בית הספר למצטיינים בבית חנינא (הדמיה: אדריכלים V5)
בית הספר למצטיינים בבית חנינא (הדמיה: אדריכלים V5)

מרחב הלימוד החדש – בית הספר של המחר

כ-260 פרויקטים בירושלים, המהווים כ-2,600 כיתות לימוד, נמצאים בימים אלה בשלבים שונים של תכנון וביצוע תחת ידיה האמונות של חברת מוריה, הזרוע הביצועית של עיריית ירושלים ומשרדי ממשלה שונים, ואחת מחברות התשתיות המובילות במדינה. שוחחנו עם מנכ"ל החברה, גלעד בר-אדון, על חטיבת המבנים שהוקמה בחברה במטרה לבנות את מרחבי הלמידה החדשים בבירה, על הפרויקטים פורצי הדרך ועל השינוי שחל בתפיסה, ולפיה בית הספר של פעם הוא ממש לא בית הספר של היום

פורסם בתאריך: 18.6.23 00:32

 

חברת מוריה, החברה העירונית הגדולה בישראל ומחברות התשתית המובילות במדינה, פועלת בירושלים ובמטרופולין ומשמשת הזרוע הביצועית המרכזית של עיריית ירושלים ומשרדי ממשלה כבר עשרות שנים. לחברה מספר חטיבות המבצעות מאות פרויקטים בתחומים שונים, וביניהן חטיבת הרכבות, חטיבת התשתיות, חטיבת הפיתוח האורבני וחטיבת המבנים שהוקמה לפני כתשע שנים במטרה לסייע לעי־רייה בצמצום החוסר הקיים במספר כיתות הלימוד, בדגש על מזרח העיר והמגזר החרדי.

החטיבה התחילה את דרכה כ"מינהלת מבני חינוך", בשיתוף פעולה עם מינהל החינוך בעירייה (מנח"י), כאשר מנח"י אחראים על גיבוש הצרכים ותוכנית העובדה ואילו מוריה אמונה על יישום התוכנית והביצוע. החטיבה מבצעת פרויקטים מרשימים הכוללים כיתות לימוד, גני ילדים ומעונות יום.

כיום קיימים כ-260 פרויקטים בשלבי תכנון וביצוע שונים, המהווים פתרון לכ-2600 כיתות לימוד. הפרויקטים ממתינים להשלמת רישוי בחודשים הקרובים וצפויים לצאת לביצוע במהלך 2023 ובתחילת שנת 2024.

בית הספר למצטיינים בבית חנינא (הדמיה: אדריכלים V5) 

בית הספר למצטיינים בבית חנינא (הדמיה: אדריכלים V5)

"מטרתנו היא להעניק לתושבי ירושלים מבנים חדישים שישרתו אותם לשביעות רצונם ובהתאמה מלאה לצורכיהם ולאפשר לתלמידי העיר חוויית חינוך איכותי ומיטבי", מסביר מנכ"ל החברה גלעד בר-אדון. "אנו מאמינים שכאשר מעניקים לתלמידים חוויה נעימה ומקום מזמין ללמוד בו, תחושת השייכות שלהם ורצונם לשהות בבית הספר גוברים. זאת כמובן לצד כלים תומכים ופדגוגיים שמנח"י מספקים".

אם בעבר הלא כל כך רחוק, בתי הספר היו נבנים על פי קונספט קבוע והיו נראים פחות או יותר אותו הדבר, בשנים האחרונות ובראייה עתידית, בתי הספר של המחר אינם דומים כלל לבתי הספר שרובנו למדנו בהם. בחברת מוריה מתכננים פרויקטים מרתקים ופורצי דרך בהתאם לצרכים בשטח, וזאת כחלק מהשינוי המתחולל בעולם כבר שנים רבות.

בר-אדון: "אם לפני כשלוש שנים תוכננו מבנים בשיטה של 'כמה שיותר מהר, זול וקומפקטי', היום התפיסה השתנתה. בזכות הנהלת העירייה, אשר מבקשת לקבל מבנים איכותיים שייצרו גם אימפקט עיצובי בעל השפעה חיובית על התלמידים, על צוותי ההוראה, על השכונה והעיר".

תפיסה עיצובית פדגוגית

בחברת מוריה מציינים שהנחיות התכנון היום מגדירות את המחויבות שלהם לעיצוב המרחב הלימודי. לפיכך, בבואם לתכנן ולעצב את האזורים הציבוריים, חללי השהייה והמבואות, הדגש הוא עיצובי פדגוגי, וזאת כחלק מהתפיסה שבית הספר צריך להיות מקום לחשיבה עצמאית, פיתוח יכולות עבודה בקבוצות ומקום שכיף, מכבד ונעים לשהות בו.

העבודה בחטיבת המבנים מתחילה בגיבוש פרוגרמת תכנון, ובנוסף קיים מפרט טכני, המהווה את הבסיס לתכנון ומאפשר למתכננים כלי עבודה שמפשט עבורם את התהליך. המפרט מתעדכן לאור סוגיות שעולות במהלך התכנון ובהתאם לשדרוגים שעיריית ירושלים מבקשת, כגון מיזוג בשיטת VRF לבתי ספר המבקשים לייעל את צריכת החשמל. דברים נוספים שנלקחים בחשבון: שילוב מתקני משחק וטיפוס, מחיצות ניידות אקוסטיות לצורך גמישות השימוש בחללים, תכנון הכיתות כך שיהיו בשטח של 50 מ"ר כל אחת עם אפשרות להכפלת שטח הכיתה על ידי הזזת המחיצות, וכן בניית כיתות עם מחיצות זכוכית הפונות לעבר המסדרונות ליצירת אווירה שיתופית.

חלל רב תכליתי בבית הספר לאמנויות (הדמיה: מססקו אדריכלים)

חלל רב תכליתי בבית הספר לאמנויות (הדמיה: מססקו אדריכלים)

דוגמה לפרויקט חדיש עם כיתות "שקופות", הוא בית הספר הממלכתי העל יסודי בשכונת הר חומה, שנמצא כעת בביצוע ועתיד להימסר בספטמבר 2024. בבית הספר הזה כמעט שאין כיתות סגורות, אלא מרחבי למידה פתוחים המטופלים אקוסטית ומשרתים את הפדגוגיה החדשנית המתאימה את עצמה למציאות החדשה וללמידה מוכוונת פרויקטים.

בר-אדון: "על מנת לייצר מערך שעובד כמו שצריך נדרשת עבודת רקע מקיפה ושוטפת. התהליך הזה מתאפשר בזכות הצוות המקצועי של החטיבה, בניהול הסמנכ"ל איתי ירושלמי, ובזכות הגיבוי שמעניקה עיריית ירושלים. אנו מתמודדים בכל יום עם סוגיות ועם חסמים שונים המשפיעים על התכנון ועל הביצוע ואלה גורמים לנו לשכלל את התהליכים ולהימצא בתהליך של למידה מתמדת".

 

 

"השינוי הגדול במזרח העיר"

את השינויים בבניית מבני החינוך ניתן לראות גם במזרח ירושלים, שם פועלת חברת מוריה ביתר שאת עם כ-130 פרויקטים המהווים כ-1400 כיתות לימוד.

מבחינת החברה, מדובר בנתונים מרשימים המייצרים שינוי משמעותי ויוצא דופן בשכונות במזרח העיר. כל בית ספר חדש מהווה מסגרת חינוך איכותית ומשפר את רווחת התלמיד, זאת לצד סלילת כבישים חדשים, שדרוג תשתיות ופונקציות נוספות המשתלבות ומשרתות את הציבור הערבי.

בית הספר העל יסודי הממלכתי הר חומה (הדמיה: ליואי דבוריינסקי אדריכלים)

בית הספר העל יסודי הממלכתי הר חומה (הדמיה: ליואי דבוריינסקי אדריכלים)

תן לנו דוגמאות מהשטח.

"בכניסה לשכונת עיסאוויה, חטיבת המבנים שלנו מתכננת מבנה מרהיב רב תכליתי המשלב גני ילדים, מעונות יום, לשכת רווחה ומרכז קהילה. במתחם "מאמוניה" מתוכנן להיבנות בית הספר המדעי-טכנולוגי הראשון במגזר הערבי. כמו כן מתוכנן גם בית ספר לאמנויות במזרח ירושלים, שיהיה משכנו החדש של בית הספר שפועל כיום מתוך מבנה שכור. פרויקט נוסף הינו  המבנה החדש והיפהפה של בית הספר למצטיינים בבית חנינא המצוי לקראת מסירה לאחר שנים של ציפייה".

בתי הספר עולים לגובה

המחסור הארצי בשטחים חומים לבניית מוסדות חינוך לא פסח גם על ירושלים, שבה המצב קשה אף יותר, בשל הקצב הגבוה במיוחד של גידול האוכלוסייה בעיר. לפיכך, השאיפה של חברת מוריה ושל עיריית ירושלים היא לייצר פתרונות מחוץ לקופסה, כמו בנייה לגובה וחצרות במרפסות ועל הגגות, תוך שימת דגש על הנושא החשוב ביותר, והוא שמירה על ביטחונם של הילדים.

בית הספר העל יסודי הממלכתי הר חומה (הדמיה: ליואי דבוריינסקי אדריכלים)

בית הספר העל יסודי הממלכתי הר חומה (הדמיה: ליואי דבוריינסקי אדריכלים)

איתי ירושלמי מפרט: "אנחנו מתמודדים כיום, מצד אחד, עם מיעוט שטחים חומים, המיועדים למוסדות חינוך, ומצד שני, עם הדרישה לריבוי פונקציות ושימושים עירוניים באותו תא שטח, מה שמביא אותנו לאתגר הציפוף. לכן, אם בתחילת הדרך בית ספר ממוצע בן חמש קומות היה נחשב לפורץ דרך, כיום התכנון מאתגר הרבה, יותר ולכן מתוכננים מבנים בני שש ושבע קומות, כאשר בעולם הרחב כבר יש בתי ספר בני 12 קומות ויותר".

חצר בית הספר המדעי-טכנולוגי (הדמיה: עדה כרמי מלמד אדריכלים)

חצר בית הספר המדעי-טכנולוגי (הדמיה: עדה כרמי מלמד אדריכלים)

על מנת שהדברים בשטח יתנהלו על הצד הטוב ביותר, הצוות במוריה מקיים שיח מקצועי באופן שוטף, שבו נדונים נושאים כמו איכות התכנון לגובה, איך מקיימים שגרת לימודים בקומות, איך מקימים חצרות במרפסות או על הגגות ואיך מבטיחים את ביטחונם ואיכות חייהם של התלמידים וצוותי ההוראה. "העבודה הזו יצרה למידה מתמדת, שיח, תובנות ושיתוף פעולה בין אדריכלי החברה למקבלי ההחלטות, כעת חטיבת המבנים במוריה פועלת ליישם את העקרונות שנלמדו לאחר שהותאמו לישראל בכלל ולירושלים בפרט", מסכם ירושלמי.

בר-אדון מסכם: "חברת מוריה שמה לה יעד ומטרה – להיות מקצועית ומובילה גם בתחום הבינוי, תוך עמידה ביעדים ובאתגרים שמלווים אותה ביום-יום. אנחנו גאים להוביל את מערך בניית בתי הספר של העתיד, ולשדרג את איכות הלימוד והחוויה החינוכית של ילדי העיר".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יוני

    מה בית ספר של 12 קומות? עדיף שיעשו כבר בתי ספר על רחפנים חח

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר