(צילום: ingimage)
(צילום: ingimage)

מתוק לו – מהי סוכרת היריון ואיך מטפלים בה?

האבחנה של סוכרת היריון מכניסה נשים רבות למערבולת של חששות, פחדים ורגשות אשם. שפע המידע והעצות בעידן האינטרנט יכול לבלבל עוד יותר. אז לפני הכל - קחי נשימה - ובואי ננסה לעשות סדר בסיפור הזה

פורסם בתאריך: 18.4.19 12:40

אז מהי סוכרת הריון וכיצד מאבחנים?
סוכרת שמאובחנת אצל אישה הרה, בדרך כלל בחצי השני של ההיריון, כתוצאה מתגובת הגוף לחלק מהורמוני ההיריון. סוכרת היריון גורמת לרמת סוכר גבוהה מהרצוי בדם של האישה. בישראל, כל אישה הרה מופנית לביצוע בדיקה שנקראת GCT: העמסת סוכר של 50 גרם גלוקוז, בין השבוע 24 ל-28 להיריון. במידה והתוצאה מעל 140 – היא תופנה לבדיקת ההמשך: OGTT, העמסת סוכר מלאה של 100 גרם גלוקוז. אם שני ערכים או יותר מעל הטווח הרצוי נקבעת אבחנה של סוכרת הריון, במקרה של ערך אחד לא תקין יש צורך במעקב נוסף. סוכרת היריון מופיעה אצל 6-7% מהנשים ההרות.

מהם הסיבוכים של סוכרת הריון ואיך מטפלים?
סוכרת היריון יכולה להוביל לסיבוכים לאם ולעובר, כמו: משקל לידה גבוה, כליאת כתפיים של התינוק בלידה, ניתוח קיסרי, היפוגליקמיה ("נפילת סוכר") של היילוד, רעלת היריון. מאחר והבעיה היא רמת סוכר גבוהה בדם של האישה, עיקר הטיפול בסוכרת היריון הוא באמצעות שינוי התזונה של האישה, בדגש על הגבלת כמות וסוג הפחמימות בארוחות ופיזורן במשך היום. מרבית הנשים מצליחות לאזן את ערכי הסוכר באמצעות שילוב של דיאטה ופעילות גופנית מתונה בלבד, לכן חשוב להגיע לדיאטנית קלינית מומחית לסוכרת והיריון סמוך ככל האפשר למועד בו אובחנה הסוכרת. במצבים בהם לא מצליחים לאזן את רמות הסוכר ע"י דיאטה בלבד יש צורך בהתערבות תרופתית או בהזרקת אינסולין.

טיפול תזונתי בסוכרת הריון
הטיפול התזונתי מאזן את רמות הסוכר של האישה למניעת סיבוכים לה ולעובר ומאפשר עלייה תקינה במשקל. איך עושים את זה?
– מומלץ לפזר את הארוחות לשלוש ארוחות עיקריות ועוד 2-3 ארוחות ביניים קטנות, במרווחים של כשלוש שעות.
– מומלץ להקפיד על שתייה מרובה של מים.
– כדאי לשלב בתפריט מזונות שהשפעתם על רמות הסוכר נמוכה: ירקות בכל צורת הכנה (לא כלולים: בטטה, תפו"א, אפונה, תירס), מזונות עשירים בחלבון: עוף, הודו, דגים (2 מנות בשבוע), גבינות, ביצים.
– לשלב מזונות עשירים בשומן מהסוג הבריא: אבוקדו, טחינה, שמן זית, אגוזים, שקדים.
– חשוב לבצע התאמה אישית לצריכת מזונות שהשפעתם על רמות הסוכר גבוהה, כמו לחם, אורז, פסטה, כוסמת, שיבולת שועל, קטניות, תפו"א, בטטה, תירס, פירות, יוגורט וחלב. כדאי להימנע מפחמימות פשוטות וסוכרים: סוכר לבן, סוכר חום, דבש, סילאן, ריבה, ממתקים, עוגות, שתייה מתוקה ומיצים.יש עדיפות לצריכת דגנים מלאים וקטניות.
על מנת להתאים את כמות הפחמימות בארוחה יהיה צורך לעשות מדידות סוכר לפחות 4 פעמים ביום: בצום, ושעה או שעתיים לאחר כל ארוחה עיקרית (בהתאם להנחיות הדיאטנית).

ומה קורה לאחר הלידה?
מרבית הנשים עם סוכרת היריון חוזרות לערכי סוכר תקינים לאחר הלידה, אולם הן נמצאות בקבוצת סיכון לפתח סוכרת היריון בהריונות הבאים וכן לפתח סוכרת מסוג 2 בעתיד. לכן 6-12 שבועות לאחר הלידה יש לבצע בדיקת העמסת סוכר של 75 גרם, במידה והבדיקה תקינה מומלץ לבצע בדיקת דם לרמות גלוקוז אחת לשלוש שנים ומבחן העמסת סוכר של 100 גרם בתחילת ההיריון הבא. כדאי לדעת שהנקה עוזרת לשמור על רמות סוכר תקינות בדם ומפחיתה סיכון לפתח סוכרת סוג 2 בעתיד. חשוב להמשיך ולשמור על אורח חיים בריא, שילוב של תזונה מאוזנת ופעילות גופנית, יסייעו גם לשמור על משקל תקין.

 

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר