אילוסטרציה מסכים
אילוסטרציה מסכים

הטיפ השבועי של שערי צדק: צפייה במסכים – מה זה עושה לעיניים ומה ניתן לעשות כדי להקל עליהן?

אבי שושני, אופטומטריסט ראשי מיחידת ניתוחי רפרקציה וקטרקט פרמיום במרכז הרפואי שערי צדק, עם חמישה כללים לצפייה נכונה

פורסם בתאריך: 6.2.19 17:08

במהלך השנים האחרונות ולא משנה לאן נביט, נראה מסכים; טלוויזיה, מחשבים, טאבלטים וכמובן סמארטפונים, שנמצאים בכיס של כל אחת ואחד מאיתנו. משום כך, זמן החשיפה לאור המסכים עבור עינינו גדל משמעותית ואינו מתמקד רק בשעות הערב. דבר זה מוביל תופעות רבות ועייפות יתרה. לתופעה זו, שם מוגדר וידוע הנקרא 'תסמונת ראיית מחשב' (Computer Vision Syndrom – CVS).



במחקרים רבים נמצא כי שינויים קטנים בשגרת היום הנוגעים להסתכלות על מסכים יכולים להפחית עייפות באופן משמעותי ולשמור על בריאות העיניים לאורך זמן. מומחי עיניים טוענים, כי באופן כללי, צפייה במסכים אינה מזיקה לעיניים או לראייה וזאת, במידה והחדר מואר באופן נכון. יתרה מזאת, עלינו להקפיד על מספר כללים:

• תאורה – התאורה האופטימלית לצפייה במסך מתייחסת לחדר מואר באופן רגיל ובתאורה ניטרלית. אור בהיר מדי נוטה להפחית את הניגודיות במסך ולטשטוש התמונה. יש לדאוג לכך שהתאורה לא תגרום להשתקפות או ברק המוחזר מהמסך ואין להשתמש בתאורה צבעונית חזקה. בנוסף, בניגוד לדעה הרווחת, צפייה בחושך אינה טובה לעיניים. הניגודיות בין מסך הטלוויזיה לסביבה יוצרת אי נוחות לעיניים. עדיף להתאים את תאורת מסך הטלוויזיה ואת הניגודיות במסך הטלפון למצב התאורה בחדר.

אבי שושני, אופטומטריסט ראשי במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

אבי שושני, אופטומטריסט ראשי במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

• מרחק למסכים: לילדים ישנה נטייה גדולה לשבת קרובמדי מול המסכים. דבר זה אינו רצוי אך באופן כללי אינו מזיק. המרחק האידיאלי לצפייה בטלוויזיה הינו פי 5 מרוחב המסך. במרחק כזה הפרטים בתמונה נראים חדים, מוגדרים יותר ופסים או פגמים בתמונה נראים פחות. יש להציב את המסכים בגובה העיניים. הימנעו מהצורך להסתכל במסך כלפי מעלה או כלפי מטה. אם ילדכם מתעקש לצפות בטלוויזיה רק מקרוב כדאי לקחת אותו לבדיקת ראייה. הדבר עלול להצביע על קוצר ראייה.

• צפייה רצופה וממושכת: יש להימנע מצפייה רצופה וממושכת במסכים. מפעם לפעם הפנו מבטכם הצידה לחלל החדר או לכיוון החלון.

• מצמוץ: לא לשכוח למצמץ! מצמוץ גורם לחידוש שכבת הדמעות. צפייה ממושכת במסכים, במיוחד ובזמן קריאה, גורמת להפחתה בכמות המצמוצים ובכך עלולה ליצור יובש בעיניים ותחושת צריבה. בכדי להקל על התסמינים ניתן להשתמש בטיפות עניים מסוג תחליפי דמעות.

• שדרוג מסך העבודה: מומלץ מאד לעבוד עם מסכים שטוחים וחדישים לשם תדירות הבהוב תמונות גבוהה.

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

בעידן הטכנולוגי ועם התפתחותו בעולם, מוטמעים כיום בטלפונים ניידים ובמסכים, מסנני קרינת אור כחול. בשנים האחרונות נמצא מחקרים מעמיקים ופריצת דרך בגילוי הקשר בין חשיפה לאור כחול ונזק ברשתית עיניים. לשם כך, החלה לעלות תודעת הציבור ובמסגרת זו נוצרו עדשות משקפיים/מגע עם מסנן אור כחול. ישנה אזהרה כי לא מומלץ לצפות בסמארטפון לפני השינה מכיוון שאור כחול יכול להפריע למהלך השינה.

הצפייה בטלוויזיה דורשת פחות מאמץ מהעיניים מאשר תפירה או קריאה למשל. יחד עם זאת, צפייה ממושכת יכולה לגרום לעייפות של העיניים. בזמן צפייה כאשר העיניים דומעות או שמרגישים אי נוחות העלולה לגרום ליובש בעיניים, ייתכן וכי יעזור התאמת משקפיים לצפייה בטלוויזיה. על כל ספק, יש להתייעץ ברופא מומחה או באופטומטריסט ותמיד מומלץ לעבור בדיקת ראייה תקופתית.

 


תוכן שיווקי


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר