בזכות רובוט דה וינצ'י: כך ניצלו חייהם של שני חולים אונקולוגיים בהדסה

כשהטכנולוגיה והרפואה נפגשות: לראשונה בירושלים – בהדסה עין כרם בוצע ניתוח לב-חזה באמצעות רובוט – דה וינצ'י XI – המאפשר ניתוח זעיר פולשני ברמת דיוק גבוהה ביותר

פורסם בתאריך: 17.3.24 07:47

לראשונה בירושלים – ניתוח לב-חזה בוצע באמצעות רובוט. הפלא הטכנולוגי הזה קרה ממש באחרונה בבית החולים הדסה עין כרם.

הרובוט – דה-וינצ'יXI – משמש את רופאי הדסה במספר מחלקות, אך בשבועות האחרונים הוא הופעל, לראשונה כאמור, על ידי מנתחי מחלקה לכירורגית לב וחזה, וסייע בהצלת חייהם של שני חולים בסרטן הריאה.

לדברי פרופ' אורי ולד, מנהל היחידה לכירורגית חזה זעיר-פולשנית בבית החולים, "הרובוט למעשה מרחיב את טווח ואת מגוון הפעולות שהמנתח יכול לבצע בגישה זעיר פולשנית, ובכך הוא מסייע למנתח לדייק את פעולותיו בחדר הניתוח. הרובוט מופעל מקונסולה ייעודית שנמצאת בחדר הניתוח, דרכה המנתח צופה בשדה הניתוחי בתלת ממד וברזולוציה מאוד גבוהה, כך הוא יכול לבצע את הניתוח באופן מיטבי – גם כאשר מדובר בפעולות מסוכנות הקרובות לכלי דם גדולים ואיברים חיוניים".

פרופ' ולד מציין כי כירורגיה של בית החזה היא מקצוע כירורגי שהמומחים בו מעניקים טיפול במחלות ממאירות ושפירות של בית החזה – בריאות, בדופן בית החזה, בסרעפת ובחלל הצדר (המיצר). לדבריו, "המחלקה לכירורגיית לב-חזה בהדסה עין כרם הוקמה בשנות ה-60 והיתה מהראשונות בארץ לבצע ניתוחי לב וריאה מורכבים, כאשר כיום צוות המנתחים של המחלקה שעבר השתלמויות-על בתת תחומים של המקצוע בחו״ל, הוא מהמובילים בישראל. במחלקה מתבצעים ניתוחים בגישה פתוחה, בגישה זעיר פולשנית ולאחרונה גם ניתוחים רובוטיים".

עוד מוסיף פרופ' ולד: "כ-50 אחוז מהניתוחים שלנו מתבצעים מסיבות אונקולוגיות והרובוט נועד לעזור לנו בעיקר במצבים הללו. הכניסה והיציאה מבית החזה בצורה כמה שפחות פולשנית משפרת את ההתאוששות של המטופלים, היא פחות טראומטית ופחות כואבת".

א', בן 60 מירושלים, לקה במלנומה וטופל במחלקה האונקולוגית בהדסה. לאחר שגרורה של הסרטן נמצאה בריאותיו ובמקביל לטיפול האימונותרפי שקיבל, הוא הופנה למרפאת כירורגית חזה כללית בהדסה. מומחי המחלקה, בהתייעצות עם הצוות האונקולוגי ועם רופאי ריאות, המליצו להסיר את הגרורה בניתוח והוחלט לבצעו בעזרת הרובוט.


הרובוט דה וינצ'י בפעולה, חדר ניתוח (צילום: הדסה)

הרובוט דה וינצ'י בפעולה בחדר הניתוח (צילום: הדסה)


 

 

הניתוח עבר בהצלחה רבה, והמטופל שוחרר לביתו זמן קצר לאחר הניתוח ובמצב כללי מצויין. "אני מרגיש הרבה יותר טוב, מבחינה פיזית וגם מבחינה נפשית", אומר א'. "היום אני כבר לא חושב כל הזמן על הקבר. הרופאים והאחיות במחלקה החזירו אותי לחיים עם היחס החם ועם המקצועיות שלהם. אני מודה על כך שהטכנולוגיה הזו נכנסה לפעול בהדסה בדיוק בזמן מבחינתי, הבנתי שזו פעם ראשונה שעשו בה שימוש בהדסה – ואני ניצלתי".

המקרה של ע' בן ה- 75, גם הוא מירושלים, מעט שונה. לפני כחודשיים הוא החליק ושבר את כתפו. כשהגיע לטיפול בהדסה, אובחנו בבדיקת CT שני גידולי ריאה ראשוניים, האחד בריאה הימנית והשני בריאה השמאלית. ההלם לנוכח הבשורה הקשה היה גדול ו-ע' היה נסער, אך הצוות בהדסה נכנס לפעולה מיידית.

אחרי ניתוח החלפת מפרק הכתף והתאוששות ממנו, ע׳ הופנה למרפאתו של פרופ׳ ולד בהדסה, כאשר תוך זמן קצר תואמו לו כל הבדיקות הטרום ניתוחיות הנדרשות. לאחר שהמקרה הוצג בישיבת מומחים בין תחומית העוסקת באופן ממוקד בגידולים של בית החזה ההמלצה היתה לבצע ניתוח קודם משמאל ואז מימין. שני הניתוחים בוצעו בעזרת רובוט הדה וינצ׳י תוך פרק זמן של שבועות ספורים. המהלך הניתוחי וההחלמה אחרי כל אחד מן הניתוחים היה לדברי פרופ' ולד מצוין.

גם ע' אושפז לאחר הניתוח במחלקה לימים ספורים בלבד ואז שוחרר לביתו. "כמה שעות אחרי הניתוח כבר עשיתי סיבובים במחלקה, אכלתי והרגשתי טוב" הוא מספר.

ולא נותר אלא להודות לשימוש בטכנולוגיה ולרובוט דה וינצ'י XI, אשר צפוי – כך נראה – להציל בשנים הקרובות מספר לא מבוטל של חיים.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר