבר. שפעת היא מחלה שחס וחלילה אפשר גם למות ממנה. לכן ההמלצה החד משמעית שלנו היא – לכו להתחסן. מאוחדת פרוסה בכל העיר ירושלים ובכל המרחב הגיאוגרפי שסביבה, וניתן להתחסן יום יום במירב האתרים של הקופה. לכו להתחסן ונעבור את החורף בשלום".

 

 

עופר משולם, מנהל מאוחדת במחוז ירושלים מציין כי "אנחנו משקעים משאבים ומאמצים רבים לצמצום תחלואת השפעת במחוז ירושלים. השפעת יכולה להיות מחלה קשה עם סיבוכים מסוכנים, והחיסונים מהווים את הרפואה המונעת היעילה ביותר כנגדה. בנוסף, ההתחסנות תסייע בצמצום העומסים במערכת הבריאות במהלך עונת החורף ותמנע אשפוזים, העלולים להיגרם כתוצאה מסיבוכי השפעת. הנגשנו את חיסוני השפעת בפריסה גדולה ברחבי המחוז לטובת מבוטחינו שיכולים להגיע ולהתחסן ביעילות, במהירות ובסמוך למקום מגוריהם. אני קורא לכולם להתחסן ולשמור על הבריאות" .

***

בקופת חולים לאומית לא מקלים ראש ומצביעים על עלייה בתחלואה בתקופה האחרונה, כשעיקר הסכנה היא לאוכלוסיות בסיכון שצוינו קודם לכן. בקופה מדווחים גם כן, בדומה לקופות החולים האחרות, על ירידה במספר המתחסנים לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. "שיעור המתחסנים נמוך מעט משנה שעברה", מוסרת חגית איתמרי, אחות ראשית ומנהלת הסיעוד, לאומית שירותי בריאות שקוראת לציבור להגיע ולהתחסן ולא רק למחלת השפעת, אלא גם לקורונה: "לאור העלייה בתחלואה בשפעת אנחנו ממליצים להתחסן במרכזים הרפואיים שלנו. כמו כן, בחלק מהאתרים ניתן לקבל גם את חיסון האומיקרון".

מנגד מציינת איתמרי כי האוכלוסייה בסיכון בקרב המבוטחים בקופה מקפידים יותר להגיע להחסן וכי "מנתוני ההתחסנות לשפעת נראה שמתחסנים בעיקר מבוגרים מעל גיל 55 ומטופלים עם תחלואה כרונית".


האחות גילה ניסנקרן מחסנת את נעמה ארז, מנהלת אדמיניסטרטיבית במרפאת כללית בית וגן (צילום: דוברות כללית)

האחות גילה ניסנקרן מחסנת את נעמה ארז, מנהלת אדמיניסטרטיבית במרפאת כללית בית וגן (צילום: דוברות כללית)


ומה אומרים במכבי שירותי בריאות ירושלים? האמת – שדי אותו הדבר. צפוי חרוף לא קל מבחינת תחלואה ולכן יש להתחסן ויפה שעה אחת קודם.
"אנו צופים חורף לא קל, שבו מעורבת תחלואת שפעת וקורונה גם יחד", אומר בנחרצות ד"ר עבד אללטיף זועבי, המנהל הרפואי של מכבי במרחב צפון ירושלים. "כרופא משפחה אני רואה בשבועות האחרונים עלייה משמעותית במספר המטופלים, שמגיעים למרכזים הרפואיים ולמוקדי רפואת החירום עם תסמינים של תחלואת חורף נשימתית ושפעת".

לדברי ד"ר זועבי, "השפעת היא מחלה מסוכנת ומדבקת ועל פי פרסומי ארגון הבריאות העולמי, כל שנה ישנם בין 5-3 מיליון מקרים קשים של תחלואה בשפעת. מכיוון שהחורף הקרוב הוא חורף מאתגר במיוחד עקב שילוב של עלייה בתחלואת החורף ובמקביל גם עלייה בתחלואת הקורונה, אני ממליץ בחום לגשת להתחסן לקורונה ולשפעת על מנת להגן על עצמנו. חשוב להדגיש, כי ניתן לקבל את חיסון השפעת יחד עם חיסון הקורונה ללא חשש. גם ילדים ופעוטות יכולים לקבל את החיסון ללא חשש".

חיסוני השפעת ניתנים לחברי מכבי במרפאות האחיות במרכזים הרפואיים ברחבי ירושלים בתאום תור מראש, וזאת על מנת לשמור על בטיחות החברים והצוותים. במכבי מציינים כי עד כה התחסנו נגד נגיף השפעת כ-400,000 חברי וחברות מכבי בכל הארץ. באשר לקבוצות הסיכון – במכבי מציינים כי 50 אחוז מהמבוטחים של הקופה בגילאי 65+ כבר חוסנו.

"לסיכום, חשוב לזכור כי נגיף השפעת הינו נגיף מדבק מאוד ומועבר דרך האוויר", אומר ד"ר זועבי. "על כן, מעבר לקבלת החיסון, ישנה חשיבות רבה לאוורר את החדרים , לשמור על היגיינה ולפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

***

השפעת, כידוע, היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף – Influenza. הנגיף תוקף את דרכי הנשימה והמחלה מתבטאת בחום, כאבי גרון, כאבי ראש, שיעול, נזלת, כאבי שרירים, חולשה ועייפות. זוהי מחלה מדבקת מאוד, כאשר התעטשות, שיעול ומגע ידיים לפני כן באף, בפנים או במישהו חולה עלולים להעביר את הנגיפים מאדם לאדם.

המומחים הרפואיים מזהירים מפני השפעת, שנחשבת למחלה קשה. המגפה עלולה להוביל לסיבוכים של דלקות באיברים פנימיים כמו בכבד ובכליות, ובמקרי קיצון אף עלולה להוביל למוות. לכן, הדרך הטובה ביותר להתגונן מפני המחלה ולמנוע את הסיבוכים האפשריים שלה היא, כאמור, באמצעות חיסון נגד השפעת.

ממה עשוי החיסון? מדובר למעשה בנגיף המומת. כל החיסונים מומתים ומגיעים במינונים בודדים. אין בו שום דבר מסוכן שיכול לגרום לשפעת. מדובר בתרכיבים מומתים נגד ארבעה זנים, שלפי הערכת ארגון הבריאות העולמי הינם שכיחים השנה. למעשה, המומחים הרפואיים ממליצים כי כל תושבי ישראל מגיל חצי שנה צריכים להתחסן.


מחפשים דירת 3 חדרים במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר