(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

הטיפ השבועי של שערי צדק: חיסונים בזמן ההיריון – כן או לא?

האם להתחסן וכיצד משפיע החיסון על העובר הן רק חלק מהשאלות המורכבות. פרופ' סורינה גריסרו, מנהלת אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי שערי צדק, וד"ר משכית בר מאיר, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ילדים בבית החולים, עושות סדר

פורסם בתאריך: 20.3.19 13:22

במהלך תקופת ההיריון עולות שאלות רבות הנוגעות לבריאות האם והעובר – מה מותר לאכול, אילו תרופות ישפיעו באופן זה או אחר על העובר ואיזו פעילות גופנית מתאימה יותר לתקופה זו. בין היתר, עולה גם השאלה האם להתחסן וכיצד משפיע החיסון על העובר?



חיסון אימהי נועד להגן על האם והעובר מתחלואה זיהומית ולספק הגנה לילוד מפני זיהומים על ידי מעבר נוגדנים מהאם לעובר דרך השליה. אין עדויות לנזק או להשפעה שלילית על העובר או הילוד ממתן חיסונים, שאינם חיים מוחלשים. מתן חיסונים חיים מוחלשים לא מומלץ בהריון.


  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

חיסון נשים בהריון יעיל אצל העובר במידה שווה לחיסון שאינו בהריון. ככלל, מעבר נוגדנים דרך השליה תלוי בסוג הנוגדן, בריכוז שלו במחזור הדם האימהי (רמת נוגדנים באם גבוהה כ-4 שבועות לאחר החיסון).



חיסונים מומלצים בהריון

שעלת (TDAP): חיסון כנגד שעלת לתינוקות נכלל בתוכנית חיסוני השגרה של גיל הילדות בישראל אך המחלה עדיין שכיחה. רמת הנוגדנים לשעלת לאחר חיסון או מחלה יורדת במהלך הזמן ולכן השכיחות של מחלת השעלת בעליה. המחלה מסוכנת במיוחד לתינוקות עד גיל 6 חודשים וסיבוכיה כוללים דלקת ריאות, דלקת מוח, צורך באשפוזים כולל אשפוזים ביחידות טיפול נמרץ ילדים ואף מוות. יותר ממחצית מהתינוקות נדבקים מאחד ההורים. על כן, חיסון של האם במהלך ההיריון ומעבר נוגדנים לעובר דרך השליה מקנה הגנה מהדבקה לאחר הלידה בחודשים הראשונים לחיים, בחלון הזמנים שטרם חיסון התינוקות, ומפחית את שעור תחלואת הילודים בשעלת. החיסון מומלץ בשבועות 36-27, על מנת לאפשר משך הזמן הדרוש להיווצרות נוגדנים באם והעברת הכמות המרבית של הנוגדנים. החיסון כלול בסל הבריאות. בחשש משמעותי ללידה מוקדמת ניתן להקדים את מועד מתן החיסון. יש לחזור על החיסון בכל הריון כיוון שרמת הנוגדנים שמתפתחת אצל האם לאחר החיסון יורדת בהדרגה ולכן מומלץ בנשים הרות אשר בעברן היסטוריה של מחלת שעלת או חוסנו בהריון קודם (גם אם בתוך שנה. במצבים בהם לא ניתן חיסון טרם שבוע 36 להריון, מומלץ להתחסן בכל מקרה עד מועד הלידה כיוון שעדיין קיימת אפשרות להיווצרות נוגדנים ומעברם לעובר).

טטנוס (צפדת): מקרים של טטנוס ביילודים נדירים במדינות המבצעות חיסונים שגרתיים. יעילות החיסון כ-90 אחוזים. ניתן כחלק מטיפול בפצע. חיסון כנגד טטנוס מומלץ אם עברו 5 שנים ומעלה מחיסון קודם.

חיסון כנגד נגיפי השפעת: שפעת גורמת לתחלואה ולתמותה בנשים בהריון ובמשכב לידה ומעלה סיכון לתחלואה קשה נשימתית, קריסת מערכות ואף מוות אמהי. חיסון מומת של שפעת מומלץ לנשים בהריון טרם התפרצות הפעילות העונתית של הנגיף, ללא קשר לשבוע ההיריון ומגן גם על הילוד. החיסון המומת לשפעת בטוח בהריון, במשכב לידה ובהנקה.

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)

חיסונים מהם יש להימנע בהריון

ככלל יש להימנע ממתן חיסונים חיים בהריון.
א. MMR – חצבת, חזרת, אדמת.
ב. אבעבועות רוח – חיסון חי מוחלש.
ג. חיסון משולב נגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח.
ד. שחפת – טוברקולוזיס (חיסון Bacillus Calmette-Guerin) למרות שלא נמצאו השפעות שליליות של החיסון במהלך תקופת ההיריון לא נהוג להתחסן נגד שחפת בהריון.
ה. וריצלה-זוסטר (שלבקת חוגרת) – חיסון חי מוחלש, בדרך כלל ניתן לאחר גיל הפריון. בחשד לחשיפה לוריצלה בהריון יש לברר את המצב החיסוני ובמידה ואישה אינה מחוסנת נגד וריצלה מומלץ לטפל באימונוגלובולינים. ניתן להתחסן לאחר הלידה וחיסון זה בטוח לנשים מניקות.
ו. חיסון נגד נגיף הפפילומה – חיסון מומת. אין עדיין מספיק מידע המאפשר מתן חיסון בהריון. לפי העדויות הקיימות החיסון בטוח בהריון אך אין המלצה חד משמעית.

חיסונים הניתנים בנסיבות מיוחדות הקשורות במחלות רקע כמו למשל אחרי כריתת טחול, דיכוי חיסוני בנשים מושתלות כליה, וכו' דורשים יעוץ ותכנון הריון פרטני.

 


תוכן שיווקי


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר