למידה חוץ כיתתית ופעילויות חווייתיות במרכז "חוות דעת" (צילום: אילה קדרי פרידמן)
למידה חוץ כיתתית ופעילויות חווייתיות במרכז "חוות דעת" (צילום: אילה קדרי פרידמן)

"חוות דעת": מגדלור חינוכי ייחודי ללמידה חוץ כיתתית

בשלוש השנים האחרונות, פועל בירושלים מרכז "חוות דעת", הראשון מסוגו בעולם, שמכשיר מורות ומורים בהוראה חוץ כיתתית ומעניק לתלמידים חוויית לימודים לא שגרתית בחיק הטבע. מנהל המרכז מוישי פרידמן: "מה שמייחד את המודל שלנו זו נקודת החיבור עם הטבע. הטבע הוא לא רק העשרה, אלא מצע אמיתי ללמידה ולהוראה חדשה"

פורסם בתאריך: 9.6.23 01:45

לפני כשלוש שנים, רגע לפני פרוץ מגפת הקורונה, הוקם בירושלים מרכז "חוות דעת" – מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע, הראשון מסוגו בעולם. המרכז מכשיר ומלווה מורות ומורים בהוראה חוץ כיתתית פעילה ומגוונת ברחבי הבירה ומעניק חוויית לימודים שונה ולא שגרתית לתלמידי העיר, שמגיעים פעם בשבוע למרכז. המרכז הייחודי מהווה גם מוקד משיכה לאנשי חינוך מהארץ ומחו"ל, שמגיעים ללמוד את שיטת ההוראה החדשנית.

"המרכז עוסק בפיתוח פדגוגי וחדשנות בתחומי הלמידה וההוראה החוץ כיתתית, פיתוח תוכן ועזרי למידה, מקנה כלי הנחיה ומתודות לעבודה חברתית-רגשית ומוביל השתלמויות וסדנאות ייחודיות לצוותי חינוך בתחומים הללו", מסביר מנהל המרכז, משה (מוישי) פרידמן.

למידה חוץ כיתתית ופעילויות חווייתיות במרכז "חוות דעת" (צילום: אילה קדרי פרידמן)

למידה חוץ כיתתית ופעילויות חווייתיות במרכז "חוות דעת" (צילום: אילה קדרי פרידמן)

המרכז, הממוקם באתר הטבע העירוני בכפר הקדום בית ארזה בשכונת גילה, מתאפיין במרחבים פתוחים, המאפשרים למידת חקר חווייתית המבוססת על עקרונות "הלומד העצמאי" ו"שיתופיות". במקום מתקנים חקלאיים מגוונים לצד מבנים ארכאולוגיים מתקופות שונות ומגוון ביולוגי עשיר וייחודי המאפיין את אזור ההר.

"החווה היא מגדלור חינוכי ייחודי, שמחבר בין למידה בטבע והחוץ כיתתיות לבין הפדגוגיה הבית ספרית. מה שהתחיל כמרכז שכונתי, מהווה כיום אבן שואבת לאנשי חינוך רבים מהארץ ומחו"ל. הם מגיעים מדי שבוע ללמוד את מודל ההפעלה, עוברים השתלמויות, סדנאות ולמידה חוץ כיתתית. מה שמייחד את המודל שלנו זו נקודת החיבור עם הטבע. הטבע הוא לא רק העשרה, אלא מצע אמיתי ללמידה ולהוראה חדשה", אומר פרידמן.

במרכז "חוות דעת" נלמדים המקצועות השונים מתחומי הדעת – עברית, שפה, חשבון, היסטוריה, גאוגרפיה, מדעים, אנגלית ותורה. הכל מתנהל במרחב הפתוח, בטבע המשתנה על החי והצומח שבו ובארכאולוגיה של המקום.

למידה חוץ כיתתית ופעילויות חווייתיות במרכז "חוות דעת" (צילום: אילה קדרי פרידמן)

למידה חוץ כיתתית ופעילויות חווייתיות במרכז "חוות דעת" (צילום: אילה קדרי פרידמן)

פרידמן: "מעבר ללמידה המתקיימת במרחב הפתוח, כל מורה שמגיע ללמד ב'חוות דעת' לומד ללמד בכיתה שהיא בחוץ, כשהלוח, הכיסא והשולחן נשארים בכיתת האם, ולפיכך שיטת ההוראה משתנה. חשוב להבין שזה לא תמיד קל וזה מחייב גם את המורים להמציא את עצמם מחדש וללמד בצורה אחרת – פעילה יותר, שמערבת את התלמידים. ליבת הלימוד מושתתת על המפגש של הילד עם הטבע בתיווכו של המורה".

 

 

חוויית הלימוד בטבע היא חוויה שונה מאשר זו המתקבלת בין ארבעת קירות הכיתה כך גם אופן הכנת מערך השיעור והתאמתו לכיתה. "הלמידה בטבע, מעניקה למורה סוג של מסוגלות אחרת וחוויית הוראה שונה, פחות מוכרת ויומיומית. אנחנו מקיימים מפגשים עם הצוות החינוכי לפני השיעורים/המפגשים עם התלמידים, בונים ביחד את התוכנית ואת דרך הלימוד, מאפיינים את הכיתה ומבררים על מה רוצים לעבוד ולקדם, כך שליבת הלימוד וההוראה משתנה ומתבססת על המפגש של הילד עם הטבע, בתיווכו של המורה. זה נותן למורים תחושת מסוגלות אחרת וחוויית הוראה שונה ממה שהם רגילים", מוסיף פרידמן.

נקודה נוספת עליה נותנים את הדעת ב"חוות דעת" קשורה לעולם הרגשי והחברתי של הילדים. פרידמן מסביר: "הילדים מגיעים לחווה ככיתה, והחווה מייצרת להם עולם הזדמנויות נוסף. דרך משחק ועיבוד, נוצרת דינמיקה חדשה בכיתה, חלוקת התפקידים בכיתה משתנה והיוצרות מתחלפות. זה מאפשר לתלמידים שבכיתה נחשבים לחלשים, לחוות את עצמם בצורה אחרת, דרך ערוצי למידה אחרים ומעניק להם הזדמנויות נוספות להביע את עצמם".

הלימודים מתקיימים פעם בשבוע במשך שלושה חודשים ובנויים משלוש רצועות: הרצועה הראשונה היא חברתית רגשית (Social Emotional Learning), במהלכה הכיתה עובדת על מיומנויות רגשיות וחברתיות באמצעות פעילויות משחק; הרצועה השנייה היא שיעור של אחד ממקצועות הליבה, אותו מעבירה המורה של הכיתה בטבע; הרצועה השלישית היא סדנה שמחברת את התלמידים למקום באמצעות עבודה בעץ ובאדמה, כשהתלמידים עובדים על ויסות עצמי, חקר, לימוד עצמאי ושיתופי פעולה.

למידה חוץ כיתתית ופעילויות חווייתיות במרכז "חוות דעת" (צילום: אילה קדרי פרידמן)

למידה חוץ כיתתית ופעילויות חווייתיות במרכז "חוות דעת" (צילום: אילה קדרי פרידמן)

פרידמן: "אנחנו מעבירים השתלמויות רבות למורים ולצוותים המקצועיים בנושא של למידה חוץ כיתתית, למשל: איך בונים שיעור, מה העקרונות של הלמידה בחוץ ואיך מעבירים את הפעילות לחצר בית הספר ולטבע הסמוך לו, על מנת לייצר מגוון אפשרויות הוראה ומשאבי למידה רחבים הרבה יותר. הייחודיות של ירושלים היא שתלמיד בעיר יכול ללמוד בכמה מרחבים – במסגרת הכיתה בבית הספר, בטבע בחוץ, במוזיאון או במפגש עם תושבי השכונה. המטרה היא לייצר למידה לאורך החיים (Lifelong learning) ולא למידה מנותקת מהחיים".

לדברי פרידמן, עיריית ירושלים היא המובילה בין הרשויות המקומיות בלמידה חוץ כיתתית והיא משקיעה בכך משאבים רבים. לראיה, לפני כשנתיים הוקם בירושלים בית הספר יער, המושתת על לימודים בטבע והכרת הטבע. בית הספר, הפועל בשיתוף פארק עמק הצבאים, הצטרף לגני יער העירוניים שפועלים בעיר תחת משרד החינוך כבר מספר שנים. עוד, מקדמת העירייה תוכניות רבות ומגוונות הנותנות מענה לצורך של מורות ומורים לרענן ולהתחדש באופן ההוראה שלהם בתחומים שונים ובלמידה חוץ כיתתית.

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר