(צילום: באדיבות אגף החינוך החרדי)
(צילום: באדיבות אגף החינוך החרדי)

אגף החינוך החרדי: מגוון תוכניות ופרויקטים והזרוע עוד נטויה

אגף החינוך החרדי בעיריית ירושלים הוא הגדול ביותר בארץ עם 120 אלף תלמידים מגיל 3 ועד 18. האתגר הגדול של האגף הוא ההתמודדות עם הגידול המתמיד במספר התלמידים, שמצריך הקצאת משאבים רבים. מנהל האגף, שמוליק גרינברג: "אנחנו נמצאים בקושי תמידי. למרבה השמחה, העירייה תמיד עומדת לצד התלמידים, מוצאת תקציב ומספקת פתרונות"

פורסם בתאריך: 25.6.23 01:25

120 אלף תלמידים מגיל 3 ועד 18 לומדים במסגרת אגף החינוך החרדי בעיריית ירושלים, אגף החינוך הגדול ביותר בארץ. לשם השוואה, בתל אביב-יפו, מונה מינהל החינוך על כל גווניו (ממלכתי, חרדי וערבי) 85 אלף תלמידים. "האגף לחינוך חרדי בירושלים משלב את שירותי העירייה ומשרד החינוך, כדי לתת מענה לצורכי החינוך של האוכלוסייה החרדית בעיר בתחומי החינוך השונים", אומר שמוליק גרינברג, מנהל אגף החינוך החרדי בעיריית ירושלים.

אגף החינוך החרדי בירושלים אמון על ההיבט הפיזי של בינוי, תחזוקה וניהול שוטף של כל המערך החינוכי הלא פדגוגי, וכמו כן אמון על המערך הפדגוגי, שמחולק על פי שכבות גיל – גנים, יסודי, על יסודי וחינוך מיוחד בחלוקה לבנים ובנות.

גרינברג: "אנחנו מתמודדים עם קושי של גידול מבורך במספר התלמידים, שאין לו אח ורע בשום מקום ברחבי המדינה, ולכן קיים צורך מתמיד בכיתות לימוד. למרות הבינוי המואץ, הוא לא מדביק את קצב הגידול ואת הצרכים. למרבה השמחה, העירייה פועלת בעניין ותמיד מסייעת לפתרון מצוקת הכיתות לקראת פתיחת השנה".

תוכניות חינוכיות ייחודיות

במסגרת פעילותו, אגף החינוך החרדי נותן מענה לכל האוכלוסיות והרשתות החרדיות. הוא מפעיל צהרונים להארכת יום הלימודים לילדי הגנים ותלמידי השכבות הצעירות, מפעיל תוכניות חינוכיות ייחודיות, דואג להנגשת מוסדות החינוך ולבריאות התלמידים ומשתתף בהוצאות הסעת התלמידים על פי הקריטריונים של משרד החינוך.

האגף מפעיל תוכניות חינוכיות רבות לכל האוכלוסיות – מתוכניות מצוינות, שמובילות תלמידים להצטיינות ומצוינות לימודית, דרך תוספות לימודיות ועד לסיוע ועזרה לתלמידים חלשים, מתקשים ונוער נושר בכל שכבות הגיל.

בין הפרויקטים הרבים אותם מוביל האגף, ניתן לציין את פרויקט הדגל שלו – "חבלים" המיועד לתלמידות שכבת י', חזקות וחלשות, מהמגזר החרדי.

גרינברג מסביר: "לתלמידות החזקות אנחנו מעניקים העצמה ולתלמידות המתקשות אנחנו מעניקים חיזוק באמצעות ימי לימוד נוספים. נוסף על כך, נהנות התלמידות מפעילות פנאי והתמקצעות בנושאים שונים – בין אם מדובר בתחומי הלימוד של בית הספר ועד לקורסים שונים. כך, הן מגיעות לחיים עם ערך מוסף".

בית הספר אייל תערוג (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

בית הספר אייל תערוג (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

תוכנית נוספת שמפעיל האגף היא "אבחונים ומענים", המיועדת לבנים בשכבת כיתות ו', שמטרתה תגבור רמת הקריאה והבנת הנקרא. גרינברג: "בנים שמתחילים ללמוד גמרא נתקלים לעיתים, בקושי נוסף שלא גילו אותו קודם – בין אם זה ברמת הקריאה ובין אם זה בהבנת הנקרא. אנחנו עורכים מיפויים בכל הכיתות, מאתרים את התלמידים החלשים שזקוקים לתגבור, והם עוברים אבחון שמכוון אותם לטיפול המתאים: לימודי, התמודדות עם קשב וריכוז, מענה רגשי או התנהגותי. הם מקבלים את המענה על ידי גופים שונים ואנחנו רואים את השיפור. תלמידים שבעבר היו מועברים לרווחה ולקידום הנוער, נמצאים כיום במוסדות הלימודיים, צומחים ומתעצמים".

"האוצר שבחצר" היא תוכנית לילדי הגנים, שפועלת בכל החצרות של מוסדות החינוך החרדי. גרינברג: "מדובר בתוכנית שבמסגרתה מתקיימות פעילויות והפעלות שונות במטרה לחזק את המוטוריקה העדינה ואת יכולת החשיבה של התלמיד באמצעות עבודת ידיים. במהלך הפעילות שמועברת על ידי אנשי המקצוע, ניתן לזהות בעיות כאלה ואחרות אצל התלמידים ולתת להם את המענה הנדרש".

פרויקט נוסף שתופס תאוצה הוא "בר דעת". מדובר במקום שנפתח לפני מספר שנים במרכז העיר ומעניק מענה לבני ישיבות שאינם מוצאים את מקומם במסגרת החינוכית בשעות הערב. בבר דעת, שמופעל יחד עם אגף החינוך החרדי בעיריית ירושלים והרב שמואל מילר, מראשי ישיבת מבקשי ה', פועלים אנשי מקצוע שמלווים את הנוער ומסייעים להם.

גרינברג: "הבר דעת הוא סוג של מקום מפגש חברתי, יש בו משחקי מחשב, משחקי שולחן, כדורגל, מוזיקה וכלי נגינה. אנחנו מפעילים את המקום יחד עם העמותה עבור בני נוער שמתקשים להחזיק את עצמם במסגרות החינוכיות במשך יום שלם. אותם בני נוער מסתובבים ברחובות ו'פוזלים' לכל מיני מקומות שיכולים לדרדר אותם. לכן החלטנו לייצר מיזם שמספק את הגירויים שלהם במסגרת המותרת והמבוקרת. הם לומדים בבוקר, בצהריים ואחר הצהריים בישיבה. בערב הם מגיעים לבר דעת, שמהווה בשבילם מסגרת ערב נוספת. המסגרת נותנת להם מענה, תחת כללים ברורים וצוות מקצועי וטיפולי שנמצא במקום".

שחייה ושלל פרויקטים

בין הפרויקטים הנוספים שמקדם אגף החינוך החרדי, על מנת להקנות לתלמידים תחומי עניין נוספים וזאת מעבר לידע הלימודי, הוא מפעל השחייה המיועד לתלמידות כיתות ה' בחינוך החרדי. "מדובר בפרויקט שלא ממומן על ידי משרד החינוך אלא על ידינו", אומר גרינברג, "אנחנו דואגים שכל בת בשכבה תצא לקורס שחייה. החידוש הוא שכעת אנחנו משלבים גם את הבנים במפעל השחייה. כך, כל ילד חרדי יידע לשחות".

תחומי למידה נוספים שהאגף לחינוך חרדי מציע למוסדות חינוך שמעוניינים בכך הם במקצועות האנגלית והמתמטיקה, חוגי רובוטיקה, בוטניקה, מדעים, טיסנאות, אלקטרוניקה, נגרות,  ארכאולוגיה, בישול, אפייה, תסרוקות, עיצוב ועוד. גרינברג: "התחומים האלה משולבים במוסדות החינוך שמעוניינים בהם, כי לא לכל המוסדות הם מתאימים. הפעילות מתקיימת בשעות יום הלימודים, ולעיתים זה גולש גם לשעות אחר הצהריים במינהלים הקהילתיים ובבתי הספר".

בית הספר אייל תערוג (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

בית הספר אייל תערוג (צילום: אור צפתי, חברת מוריה)

פרויקט נוסף שמפעיל אגף החינוך החרדי הוא של חונך אישי לבנים ולבנות והוא מיועד לתלמידים שמתקשים בלימודים או שזקוקים לסיוע חברתי. גרינברג מסביר: "החונך משמש להם אבא או אימא על פי הצרכים".

בכיתות הצעירות בתלמודי תורה מפעיל האגף פרויקט של הוראה מתקנת בקריאה וכתיבה. "במיוחד אחרי הקורונה, ראינו שיש נסיגה גדולה אצל התלמידים. אנחנו מעצימים את התלמידים על ידי הפעלת חדרי 'מלא' בבתי הספר, שאלה חדרי טיפול וייעוץ, בשיתוף עם השירות הפסיכולוגי. החדר מיועד לתלמידים שזקוקים לעזרה ולשיחה אישית, והוא משמש גם את המורות שלעיתים רוצות לשבת במקום שקט ולהירגע", אומר גרינברג.

בימים אלה נמצאים באגף החינוך החרדי בעיצומו של פרויקט ריהוט והצטיידות מוסדות החינוך החרדיים. גרינברג: "היו שנים של מחסור גדול במוסדות שלנו, של חוסר בריהוט, ריהוט ישן ושבור, שלא הוחלף במשך כ-30-20 שנה וגרם לפציעות אצל לא מעט ילדים. במקומות שבהם הוחלף הריהוט, ניכר שזה ממש משפר את חוויית הלמידה. נוסף על כך, אנחנו עובדים בימים אלה על שידרוג ועיצוב חללי בתי הספר ומרחבי הלמידה".

 

 

תקשוב, קורסים והשתלמויות

תחום נוסף שבו פועלים באגף החינוך החרדי במלוא המרץ הוא התקשוב. "גם בתחום הזה נרשמה פריצת דרך משמעותית וכיום יש אמצעי תקשוב בבתי הספר. התלמידים לומדים באופן טכנולוגי, וזה קרה לא מעט בזכות הקורונה".

האגף דואג גם להשתלמויות וקורסים לצוותים החינוכיים – מנהלים, מורים, מורות וגננות, הן באופן עצמאי והן בשיתוף מרכז פסגה, השירות הפסיכולוגי ואגפים נוספים בעירייה. נושאי הקורסים וההשתלמויות מגוונים ומשתנים בהתאם לצורכים ולביקוש בשטח. ביחד עם "יחידת ההורות" בעירייה, מקיים האגף שורה של קורסים וערבי הדרכה להורים בנושאים מגוונים שונים, כמו הנחיית הורים וחיזוק נקודתי על פי ביקוש וכן פעילויות והרצאות בשכונות, אליהן מגיעים מאות הורים.

גרינברג: "יש שביעות רצון גדולה אצל ההורים. אנחנו מקבלים מהם משובים נהדרים, יש ביקוש גדול, ולא תמיד אנחנו מצליחים להדביק את הקצב. יחד עם זאת, אנו קשובים לכל פנייה של ההורים ולכן אנחנו מקפידים כל העת לחדש ולעדכן את הפעילויות שלנו. אנחנו מוסיפים גם פעילויות חדשות, שבעבר הציבור שלנו לא היה נהנה מהן, ואנחנו עושים זאת בהצלחה יתרה, וזה עדיין לא מדביק את הביקוש".

(צילום: באדיבות אגף החינוך החרדי)

(צילום: באדיבות אגף החינוך החרדי)

את כל הפעילות הענפה של העירייה בקרב התלמידים החרדיים, מבצעים עובדי האגף במסירות רבה. גרינברג: "המיוחד בכל התחומים הרבים באגף הוא שיש צוות מקסים ואכפתי הדואג שהדברים יפעלו בצורה הכי טובה שאפשר ושואף למקצועיות ומצוינות בכל תחומים. גם בכירי העירייה מתעניינים בפעילות החינוכית במגזר ובמקום שיש קושי, הם דואגים לפתרונות".

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר