צוות אגף החינוך הממלכתי והממ"ד (צילום: נעם פיינר)
צוות אגף החינוך הממלכתי והממ"ד (צילום: נעם פיינר)

"מערכת חינוך מעולה, ייחודית ויצירתית שכל הארץ נושאת אליה את עיניה"

כ-75 אלף תלמידים לומדים בחינוך הממלכתי ובחינוך הממלכתי-דתי בכ-500 גני ילדים ובכ-230 בתי ספר יסודיים ועל יסודיים בירושלים, ולעיריית ירושלים יש בהחלט במה להתגאות: תוכניות החדשנות הרבות הפועלות בעיר, המרכז הייחודי לחיזוק החוסן הנפשי של התלמידים והשאיפה המתמדת למצוינות, שבאה לידי ביטוי בשיעור הזכאים לבגרות שנמצא בנסיקה מתמדת || החינוך הירושלמי בעלייה

פורסם בתאריך: 25.6.23 01:39

מערכת החינוך בירושלים מונה כ-75 אלף תלמידים ותלמידות שלומדים בחינוך הממלכתי ובחינוך הממלכתי-דתי (הממ"ד) בכ-500 גני ילדים ובכ-230 בתי ספר יסודיים ועל יסודיים, חלקם ייחודיים ואף פורצי דרך בתחומים רבים.

עמנואל זילברמן, מנהל אגף החינוך הממלכתי והממ"ד במינהל החינוך בעיריית ירושלים, מספר על העשייה הגדולה של עיריית ירושלים, על החדשנות העירונית בחינוך, על האתגרים ועל המצוינות החינוכית.

זילברמן: "אנחנו רואים חשיבות גדולה בחיזוק מערכת החינוך בתוך השכונות, לכן במהלך השנים האחרונות הקמנו בתי ספר שנותנים מענים בשכונות, שבהן לא היו בעבר בתי ספר. לדוגמה, בגבעה הצרפתית הקמנו את בית הספר הממלכתי-דתי 'באר', בהר חומה הקמנו את התיכון הממלכתי 'דרך' ובפסגת זאב הקמנו את ישיבת 'שפע צפון'".

לדברי זילברמן, מרכזי החדשנות "איפכא" בפסגת זאב, "פואנטה" בגוננים ו"חוות דעת" בגילה שהוקמו על ידי העירייה, מובילים תפיסה פדגוגית חדשנית ומהווים אבן שואבת לאלפי תלמידים מכל רחבי העיר. "בשנים הקרובות נקים מרכזים נוספים במטרה להנגיש את החדשנות לכל בתי הספר בעיר", מבשר זילברמן.

סיור ראש העיר בבית הספר "יער" (צילום: באדיבות האגף)

סיור ראש העיר בבית הספר "יער" (צילום: באדיבות האגף)

זילברמן מציין שמערכת החינוך בירושלים מאופיינת במספר גדול של בתי ספר ייחודיים, רבים מהם היו חלוצים והפיצו את הבשורה החינוכית שלהם בכל הארץ. זילברמן: "כך היה בעבר עם הקמת בית הספר הניסויי, שהיה הראשון שהוביל תפיסה של בחירה ודמוקרטיה בחינוך; בית הספר 'קשת', שהיה הראשון שבו למדו ביחד דתיים וחילוניים, בית הספר הדו-לשוני, שבו לומדים יהודים וערבים, ויש עוד דוגמאות רבות. כמו כן, הקימה העירייה את התיכון לבנות 'ענבר', שהוא היחיד בארץ המיועד לבנות בחינוך הממלכתי. בנוסף, אנחנו מקדמים חינוך יער ציבורי, שכולל גני ילדים ובית ספר יסודי הפועלים במתחם עמק הצבאים, וכמו כן הוקם תיכון 'תבל' – תיכון שבו החקר והלמידה העצמית הם אורח החיים של התלמידים".

אגף החינוך הממלכתי והממ"ד מתפאר בתוכניות רבות הקשורות לנושא החדשנות, ביניהן ניתן לציין את תוכנית "מחדש" – מיזם המחבר בין המבנה הפיזי של כיתת התלמידים לבין מהלכים פדגוגיים חדשניים; תוכנית "סביב לה" ללמידת חוץ, תוכנית "הקולג' הירושלמי" שמאפשרת לתלמידים להתנסות בלמידה אקדמית, וכמובן, המיזם המרכזי, אותו מוביל האגף בשנים האחרונות, והוא "המרחב השלם", שמחבר את החינוך הפורמלי והא-פורמלי ליצירה חינוכית הוליסטית.

זילברמן: "אנו רואים חשיבות רבה בחיזוק החוסן הרגשי של התלמידים בעידן שבו רבים מתמודדים עם ניכור גובר והולך, עם נזקים שהותירו שנות הקורונה ועם חשיפה לתכנים קשים במדיות השונות. לשם כך הקמנו את מרכז 'הדספייס' לטיפול רגשי, שבו התלמידים זוכים לטיפול ללא עלות. בנוסף, שילבנו עשרות עובדות סוציאליות בבתי ספר, ואנחנו מעניקים 'סל סיוע' אישי לתלמידים הזקוקים להוראה מתקנת, אבחונים וכד'. עוד שותפה העירייה בתוכנית 'כנפי דרור', שפועלת בתוך בתי הספר לצמצום התופעות האיומות של שיימינג וחרמות בקרב ילדים ובני נוער".

 

 

מובילים במצוינות

תחום נוסף שבו מתגאים בעירייה קשור למצוינותם של התלמידים, דבר הבא לידי ביטוי בעלייה הניכרת בשיעור הזכאים לבגרות. בחמש השנים האחרונות, נתוני הזכאות נמצאים במגמת עלייה מתמדת, ומדי שנה עשרות בתי ספר בעיר נבחרים לבתי ספר מצטיינים ארציים.

"מוסדות החינוך בעיר הם מהמובילים בתחומי המדע, הרובוטיקה והסייבר, ואנו מקדמים שיתופי פעולה מגוונים, כדי להגדיל עוד יותר את מספר התלמידים שזוכים בתעודות הצטיינות ובמקומות הראשונים באולימפיאדות המתמטיקה והסייבר", אומר זילברמן ומוסיף, כי על מנת לחזק את הלמידה האיכותית, הוקם בעיר לפני כשנתיים מרכז "מש"ר", שבו התלמידים לומדים עם מורים חוקרים לקראת בגרות בפיזיקה.

צוות מרכז "הדספייס" עם רעיית הנשיא מיכל הרצוג (צילום: באדיבות האגף)

צוות מרכז "הדספייס" עם רעיית הנשיא מיכל הרצוג (צילום: באדיבות האגף)

זילברמן: "המעבדות המתקדמות ותוכנית ההוראה הייחודית מאפשרות לתלמידים לחוות את הלימודים באיכות גבוהה, והודות לכך הגדלנו בעשרות אחוזים את מספר הפונים ללימודי פיזיקה".

זילברמן מדגיש גם את תרומתה של הזיקה שבין בתי הספר למוסדות להשכלה גבוהה להעלאת המצוינות במגוון רחב של תחומים. זילברמן: "בזכות הזיקה הזו פתחנו, למשל, את מגמת 'רוח צעירה', הפועלת בשיתוף האוניברסיטה העברית והספרייה הלאומית. עשרות תלמידים מכל העיר לומדים פילוסופיה בתוכנית ייחודית, שזכתה להכרה על ידי משרד החינוך, והם מקיימים פעילויות מגוונות, שבהן התלמידים עצמם שותפים, חוקרים ומרצים".

עם אילו אתגרים אתם מתמודדים?

"אחד האתגרים הגדולים שלנו הוא איכות צוותי החינוך בעיר. אנחנו שואפים להביא לעיר את המנהלים המצוינים ואת המחנכים, המורים והגננות הטובים ביותר. בשנים האחרונות ירושלים היא המובילה בארץ בתוכניות לעתודה ניהולית ופדגוגית. מדי שנה נבחרים כ-30 אנשי חינוך לתוכנית 'יחדא', שבה מתמקדים בכישורי ניהול וקידום מהלכים ותוכניות חינוכיות. בנוסף, ייסדנו את תוכנית 'שבילים', שבה אנו מאפשרים למורים להתמקצע בתחומים שהם מחוץ למקצוע ההוראה, כגון הנחיית קבוצות, הדרכת סיורים בירושלים; במרכז 'כיתקטיקה' מתבצעות סימולציות חינוכיות לצוותי הוראה והוא מעניק לכל המורים, ובעיקר לחדשים, את ההזדמנות להתמודד עם אתגרי הוראה בכיתה".

בנוסף, זילברמן מדגיש שלצד ההשקעה בפדגוגיה, גם ההשקעה בהיבטים הפיזיים של בתי הספר עלתה בשנים האחרונות. מדי קיץ, משקיעה העירייה בביצוע מאות פרויקטים בהיקפים שונים בכיתות, במרחבי למידה ייחודיים, בחצרות ובמגרשים. זילברמן: "אחת המהפכות הגדולות בתחום הנראות של הכיתות היא במסגרת תוכנית 'מחדש', שבה יצרה העירייה את 'הכיתה הירושלמית' מתוך תפיסה של גמישות, למידה בקבוצות ובחברותא והתאמה לצרכים שונים של ילדים במסגרת הלמידה בכיתה – כיסאות בגבהים שונים, פינות שקטות, ספרייה כיתתית ועוד".

לסיכום, זילברמן מבקש להודות לצוות של מנח"י שמוביל את העשייה העצומה והמורכבת. "מדובר בצוות הרגיש והמקצועי ביותר, שביחד עם צוותי המנהלים והמנהלות, הופכים את החינוך הירושלמי למעולה, לייחודי וליצירתי שכל הארץ נושאת אליו את עיניה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אור

    למערכת החינוך בירושלים דרושה ביקורת ובקרה איכותית ובוודאי לא כתבת שיווק תדמית לקראת הבחירות המוניציפליות. בתי הספר הממלכתי והממלכתי דתי משונים מאוד בבעיות שכל אחד מהזרמים, שלא לדבר על זו העצמאית שנמצאת במצב של ימי ביניים מתקדמים. חבל על הזמן והכסף לשווק משהו שכל משפחה בירושלים מכירה את פגמיו.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר