אילוסטרציה חיסון
אילוסטרציה חיסון

הדאגה במערכת הבריאות העירונית: האם גל תחלואת חורף יכה בירושלים?

באירופה מדווחים על עלייה מדאיגה בתחלואת חורף וקורונה, ואילו בירושלים מראים הנתונים על ירידה של בין 12 ל-20 אחוז במספר המתחסנים נגד שפעת, אל מול עלייה במספר הנדבקים והמאושפזים. ואיך קשורה המלחמה?

פורסם בתאריך: 12.1.24 07:52

ביבשת אירופה מדווחים בשבוע האחרון על גל תחלואה קשה של מחלות חורף – שפעת, RSV – וגם על עלייה בתחלואת הקורונה. מדובר על זינוק משמעותי בתחלואה עד לרמה שבספרד שוקלים להחזיר את ההנחיה להסתובב עם מסכות ובאיטליה מדווחים על תפוסה מלאה ואף למעלה מכך בבתי החולים.

ואם אתם תוהים למה זה מעניין כאן בישראל ובירושלים בפרט – התשובה נמצאת בשני מישורים שמצטלבים זה עם זה ועשויים להוביל לתחלואה גבוה ולמצוקת מקום גם בבתי החולים בירושלים (ובכלל הארץ).

אפשר להתחיל במזג האוויר, שבינתיים – למעט מערכות חורפיות קצרות לא מאפיין את החורף הישראלי. הימים הקרובים צפויים להיות קרים מאוד, וחורפיים – וזה פן אחד שעלול להוביל לתחלואה. הפן השני, קשור לעובדה שישנה ירידה משמעותית בהתחסנות נגד שפעת בירושלים. 15-10 אחוזים לעמות השנה שעברה – וזה גם כן עשוי להוביל לתחלואה רצינית ומשמעותית.

בינתיים, במרכזים הרפואיים הירושלמים – הדסה ושערי צדק – לא מדווחים עדיין על זינוק בתחלואת החורף, אך כן ישנה תחלואה ולפני כחודש היה גל של תחלואת RSV – הגורם השכיח ביותר לדלקת בדרכי הנשימה.

העובדה כי הטמפרטורות בחוץ במגמת התקררות ברורה עם יותר ויותר ימים שבהם מתחת ל-10 מעלות בשילוב הירידה הדרמטית במספר המתחסנים – מובילה את המומחים להביע חשש כבד מפני גל של מחלות חורף – מהשפעת דרך ה-RSV ועד לקורונה (שאמנם לא מוגדרת כמחלת חורף, אך מושפעת עד מאוד כאשר החללים סגורים ואין אוורור מספיק).

***

במערכת הבריאות יש מי שמקשרים את הירידה בחיסונים ואת החשש מהתפרצות של מחלות חורף (פלוס קורונה) עם המלחמה בדרום. לפי העמדה הזו, בשל העובדה שכולם עסוקים במלחמה – בדרכים ישירות או עקיפות, הובילה לירידה בהתחסנות לשפעת, הובילה להזנחה של בדיקות שגרתיות בקרב חולים כרוניים ועוד. את הטענות הללו משלבים במערכת הבריאות עם הירידה בטמפרטורות והדיווחים על עלייה במקרי RSV – וכך עולה החשש מפני שפעת קטלנית.

אז מה מראים הנתונים? בקופת חולים מאוחדת מדווחים על ירידה של 20 אחוז במספר המתחסנים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על פי הנתונים שנמסרו ל"כל העיר", בסוף חודש דצמבר התחסנו כ-41,000 ממטופלי הקופה, בעוד שבסוף חודש דצמבר 2022 עמד מספר המתחסנים מקרב מבוטחי הקופה על קצת יותר מ-50,000 – צניחה של כ-20 אחוז במספר המתחסנים.

בשירותי בריאות כללית ירושלים מצביעים על ירידה קטנה יותר בשיעור המתחסנים – אבל עדיין משמעותית של בין 10 ל-12 אחוזים מבין מבוטחי הקופה (לעומת התקופה המקבילה אשתקד).

"אנחנו מוטרדים משיעורי ההתחסנות בכל הארץ ובמיוחד במחוז ירושלים", אומר ד"ר יאן מיסקין, מומחה ברפואת המשפחה וזיהומולוג בכללית ירושלים, בשיחה עם "כל העיר", "זאת בשילוב השפעת האלימה מסוג A מבשר לנו על עונת שפעת קשה. החשד הוא שהילדים בגנים ובבתי הספר היסודיים יהיו אלו שיעבירו את הנגיף במשפחותיהם, מה שיביא לתחלואה משמעותית. כעת ניתן לראות "גל מוקדם" של הוירוס RSV – וירוס נשימתי נפוץ הנחשב לגורם השכיח למחלות נשימתיות ולדלקת ריאות".


ד"ר יאן מיסקין (צילום: דוברות כללית)

ד"ר יאן מיסקין (צילום: דוברות כללית)


לדברי ד"ר מיסקין, "מאז הקורונה ישנה ירידה ניכרת במספר המתחסנים נגד שפעת והשנה ירדנו עוד 10 אחוז בהשוואה למספר המתחסנים בשנה הקודמת. לכן, מצפה לנו שנה קשה מבחינת תחלואת השפעת. נראה כי הירושלמים (ולא רק) התעייפו מהחיסונים ואפשר להבין אותם אחרי כל החיסונים שהתבקשו לעשות בשלוש שנים האחרונות.

"יחד עם זאת, אני חוזר ומדגיש כי לפנינו עונת שפעת שנראית אלימה. מספרי המתחסנים בשנה שעברה היו נמוכים בהשוואה לשנה קלנדרית לפני הקורונה. אלפי מתחסנים פחות בהשוואה לשנה שעברה נכון לרגע זה שגם היא היתה חלשה, מנבא לנו שתהיה תחלואה קשה, בתי חולים יתמלאו בחולים ובמיוחד במבוגרים ששרדו את הקורונה. אני חוזר וקורא לכם – התחסנו נגד השפעת".

 

 

גם במאוחדת ירושלים יוצאים בקריאה חד משמעית לתושבי ותושבות ירושלים להגיע ולהתחסן כנגד נגיף השפעת. בקופה מסבירים כי הנגיף תוקף את דרכי הנשימה, מדבק מאוד ועלול לגרום לסיבוכים בריאותיים, כשהשכיח שבהם הוא דלקת ריאות.

כאמור – נתוני מאוחדת לסוף חודש דצמבר מצביעים על ירידה של כ-20 אחוז במספר המתחסנים לעומת השנה הקודמת.

"אחת הסיבות המרכזיות לירידה באחוז המתחסנים לשפעת בחורף הנוכחי היא המיקוד במלחמה בעזה", מנתחת יאנה כץ, מנהלת הסיעוד של מאוחדת במחוז ירושלים, "אנשים יותר עסוקים וקשובים למתרחש בעזה ופחות מתפנים לחשוב על בריאותם ועל הצורך להתגונן מפני השפעת על ידי קבלת חיסון. יחד עם זאת, חשוב לזכור שהשפעת לא עוצרת בזמן המלחמה, היא נמצאת כיום במגמת עלייה, והיא עלולה לגרום לסיבוכים מסוכנים ולמקרי מוות. בנוסף, בזמן חירום ובמצבי לחץ , המערכת החיסונית בגוף נחלשת , וזה עשוי להגדיל את הסיכוי להדבקות בנגיף. החיסון לשפעת מתחיל להשפיע ולהגן עלינו מפני הנגיף כעבור 10 ימים על כן ישנה חשיבות רבה לצאת ולהתחסן עוד היום ולשמור על בריאותינו ובריאות יקירינו".


יאנה כץ (צילום: מאוחדת ירושלים)

יאנה כץ (צילום: מאוחדת ירושלים)


כץ מדגישה כי "החיסון לשפעת הכרחי וחשוב לכלל האוכלוסייה ובמיוחד לאוכלוסייה הנמצאת בסיכון, כדוגמת מבוגרים בגילאי 50 ומעלה, חולים במחלות כרוניות בכל גיל, ילדים מגיל חצי שנה ועד גיל 12, ונשים הרות בכל שלבי ההיריון וכן ב-3 החודשים הראשונים לאחר הלידה".

במאוחדת מצביעים על סיבה נוספת לירידה באחוז המתחסנים – המערכת החורפית שהגיעה השנה באיחור ומשפיעה על שיעור המתחסנים. "בדרך כלל מגיעה כמות גדולה של מתחסנים למרפאות בתחילת נובמבר, לאחר מערכת גשמים וקור ואילו השנה עד עכשיו, לא הרגשנו חורף של ממש והיו מעט ימים גשומים", מסכמת כץ.

במרכז הרפואי הדסה מציינים כי בשבועות האחרונים חלה עלייה במספר המאושפזים במחלקות הפנימיות והילדים – חלקם עם קורונה, חלקם עם שפעת ואחרים עם נגימים במערכת הנשימה. יש עלייה במספר הזיהומים בנגיפים מוכרים לנו שגורמים לזיהומים במערכת הנשימה", אומרים בהדסה, "הדבר ניכר בקרב המאושפזים – ילדים ומבוגרים כאחד".

באשר לקורונה – בהדסה מציינים כי הזן הנוכחי, החדש יחסית, נמצא אצל יותר ויותר מטופלים שמגיעים לבתי החולים אך הוא משני עם מחלה אחרת.

והשורה התחתונה? חיסון מונע תחלואה ומונע הדבקה. לאור הדיווחים המדאיגים על תחלואה גבוהה באירופה – הן של שפעת והן של קורונה – כדאי לגשת ולהתחסן.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר