הרטבת לילה (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

הטיפ השבועי של שערי צדק: אבחון וטיפול בהרטבת לילה אצל ילדים

הרטבת לילה הינה בעיה שכיחה ומופיעה בקרב כ-30 אחוזים מהילדים בגילאי 5. פרופ' בוריס צ'רטין, מנהל המחלקה לאורולוגיה ואורולוגיה של הילד בשערי צדק, מסביר על דרכי האבחון והטיפול ועונה על השאלה מתי כדאי לגשת לרופא

פורסם בתאריך: 12.6.18 16:25

הרטבת לילה ראשונית אצל ילדים הינה בעיה שכיחה ומופיעה אצל כ-30 אחוזים מן הילדים החל מגיל 5. מדובר במחלה לכל דבר, אשר עלולה לגרום נזק פסיכולוגי רב לילדים שאצלם קיימת בעיה זאת.

מקובל לטפל בכל ילד המרטיב לאחר גיל 5, הגיל שבו מסתיימת התפתחות המערכת העצבית של שלפוחית השתן. הטיפול מותנה בנכונות וברצון של הילד לעמוד בכל דרישות הטיפול. מכיון שמדובר במחלה שעלולה לנבוע מסיבות שונות, הטיפול מותאם לכל ילד בהתבסס על מצבו.

קיימות שלוש סיבות עיקריות להרטבת לילה אצל ילדים:

הסיבה השכיחה ביותר, כ-85-80 אחוזים מהמקרים, להרטבת לילה ראשונית היא איזון לא נכון בין תפוקת השתן ביום ובלילה. כלומר, ילדים הסובלים מהרטבת לילה מפרישים כמויות שתן זהות במהלך היום והלילה, בעוד שילדים בריאים מפרישים במשך היום כ-80 אחוזים מכמות השתן ורק כמות קטנה של 20-15 אחוזים מופרשת בלילה. יחס זה מאפשר שינה שקטה ללא צורך בהתעוררות ובמתן שתן לילי.

פרופ' בוריס צ'רטין (צילום: דוברות שערי צדק)

פרופ' בוריס צ'רטין (צילום: דוברות שערי צדק)

הסיבה השנייה להרטבת לילה היא התנהגות בלתי תקינה של שלפוחית השתן. היא מופיעה אצל 30-15 אחוזים מהילדים הסובלים ממחלה זאת, ומתאפיינת בהתכווצות בלתי רצונית של דופן שלפוחית השתן הגורמת לבריחת שתן והרטבות. חלק משמעותי מילדים אלו סובל גם מהרטבת יום או מהפרעה אחרת בהשתנה. בילדים אלה נדרש טיפול משולב אשר מפחית את כמויות השתן הגדולות המופרשות בלילה וגם מנסה לתקן את הפעילות של שלפוחית השתן כדי להגיע לתוצאת משביעות רצון.

אצל כ-5 אחוזים מהילדים, הגורם להרטבה היא בעיית יקיצה. כלומר, אי-יכולת להתעורר כאשר שלפוחית השתן מלאה. לא מדובר כאן בבעיה של "שינה עמוקה" כפי שהיה מקובל לחשוב בעבר, אלא בעיה בתהליך של ההתעוררות.

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

כיצד מטפלים בהרטבת לילה ראשונית?
מכיוון שהבעיה הראשונה של אי-איזון של הפרשות השתן ביום ובלילה היא הנפוצה ביותר בקרב ילדים הסובלים מהרטבת לילה, וידוע כבר מעל 30 שנה שהיא נגרמת עקב חוסר או הפרשה נמוכה של Vasopressin – חומר המופרש במוחו של המטופל ואחראי על חלוקת תפוקת השתן על פני שעות היום והלילה, טיפול על ידי תרופה המדמה את החומר, נחשב הטוב והיעיל ביותר בילדים אלו.

 

תרופה זאת נקראת מינירין Melt והיא ניתנת על פי הוראות רופא אורולוג בלבד. היא גורמת להפחתה של הפרשת השתן בלילה ולעלייה בהפרשת השתן ביום, ובכך מביאה למצב בו הלילות עוברים ללא אירועי הרטבה.

במחקרים רבים שנעשו בנוגע לפעילות תרופה זו, הוכח כי נטילתה במשך 6 חודשים לפחות גורמת להיווצרות קשר חדש בין המוח לשלפוחית השתן, ותגובה יעילה של קולטני Vasopressin אשר נמצאים בגופנו אפילו בריכוז הטבעי הקיים אצל המטופל. בשלב זה אנו גומלים את הילד בתהליך מונחה הנמשך 10 שבועות.

במקרה שהילד לא יגיב לתרופה באופן משביע רצון, יתכן שנחליט על תוספת תרופה אחרת אשר משפיעה על התכווצויות שלפוחית השתן, שליקוי בתפקודה הוא הגורם האפשרי השני להרטבות לילה.

במקרים בהם הרטבת הלילה של הילד היא תוצאה של בעיה בתהליך היקיצה, נוכל להשתמש במכשיר מסוג "פעמונית" (זמזם). על פי הנתונים המדווחים בספרות העולמית, ועל פי ניסיון רב השנים שלנו, התהליך הטיפולי הרב-שלבי בהרטבות לילה נותן מענה מצוין לפתרון בעיות אלה.

במקרה של הרטבות לילה בילדים החל מגיל חמש, מומלץ להתייעץ עם מרכז מומחה בתחום שיכול לספק מענה כוללני לתופעה. אין צורך להמשיך ולהתמודד עם הבעיה לבד.

במקרה של שאלות או צורך בהבהרות בנושא ניתן לפנות למרכז להפרעות השתנה בילדים בשערי צדק בטל' 02-6666968.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. רחל

    ממליצה מאוד
    מנסיון אישי עם ילדים שהגיעו לגיל 10 עם הרטבה!
    הרורחת בבית מרקחת רינה פארם מכינה תרופות עך בסיס הומאופתי\ טבעי וזה עזר לילדים שלי וההרטבה נגמרה!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר