בית הספר ממ"ד ארנונה (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)
בית הספר ממ"ד ארנונה (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

בונים ומשפצים: מהפכת בינוי כיתות הלימוד בעיר ירושלים

בשנים האחרונות משקיעה עיריית ירושלים מיליארדי שקלים בבינוי כיתות לימוד חדשות עבור כל תלמידי העיר בכל השכונות. זאת לצד שדרוג ושיפוץ מבני החינוך הוותיקים, במטרה לאפשר סביבת לימודים איכותית לתלמידים. הצצה לפעילות מטה הבינוי במינהל החינוך, אשר מהווה גורם מתכלל לביצוע המהפכה בעיר

פורסם בתאריך: 18.6.23 00:50

 

מהפכת הבינוי העוברת על העיר בשנים האחרונות לא פוסחת על מערכת החינוך העירונית. במהלכן נבנו אלפי כיתות חדשות ובכל חודש, מתקבלים תקציבים חדשים עבור בינוי כיתות לימוד חדשות. עד סוף שנת 2024, ייבנו כ-400 כיתות נוספות, ובמינהל החינוך העירוני מצפים להכפלת המספרים בשנים הקרובות. הבינוי המאסיבי ייתן מענה למחסור הקיים בכיתות לימוד בעיר הפער, נובע בעיקר מהגידול הטבעי באוכלוסיית ילדי העיר, אך גם מבינוי איטי של כיתות לימוד בעבר.

אשכול גני ילדים בשועפט (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

אשכול גני ילדים בשועפט (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

"הפכנו בעיה גדולה של עשרות שנים להצלחה מסחררת", אומרת יפעת אורון שוורץ, מנהלת אגף פרויקטים אסטרטגיים בבינוי. "לצערי, נאלצנו להתמודד עם מציאות בה מוסדות חינוך פעלו, ועדיין פועלים, בדירות, במבנים שכורים, ומבנים יבילים. לא הסכמנו להשלים עם המציאות העגומה הזאת ואנו משנים אותה מן הקצה אל הקצה. המטרה שלנו היא שכל תלמיד יזכה ללמוד במבנה ראוי, איכותי ומתקדם, הן מבחינת איכות הבניה והן מבחינה פדגוגית".

בית הספר אייל תערוג (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

בית הספר אייל תערוג (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

המהפכה הבנויה במערכת החינוך הירושלמית החלה לפני כארבע וחצי שנים, כשהוחלט על ביצוע מיפוי מלא וכולל לפרטי פרטים של הצרכים החינוכיים בכל המגזרים, ובראשם המחסור בכיתות לימוד. במסגרת זו, מופו כלל הקרקעות בירושלים המיועדות למוסדות החינוך, הואץ קצב התכנון והביצוע של כיתות הלימוד, הושקעו משאבים עירוניים פיננסיים אדירים, וגובשה תכנית אופרטיבית רב שנתית והוליסטית לתכנון וביצוע.

בית הספר אייל תערוג (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

בית הספר אייל תערוג (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

"בארבע השנים האחרונות, גיבשה העירייה אסטרטגיה שהפכה את משבר כיתות הלימוד להזדמנות של ממש. אנו משנים את המציאות של ילדי העיר. כל זאת הודות לנחישות, יוזמה, מיפוי מדויק, תכנון, רתימה של כל הגורמים, שיתוף פעולה הדוק עם מינהל הפיתוח במשרד החינוך וכן עם אגפי העירייה השונים. הפכנו לסיפור הצלחה בתולדות השלטון המקומי", אומרת בגאווה יפעת אורון שוורץ.

כדי לקדם את התכניות הרבות, בוצע שינוי ארגוני בעירייה, שכלל את הקמתו של "מטה בינוי כיתות לימוד". המטה פועל בתוך מינהל החינוך, ומאגד תחתיו את כל הפונקציות המקצועיות הנדרשות להובלת משימת הבינוי תחת קורת גג אחת, לרבות מהנדסים ואדריכלים, מתכננים בתחומים השונים, כלכלנים, מעצבי סביבות למידה, בקרה ועוד. כל אלה מקדמים את מהפכת הבינוי ומנהלים עשרות פרויקטים במקביל ובסה"כ – מאות כיתות לימוד בכל רגע נתון.

בית הספר אייל תערוג (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

בית הספר אייל תערוג (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

"המספרים מדברים בעד עצמם", אומרת אורון שוורץ, "הקמתו של מטה הבינוי במנח"י, הביא לכך שבארבע וחצי השנים האחרונות בנינו ומסרנו כ-1050 כיתות לימוד מרווחות, חדשניות ומתקדמות ועד לסוף 2024 ייבנו ויימסרו 1442 כיתות לימוד חדשות. אם עד לפני חמש שנים מסרה העירייה מדי שנה עשרות כיתות לימוד חדשות, ובהתאם קיבלה הרשאות לבינוי עשרות כיתות בלבד, כיום אנו מוסרים מדי שנה כ-250 כיתות חדשות בממוצע ומקבלים מאות הרשאות חדשות לבנייה. הצפי לשנת 2024 הוא מסירה של מעל 400 כיתות לימוד ובשנים לאחר מכן המספרים אף יוכפלו. אלו מספרים חסרי תקדים שלא הכרנו בירושלים מעולם".

 

 

אורון שוורץ מוסיפה: "בינוי כיתות לימוד נמצא בליבת העשייה העירונית ומהווה אחד ממנועי הצמיחה החשובים בירושלים. למהפכה הזו, רתומים כלל אגפי העירייה ואנו מקיימים ישיבות תיאום והסרת חסמים באופן תדיר. את הרוח הגבית, אנחנו מקבלים מהנהלת העיר ומנכ"ל העירייה איציק לארי, שמלווה את המשימה באופן אישי וצמוד ודוחף אותנו קדימה".

גני ילדים בצור באהר (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

גני ילדים בצור באהר (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

כדי לקדם ולנהל את המיזמים באופן מיטבי, מלווים את המיזמים חברות ניהול, תכנון וביצוע. בראש החץ, ניצבת חברת "מוריה"', החברה העירונית לפיתוח העיר, אשר מקדמת כ-200 פרויקטים. מיזמים נוספים, מקודמים על ידי החברה למשק ולכלכלה של השלטון המקומי. את כל המיזמים, מלוות חברות ניהול ובקרה מהמובילות בישראל, אשר מקיימות בקרה הנדסית ותקציבית הדוקה עבור העירייה.

כדי להתאים את הבינוי לצורכי בית הספר, מקיים מטה הבינוי שיח עם בית הספר עוד בטרם החלה הבנייה, כך שהתוצר הסופי מותאם לצרכי התלמידים ולאופי בית הספר.

גני ילדים בצור באהר (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

גני ילדים בצור באהר (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

"חלק מרכזי וחשוב בהצלחה שלנו הוא החיבור לשטח והקשר הצמוד והרציף עם מנהלי בתי הספר מהרגע הראשון", אומרת אורון שוורץ, "אנו תופרים חליפה ייחודית לכל מוסד. לפני תחילת התכנון אנו לומדים את הצרכים של המנהלים ואת החלומות שלהם ומבלים ימים רבים בהבנת התפיסה החינוכית הפדגוגית והתאמת האקלים החינוכי למבנה המיועד. מהבסיס הזה בעצם אנו מתחילים לעבוד. שיתוף הפעולה עם מנהלי המוסדות והקהילה מאפשר התאמה טובה ככל הניתן של הבינוי ומרחבי הלמידה החדשני ומשפר לאין שיעור את האקלים החינוכי הבית ספרי על כל היבטיו ורבדיו".

ההתעסקות בבינוי מפגישה את אנשי מטה הבינוי עם סיפורים אנושיים מהשטח. אורון שוורץ שיתפה בסיפור שמהווה הערך המוסף של עבודתה: "אחד מבתי הספר שאנחנו הכי גאים בהם בירושלים הוא בית הספר לחינוך מיוחד שנבנה בשכונת נווה יעקב, המשתרע על פני שטח של כ- 7,000 מ"ר. בעבר למדו הילדים בקרוואנים רעועים וישנים, ובמהלך השנים בנתה העירייה בית ספר חדשני מרווח ומאובזר בהשקעה עצומה. בטקס חנוכת המבנה, ניגשה אליי אימא לתלמיד ואמרה לי ששינינו לה את החיים. מדובר באישה נכה, אשר מעולם לא הצליחה להגיע לאסיפת ההורים בבית הספר של הבן שלה, מכיוון שהוא לא היה נגיש. עם המעבר למבנה החדש והמונגש, היא יכולה סוף סוף להשתתף בפעילויות החינוכיות יחד עם בנה והדבר מסב לה ולבנה אושר עצום. אנחנו לא בונים רק בניינים, אנחנו בונים גם אמון עם תושבי העיר".

בית הספר ממ"ד הר נוף (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

בית הספר ממ"ד הר נוף (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

דגש מיוחד מושם בשנים האחרונות על השלמת הפערים במבני חינוך במזרח העיר, זאת במקביל לתנופת הפיתוח הכללית העוברת על האזור. אורון שוורץ: "במזרח ירושלים, על המורכבויות הרבות שבה, מגבשת העירייה מסלולי תכנון ופיתוח יצירתיים ובאמצעות התמדה ויצירתיות, היא מצליחה לבנות ולמסור מאות רבות של כיתות, גם בתצורות של 'אשכולות חינוך', מתחמים מרוכזים של גנים ובתי ספר, תוספת קומות למבנים קיימים ופתרונות יצירתיים נוספים. הפיתוח במזרח העיר מחייב התמודדות עם אתגרים מורכבים וייחודיים כגון היעדר תשתיות פריפריאליות, כבישי גישה למוסדות, תשתיות חשמל וביוב ועוד. לעיתים, כשאנו בונים מבני חינוך, אנחנו בונים תחילה את כל התשתית סביב המבנה, דבר שמחייב תכנון מעמיק וגם השקעת משאבים רבה מהעירייה".

כחלק מהייחודיות של העיר וממאפייניה הטופוגרפיים, אנו נדרשים לעיתים לגבש פתרונות יצירתיים במטרה להתמודד עם האתגרים השונים. כל אלו, מאתגרים את העוסקים במלאכה ומחייבים תכנון מעמיק ונחישות רבה. כך, וכדי להתמודד עם הקושי הטופוגרפי, נדרש לרוב ביצוע עבודות פיתוח משמעותיות, כדוגמת חציבות ומניעת פגיעה בעתיקות.

תוספת אגף בבית הספר לבנות אור תורה ברמות (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

תוספת אגף בבית הספר לבנות אור תורה ברמות (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

"כל פרויקט מחייב אותנו להמציא את עצמנו מחדש", מסכמת אורון שוורץ, "כדור שמיני בעיר, נפלה בחלקי הזכות לקחת חלק בבניין ירושלים ותחושת הסיפוק היא אדירה. צוות מטה הבינוי מגיע בכל בוקר לעבודה בעירייה עם רוח לחימה, מוכן לתקוף את כל האתגרים, לשחרר את כל החסמים ולא לוותר עד שמגיעים לתוצאה שמשמחת את תלמידי ירושלים, צוותי ההוראה, וכמובן הורי התלמידים – תושבי העיר מכלל המגזרים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר