בדיקת עיניים בילדים (צילום: דוברות שערי צדק)
בדיקת עיניים בילדים (צילום: דוברות שערי צדק)

הטיפ השבועי של שערי צדק: כיצד שומרים על העיניים של הילדים?

כיצד מזהים בעיות ראייה מתחת לגיל שנה, איך מטפלים בהן ומתי בכלל מומלץ לבדוק את העיניים? כל השאלות והתשובות

פורסם בתאריך: 1.5.18 11:44

בין 4-2 אחוז מכלל הילדים מאובחנים עם בעיות של עין עצלה או פזילה. וכאן עולה השאלה – מתי מומלץ להתחיל בבדיקות עיניים וכיצד ניתן לשמור על העיניים של הילדים? להלן התשובות לשאלות החשובות:

בניגוד לתפיסה הרווחת, שילדים צריכים לעבור בדיקת עיניים לקראת כיתה א', בדיקת סקר שגרתית מומלצת החל מגיל שנה. עוד מומלץ לעבור בדיקה נוספת בגיל 3 וגם לקראת תחילת הלימודים בבית הספר היסודי. זיהוי מוקדם של בעיית עיניים כזו או אחרת וטיפול בזמן יכולים להניב תוצאות טיפוליות טובות יותר מאשר טיפול בגיל מבוגר יותר.

מהם הסימנים לבעיות בראייה אצל ילדים?
במידה ויש דמעת יתר, פוטופוביה (רגישות יתר לאור), מצמוצים מרובים, התקרבות חוזרת למסך טלוויזיה, סיפור משפחתי של עין עצלה או פזילה, חשד לפזילה, רפלקס אור לא תקין (רפלקס לבן) או לא זהה בשתי העיניים, איטיות או קושי בקריאה, קפיצה של מילים בעת הקריאה. בכל התסמינים הללו יש להגיע לבדיקה אצל מומחה עיניים ילדים.

בדיקת עיניים בילדים (צילום: דוברות שערי צדק)

ד"ר רונן רבינוביץ' (צילום: דוברות שערי צדק)

כיצד בודקים תינוקות וילדים?
אנו מבצעים בדיקה מקיפה של העין עם מנורת סדק, הרחבת אישונים ובדיקה מקיפה של הרשתית. בנוסף, מתבצעת בדיקת תשבורת (רפרקציה), ובדיקת פזילה. הבדיקות הללו מחייבות הרחבת אישונים, ומשך הבדיקה הוא כשעה. בילדים בוגרים יותר, הבדיקה כוללת גם הערכה מדויקת של חדות ראייה, ראיה תלת ממדית (סטראופסיס) ויכולת קריאה מרחוק ומקרוב.

כיצד מטפלים?
במידה ואובחנה בעיית רפרקציה, הילד יקבל מרשם למשקפיים לפי הצורך. במידה ויש עין עצלה, אנחנו ממליצים על סגירת אחת העיניים בין 6-2 שעות ביום או על תרגילי מיקוד ראייה, מומלצים במצב של חוסר מיקוד ראיה בקריאה. בפזילה ניתן לטפל בפריזמות או בניתוחי עיניים בהתאם למצב. הטיפולים המוצעים משפרים משמעותית את איכות החיים של ילדים הסובלים מבעיות בראייה עם אחוזי הצלחה גבוהים. כאשר, אבחון וטיפול מוקדמים משפרים את שיעורי ההצלחה שלהם.

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

אז כיצד נשמור על העיניים של הילדים?
חשיפה למרחב ולאור השמש – לא בהסתכלות ישירה על השמש – מסייעת במניעת עליה ברפרקציה של העין. לכן, בבית הספר מומלץ לעודד את הילדים לצאת בהפסקות מהכיתה לחצר ולוודא כי הילדים לא יהיו כל הזמן בבית. אנו מגדלים דור שלם של ילדים הצמודים למסכים. יש להגביל את השימוש והחשיפה למסכי הסמארטפונים, הטלוויזיות, המחשבים והטאבלטים.

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר