יום מודעות לסרטן השד (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

הטיפ השבועי של שערי צדק: סימני אזהרה, מניעה ואבחון מוקדם של סרטן השד

בסימן המודעות לסרטן השד: ד"ר שני פאלוך שמעון, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד במרכז הרפואי שערי צדק, עם כל הדברים שכדאי לך לדעת בנושא

פורסם בתאריך: 13.11.18 11:36

הדגלים הוורודים – סימני אזהרה, מניעה ואבחון מוקדם של סרטן השד:

כ-4,500 ממקרי הסרטן החדשים בנשים בישראל מדי שנה – הם של סרטן השד. נתונים אלה דומים לידוע מהעולם המערבי. כ-25 אחוז מהאבחנות החדשות הן מתחת לגיל 50. ככל שהגיל עולה, השכיחות עולה. אולם, לפי ארגון הבריאות העולמי, במדינות מערביות, סרטן השד הוא גורם תמותה מספר אחת לאחר תאונות דרכים והתאבדויות/פציעות מתחת לגיל 45. לצד הגברת המודעות לנושא ופיתוח השיטות לאבחון ומניעה, אחוזי הריפוי מסרטן שד הולכים ומשתפרים עם הזמן.



– לכל אישה כדאי לשקול מעקב שנתי על ידי כירורג שד כבר סביב גיל 30.

– חשוב לפנות לבדיקת רופא אם יש שינוי בשד – גוש, שינוי בפטמה, שינוי בצבע העור, הפרשה מהפטמה, שינוי בצורת השד. אל תפחדי להיבדק – חשוב לפנות לבדיקה ברגע שאת מבחינה בשינוי!

– פעילות גופנית חשובה מאוד! זה מספר שנים שאנו יודעים כי פעילות גופנית לאחר סרטן שד עוזרת להפחית סיכון להישנות המחלה. לאחרונה נערכו מחקרים שהראו כי פעילות גופנית בתקופת הטיפולים הכימותרפיים מונעת עליה במשקל, עוזרת לשמור על הכושר, משפרת את איכות החיים ומפחיתה תופעות של תשישות וכאבים.

– לנשים עם סיפור משפחתי של סרטן שד מומלץ להתחיל מעקב אצל כירורג שד פעמיים בשנה ודימות שד שנתי מגיל 40 או 10 שנים לפני גיל האבחנה הכי מוקדם במשפחה (כלומר אם האם אובחנה בגיל 45 כדאי להתחיל מעקב מגיל 35).


ד"ר שני פאלוך-שמעון (צילום: דוברות שערי צדק)


למי שיש סיפור משפחתי של סרטן שד או סרטן שחלות – חשוב לפנות לייעוץ גנטי כדי לבדוק האם יש מקום לבדיקת מוטציה גנטית תורשתית המעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד ושחלות BRCA1. במידה ויש סיפור משפחתי של עוד ממאירויות חשוב להתייעץ אם כדאי לשקול בירור גנטי.

בארץ פועלת תכנית סקר לאומית לגילוי מוקדם של סרטן שד ע"י ממוגרפיה פעם בשנתיים מגיל 50.

במידה ויש אבחנה של סרטן שד, יש לבחור באונקולוג\ית שמתמקצע/ת בתחום. מומחה/מומחית אתם חשים בנוח לשאול את כל השאלות ולשתף בהתלבטויות בשיח פתוח.

– לאחר אבחנה של סרטן שד חשוב לקבל תמיכה וליווי רגשי – אין צורך להתמודד לבד עם הסרטן! אפשר לפנות לצוות הפסיכו-סוציאלי במחלקה, לבחור בליווי פרטני או תמיכה קבוצתית (דרך האגודה למלחמה בסרטן).

– חשוב לתת מענה לנושאים של תדמית גוף ומיניות שלעיתים קרובות נפגעות בעקבות האבחנה והטיפולים. אם הטיפולים האונקולוגים פוגעים בתפקוד או בחשק המיני – חשוב לשוחח על זה עם האונקולוג/ית. יש מענה לסוגיות הללו והן חלק חשוב מאיכות החיים. לא צריך להתבייש להעלות נושאים אלה!


הכתבה השיווקית נכתבה בשיתוף עם ה"מרכז הרפואי שערי צדק"


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר