תלמידות בקולג' הירושלמי (צילום: תמר אלדר)
תלמידות בקולג' הירושלמי (צילום: תמר אלדר)

קולג' ירושלמי: כשתיכון ואקדמיה נפגשים

לימודים באוניברסיטה כבר בתיכון? בירושלים זה אפשרי. תוכנית "הקולג' הירושלמי", המופעלת על ידי עיריית ירושלים, מאפשרת לכל תלמיד ותלמידה בתיכון ללמוד מגוון קורסים אקדמיים ללא עלות במוסדות להשכלה גבוהה בכל תחום שיבחרו וירצו לעסוק בו בעתיד, ללא תלות בהישגים הלימודיים וללא צורך בהמלצות. התוכנית ניתנת ללא עלות לתלמידים ותלמידות ירושלמים ויוצרת זיקה למוסדות כבר בגיל התיכון

פורסם בתאריך: 18.6.23 01:05

 

מערכת החינוך בירושלים נמצאת בשנים האחרונות בתנופה ומתהדרת באינספור תוכניות ופרויקטים חינוכיים מהמעלה הראשונה. אחת התוכניות המצליחות והייחודיות לעיר הבירה ירושלים היא "הקולג' הירושלמי" הפועלת בשיתוף המוסדות להשכלה גבוהה בבירה.

"הקולג' הירושלמי" היא תוכנית ראשונה מסוגה בארץ, המשלבת תיכון, אקדמיה תיכון, אקדמיה ויזמות חברתית. התוכנית החלה לפעול בשנת הלימודים תשפ"ב במטרה לחשוף את בני ובנות הנוער הירושלמים לעולם האקדמי והסטודנטיאלי החי ופועם בעיר. במסגרת התוכנית לומדים השנה כ-300 תלמידי תיכון ב-19 קורסים ובתשעה מוסדות אקדמיים.

תלמידים בקולג' הירושלמי (צילום: נעם פיינר)

תלמידים בקולג' הירושלמי (צילום: נעם פיינר)

התוכנית ממומנת במלואה על ידי עיריית ירושלים, וכל תלמיד המשתתף בתוכנית, יכול ללמוד קורס אחד במהלך סמסטר ושני קורסים בסך הכל. סיום הקורסים מקנה לו נקודות זכות באוניברסיטה ובמכללות.

"הרעיון שעומד בבסיס תוכנית 'הקולג' הירושלמי' הוא לאפשר לכל תלמידי התיכון בירושלים לקבל טעימה מהעולם האקדמי ולאפשר להם לחשוב מה היו רוצים ללמוד בעתיד. במהלך הלימודים, התלמידים נחשפים לאפשרויות האקדמיות המצוינות שיש לירושלים להציע וניתנת להם טעימה להמשך דרכם האקדמית. המטרה העיקרית היא לשמר את תלמידי התיכון ואת העתודה הצעירה והמבורכת שיש לנו בירושלים במוסדות האקדמיים בעיר", מסבירים בעירייה.

תלמידים בקולג' הירושלמי (צילום: נעם פיינר)

תלמידים בקולג' הירושלמי (צילום: נעם פיינר)

"הקולג' הירושלמי" פועל בשורה של מוסדות להשכלה גבוהה בעיר – האוניברסיטה העברית, בצלאל, האקדמיה למוזיקה ולמחול, המכללה האקדמית הרצוג, האוניברסיטה הפתוחה, עזריאלי – מכללה אקדמית להנדסה, המרכז האקדמי לב, מכללת הדסה, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין ומכללת אמונה. הקורסים הותאמו במיוחד עבור תלמידי התיכון, תוך מתן דגש על בניית קבוצת שייכות איכותית שמשלבת אירועים חברתיים ומפגשי העשרה.

תלמידים בקולג' הירושלמי (צילום: תמר אלדר)

תלמידים בקולג' הירושלמי (צילום: תמר אלדר)

"הרעיון הוא שכל תלמיד יכול ללמוד באקדמיה בלי כל קשר לציונים שלו בתעודה או בבגרויות, אלא לתחושת המסוגלות האישית שלו. ברגע שהתלמיד מבין את זה, הוא משקיע יותר בלימודי התיכון, זאת מכיוון שהוא מסמן לעצמו את המסלול שיבחר לאחר הלימודים. הוא מבין את הערך של מה שהוא עושה ולמה כדאי לו להשקיע. התלמיד מגיע לקמפוס, לומד בכיתה וחש את העולם האקדמי. בנוסף, יש בתוכנית יתרון גדול של גיוון מקצוע. בבתי הספר יש מספר מסוים ומוגבל של מגמות לימוד ומי שמוכשר למשל במוזיקה או בתכנות, לא תמיד מוצא את זה במסגרת המגמות בתיכון. כאן נכנסת מסגרת ההעשרה ונותנת לו מה שהוא רוצה", מסבירים בעירייה.

שיעור בקולג' הירושלמי (צילום: תמר אלדר)

שיעור בקולג' הירושלמי (צילום: תמר אלדר)

טרם יציאת התוכנית לפועל, עשו בעיריית ירושלים סקר בשיתוף התלמידים וביקשו להבין מה המקצועות שמעניינים אותם ומה הם התחומים בהם היו רוצים לעסוק בעתיד. גם היום ובסיום כל סמסטר, מתקבל משוב מהתלמידים ונבדקים נתונים, כגון מהם הקורסים המבוקשים על ידי התלמידים ואילו קורסים פחות אטרקטיביים.

"תלמידי התיכון מאוד פרקטיים: הם בוחרים קורסים שיסייעו להם בעתיד התעסוקתי שלהם. תכנות, למשל, שהולך מאוד חזק, וגם כל עולמות הבינה המלאכותית, הצילום וכו'", אומרים בעירייה.

 

 

בין הקורסים הנלמדים במסגרת "הקולג' הירושלמי" ניתן למצוא קורסים מעולמות תוכן שונים: Story Telling ותסריטאות, יזמות דיגיטלית, לימודי תיאוריה מוזיקלית בסיסית, רפואת חלל, אסטרטגיה בהשקעות, קורס מעשי באמנות, מבוא לתעשייה וניהול, יסודות המשפט, כתיבה עיתונאית וניו מדיה, יסודות התכנות ועוד.

"מאחר שהתלמידים נמצאים בשעות היום בתיכון ולא יכולים להשתתף בשיעורי הבוקר, אנחנו פותחים להם את אותו קורס אקדמי בשעות אחר הצהריים ובערב וכן בסמסטר קיץ", אומרים בעירייה ומדגישים: "למרות שמדובר בתוכנית לתלמידי תיכון, אנו שומרים על רמה גבוהה של סטנדרט האקדמי".

בעירייה מוסיפים: "על מנת שהתלמידים יקבלו את נקודות הזכות שלהם, הם צריכים לעמוד בחובות האקדמיות של כל קורס. למרות זאת, יש להם גם פריבילגיות: אנחנו מאפשרים להם ללמוד בכיתה קטנה יותר ויש מלווה מטעמנו שנמצא עם התלמידים. תפקידו הוא ללוות את הקבוצה באופן אישי ולסייע להם בכל מה שצריך, זאת במטרה למנוע נשירה".

שיעור בקולג' הירושלמי (צילום: תמר אלדר)

שיעור בקולג' הירושלמי (צילום: תמר אלדר)

התוכנית מיועדת לכלל התלמידים מכל בתי הספר בעיר, כך שמדובר במסגרת שלא רק מעשירה את הידע של התלמידים, אלא גם חושפת אותם לבני נוער נוספים ממגוון האוכלוסיות הקיימות בעיר תוך יצירת שיח באמצעות מפגש סביב תחומי עניין משותפים.

למסגרת הלימודית מתלווים אירועי אווירה, כדוגמת טיולים ופעילויות חברתיות שעוסקות במגוון נושאים: יזמות, הכרת העיר, כלים לעולם החדש, מנהיגות ומעורבות חברתית. כחלק מהחוויה, זוכים תלמידי הקולג' לקבל "כרטיס סטודנט", המקנה להם הנחות המותאמות לגיל התיכון, דבר המייצר גאוות יחידה בקרב התלמידים.

החידוש המשמעותי ביותר בתוכנית "הקולג' הירושלמי", הוא שהיא מיועדת לכל מי שחפץ להתנסות בלמידה אקדמית. על כך אומרים בעירייה: "אנחנו לא ממיינים את התלמידים, לא בודקים את התעודות שלהם ולא מבקשים המלצות מבית הספר. מכיוון שלא נדרש תשלום כדי להשתתף בתוכנית, גם לרקע הכלכלי של התלמיד אין כל משמעות. מה שחשוב באמת זה הרצון והמוטיבציה של התלמיד. לפני תחילת הלימודים, אנחנו מקיימים עם התלמידים שיחת תיאום ציפיות, כי חשוב לנו שמי שמתחיל את המסלול גם יסיים אותו ולא יעזוב באמצע הדרך. אנחנו מבקשים מהם התחייבות שהם יכולים להעמיס על עצמם ולקחת מטלות נוספות מעבר למטלות של בית הספר, ובעיקר חשוב לנו שיידעו למה הם נכנסים, כי בסוף המסלול צריך להגיש עבודות ולגשת למבחנים".

שיעור בקולג' הירושלמי (צילום: תמר אלדר)

שיעור בקולג' הירושלמי (צילום: תמר אלדר)

ההבנה עד כמה חשובה תוכנית "הקולג' הירושלמי" חלחלה היטב גם למוסדות האקדמיים בעיר. "הם מבינים את החשיבות של התוכנית", אומרים בעירייה, "הם רוצים שהתלמידים הירושלמים ילמדו אצלם ויכירו אותם. מבחינת התלמידים, הלימודים במסגרת האקדמית מעלה אצלם את תחושת המסוגלות האישית, הם מבינים פתאום שהם מסוגלים גם להחליט וגם לבצע. תוכנית הקולג' היא בשורה גדולה לירושלים, בשורה שמייצרת שוויון הזדמנויות, שכן כל אחד יכול להיחשף לאקדמיה כחלק מקבוצת איכות, אשר בעתיד תהפוך לקבוצת המנהיגות של העיר".

מי שמחבקת את התוכנית מיומה הראשון ומשתפת פעולה עם עיריית ירושלים בתכנית הייחודית, היא האוניברסיטה העברית, בראשות נשיא האוניברסיטה, פרופ' אשר כהן, שאומר: "לאוניברסיטה העברית בירושלים מחויבות ארוכת שנים כלפי ירושלים ותושביה. המעורבות שלנו בחיי הקהילה המקומית ובישראל בכלל היא נדבך מרכזי בפעילות שלנו, לצד הוראה ומחקר פורץ דרך". 'הקולג' הירושלמי' מהווה מבחינתנו שער כניסה לאקדמיה ולהשכלה גבוהה עבור בני הנוער המקומיים. אין לנו ספק שהחוויה האישית והחשיפה לתכנים האקדמיים שלנו, יחד עם כל השותפות במיזם, יעשירו את בני הנוער בטווח הקצר ובוודאי בטווח הארוך, בבואם להחליט אילו תחומי דעת יבחרו ללמוד עם תחילת חייהם העצמאיים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר