פעילות במרכז החדשנות "איפכא" (צילום: נעם פיינר)
פעילות במרכז החדשנות "איפכא" (צילום: נעם פיינר)

מה הפואנטה? איפכא מסתברא

במטרה לקדם את הלמידה של מקצועות העתיד וליצור חשיבה שונה ולא שגרתית, מקדמת ומפתחת עיריית ירושלים, באמצעות מינהל החינוך (מנח"י) בשיתוף אגף חברה את מרכזי החדשנות החינוכית. המרכזים מעניקים לילדי ירושלים מרחבי למידה ומהווים חלק ממערך החדשנות החינוכית בעיר לצד תוכניות חינוכיות מתקדמות. חינוך, אבל קצת אחרת

פורסם בתאריך: 9.6.23 02:00

איך הופכים חינוך לרלוונטי? זו שאלה שמחנכים ואנשי חינוך רבים מנסים לתת עליה מענה, לנוכח ההתפתחות הטכנולוגית בשנים האחרונות. בעיריית ירושלים מבינים את האתגר, ולשם כך, הקימו את יחידת החדשנות העירונית במינהל החינוך, במטרה לשלב תפיסות חדשניות בעולם החינוך.

מרכז החדשנות "פואנטה" (צילום: צוות פואנטה)

מרכז החדשנות "פואנטה" (צילום: צוות פואנטה)

"יחידת החדשנות הוקמה כדי לתת מקום ובית לאנשי חינוך ירושלמים ליצירה ופיתוח הוראה רלוונטית. היחידה קמה מתוך צרכים שעלו מבתי הספר הירושלמים וכמענה לאתגר הרלוונטיות המעסיק את מערכת החינוך בכלל ואת מינהל החינוך (מנח"י) בפרט. יחידת החדשנות של מנח"י הצמיחה תוכניות עירוניות ומקומיות, כדי לאפשר לבתי הספר בעיר להגשים חלומות פדגוגיים וחינוכיים", מסבירה ליבנת ארניאס, הממונה על תוכניות חינוכיות במנח"י.

יחידות החדשנות, לדברי ארניאס, פועלות בארבע זירות עיקריות: ליווי מנהלים, פיתוח מקצועי ופדגוגי למורים ומורות במרכזי החדשנות, השתלבות בתהליכי למידה של תלמידים ויצירת פיתוחים פדגוגיים חדשניים.

תעשו אחרת, תצליחו

"איפכא" הוא מרכז החדשנות הראשון שהקים מנהל החינוך בעיר בשיתוף אגף חברה בעירייה. שמו של המרכז, הממוקם בשכונת פסגת זאב, נלקח מהביטוי שמופיע בגמרה "אִפְּכָא מִסְתַּבְּרָא", ומשמעו: "ההפך מסתבר", כלומר, על מנת לשנות משהו ולהצליח, צריכים לעיתים לעשות אותו אחרת.

ל"איפכא" מגיעים תלמידים מכל מסגרות החינוך בשכונה (מבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים), שלומדים את מקצועות הליבה בצורה לא שגרתית דרך תפירה, עיצוב, יצירה, נגרות דיגיטלית ומרחבי אמנות.

מרכז החדשנות "איפכא" (צילום: נעם פיינר)

מרכז החדשנות "איפכא" (צילום: נעם פיינר)

"איפכא נפתח במטרה להכניס לפסגת זאב את נושא החדשנות החינוכית, ואנחנו עובדים עם כל תלמידי השכונה במרחבי למידה חדשניים ומגוונים", אומרת ארניאס. "כך למשל, הילדים יכולים ללמוד מתמטיקה באמצעות תפירה. אז נכון שהתפירה היא לא משהו חדשני, אבל התהליך עצמו הוא חדשני; הם גם יכולים ללמוד גאוגרפיה ולהכיר את ארץ ישראל ושכבות האדמה על ידי הדפסת מודלים תלת ממדיים וכך הם מרוויחים פעמיים: הם גם לומדים גאוגרפיה בדרך חווייתית שתלווה אותם ותקנה להן מיומנויות של המאה ה-21 וגם לומדים לעבוד עם מדפסת תלת ממד".

 

 

תלמידי השכונה מגיעים ל"איפכא" פעם בשבוע למשך כשמונה שבועות. במרכז עובד צוות מקצועי, הכולל את מנהלת המרכז וכן רכזים פדגוגיים, שנפגשים עם המורה בטרם הגעת הכיתה למרכז ובונים ביחד את יחידות  ההוראה.

"התפיסה של המרכז היא למידת מיומנות דרך התנסות בכלים חדשים, שהופכים את הלמידה לחווייתית ואיכותית. לדוגמה, אם מורה רוצה להתמקד בנושא לוח הכפל, אנחנו חושבים יחד עם המורה על למידה דרך משחק. הילדים לומדים בדרך חווייתית ובונים עזרי למידה, ולבסוף התלמידים יוצאים עם תוצר של הלמידה".

ארניאס מדגישה שלא רק התלמידים יוצאים נשכרים מהפעילות במרכז החדשנות. "מצד אחד, הילדים נהנים, אך גם המורים הוותיקים, מתנסים במיומנויות לימוד חדשות. כפועל יוצא מכך, הם חוזרים לכיתה עם חשיבה שונה על האופן שבו הם יכולים לאתגר את התלמידים שלהם. המורים מדווחים לנו שלאחר הביקור במרכז, בכיתה מתרחש שינוי גם במיומנויות של הילדים ובדרך הצגת הדברים על ידם. הם מקבלים שק של מיומנויות, איתו הם יוצאים לדרך לימודית חדשה ושונה".

מרכז "איפכא" פועל גם בשעות אחר הצהריים ומפעיל סדנאות וחוגים לילדים, להורים ולצוותים החינוכיים מכל רחבי העיר.

ויש גם פואנטה

מרכז חדשנות נוסף שפועל בעיר הוא "פואנטה", שהוקם לפני כארבע שנים בשכונת גוננים, בשיתוף בתי הספר בשכונה, זאת במטרה להקנות לתלמידים מיומנויות למידה וללוות את המורים והמנהלים בתהליך ההובלה של השינוי הבית ספרי. כמו ב"איפכא", גם ב"פואנטה" מאתרים את צרכי התלמידים מול צוות בית הספר בכל מה שקשור לפיתוח מיומנויות טכנולוגיות הרלוונטיות למאה ה-21 וחשיבה יצירתית וביקורתית, במטרה לאפשר לתלמידים לפתור בעיות מורכבות וללמוד כיצד ניתן להסתכל על דברים בצורה אחרת ומנקודת מבט שונה.

מרכז החדשנות "פואנטה" (צילום: נעם פיינר)

מרכז החדשנות "פואנטה" (צילום: נעם פיינר)

צוות המרכז, ביחד עם צוותי ההוראה והחינוך בבית הספר, יוצרים בשותפות מלאה עבודה שוטפת ומאתגרת, ובסיומה, הם יכולים לקחת את התהליכים בחזרה לכיתה ולהוביל את השינויים בעצמם. "העבודה במרחבים מאפשרת תרגול מיומנויות, למידה ויישום ידע לימודי בצורה מעשית וחווייתית. יצירה אישית מעמיקה את תהליך הלמידה הן אצל התלמידים והן אצל המורים ומגבירה את המוטיבציה ללמוד", אומרת ארניאס.

לצד מרחבי האמנות והיצירה, פועל ב"פואנטה" גם מרכז פודקאסט שבו לומדים ויוצרים מורים ותלמידים מכל רחבי העיר. פואנטה פועלת במתחם משותף עם jlm spark ומהווה מקום ליצירה וחדשנות גם אחרי שעות הלימודים, בו מתקיימים סדנאות, קורסים והרצאות בתחומי ידע שונים, במטרה להעשיר את עולם הידע של בני הנוער. בכך, מקבלים תלמידי העיר מעטפת שלמה של ידע וכישורי חיים, המכינים אותם לעולם הטכנולוגי המתחדש.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר