קשיש אילוסטרציה - צילום Fotolia
קשיש אילוסטרציה - צילום Fotolia

הטיפ השבועי של שערי צדק: איך שומרים על מוח בריא בגיל המבוגר?

לכבוד חודש האזרח הוותיק, שמצוין בימים אלו ברחבי הארץ, פרופ' נתן בורנשטיין, מנהל מערך המוח בשערי צדק, עם כל העצות והטיפים

פורסם בתאריך: 23.10.18 15:26

בימים אלה מצוין ברחבי ישראל חודש האזרח הוותיק, וזוהי הזדמנות טובה לנסות ולענות על השאלה איך שומרים על מוח בריא גם בגיל המבוגר? בשורה התחתונה – תורידו לחץ. היבדקו בתדירות גבוהה. הקשיבו לרופא המשפחה. התעמלו וסגלו אורח חיים בריא יותר.



שבץ מוחי הינו הקטלן השני בעולם לאחר מחלות לב. הוא הגורם העיקרי לנכות ולמגבלות נוספות בגיל המבוגר, כש-25 אחוז ממטופלים הלוקים בו צפויים לפתח ירידה קוגניטיבית ובעיות נפשיות, המאופיינות בשינויי מצב הרוח ובדיכאון מעבר לנכות הפיזית.

השבץ המוחי אינו מחלה אחת, והוא מחולק לשתי קבוצות עיקריות: הראשונה, שבץ איסכמי, עקב קריש דם שחוסם כלי דם במוח ומונע אספקת חמצן מספקת לתאי המוח. 85 אחוז מן המקרים של שבץ מוחי הם על רקע איסכמי (חוסר חמצון של רקמה).

השנייה, שחלה ב-15 אחוז מהמקרים הנותרים, נגרמת בעקבות פקיעה של כלי דם במוח הגורמים לדמם תוך מוחי.

בין הסימנים המופיעים באופן פתאומי יש למנות: שיתוק או חולשה בגפיים במחצית הגוף, שיתוק/עוות של הפנים, בעיות ראייה פתאומיות, שינוי פתאומי בהתנהגות וברגשות. תסמינים נוספים הם, קשיי בליעה, עקצוצים/נימול במחצית הגוף, אובדן תחושה, שיתוק בחלק מהפנים הבולט במיוחד בעת ניסיון לחייך, סחרחורת סיבובית, אובדן קואורדינציה, שינויי אישיות ומצב רוח, עייפות ותשישות.על כן, מיד עם הופעת אחד או חלק מהסימנים יש להתפנות לחדר המיון הקרוב על ידי אמבולנס. כאשר הטיפול בבית החולים מתבצע בעזרת תרופה להמסת קריש הדם (tPa) הניתנת דרך הווריד שאפשר לתת אותה עד 4.5 שעות מתחילת התסמינים , ו/או במקרים מסוימים, צנתור מוח לשליפת קריש הדם מתוך המוח, שניתן לבצע עד 8 שעות מתחילת התסמינים.

פרופ' נתן בורנשטיין, מנהל מערך המוח במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

פרופ' נתן בורנשטיין, מנהל מערך המוח במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

יש לציין כי מלבד השבץ המוחי הדרמטי שמוכר לכולנו, ישנו שבץ מוחי מסוג אחר המאופיין במספר אירועים קטנים שנשנים והוא בדרך אינו מורגש – "שבץ מוח שקט". אולם, הוא אינו "שקט" כלל וכלל. אירועים אלה מובילים להפרעות קוגניטיביות שונות, הפרעות בהליכה ושיווי המשקל והפרעה תפקודית כללית.

מערך צוות שבץ מוחי בשערי צדק זמין וערוך לטפל בכל החולים, 24/7. המערך מאגד את המחלקה לנוירולוגיה, המחלקה לנוירוכירורגיה, היחידה לשבץ מוחי והיחידה לנוירו-רדיולוגיה פולשנית (צנתור מוח).

ועדיין – יש לזכור כי זמן = מוח, ובכל דקה שעוברת מרגע הופעת השבץ, המוח מאבד כ-2,000,000 תאים. ההמלצה היא לתת טיפול להמסת קריש הדם עד ארבע וחצי שעות מרגע הופעת הסימנים וטיפול בצנתור עד שמונה שעות. לכן חשוב לזהות את הסימנים, להכיר אותם ולהגיע לבית החולים באופן המהיר ביותר. יש להזעיק מיד אמבולנס ולא להמתין לדודה מחדרה או לאח מבאר שבע. לפי מדדי האיכות של משרד הבריאות, צוות הפרמדיקים של מד"א מכיר את הסימנים ושולח התראה לבית החולים דרך אפליקציה מיוחדת שפותחה בשערי צדק בשיתוף עם מד"א, אשר באמצעותה יכול הרופא לאבחן ולקבוע טיפול עוד בהיות המטופל בדרכו לבית החולים. מרגע שצוות הפרמדיקים זיהה סימנים לשבץ מוחי, נערכים בבית החולים לטיפול המתאים ולקבלת המטופל באופן מידי.

אז מהם גורמי הסיכון? וכיצד נמנע את שבץ המוח?

הגיל הוא גורם הסיכון העיקרי. גורם נוסף הוא המין. לגברים נטייה גבוהה יותר להתפתחות טרשת עורקים. הגורם השלישי הוא הגנטיקה. לצערנו, את כל אלה לא ניתן לשנות בשלב זה.

לעומתם ישנם גורמי הסיכון שניתנים לטיפול ואיזון, ומהווים אחוז גבוה במניעת אירוע מוחי. העיקרי ביניהם הוא יתר לחץ דם, "הקטלן השקט" שלא חשים בו אך עם השנים, ללא טיפול ראוי, גורם לטרשת עורקים ובהמשך מוביל לבעיות נוספות מסכנות חיים. יש לבדוק לחץ דם, לטפל ולשמור עליו מאוזן 130/80. כיום יש תרופות יעילות מאוד לטיפול ביתר לחץ דם שניתן לקבל דרך רופא בקהילה.

הגורם השני הוא מחלת הסוכרת. יש להגיע לאיזון מרבי של הסוכר בדם. לדאוג לתזונה מתאימה. ולבצע בדיקות באופן קבוע. בדיקת דם פשוטה, הנקראת המוגלובין A1C, מזהה מדדי הסוכר בדם בתקופה של שלושה חודשים אחורה ויכולה לתת מדד טוב ולטפל בהתאם.

 

כולסטרול. צריך לדאוג לאיזון הכולסטרול בדם. התרופות הנפוצות והיעילות לאיזון רמת הכולסטרול בדם, נקראות סטטינים, ויש לדאוג ליטול אותן במידת הצורך בהמלצת הרופא המטפל. להקשיב ללב. הלב הוא המקור לתסחיפים, אשר קורים בעיקר בעקבות הפרעת קצב הלב הנקראת פרפור פרוזדורים. כיום ישנן תרופות מדללות (אנטיקואגולנטים) שמטרתן למנוע היווצרות הקרישים שלא יסחפו למוח. בדיקת BMI – מסת גוף תקינה עומדת על פחות מ-25.

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)

עישון. עישון סיגריות תורם רבות לתהליך טרשת העורקים, אשר נחשב למשמעותי ביותר במהלך התפתחות השבץ המוחי, והפסקת העישון מפחיתה את התהליכים המדוברים ויכולה למנוע אירועים מוחיים בעתיד.

פעילות גופנית עקבית. הליכה או שחייה, בדרך כלל מומלץ כארבעים דקות הליכה. כל הגורמים המוזכרים לעיל במידה ושומרים עליהם מאוזנים ומקפידים על אורח חיים בריא, ישמרו על מוח בריא.

זזים יותר מונעים אלצהיימר

הוכח כי אם מקפידים על גורמי הסיכון ברי השינוי, יתר לחץ דם, כולסטרול , שמירה על תזונה מאוזנת והקפדה על ביצוע פעילות גופנית וכו', אפשר להוריד סיכון לשבץ מוח ב90%. אנשים מקפידים שהאוטו ייכנס בזמן לבדיקה במוסך, מבריקים אותו, שומרים עליו ומטפחים אותו, אך כאשר מדובר בגוף אנשים נוטים להזניח את בריאותם. מהיום שומרים על המוח בריא. יש לכך השלכות נפשיות ובריאותיות. מחקרים אחרונים הראו כי פעילות גופנית מסודרת מורידה את הסיכוי להופעת דמנציה(קיהיון) או אלצהיימר. לעומת זאת, ישיבה של מעל 10 שעות ביום עלולה להוביל לבעיות ופגיעה בפעילויות המוחיות. כדאי לשמור על המוח בריא ולכן יש להתחיל לשמור על גורמי הסיכון מאוזנים ולמנוע פגיעה במוח מוקדם ככל הניתן.


הכתבה השיווקית נכתבה בשיתוף עם ה"מרכז הרפואי שערי צדק"


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר