האוניברסיטה העברית בהר הצופים, פרופ' אריאל כנפו-נעם (צילומים: BlueHorizon, המחלקה לפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית)
האוניברסיטה העברית בהר הצופים, פרופ' אריאל כנפו-נעם (צילומים: BlueHorizon, המחלקה לפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית)

מחקר באוניברסיטה העברית: האם הערכים של ילדים ומבוגרים זהים?

במחקר שבוצע על ידי פרופ' אריאל כנפו-נעם מהמחלקה לפסיכולוגיה בעברית ושותפים, עולה כי ילדים בני 7 מדרגים ערכים בדומה למבוגרים; האם יש הבדל בין ערכים של ילדים דתיים לערכים של ילדים חילוניים? ומה בנוגע להבדלי הערכים של ילדות לעומת של ילדים?

פורסם בתאריך: 9.10.19 17:20

מחקר שנערך על ידי פרופ' אריאל כנפו-נעם מהמחלקה לפסיכולוגיה, האוניברסיטה העברית, ד"ר פלורינה יוזפובסקי מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובשיתוף פרופ' אנה דורינג מאוניברסיטת ווסטמינסטר מראה שילדים בני 7 יכולים לדרג את מידת החשיבות של ערכים שונים, באופן מאוד דומה לזה שעושים מבוגרים, בניגוד למחשבה המקובלת שערכים מתפתחים רק סביב גיל ההתבגרות.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת" 

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


המחקר היה בין הראשונים לבדוק דירוג ערכים אצל ילדים בגיל כה צעיר באמצעות כלי שפותח על ידי פרופ' אנה דורינג ומאפשר להמחיש כל ערך באמצעות ציורים מתאימים.

הילדים שנבדקו היו תאומים, ובאמצעות השוואה בין הדמיון שבין הבחירות של התאומים הזהים לאלו של תאומים לא-זהים הוסק כי ישנם ערכים כמו חשיבה על האחר (עזרה לאחר), קידום העצמי (השגיות) ושמרנות (מסורתיות, בטחון) שניתן להסביר את הופעתם, בין היתר, על ידי גורמי תורשה. לעומת זאת, ערכים הקשורים לפתיחות לשינויים וחוויות מוסברים אך ורק על ידי גורמים סביבתיים.

"עד לפני כעשר שנים דיברו על ערכים כמשהו שמתפתח בגיל ההתבגרות, ולא בדקו את מבנה הערכים בילדות מתוך הנחה שאין על מה להסתכל", מסביר פרופ' כנפו-נעם, "בעזרת הכלי שפיתחה פרופ' דורינג, אנחנו נותנים לילדים קריקטורות שמתייחסות לערכים מסוימים, ועל כל אחת מהם מופיע טקסט פשוט. הילדים מדרגים את הערכים לפי החשיבות בעיניהם. מה שאנחנו רוצים לבדוק הוא את ההיגיון באופן שבו הילדים לומדים על הערכים, שיש להם מבנה בעל משמעות דומה לאופן שבו אצל מבוגרים".

פרופ' כנפו-נעם ממשיך ומסביר כי "הבדיקה נעשתה על תאומים כי הם גדלים יחד באותו בית, ולכן יש להם משתנים סביבתיים קבועים. יש להם אותם הורים ואותו מוצא, וזה משתנה קבוע. אם הם דומים בערכים שלהם, זה אומר שיש משהו משפחתי שגורם להם להיות דומים. בעזרת השוואה בין תאומי אחווה לתאומים זהים לעומת זאת, אפשר לבדוק את ההשפעה של תורשה, כי הם גם גדלים יחד וגם קרובים יותר גנטית".

המחקר מצא שכבר בגילים צעירים יש מבנה ערכים משמעותי הדומה לזה של מבוגרים. "זה היה הממצא הראשון", אומר פרופ' כנפו-נעם, "מעבר לכך, בדקנו מה מנבא הבדלים בין אישיים בערכיהם של ילדים. מצאנו שערכי חשיבה על האחר, קידום העצמי ושמרנות הראו מרכיבי תורשה. לעומת זאת, ערכים הקשורים לפתיחות לשינויים קשורים רק לגורמים סביבתיים".

ובכן, האם יש הבדל בין ערכים של ילדים דתיים לבין ערכים של ילדים חילוניים? אחד הגורמים הסביבתיים שקשורים לערכים הוא מידת הדתיות של המשפחה. כך נמצא לפי החקר כי כבר בגיל 7 ילדים ממשפחות דתיות מדרגים בחשיבות גבוהה יותר ערכים הקשורים לשמרנות ומסורתיות לעומת ילדים ממשפחות חילוניות, שהעדיפו ערכים הקשורים לפתיחות.

בנוסף, נמצא במחקר כי בנות מדרגות ערכים של עזרה לאחר יותר גבוה מבנים, ובנים מדרגים ערכים כמו כוח והישגיות יותר גבוה מבנות.


גן ילדים (צילום: אילוסטרציה תומר אפלבאום)

(צילום: אילוסטרציה תומר אפלבאום)


במחקר נוסף שנערך במעבדה הפתוחה במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים, מצאו פרופ' כנפו-נעם, תלמידת המחקר ליאור אברמזון, וד"ר אלה דניאל מאוניברסיטת תל אביב כי קיים קשר בין הערכים לבין התנהגותם של הילדים. "נתנו להם אפשרות לחלוק עם אחרים משאב אהוב – מטבעות שוקולד. בחלק מהמקרים זה 'עלה' להם ובחלק יכלו לתת מבלי שזה ישפיע עליהם", אומר פרופ' כנפו-נעם, "מצאנו שהערכים קשורים להתנהגות. כלומר, ילדים שדירגו גבוה ערכים של חשיבה על האחר היו מוכנים לוותר על המטבעות שלהם, בעוד שילדים שדירגו גבוה ערכים שקשורים לקידום העצמי לא חלקו".

המחקר במוזיאון כלל גם את הגיל הצעיר ביותר שבו נבדקו עד היום ערכים אצל ילדים – גיל 5, כאשר הממצא הבולט הוא שגם בגיל הזה סט הערכים דומה לזה של מבוגרים, זאת בשונה מהנטייה לחשוב כי ילדים קטנים חושבים על ערכיהם בצורה שונה מאוד ממבוגרים. במחקר חדש משווה פרופ' כנפו-נעם ערכי מבוגרים עם סט הערכים של בני נוער ובודק האם דווקא בגילים אלה ניתן לראות שינויים בין ערכי המבוגרים לאלה של בני העשרה.



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר