הצוות המוביל של מערך הגסטרואנטרולוגיה  (מימין לשמאל): נורית שלום, ד"ר אורלי סנה ארביב, ילנה גלינסקי (צילום: דוברות כללית)
הצוות המוביל של מערך הגסטרואנטרולוגיה  (מימין לשמאל): נורית שלום, ד"ר אורלי סנה ארביב, ילנה גלינסקי (צילום: דוברות כללית)

נשים בצמרת הבריאות 

מה המשותף למערך הגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד לב תלפיות, מרפאת נופי הסלע במעלה אדומים, מרפאת מעוז ומרפאת גילה בירושלים? מעבר לעובדה שכל אחת מהיחידות האלה משתייכות לכללית מחוז ירושלים, בכל אחת מהן הצוות הניהולי המוביל מורכב מנשים בלבד • יום האישה הבינלאומי (8 במארס) הוא הזדמנות מצוינת להאיר זרקור על פועלן של 15 נשים חזקות, שעבורן הרפואה והבריאות הם לא רק מקצוע, אלא בעיקר ובמיוחד שליחות

פורסם בתאריך: 7.3.24 02:04

מערך גסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד לב תלפיות

על המערך: במערך פועל צוות רב מקצועי, הכולל 12 רופאים מומחים בגסטרואנטרולוגיה, שתי רופאות בתחום הבריאטריה, צוות סיעודי המונה 12 אחיות ואחים, דיאטנית, עובדת סוציאלית ופסיכולוגית.

מנהלת המערך: ד"ר אורלי סנה ארביב, בת 45, אימא לארבעה ילדים. מומחית ברפואה פנימית, גסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד. ד"ר סנה ארביב עובדת בכללית מחוז ירושלים זה כשמונה שנים וכמנהלת המערך זה כשנה וחצי.

מנהלת הסיעוד: ילנה גלינסקי, בת 60, אימא לשני ילדים. עובדת בכללית מחוז ירושלים זה כ-12 שנים, ובתפקידה זה משמשת כשש שנים.

המנהלת האדמיניסטרטיבית: נורית שלום, בת 56, אימא לשני ילדים, רם ז"ל ותום. בנה, רם, נרצח בפסטיבל נובה ב-7 באוקטובר; הבן תום מתגורר בארה"ב. עובדת בכללית מחוז ירושלים 26 שנה, מהן 15 שנה במערך הגסטרו.

המערך במספרים: כ-27 אלף מטופלים מבקרים במכון בכל שנה ומבוצעות בו כ-10,000 בדיקות אנדוסקופיות בשנה.

שירותים ייחודיים למערך: מרפאת מחלות מעי דלקתיות, הכוללת רופאים, אחות ייעודית, חדר עירויים לקבלת טיפולים, דיאטנית ופסיכולוגית. נוסף על כך, המרפאה הבריאטרית במערך היא המרפאה היחידה בקהילה בארץ שמבצעת הערכה וייעוץ למטופלים לפני ניתוח בריאטרי ואחריו.

חזון המערך: להמשיך לשרת נאמנה את מטופלי כללית ולהוות ציר מקצועי בנושא גסטרואנטרולוגיה ורפואת כבד וכן להוות מרכז מצוינות מקצועי ואקדמי ומקור ידע לרופאי הגסטרו ורופאי המשפחה במחוז.

כתובת: דרך בית לחם 75, ירושלים

שיחה עם המנהלת האדמיניסטרטיבית, נורית שלום

בישראל מצוין יום האישה הבינלאומי 2024, כשברקע אירועי הזוועה של 7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיהם, ושסופה אינו נראה באופק. הטרגדיה שחוותה מדינה שלמה הגיעה עד פתח ביתה של נורית שלום, המנהלת האדמיניסטרטיבית של מערך הגסטרואנטרולוגיה. בנה, רם ז"ל נרצח במסיבת הנובה. בן 25 במותו.

"בדיוק היום", אומרת לי שלום כבר בתחילת השיחה, וקשה שלא להצטמרר, "קיבלתי הודעה מלהב 433 שמצאו את החפצים של הבן שלי באזור המסיבה ונסעתי להביא אותם".

ספרי קצת על רם.

"רם היה ילד יפה תואר ולא רק מבחוץ אלא בעיקר מבפנים. הוא היה לוחם, שירת בצנחנים. הוא אהב את החיים וידע לטרוף אותם, אהב אנשים, חייכן עם לב ענק, כל הזמן רק רצה לתת מעצמו. גם במסיבה. הוא לא חשב לרגע איך להציל את עצמו, לשרוד ולברוח. סיפרו לי שהוא חטף נשק ממחבל וניסה להגן על עצמו ועל החברים שלו, אבל הוא לא הצליח לשרוד. הם יצאו לבלות במסיבה עשרה חברים. שבעה ניצלו, שלושה נרצחו. עם רם נרצח החבר הכי טוב שלו, עידן דור. מגיל אפס הם היו ביחד בגנים, בבתי הספר. אחרי הצבא הם נסעו ביחד לטיול בדרום אמריקה, וגם במסיבה הם בילו ביחד ונרצחו ביחד".

מאז האסון ובמשך חודש וחצי התקשתה שלום לחזור לחיים והייתה כלכולה מכונסת באבלה ובאסונה. "תגדלי ילד עד גיל 25, תביאי אותו עד הלום, ופתאום, ברגע אחד הכל נעלם. פשוט נעלם", היא אומרת. "על פי חוקי הטבע ילדים צריכים לקבור את הוריהם, ולא ההיפך". 

נורית שלום ובנה רם ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

נורית שלום ובנה רם ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

את הכוחות לשוב לחיים שאבה שלום בעיקר מהחברים שלה לעבודה במערך הגסטרו. "זה מקום עבודה נהדר. אני זוכה לחיבוק חם ולתמיכה. מאז האסון הם לא עזבו אותי לרגע. אמרו לי 'קחי את הזמן שאת צריכה'. לא היה יום שלא ביקרו או התקשרו או שאלו לשלומי. תודה לאל, שיש לי את העבודה הזו, שממלאת אותי ונותנת לי כוחות להמשיך. היום, כשהבאתי את החפצים של רם, זה היה 'זבנג' רציני, זה החזיר אותי אחורה. אורלי (ד"ר סנה רביב מ"ג) המנהלת כתבה לי שהיא מתרגשת ביחד איתי ושהיא מחזיקה לי אצבעות. החיבור בינינו, מעבר להיותו חיבור מקצועי, הוא מאוד רגשי".

איך זה לעבוד בצוות ניהולי נשי?

"אנחנו בעיקר יותר רגישות. יותר רגישות האחת לשנייה ויותר רגישות למטופלים. עבדתי גם עם מנהלים רפואיים שהם גברים, אני לא אגיד שזה נורא. זה בסדר גמור וזה אפילו מאתגר, אבל, לדעתי, לגבר אין את הרגישות שלאישה יש. בכל בוקר, לפני תחילת העבודה, אנחנו יושבות שלושתנו על כוס קפה לישיבה מקצועית. מתעדכנות בענייני עבודה ובכלל, מבררות מי צריכה עזרה. הממשק בינינו של הרפואה, הסיעוד והמינהל, חשוב לצורך שמירה על הרצף הטיפולי של המטופלים. אנחנו אוהבות מאוד האחת את השנייה, מבינות, מכילות ובעיקר סומכות זו על זו. אנחנו צוות לעניין". 

מרפאת נופי הסלע, מעלה אדומים

על המרפאה: מרפאת בוטיק אינטימית, הממוקמת בשכונת נופי הסלע החדשה במעלה אדומים. המרפאה מתאפיינת במתן יחס אישי ומקצועי ובתודעת שירות גבוהה. במרפאה עובדים שני רופאים מומחים לרפואה פנימית, שתי רופאות מומחיות לרפואת משפחה ושני רופאי ילדים מומחים. במרפאה ניתנים שירותי רפואה ראשונית, משפחה וילדים, שירות של דיאטנית, בית מרקחת ושירותי סיעוד. כמו כן, ניתן שירות של מרפאה דיגיטלית, הכולל ביקורים וירטואליים באמצעות טייטו וכן וואטסאפ מרפאתי.

המרפאה במספרים: 5,500 מטופלים.

מנהלת המרפאה: ד"ר אירנה סגל צ'אירסקי, בת 52, אימא לשלוש בנות. מומחית לרפואה פנימית, בעלת ניסיון של יותר מ-20 שנה. משמשת מנהלת המרפאה זה כשנה וחצי.

מנהלת הסיעוד: יקטרינה סיגלוב, בת 47, אימא לילד. משמשת מרכזת תחום סוכרת במעלה אדומים ומדריכה קלינית לאחיות. עובדת כאחות זה כ-13 שנה, וכמנהלת הסיעוד במרפאה זה כשנה.

הצוות המוביל של מרפאת נופי הסלע (מימין לשמאל): סמאח אבו סעד, יקטרינה סיגלוב, ד"ר אירנה סגל צ'אירסקי, מדלן אוחיון (צילום: דוברות כללית)

הצוות המוביל של מרפאת נופי הסלע (מימין לשמאל): סמאח אבו סעד, יקטרינה סיגלוב, ד"ר אירנה סגל צ'אירסקי, מדלן אוחיון (צילום: דוברות כללית)

מנהלת בית המרקחת: סמאח אבו סעד, בת 47, אימא לארבעה ילדים. חמש שנים בתפקידה זה.

המנהלת האדמיניסטרטיבית: מדלן אוחיון, בת 52, אימא לשלושה ילדים. עובדת בכללית 30 שנה, וכמנהלת בנופי הסלע זה 20 שנה.

כתובת: האבן 15, מעלה אדומים

שיחה עם מנהלת המרפאה, ד"ר אירנה סגל צ'אירסקי

"חוץ מסמאח, מנהלת בית המרקחת, שלושתנו מתגוררות במעלה אדומים. זו עיר קטנה, שכולם מכירים בה כמעט את כולם. כל אחת ואחת מאיתנו מרגישה שזו העיר שלה. אנחנו פוגשות בעיר את המטופלים שלנו, את המשפחות שלהם. הילדים שלנו מכירים את הילדים שלהם. אפשר לומר על המרפאה שלנו שהיא מרפאה משפחתית. אנחנו עובדות זו לצד זו כבר שנים רבות, וטבעי שהפכנו גם להיות החברות הכי טובות. מדלן, המנהלת האדמיניסטרטיבית, היא האימא של המרפאה. היא הכתובת לכל שאלה, הן של הצוות והן של המטופלים. אנחנו אומרות עליה שהיא הפסיכולוגית שלנו, וכשהיא בשטח אף אחד לא במתח". 

ארבע נשים מנהלות במרפאה אחת. איך אתן משלבות את העבודה עם המשפחה והילדים?

"זה לא פשוט, אבל אפשרי. הילדים שלנו כבר בוגרים והם מבינים שזו העבודה של אימא. השיח בינינו הוא תמיד גם מקצועי וגם אישי. בישיבות צוות אנחנו מדברות על הכל, על העבודה וגם על כל מה שמסביב לה. למשל, איזו מתנה לקנות לבת שירות שמסיימת. היום, אחרי העבודה, קטיה ואני נלך לקנות מתנה לרופאה מתמחה שמסיימת את עבודתה אצלנו. אף אחד אצלנו לא נשאר בלי תשומת לב. מהפן האישי שלי, אני יכולה לומר שאני כל כך אוהבת את העבודה שלי ואת מקום העבודה שלי, כך שאם אני בחופש, אני הכי מחכה לחזור לעבודה. במקצועות הרפואה והבריאות את נקשרת למטופלים. הם הופכים להיות המשפחה המורחבת שלך". 

מרפאת מעוז, ירושלים

על המרפאה: בשל מיקומה במדרחוב בן יהודה השוקק במרכז העיר, המרפאה מושכת אליה מבקרים רבים תיירים ועוברי אורח. פועל בה צוות מקצועי קשוב שנותן מענה לכל פונה עם יחס אישי. צוות המרפאה מונה חמש רופאות, דיאטנית ועובדת סוציאלית, צוות סיעוד וצוות משרד. כמו כן פועל במרפאה בית מרקחת מרכזי וגדול.

המרפאה במספרים: כ-4,500 מטופלים.

מנהלת המרפאה: ד"ר אירינה אלכסנדרוביץ', בת 49, מומחית ברפואה פנימית וגריאטריה, כחמש שנים בתפקידה זה.

מנהלת הסיעוד: ז'קלין שבת, בת 59, כשבע שנים בתפקיד.

הצוות המוביל של מרפאת מעוז (מימין לשמאל): שרה קימיאגרוב, ג'קלין שבת, ד"ר אירינה אלכסנדרוביץ', סוהיר שחאדה (צילום: דוברות כללית)

הצוות המוביל של מרפאת מעוז (מימין לשמאל): שרה קימיאגרוב, ג'קלין שבת, ד"ר אירינה אלכסנדרוביץ', סוהיר שחאדה (צילום: דוברות כללית)

מנהלת בית המרקחת: סוהיר שחאדה, בת 31, כשבע שנים בתפקיד.

המנהלת האדמיניסטרטיבית: שרה קימיאגרוב, בת 45, עובדת בכללית כ-25 שנים, משמשת מנהלת אדמיניסטרטיבית במעוז זה כשבע שנים.

כתובת: בן יהודה 26, ירושלים.

שיחה עם מנהלת המרפאה, ד"ר אירינה אלכסנדרוביץ

"הצוות המוביל שלנו מורכב מנשים, ואנחנו מאמינות שהמפתח להצלחה טמון במיומנויות חברתיות גבוהות במיוחד, תוך הדדיות, תקשורת בינאישית פתוחה ושוויון, יצירתיות וחשיבה רבמערכתית. האינטואיציה והרגישות הנשית הן חלק מהדרך שבה אנחנו מתמרנות בין מצבים. יש בינינו חיבור וסינרגיה טובים. הכי חשוב לנו שהעובדים ירגישו בנוח ומוערכים".

ואיך אתן משלבות עבודה תובענית כל כך עם הבית והילדים?

"זה נכון שלכולנו יש גם משפחות, אבל צריך לזכור שהגברים של היום הם לא הגברים של פעם. הגברים של היום עושים הכל, וזה בהחלט מאפשר לנשים לצמוח. מה שכן, מאחר שכולנו נשים בצוות המנהל, אנחנו מבינות טוב יותר האחת את השנייה. אם, למשל, קורה משהו עם הילדים ומישהי מאיתנו צריכה לצאת, תמיד היא תקבל מאיתנו את התמיכה ואת המעטפת. דבר נוסף, המטופלים שלנו מגיעים מאוכלוסיות מגוונות. יש דתיים, יש חילוניים, יש צעירים ויש מבוגרים, ואנחנו משתדלות לעבוד עם הרבה אמפתיה. אני לא אומרת שלגברים אין אמפתיה, אבל לנשים יש הרבה יותר".

מרפאת גילה, ירושלים

על המרפאה: מרפאת גילה היא מרפאה ותיקה הממוקמת ליד בתי הספר והמתנ"ס בשכונת גילה, המונה כ-40 אלף תושבים. המרפאה מדורגת ברמת שביעות רצון גבוהה עם יחס אישי ומקצועי ותודעת שירות גבוהה. המרפאה מככבת ברשתות החברתיות, שכן המטופלים מעריכים מאוד רמת השירות והטיפול. במרפאה פועלים שירותי רפואה ראשונית, משפחה וילדים, רפואת נשים, רפואת עור, רפואת שיניים, פיזיותרפיה, שירותי דיאטנית, עובדת סוציאלית, שירותי בית מרקחת ושירותי סיעוד.

המרפאה במספרים: כ-7,000 מטופלים.

מנהלת המרפאה: ד"ר חנה מאירוביץ, בת 55, נשואה ואימא לחמישה. מומחית ברפואת משפחה, עובדת במרפאת גילה כ-25 שנה, מהן כ-20 שנה כמנהלת המרפאה.

מנהלת הסיעוד: לובה אייזמן, בת 47, נשואה פלוס שלושה. 25 שנה במקצוע, מהן 15 שנה בתפקידה זה במרפאת גילה.

הצוות המוביל של מרפאת גילה (מימין לשמאל): פדווא קאדי אבראהים, מאיה כהן, ד"ר חנה מאירוביץ, לובה אייזמן (צילום: דוברות כללית)

הצוות המוביל של מרפאת גילה (מימין לשמאל): פדווא קאדי אבראהים, מאיה כהן, ד"ר חנה מאירוביץ, לובה אייזמן (צילום: דוברות כללית)

המנהלת האדמיניסטרטיבית: מאיה כהן, בת 35, אימא לארבעה ילדים, עובדת בכללית 14 שנה, במרפאת גילה החלה לעבוד לאחרונה

מנהלת בית המרקחת: פדווא קאדי אבראהים, בת 39, אימא לשלושה ילדים, שנתיים בתפקידה זה.

כתובת: המור 1, ירושלים.

שיחה עם מנהלת הסיעוד, לובה אייזמן

"הפתיחות והחמימות, שנוצרות באופן טבעי בצוות המורכב מנשים בלבד, תורמות לאווירה משוחררת וחיובית שמאפשרת עשייה מקצועיות ברמה הגבוהה ביותר. לא מעט מהמטופלים שלנו מגיעים מהחברה החרדית, והודות לכך המרפאה הפכה להיות צעירה יותר. רשמנו עלייה משמעותית במספר הילדים שמגיעים אלינו לקבלת טיפול".

תארי את העבודה בצוות ניהולי על טהרת הנשים.

"אני, באופן אישי, מאוד אוהבת לעבוד לצד נשים. האווירה היא חמה יותר, עוטפת יותר ומכילה יותר. בכלל, אני חושבות שנשים גם יוזמות יותר. אנחנו סבלניות יותר, מתחשבות האחת בשנייה וגם פתוחות יותר האחת עם השנייה. עכשיו, בזמן המלחמה, אפילו התגבשנו עוד יותר. אצל אחת הבעל היה במילואים, אצל אחרת הבן היה במילואים, ובישיבות הצוות שלנו דיברנו על המצב ותמכנו האחת בשנייה. את הערכים שלנו סובלנות, כבוד הדדי, היכולת להקשיב אנחנו מביאות איתנו גם למפגשים עם המטופלים שלנו, שבימים אלה זקוקים יותר מתמיד לתמיכה, לאוזן קשבת, למילה טובה, לחיבוק. מאוד חשוב לנו, גם במצבים של עומס ולחץ, למצוא את הדקהשתיים כדי להקשיב לכל מטופל ולתת לו את מלוא התמיכה והאמפתיה“.


הכוח הנשי בכללית מחוז ירושלים

2,266 נשים עובדות בשירותי בריאות כללית מחוז ירושלים, והן מהוות רוב מכריע של 77 אחוז מכלל עובדי המחוז. אולם, הרוב המספרי הוא רק חלק מהסיפור, וזאת כי יותר מחצי מהן אקדמאיות ו-36 אחוז מהן בעלות תואר שני ושלישי

המקצועות בהן נוכחות הנשים מובילה הם: דיאטניות – 95 אחוז; ריפוי בעיסוק – 92 אחוז; קלינאיות תקשורת – 94 אחוז, וסיעוד – 92 אחוז. בעבודה סוציאלית מהוות הנשים 84 אחוז, ברוקחות 78 אחוז, וברפואה, הנשים בשיעור זהה לשיעור הגברים – 50 אחוז

כמו כן, הן מובילות בניהול מרפאות ושירותים – 72 אחוז, ותופסות מקום משמעותי בתפקידי הניהול הבכירים במחוז, כמו המנהלת הרפואית, מנהלת הסיעוד, מנהלת הרוקחות, מנהלת אדמיניסטרציה, מנהלת שיווק ושירות, דוברת וארבע מנהלות מינהלות ויחידות רפואיות גדולות.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר