(צילום: דוברות שערי צדק)
(צילום: דוברות שערי צדק)

הטיפ השבועי של שערי צדק: לקראת המרוץ – איך נמנעים מהיפונתרמיה (חוסר "מלח" בדם)?

כמעט בכל מרתון ישנם רצים הסובלים מתסמינים של בלבול, סחרחורת, בחילה והקאות בשל ירידה ברמת הנתרן בדם. תופעה זו עלולה לגרום לאיבוד הכרה ובמקרי קיצון למוות ולכן חשוב להימנע ממנה, ולהגיע לאבחנה ובמידת הצורך לפנות לטיפול

פורסם בתאריך: 27.2.18 12:07

היפונתרמיה הוא מצב של חוסר יחסי בנתרן לעומת המים. כמות הנתרן בדם צריכה להיות בין 135-145 מיליאקויולנט לליטר. היפונתרמיה קיצונית עלולה לגרום לאיבוד הכרה ואף למוות ולכן חשוב לזהותה ולטפל בהקדם.

כמעט בכל מרתון ישנם רצים ורצות הסובלים מהתכווצויות קשות בשרירים, וחלקם אף מגיע לחדר מיון עם תסמינים של בלבול, סחרחורת, בחילה והקאות בשל ירידה ברמת הנתרן בדם. תופעה זו עלולה לגרום לאיבוד הכרה ובמקרי קיצון למוות ולכן חשוב להימנע ממנה, ולהגיע לאבחנה במידת הצורך לפנות לטיפול.

מהם גורמי הסיכון לפתח היפונתרמיה?

  • שתייה מופרזת לפני ובמהלך הריצה (בדרך כלל מעל 3 ליטר מים) במיוחד אם מלווה בעלייה במשקל. יש לשים לב ששתייה של משקאות ספורט ("משקאות איזוטוניים") לא מגנה מפני היפונתרמיה מאחר והם בדרך כלל דלילים יותר מבחינת מלחים (היפוטונים).
  • זמני ריצה ארוכים (בדרך כלל מעל 4 שעות).
  • עלייה במשקל במהלך הריצה (בגלל שתיית מים).
  • רצים לא מנוסים.
  • BMI (מדד מסת הגוף – היחס בין המשקל לגובה בריבוע), נמוך.
  • נשים יותר מגברים.
  • שימוש בתרופות אנטי-דלקתיות.
מרתון ירושלים 2017 (צילום: פלאש 90)

מרתון ירושלים 2017 (צילום: פלאש 90)

מהם הסימפטומים (תלונות) של היפונתרמיה?

מקרים קלים עד בינוניים – התכווצויות שרירים חריגות, חולשה, סחרחורת, בלבול, עייפות, בחילה/הקאות.

מקרים קשים – פרכוסים, איבוד הכרה, עלייה בלחץ התוך גולגלתי, בצקת ריאות ועד מוות.

 

חשוב לציין שהסימפטומים של היפונתרמיה קלה הם לא ספציפיים, וגם תואמים למצבים שכיחים יותר כגון התייבשות, מכת חום ומצבים אחרים.

 

הירשמו עכשיו לקבלת עדכונים על הנושאים שמעניינים אתכם
המרכז הרפואי שערי צדק ( צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

כיצד להימנע מהיפונתרמיה?

שתייה עודפת של נוזלים (מים/ משקאות ספורט) לפני המאמץ, במהלכו ולאחריו, היא הגורם שעומד בבסיס מקרי היפונתרמיה קשים. הדרך הבטוחה ביותר להימנע מכך, ובמקביל לא להגיע למצב של התייבשות, היא לשתות לפי תחושת הצמא. כמו כן, נטילת משקאות ספורט המכילים מלח או טבליות מלח, תקטין את הסיכון להיפונתרמיה הנובעת מאובדן מוגבר של מלחים בזיעה. עם זאת, תוספת זו של נתרן לא תמנע היפונתרמיה אשר מתפתחת כתוצאה מעומס נוזלים. בכל מקרה, מומלץ להיוועץ עם תזונאי ספורט לגבי שימוש מושכל במשקאות ספורט ובכדורי מלח.

בכל מצב של תחושה חריגה, כגון חולשה, סחרחורת, עייפות לא רגילה, בחילה/הקאה, (וכמובן, כאבים בחזה, קוצר נשימה, וכל תגובה אחרת לא שגרתית) יש לעצור מייד ולחפש עזרה רפואית.

רופאים, תזונאי ספורט, פיזיולוגים ופיזיותרפיסטים מהמרכז לרפואת ספורט ישמחו לתת הכוונה וייעוץ לרצים.

פרופ' נעמה קונסטנטיני (צילום: דוברות שערי צדק)

פרופ' נעמה קונסטנטיני (צילום: דוברות שערי צדק)

בהצלחה!

פרופ' נעמה קונסטנטיני,

מנהלת המרכז לרפואת ספורט ע"ש היידי רוטברג – שערי צדק

מתחם פיס ארנה, טל. 02-5325590

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר