מכבי שירותי בריאות בצעדת ירושלים (צילום: ליאור בן חיים - קבוצת הצלמים)
מכבי שירותי בריאות בצעדת ירושלים (צילום: ליאור בן חיים - קבוצת הצלמים)

מכבי שירותי בריאות בירושלים: עליית מדרגה בשירותים הרפואיים

ביום ירושלים "מכבי שירותי בריאות" יכולה להצביע בגאווה על שורה של הישגים מרשימים בקידום שירותי הבריאות בעיר הבירה, תוך שדרוג דרמטי בשירותי הרפואה הקהילתית. "מכבי נכנסה בעוצמה לירושלים והצליחה לסחוף אחריה את כל הגורמים המעורבים כדי ליצור מערך רפואי מתקדם בעיר", אומר גידי לשץ, ראש מחוז ירושלים והשפלה

פורסם בתאריך: 3.5.18 13:04

כשבירת ישראל תלבש חג ביום ירושלים, שיציין את איחוד העיר תחת ריבונות ישראלית, לאחר הקרבות במלחמת ששת הימים, עיני כל הישראלים יהיו נשואות אליה ובהם תושבי ירושלים עצמה. אך לצד הנוסטלגיה לאותם ימים עתירי גבורה ותהילה, מבטם של התושבים מופנה גם לעתיד. ירושלים, כידוע, עדיין סובלת מנחיתות במספר פרמטרים של רמת חיים ואיכות חיים לעומת ערים אחרות בארץ. יש רק תחום אחד שבו ירושלים מובילה, ובגדול, והוא תחום הבריאות. את ההוכחה לכך אפשר למצוא בסקר שנערך לאחרונה על-ידי הלמ"ס, שבדק את שביעות הרצון של תושבים מהערים בהן הם מתגוררים, התברר, כי בתחום הבריאות הירושלמים מעניקים לעירם ציון גבוה במיוחד. למעשה, את הגבוה ביותר מבין כל הערים בישראל.

לא תמיד זה היה כך. עד לפני שלוש שנים שירותי הבריאות בעיר סופקו על-ידי שני בתי החולים המרכזיים שלה – "הדסה, ו"שערי צדק" – וירושלים סבלה ממחסור בשירותי רפואה קהילתית. זאת בניגוד למקובל בערים מרכזיות אחרות. נכון להיום, הבירה משופעת במרפאות קהילתיות וכל השירותים הרפואיים בעיר עלו מדרגה. את המהפך מייחסים רבים לכניסתה המואצת של "מכבי שירותי בריאות" לעיר, שהחליטה לראות בירושלים יעד אסטרטגי והשקיעה בה משאבים אדירים בפיתוח שירותים ובהתאמתם לקהילות ולמגזרים השונים החיים בה.

ההצלחה של "מכבי" באה לידי ביטוי גם במספר התושבים המצטרפים אל הקופה. מנתוני הביטוח הלאומי לשנת 2017, עולה כי ל"מכבי שירותי בריאות" בירושלים הצטרפו 3,483 מבוטחים ב-2017, 617 מבוטחים בלבד הצטרפו ל"כללית" ואילו "לאומית" איבדה 3,110 מבוטחים בסך הכול ואת "מאוחדת" עזבו 990 מבוטחים. המשמעות היא מרחיקת לכת במונחים מקומיים: "מכבי" הצליחה לגדול בעיר שבמשך שנים רבות נשלטה בידי "מאוחדת" ו"כללית".

המהפך הבריאותי

הרוח החיה מאחורי המהפך שמובילה הקופה בעיר הוא ראש מחוז ירושלים והשפלה ב"מכבי", גידי לשץ. רבים זוקפים לזכותו את תנופת העשייה של הקופה בירושלים בשנים האחרונות ואת הצמיחה שלה, שהובילה למהפך בריאותי כללי בעיר. לשץ מאשר כי "מכבי" היא הקופה הצומחת ביותר בעיר ומייחס את הצמיחה לכך שתושבי העיר מתחילים להכיר את העוצמה הגדולה של הקופה בזכות המרכזים הרפואיים שנפתחו על-ידה, מאות מטפלים ורופאים חדשים שנוספו והשקעה אדירה בכל מגוון תחומי הבריאות.

 

ראש מחוז ירושלים והשפלה ב"מכבי", גידי לשץ (צילום: שי אדם)

ראש מחוז ירושלים והשפלה ב"מכבי", גידי לשץ (צילום: שי אדם)

"כקופה ארצית הבנו כבר לפני שנים אחדות שאנו לא מביאים לידי ביטוי בירושלים את העוצמות והיכולות שלנו שהן, עם כל הצניעות, הטובות בישראל", אומר לשץ. "השלב הבא היה ההחלטה שלנו להיכנס לפעילות בעיר בכל העוצמה, ובכך לאפשר גם לתושבי ירושלים ליהנות משירותי הבריאות הטובים בישראל. היום, בחלוף שלוש שנים בלבד, הבאנו לשיפור דרמטי בשירותי הרפואה בעיר. זה גם בזכות העבודה הישירה שלנו וגם בזכות ההשקעות של אחרים שמתחרים בנו והתעוררו לאחר שהתחלנו בפעילות. מבחינת התושבים התוצאה היא אחת – שירותי רפואה ברמה גבוהה, עם מיטב הציוד הטכנולוגי ומיטב הרופאים, והתקדמות של כל מערכת הבריאות העירונית. בעיני, מילאנו בכך שליחות לאומית. כל מי שאני מדבר עימו היום מודה שבירושלים מתחולל מהפך של ממש בתחום הבריאות, וכל זה קורה לאחר שנים שבהם ירושלים סבלה מהשקעה נמוכה בתשתיות הרפואה ומתת-תקצוב".

רפואה קהילתית נגישה וקרובה

לשץ מצביע על אחד ההישגים החשובים של "מכבי" בבירה והוא הקמת מערך של רפואה קהילתית: "בשנתיים האחרונות הקימה 'מכבי' בירושלים 16 מרפאות חדשות. זהו נתון שאין לו אח ורע בעולם. בקרוב נפתח מרכז רפואי חדש של הקופה על ציר בגין, בין השכונות גבעת מרדכי ובית הכרם. אנחנו נמשיך לפתוח מרכזים רפואיים עד שנגיע לכל שכונה בעיר. אני יכול להבטיח שתוך שנתיים לא תהיה בירושלים שכונה ללא מרפאה קהילתית משוכללת.

"את כל המהלך הזה עשינו בשיתוף פעולה מלא עם בתי החולים בעיר, כי בסופו של דבר הוא משרת גם אותם ומוריד את התפוסה בחדרי המיון העמוסים. היום מטופלים יכולים לקבל את השירות במרפאה הקהילתית ואף בביתם, בעזרת צוות מקצועי וטכנולוגיה מתקדמת. זה משחרר לחצים בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות ומשפר את השירות למטופלים, כי כיום מדובר בשירות הרבה יותר נגיש, אישי וקרוב".

אחד המהלכים שלשץ גאה בהם במיוחד הוא התאמת השירות למבוטחים, תוך יצירת חוויית שירות חדשנית. "הרעיון הבסיסי היה למקם את המרפאות בתוך השכונות עצמן ולהתאים אותן לאופי השכונה. טבענו את המושג 'מרחק עגלה', כאשר הכוונה היא שכל מרפאה תהיה במרחק הליכה עם עגלת תינוק. אנחנו מדברים היום בעולם הבריאות על הנגשת הרפואה ועל רפואה מותאמת-אישית ולכן אנו מקפידים על התאמת כל מוקד, סניף ומרפאה לציבור שהם משרתים – התאמה תרבותית, התאמת שפת השירות, שעות פעילות מיוחדות, מטפלים מסויימים שיש לגביהם דרישה מצד המטופלים ועוד".

גולת הכותרת בהמשך הפעילות של הקופה היא הקמתו של מרכז מכונים בלב ירושלים שיכלול מוקד לרפואה דחופה, מחלקת אשפוז יום, חדרי ניתוח, מכוני גסטרו, לב וריאה, מכון להתפתות הילד, מרכז לבריאות האישה, מכון רנטגן ואולטרה-סאונד ועוד. הכל, כמובן, עם מיטב הציוד ועם הטכנולוגיה החדשה והמקצועית ביותר הקיימת היום.  בעוד חודש יפתחו שתי מרפאות חדשות לבריאות הנפש חדשות במרכז העיר, לילדים ולמבוגרים, ובכך תנגיש הקופה את שירותי בריאות הנפש לקהילה, כחלק מהרפורמה בתחום שקבע משרד הבריאות.

לצד החדשנות הטכנולוגית ובניית המרכזים הרפואיים, ממשיכים ב"מכבי" גם בגיוס מיטב הרופאים, שחלקם עובדים ביום-יום בבתי החולים 'שערי צדק' ו'הדסה', וזאת כדי לעבות את מערך הרפואה הקהילתי. לאחרונה בוחנים בקופה גם שיתוף פעולה עם רופאי 'אסותא'.

הטיפול הרפואי עובר לבית ולקהילה

אחד התחומים ש"מכבי" פועלת במיוחד לקדם בעיר הוא הטמעת התפיסה החדשה של הסטת טיפולים לבית ולקהילה, בשילוב עם טכנולוגיות רפואיות חדשות. זאת על מנת לצמצם אשפוזים וחשיפה לזיהומים ולשפר את השירות למטופלים. "אנחנו מאמינים שזהו מצב מנצח לכולם, ששם את המטופל ומשפחתו במרכז", מבהיר לשץ. "בעבר רוב רובם של השירותים היו ניתנים בבתי החולים. כיום הטיפול הרפואי עובר לביתו של המטופל, כאשר צוותי הרפואה מגיעים אליו ומספקים לו את הטיפול, תוך ביצוע השגחה רפואית מלאה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. התוצאה היא שהמטופל נמצא בסביבה הטבעית שלו ולכן תהליך הריפוי מהיר יותר והשיקום טוב יותר. בשנים הקרובות נהיה במקום מתקדם עוד יותר וטיפולים רבים שכיום ניתן לקבל רק בבתי חולים יינתנו בבית, תוך יצירת רצף של טיפול רפואי בין בית החולים לקהילה. יש היום טכנולוגיה מתקדמת לביצוע טיפולי בית, כולל פרוטוקולים ומודלים רפואיים משוכללים שמתבצעים על-ידי מיטב אנשי המקצוע. רפואת העתיד כבר כאן ואנחנו נחושים להוביל אותה".

שירותים דיגיטליים מתקדמים

בנוסף לצד הרפואי-מקצועי ב"מכבי" מייחסים חשיבות עצומה לקיום ערוצים דיגיטליים בממשק עם המטופלים – הן בכל הקשור למתן מידע והן בכל הקשור לקביעת תורים. הרעיון הוא להקל על החברים שזמנם יקר ולשפר את השירות. כחלק מהשירותים הדיגיטליים שמציעה הקופה בירושלים אפשר, בין היתר, להזמין ולקבל טופס 17 באמצעות אפליקציית "מכבי", או לדבר עם רופא המשפחה, רופא הנשים ורופא הילדים דרכה.  אפשר גם לבקש מרשמים, לשאול שאלות ולהציג בקשות. זה לא נגמר רק באפליקציה. מדובר למעשה בשורה של אמצעים דיגיטליים, כמו אתר מכבי און-ליין, שמאפשר פעולות ומידע בתיק האישי, או שירות 'רופא הילדים שלי', שמאפשר התייעצות עם הרופא האישי מעבר לשעות פעילות המרפאות באמצעות המחשב, הטלפון ועוד.

תנופת עשייה בכל מגזרי האוכלוסייה

לפני כחודשיים קיימה מכבי בירושלים כנס רפואי חשוב בו השתתפו עשרות רבות של גורמי רפואה, אישי ציבור ושליחי ציבור. הועלו בו סוגיות מרכזיות וחשובות רבות המעסיקות את מערכת הבריאות בישראל, תוך מתן דגש על עקרונות הבריאות המתקדמים ומהפיכת השירות של 'מכבי' בעיר. סגן שר הבריאות – הרב יעקב ליצמן, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת – ח"כ הרב משה גפני, וראש העיר ירושלים – ניר ברקת, שהשתתפו בכינוס, בירכו על עריכתו בירושלים והרחיבו בדבריהם על התרומה של 'מכבי' לבריאותם של תושבי העיר. ראש העיר אף ציין, כי הוא שבע רצון לראות את התחרות בתחום שירותי הבריאות בעיר, שנוצרה בזכות תנופת העשייה של "מכבי" והדגיש כי הוא "נפעם מאנשי מכבי ש'רעבים' לשדרג את שירותי הרפואה בעיר. הבחירה של הציבור במכבי היא רק בזכות המאמץ של אנשי מכבי בעיר".

היבט נוסף שמעלה לשץ הוא האכפתיות של עובדי הקופה. "ההצלחה שלנו בעיר נזקפת לא מעט לזכות עובדי 'מכבי' בירושלים ותחושת המסירות והחמלה שמנחה אותם", הוא מדגיש. "זה תמיד מרגש אותי מחדש לומר, אבל זה מעורר השראה: אנשי 'מכבי' הם שליחי חסד שמונעים מהרצון להביא בריאות טובה יותר לכל מטופל. זה מתקשר לגאוות היחידה שלנו. יש לנו תחושת ייעוד ושליחות ואנו גאים על כך שאנחנו מסוגלים להושיט עזרה ולספק שירות ברגעי האמת. במעמד זה אני רוצה לברך ולהוקיר את העובדים המסורים שלנו ולהודות להם על השירות הטוב שהם מגישים למטופלים כל ימות השנה, באחריות ומתוך תחושת שליחות".

"נמשיך לספק שירותי בריאות מעולים"

"אנו עומדים בפתח יום ירושלים לאחר שציינו את יום העצמאות ה-70 למדינה.  אני מאחל לירושלמים בריאות טובה ומבטיח להם שברגע האמת נעמוד לצידם", מסכם גידי לשץ. "נמשיך לספק שירותי בריאות מעולים – הן במימד הטכנולוגי והן במימד המקצועי – וזאת ברוח הערכים של 'מכבי' מאז היווסדה –  ערכים של חמלה, עזרה הדדית וסיוע רפואי אנושי. מייסדי הקופה הנחילו את זה לדורות של עובדים והם מגשימים זאת, הלכה למעשה, בפעילותם היום-יומית. זה משהו שנמצא עמוק בדנ"א של 'מכבי' מאז היווסדה ונמשיך לטפח אותו כאשר המטרה שלנו היא להבטיח כי תושבי ירושלים ייהנו משירותי רפואה מותאמים אישית, נגישים, אנושיים ומתקדמים וזאת באופן המקצועי ביותר".

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר