מימין: ד"ר ורד ישראלי, ארז לוי, טלי חביב (צילומים: ארנון בוסאני, רמי זרנגר)
מימין: ד"ר ורד ישראלי, ארז לוי, טלי חביב (צילומים: ארנון בוסאני, רמי זרנגר)

כללית ירושלים: דואגים לכם בחג, בשגרה ובחירום

האתגרים שהציבה מלחמת "חרבות ברזל" בפני מערכת הבריאות בקהילה, הטכנולוגיות המתקדמות שהוכנסו לשירות הרפואי, המעבר לעידן הדיגיטלי, המרפאות והמרכזים הרפואיים החדשים שכבר נפתחו או ייפתחו בקרוב • בכללית מחוז ירושלים לא עוצרים לרגע, ולכבוד פסח שוחחנו עם מנהל המחוז ארז לוי, המנהלת הרפואית של המחוז, ד"ר ורד ישראלי והמנהלת האדמיניסטרטיבית של המחוז, טלי חביב

פורסם בתאריך: 18.4.24 12:36

כשארז לוי נכנס לתפקידו כמנהל מחוז ירושלים של כללית באוגוסט האחרון, הוא לא יכול היה לשער שלפניו תקופה מאתגרת ומורכבת, כמוה לא ידעה המדינה מעולם. מחוז ירושלים שבניהולו, שנדרש לתת מענה מהיר ומיידי לאירועים, עמד במשימה בהצלחה יתרה.

"מחוז ירושלים של כללית קלט את מספר המפונים הגדול ביותר בארץ", אומר לוי, "אני מדבר על כ-30 אלף מפונים, שברובם טיפלנו כמעט לאורך כל המלחמה, ובחלקם עודנו מטפלים גם כיום. מהר מאוד הבנו את גודל השעה ונערכנו מיידית להעניק להם שירותי בריאות מיטביים כשבמקביל המשכנו להעניק ולתת שירות גם ל-600 אלף המבוטחים שלנו במחוז, שכידוע, גם הבריאות שלהם לא עוצרת מלכת וגם בהם צריך לטפל".

ואיך נערכתם?

"הקמנו מהיום להיום מרפאות ייעודיות בתוך בתי המלון על כל המשתמע מכך. לשמחתי, בקרב כל עובדי המחוז הייתה רוח אדירה של עשייה ושל רצון לתרום. כל הצוותים במחוז מכל הסקטורים – רופאים, אחיות, עובדי מינהל, רוקחות ורוקחים – כולם נרתמו מיד. כללית, כארגון הבריאות הגדול בארץ וגם בעולם, התגלתה בתקופה המורכבת הזו במלוא גדולתה, והצלחנו להכיל את האירוע העצום הזה".

משימה בהחלט מאתגרת.

"נכון. צריך להבין שחולה אונקולוגי או חולה כליות שפינו אותו מהבית מעכשיו לעכשיו צריך להמשיך לקבל טיפולים מספר פעמים בשבוע, אין זמן התארגנות. מפונה משלומי שעזב את ביתו ביום ראשון, וביום שני הוא צריך לעשות דיאליזה, אני מחויב לדאוג לו. באמצעות צוותים מאוד-מאוד מסורים, עמדנו בכל המשימות".

אירועי 7 באוקטובר, המלחמה שפרצה בעקבותיהם והאיום האיראני שהשבוע גם התממש, חידדו את הצורך בחיזוק תחום בריאות הנפש. לדברי לוי, בכללית התחום מעולם לא נזנח ותמיד הושם עליו דגש חזק, ובכל זאת, צו השעה חייב היערכות ייחודית.

לוי: "מערך בריאות הנפש במחוז ירושלים הוא לא פחות ממצוין. הוא כולל צוות רב מקצועי של פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים וגורמים שונים נוספים ממקצועות הבריאות. הצוות הזה, כבר בימים הראשונים של המלחמה, גם נערך בצורה מאוד טובה וגם הצליח לצפות פני עתיד. אנחנו מעריכים שכשיוכרז על סוף המלחמה גל הפניות יגבר. לכן, הצוות נערך מבעוד מועד לפניות שיגיעו בהמשך".

מי מטפל במטפל?

לצד הדאגה למטופלים של כללית במחוז, הייתה גם הדאגה לעובדים. לוי: "נכנסנו לתקופה של 'שגרת מלחמה', צמד מילים חדש שנכנס לז'רגון, אבל יש לו משמעות מאוד גדולה. גם העובדים הם בני אדם, לחלקם יש בני משפחה, אבות או בנות ובנים שגויסו בצו שמונה, חלקם גם נפגעו מאירועי 7 באוקטובר באופן אישי, ישיר או עקיף, ובסוף, אני צריך לדאוג למערכת בריאות מתפקדת כדי לשמור על החוסן של עם ישראל, וכדי שמערכת הבריאות תתפקד צריך לשמור על החוסן של עובדיה. במטופל זה ברור שהמטפל מטפל, אבל מי מטפל במטפל?".

באמת, מי?

"העובדים במחוז קיבלו מאיתנו כלים להתמודדות עם המצב. בנינו תוכנית חוסן ייעודית לעובדים שכללה קו טלפון, אליו יכלו להתקשר כל 3,000 העובדים שלנו במחוז ולקבל תמיכה נפשית דיסקרטית מעובדים סוציאליים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים, וקיימנו סדנאות חוסן באמצעות הרצאות אינטרנטיות. כמו כן, הייתה המון נוכחות בשטח שלי ושל כל צוות ההנהלה. לא היה יום אחד שבו לא הסתובבנו במרפאות, פגשנו עובדים, שוחחנו איתם, ובעיקר נתנו להם להבין שאנחנו איתם. נוסף על כל אלה, בנינו תוכנית שלמה, שהפכה מודל לתוכנית ארצית, לחוזרים מצו שמונה".

עובדים רבים של כללית בכלל ובמחוז ירושלים בפרט גויסו למילואים לתקופה ארוכה, חלקם אפילו לחמישה חודשים. החזרה משדה הלחימה לעבודה סדירה במרפאה, לדברי לוי, היא לא פשוטה כלל. "המעבר הזה משהות של חמישה חודשים בעזה וטיפול בפצועים לעבודה במרפאה ולטיפול במאות חולים הוא מעבר מורכב, וצריך לטפל בכך. לכן, בנינו תוכנית שלמה לחוזרים מצו שמונה שהיא מאוד מצליחה וקיבלנו עליה פידבקים נהדרים".

מרכז בריאות האישה החדש "לב העיר" בירושלים (צילום: דוברות כללית)

מרכז בריאות האישה החדש "לב העיר" בירושלים (צילום: דוברות כללית)

לוי החל את דרכו בכללית לפני 18 שנים. במהלך תקופה זו כיהן כחבר הנהלה בחטיבת הקהילה וניהל את המחלקה לארגון ושיטות ואת מחלקת מבוטחים בחטיבת הקהילה בהנהלה הראשית. לאחר מכן כיהן כמשנה למנכ"ל המרכז הרפואי רבין ומנהל אדמיניסטרטיבי של המרכז, הכולל את בתי החולים בילינסון והשרון.

לניהול מחוז ירושלים הגיע לוי בתום קדנציה מוצלחת עם שורה של הישגים כמנהל מחוז מרכז של כללית.

החזון של לוי הוא שכללית במחוז ירושלים תהיה עבור מבוטחיה בכל מקום, בכל נקודה ובכל זמן. "כללית בשנים האחרונות הצטיידה במיטב הטכנולוגיות החדישות ביותר וחשוב לי להנגיש אותן למבוטחים שלנו, אבל באותה המידה חשוב לי להנגיש גם את השירות האנושי", אומר לוי ומסכם: "אנחנו בערב פסח, חג החירות, ואני מייחל לשובם בקרוב של כל החטופות והחטופים שלנו ולשובם בשלום של כל חיילינו".

הדור הבא של הרופאים

פסח הוא חג של התחדשות, ובתחום השירות הרפואי, כללית מחוז ירושלים מציגה בשנים האחרונות חידושים רבים, הן מההיבט הטכנולוגי והן מההיבט של ההון האנושי. לד"ר ורד ישראלי, המנהלת הרפואית של כללית במחוז, יש בהחלט במה להתגאות.

"השנה האחרונה", אומרת ד"ר ישראלי, "הייתה שנה של קפיצת מדרגה ואפילו של פריצת דרך בתחומים רבים שקשורים לשיפור איכות הרפואה, לחדשנות ולהנגשת הרפואה למטופלים. במרפאות הראשוניות ובמרפאות המקצועיות של כללית ברחבי מחוז ירושלים עובדים כ-30 פרופסורים בתחומי מומחיות ותת-מומחיות שונים. רק השנה קלטנו 24 מתמחים חדשים בשלב ב' של ההתמחות, והמשמעות של כך היא שבעוד שנה יהיו לנו 24 מומחים חדשים ברפואת המשפחה, ושבתוך שלוש-ארבע שנים, הרוב המכריע של הרופאים ברפואה הראשונית יהיו מומחים ברפואת המשפחה, מה שמאוד ישדרג את רמת הרפואה בכל מחוז ירושלים, והמטופלים שלנו יכולים להיות סמוכים ובטוחים שהם נמצאים בידיים טובות".

הנגשת השירות הרפואי

לדברי ד"ר ישראלי, מחשבה ומשאבים רבים מושקעים בכללית במחוז בתחום הנגשת השירות למטופלים עד הבית, הן באמצעים טכנולוגיים והן פיזית. כך למשל, הניידת הייעודית לבדיקות עיניים. ד"ר ישראלי: "מדובר בניידת מיוחדת לביצוע בדיקות עיניים, המצילות מנזקים במערכת ראייה כתוצאה מסיבוכי סוכרת ומסיבוכים שונים נוספים. הניידת הזו מגיעה לכל מרפאה ומרפאה, והודות לאבחון מוקדם, נמנעים נזקים בלתי הפיכים בראייה".

על החשיבות שבגילוי מוקדם של סרטן השד כבר נכתבו הררי מילים, ובכללית מייחסים לנושא את מלוא תשומת הלב ומנגישים את בדיקות הממוגרפיה לכל מטופלת, באמצעות ניידת שמסתובבת ברחבי המחוז. "ניידות הממוגרפיה מגיעות כמעט לכל שכונה", אומרת ד"ר ישראלי, "וזו פריצת דרך משמעותית. מעבר לכך, מטופלת שאובחן אצלה סרטן השד זוכה לליווי של אחות מתאמת מרגע האבחון ובכל שלב ושלב של הטיפול ומקבלת מאיתנו מעטפת טיפולית ורגשית שלמה".

אשפוז בבית חולים הוא תענוג מפוקפק, לכל הדעות, וכל אחד ישמח להימנע ממנו, אם זה רק מתאפשר מבחינה רפואית. במחוז ירושלים יש כיום כ-480 מיטות אשפוז בית, המייתרות במקרים רבים את הצורך באשפוז בבית חולים. "היום, בשביל לקבל עירוי אנטיביוטיקה דרך הווריד לא בהכרח חייבים להתאשפז בבית חולים", אומרת ד"ר ישראלי, "יש מקרים רבים, שהם לא מסכני חיים ובהם אשפוז בית הוא מספק. המטופלים באשפוז בית זוכים מדי יום לביקור של רופא ואחות שמעניקים להם את הטיפול הנדרש, ואם צריך, הם מגיעים גם יותר מפעם ביום".

במאי בשנה שעברה חנכה כללית במחוז ירושלים במרכז הרפואי במקור ברוך מרפאה פליאטיבית, המציעה מעטפת כוללת של ליווי ותמיכה במטופלים המתמודדים עם מחלות חשוכות מרפא. ד"ר ישראלי מסבירה: "רפואה פליאטיבית היא גישה טיפולית כוללנית, שמטרתה לשפר את איכות חייהם ולהקל על סבלם של חולים במחלות חשוכות מרפא על ידי מניעה והקלה של תסמינים גופניים, נפשיים ופסיכולוגיים. במרפאה עובד צוות רפואי רב מקצועי, שכולל רופאים, אחים ואחיות, עובדת סוציאלית ומנהלת אדמיניסטרטיבית שמעניקים לחולים ולבני משפחותיהם ליווי מקיף".

עבור חולים במחלות סופניות, שמצבם הרפואי לא מאפשר הגעה למרפאה הפליאטיבית, מציעה כללית שירות הוספיס בית. ד"ר ישראלי: "השירות מיועד לחולים סופניים שמתמודדים עם מחלה חשוכת מרפא, אך זאת בתנאי שמצבם מאפשר הוספיס בית ובתנאי שהחולה ומשפחתו מעוניינים בשירות הזה. במסגרת השירות ניתן לחולה ליווי של רופא, אחות, עובדת סוציאלית ודיאטנית".

בינה מלאכותית ושאר חידושים

בתחילת 2023 השיקה כללית את פלטפורמת C-Pi, המבוססת על בינה מלאכותית ומאפשרת לרופאי המשפחה לשלב רפואה מסורתית עם רפואת העתיד. באמצעות הבינה המלאכותית ניתן לנבא מצב רפואי עתידי על סמך התיק הרפואי, בהצלבה עם המחקרים המתקדמים ביותר, על מנת למנוע מחלות או הידרדרות.

ד"ר ישראלי: "זו מהפכה של ממש. התיק הרפואי של המטופל מוזן במערכת, והרופא מקבל תמונה על מצבו של המטופל, כמו אילו תרופות הוא לוקח ומאילו מחלות הוא סובל. הנתונים המתקבלים מסייעים לו בקבלת החלטות לגבי אופן הטיפול. התוצאה היא רפואה איכותית יותר ומקיפה יותר.

אבל לא רק בינה מלאכותית. בכללית הצטיידו במכשיר שנקרא POCUS Point Of Care Ultra Sound, המאפשר לבצע בדיקת אולטרסאונד לבעיות נקודתיות ולקבל תשובות בזמן אמת, וכך נחסכת מהחולה ההמתנה בתור לבדיקת אולטרסאונד במכון הדמיה ונמנע עיכוב במתן הטיפול. "המכשיר הזה נמצא בחדר הרופא, שבמקום לשלוח את המטופל למכון הרנטגן, הוא בודק אותו במקום. כך, למשל, הרופא יכול לאבחן דלקת ריאות, דלקת בתוספתן (אפנדיקס) או בעיה במפרק", מסבירה ד"ר ישראלי. "אנחנו כל הזמן רוכשים עוד ועוד מכשירים, במטרה שיהיו כמה שיותר מהם אצל רופאי משפחה, רופאי ילדים ובמרפאות המומחים".

מרפאת כללית החדשה בבית שמש (צילום: דוברות כללית)

מרפאת כללית החדשה בבית שמש (צילום: דוברות כללית)

לדברי ד"ר ישראלי, המגמה כיום היא למנוע טרטור של המטופל ממקום למקום, ולכן, אם הדבר אפשרי, כל אבחון וכל טיפול נעשים במקום אחד. ד"ר ישראלי: "כיום רופא משפחה שמזהה בעיה אורתופדית, למשל, יכול במקרים מסוימים, להתייעץ עם אורתופד מומחה ולהציג בפניו את הבעיה, במקום להפנות אליו את המטופל, והמומחה נותן את חוות דעתו. כמו כן, יש לנו את רפואת האונליין, ומטופלים יכולים לקבוע תורים לייעוץ מרחוק בשיחת וידיאו. זה יכול להיות ייעוץ עם רופא עור, קרדיולוג, נפרולוג, אנדוקרינולוג ועוד".

בכללית נכנס לשימוש לפני מספר שנים מכשיר ה-Tyto, המהווה בשורה של ממש. "ניתן לרכוש את המכשיר בבית המרקחת", מסבירה ד"ר ישראלי, "השימוש בו קל וידידותי והוא מתאים לכל בני המשפחה. פשוט מפעילים בבית את אפליקציית Tyto ומתחברים לשיחת וידיאו עם הרופא, והרופא, באמצעות המכשיר, מבצע בדיקה רפואית מקיפה. האבחנה ניתנת במקום, ובמידת הצורך ניתנים גם הפניה או מרשם לתרופות".

ד"ר ישראלי, מומחית ברפואת משפחה, עובדת בכללית כ-15 שנים. לפני כן שירתה 22 שנה בצבא קבע והשתחררה בדרגת סגן אלוף. בצבא עסקה במגוון תפקידים רפואיים, ובין היתר הייתה רופאה מוטסת ורופאת ח"ן ראשית. בתפקידה הנוכחי כמנהלת הרפואית של כללית במחוז ירושלים היא משמשת שלוש שנים וחצי.

לד"ר ישראלי חשוב להאיר זרקור על השליחות של רופאי המשפחה בקהילה. "השליחות שלהם היא קידום הבריאות של המטופלים על ידי מניעת מחלות, עידוד חיסונים, גילוי מוקדם של מחלות ומתן טיפול בהתאם כדי למנוע סיבוכים", היא אומרת ומשגרת גם מסר למבוטחים: "הקורונה ואחר כך המלחמה דחקו הצידה את רפואת השגרה, ואני קוראת למבוטחים שלנו לשוב ולבצע את בדיקות השגרה וכך לשמור על הבריאות שלהם".

 

 

חשיבה חדשנית ויצירתית

טלי חביב, המנהלת האדמיניסטרטיבית של כללית במחוז ירושלים, מרכזת, בין יתר תפקידיה, את תחום החדשנות במחוז. "חדשנות היא הבייבי שלי", היא אומרת. "למחוז ירושלים הגעתי ממחוז דרום והבאתי איתי את בשורת החדשנות, כשהמטרה שלי היא לעודד בקרב העובדים חשיבה חדשנית ויצירתית בתהליכים חדשים ובתהליכים קיימים. אני כל הזמן מגרה אותם לחשוב מעט אחרת, כי אני מאמינה שהחדשנות מגיעה מלמטה, והעובדים הם אלה שיכולים לתת את המענה בנושא הזה".

לדברי חביב, כדי להטמיע את נושא החדשנות פועלות בכללית במחוז ירושלים שלוש קבוצות של מובילים דיגיטליים, שמעמיקות את הידע של הצוותים ומעניקות להם את הכלים להוביל את הנושא הן בקרב העובדים והן בקרב המטופלים. "כל הנושא של האונליין והדיגיטל, האתר והאפליקציה, חזק מאוד אצלנו", אומרת חביב, "אנחנו לא קופאים על השמרים וכל הזמן מתחדשים ומחדשים".

כך, למשל, הימים, שבהם נאלצנו להמתין זמן ארוך בתור לבית המרקחת, חלפו ואינם עוד. היום ניתן להזמין תור לבית המרקחת באמצעות האתר או האפליקציה ולהתקבל בבית המרקחת בדיוק בשעה הנקובה. "באמצעות השירות הזה", אומרת חביב, "ניתן גם לבדוק את המלאי של התרופות, ואגב, גם לא חייבים להגיע לבית המרקחת, כי את התרופות אפשר לקבל במשלוח חינם עד הבית".

הנושא הדיגיטלי תופס תאוצה גם בנראות של המרפאות: "אין יותר דפים, אין ניירת, סוף עידן", אומרת חביב, "כל השילוט במרפאות הוא בצגים דיגיטליים. מרפאות חדשות מקבלות את כל החבילה הדיגיטלית ובמרפאות קיימות אנחנו מחליפים את כל השילוט. אנחנו מחויבים בכניסה של כל חדר רופא להציג את השם של הרופא, את ההתמחות שלו ואת שעות הקבלה, ואם פעם זה נעשה על גבי דפים, עכשיו הכל דיגיטלי".

במסגרת החזון להנגיש כמה שיותר את השירותים הרפואיים למטופלים, בכללית במחוז ירושלים שוקדים כל העת על פתיחת מרפאות ומרכזים רפואיים חדשים. חביב: "פתחנו מרכז גדול לבריאות האישה בלב ירושלים. זה מרכז מתקדם ביותר עם מיטב הטכנולוגיות. פתחנו שתי מרפאות חדשות ברמת בית שמש ועוד מרכז בגודל של 1,000 מ"ר לרפואה יועצת. בביג בבית שמש פועל מרכז לבריאות האישה, ובקרוב נפתח אחד נוסף בקניון השדרה. פתחנו מרפאה באלעזר בהר חומה, ובמהלך חודש מאי נפתח שם מרפאה נוספת. בבית חנינא פתחנו ממש לאחרונה מרכז לבריאות הנפש לילדים ולמבוגרים, ובימים אלה אני עסוקה בחיפוש מבנים נוספים בצפון העיר, במרכזה ובבית שמש לצורך פתיחת מרפאות לבריאות הנפש. בקריית יובל פתחנו מכון פיזיותרפיה גדול, שיקבל, בין היתר, את פצועי הגפיים ואת כל מי שסובל מפציעות מורכבות עקב המלחמה ויזדקק לטיפול מיטבי בקהילה".

בפתיחת המרפאה החדשה "אפרת הזית" (צילום: דוברות כללית)

בפתיחת המרפאה החדשה "אפרת הזית" (צילום: דוברות כללית)

לתפקידה כמנהלת האדמיניסטרטיבית של מחוז ירושלים נכנסה חביב לפני כשנה וחצי. במסגרת תפקידה היא אמונה על 230 מרפאות ומוקדי שירות בשטח גאוגרפי נרחב. סיפור עלייתה בסולם התפקידים הניהוליים בכללית הוא סיפור סינדרלה. היא התחילה את דרכה בכללית כמזכירה בחצי משרה לפני 28 שנים, כשהחליפה עובדת שיצאה לחופשת לידה, ומאז רק השמיים הם הגבול עבורה. בתפקידה האחרון, בטרם שבה למחוז ירושלים, שימשה מנהלת אדמיניסטרטיבית במחוז דרום, שם ניהלה את כל מערך הנכסים של כללית בדרום, הייתה אחראית על כל נושא הבינוי, עמדה בראש ועדת המכרזים והובילה את סקטור האדמיניסטרציה להישגים מרשימים.

ערוכים לכל תרחיש

בכללית במחוז ירושלים לא שוכחים לרגע שהימים האלה הם ימי שגרת מלחמה. כדי להיות ערוכים לכל צרה שלא תבוא, ממש לאחרונה הם ערכו תרגיל חירום, שבו השתתפו כל מרפאות המחוז. חביב משתפת: "כל המרפאות ללא יוצא מן הכלל השתתפו בתרגיל. אחד התרחישים שתרגלנו היה תרחיש העלטה, שכולם מדברים עליו עכשיו. במהלך התרגיל עלו דברים מדהימים, החל מדבר פעוט כמו איך פותחים תריס חשמלי כשאין חשמל וכלה במתן טיפול רפואי בעלטה, כשצריך לכתוב מרשמים ידנית וכשצריך להוציא הפניות לבתי חולים. עשינו תרגול של ירידה למקלטים, אימהות עם עגלות ירדו למרחבים המוגנים. כל פרט ופרט תורגל, וההיענות הייתה אדירה. אני יכולה להגיד בלב שלם שבכללית מחוז ירושלים ערוכים לכל תרחיש, בתקווה, כמובן, שלא נזדקק".

כללית מחוז ירושלים במספרים

600 אלף מבוטחים

1 מעבדת פרוז'ינין

1 מרפאה תעסוקתית

2 מרכזי בריאות הילד (בביג בית שמש ובשיח' ג'ראח)

3 מכוני דימות (רמת אשכול, מקור ברוך ושיח' ג'ראח)

6 מתקני רפואה יועצת (מקור ברוך, שטראוס, רמות אשכול, שיח' ג'ראח, ביג בית שמש, מעלה אדומים)

6 מרכזים לבריאות האישה (שע"צ, לב העיר ירושלים, מעלה אדומים, רמות אשכול, שיח' ג'ראח, ביג בית שמש)

9 מרכזים לבריאות הנפש

16 מכונים להתפתחות הילד

21 טיפות חלב ביישובים סביב ירושלים

23 יחידות שירות של ריפוי בעיסוק

28 מכוני פיזיותרפיה

113 בתי מרקחת

150 מרפאות לרפואת המשפחה והילדים


תוכן ממומן ע"י כללית מחוז ירושלים

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר