זריקה, חיסון נגד החצבת (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

בהלת החצבת בירושלים: משרד הבריאות מעלה הילוך במאבק נגד התפשטות המחלה

תבחרו לחסן: בשבועות הקרובים יורחבו שעות הפעילות של תחנות טיפות החלב בעיר על מנת לעודד הורים לחסן את ילדיהם; במשרד הבריאות בוחנים לאסור כניסה של אנשים לא מחוסנים למחלקות רגישות בבתי החולים

פורסם בתאריך: 5.11.18 14:06

בהלת החצבת בירושלים: במשרד הבריאות מעלים הילוך במאבק נגד התפשטות המחלה, ובעידוד פלח האוכלוסיה בירושלים שטרם התחסן נגד המחלה, שעלולה להיות קטלנית.

אתמול, ראשון, הוחלט במשרד הבריאות על שורה של צעדים שמטרתם להיאבק בהתפשטות מחלת החצבת. בין השאר הוחלט במשרד הבריאות להרחיב את שעות הפעילות של תחנות טיפות החלב בעיר. כמו כן, בוחנים במשרד להקדים את גיל החיסון למחלת החצבת לפחות מגיל שנה.

בנוסף, במשרד הבריאות בוחנים להגביל כניסה של אנשים לא מחוסנים למוסדות חינוך בירושלים.

יש לציין כי עד כה דווחו למשרד הבריאות על 1,334 חולי חצבת בארץ.

כפי שפורסם, ביום שישי שעבר נפטרה פעוטה ממחלת החצבת – היא ככל הנראה נדבקה מהוריה. מדובר במקרה המוות הראשון בארץ ב-15 השנים האחרונות. הפעוטה הובהלה לבית החולים שערי צדק כשהיא ללא דופק וללא נשימה. על גופה היו סימני פריחה, אחד מתסמיני המחלה. לאחר מאמצי החייאה שבוצעו בשערי הצדק נקבע מותה.

במרכז הרפואי הדסה מדווחים היום, שני, ל"כל העיר" כי "בבית החולים ישנה כרגע כמות מספקת של חיסונים עבור מי שאינם מחוסנים ונחשפו למחלה, ומשרד הבריאות דואג למלאי חיסונים בהמשך. צוות בית המרקחת בבית החולים מבצע מעקב הדוק אחר הכמות הקיימת ביחס לתזרים המטופלים. בבית החולים פועלים כמובן מומחים בזיהומים ומחלות נגיפיות, שמעורבים בכל מקרה שמגיע לבית החולים".



התפרצות החצבת: ההתנגדות לחיסונים הפכה למגפה | אמא ירושלמית – הטור של מיכל


בהדסה מבקשים להבהיר כי "המניעה הטובה ביותר למחלת החצבת, אשר סיבוכיה מסכנים את חייהם של החולים ושל מי שבסביבתם הקרובה, היא כמובן מתן חיסונים על פי הוראות משרד הבריאות".

גם במרכז הרפואי שערי צדק ערוכים למקרה שבו עולה חשש להדבקה. "אנחנו מדווחים על כל מקרה למשרד הבריאות", נמסר הבוקר, שני, ל"כל העיר". "אם חלילה יש סכנה של הידבקות, אנחנו נותנים טיפול מנע – מדובר בטיפול לא מזיק, וזה עד שמגיעה התשובה האם אכן המטופל נדבק. לשכת הבריאות המחוזית מעודכנת בכל".


זריקה, חיסון נגד החצבת (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)


מהי מחלת החצבת?

במשרד הבריאות מציינים כי חצבת היא מחלה זיהומית מדבקת מאוד. "באחוז קטן מאוד מהמקרים סיבוכי המחלה עלולים להיות קשים ואף לסכן חיים. נדרש שיעור כיסוי חיסוני גבוה מאוד באוכלוסייה כדי למנוע התפשטות חצבת. ירידה באחוז המתחסנים באוכלוסיה עלולה להוביל להתפרצויות של המחלה. זו הסיבה העיקרית להתפרצויות במדינות אירופה ובמקומות אחרים בעולם. גם במדינות נקיות מחצבת, כמו ישראל, קיימת סכנה להדבקה והתפשטות המחלה מחולים שמגיעים מחו"ל".

במשרד הבריאות מדגישים כי "לאדם שאינו מחוסן הנחשף לחולה חצבת, יש סיכון גבוה מ-90 אחוז להידבק במחלה! הדרך הטובה והבטוחה ביותר למנוע חצבת וסיבוכיה היא על ידי קבלת חיסון נגד המחלה".

סימני מחלת החצבת

במשרד הבריאות מציינים כי "סימני המחלה יופיעו בדרך כלל בין 10 ל-14 ימים לאחר החשיפה לנגיף. המחלה מתבטאת תחילה בחום גבוה, נזלת, שיעול, עיניים אדומות ורתיעה מאור.

"ביום הרביעי או החמישי להופעת סימני המחלה מופיעה פריחה בצבע אדום כהה על העור. בדרך כלל, הפריחה מתחילה בצוואר ומתפשטת בהדרגה לעבר הפנים, הגוף והגפיים. בהתחלה, הנגעים בעור נקודתיים ומרובים ונוטים להתלכד לפריחה המכסה שטחי גוף נרחבים. הפריחה מתחילה להחוויר ביום השלישי להופעתה ולכך מתלווה בדרך כלל שיפור בתחושת החולה. הפריחה דומה לפרחיו הקטנים והצפופים של החצב ומכאן שמה של המחלה".

סיבוכים אפשריים של מחלת החצבת: המחלה עלולה לגרום לסיבוכים קשים בדרכי הנשימה ובמערכת העצבים; כשליש מהחולים יפתחו סיבוכים כגון דלקת האוזן התיכונה, שלשולים ודלקת קרנית העין. סיבוכים נדירים יותר הם דלקת ריאות ודלקת מוח;  סיבוך מאוד נדיר היכול להופיע כעשר שנים לאחר הופעת החצבת הוא מחלה ניוונית של המוח הגורמת לפגיעה קשה ובלתי הפיכה במערכת העצבים המרכזית, הכוללת הידרדרות שכלית ופרכוסים; הסיכון לסיבוכים גבוה יותר בילדים מתחת לגיל חמש, אצל מבוגרים מעל גיל 20 ובחולים עם דיכוי מערכת החיסון; אחד מכל 1,000 ילדים חולים עלול למות ממחלת החצבת.

החיסון

בארץ מחסנים נגד החצבת בגיל 12 חודשים ובכיתה א'.

משרד הבריאות ממליץ לכל מי שנולד משנת 1957 ואילך, ולא חלה בחצבת בעבר, להיות מחוסן בשתי מנות חיסון נגד חצבת במרווח זמן של ארבעה שבועות לפחות. המלצה זו תקפה גם לפני נסיעה לחו"ל.

לפרטים נוספים על החיסון באתר משרד הבריאות.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר