תקיעת שופר בכותל (צילום: אביר סולטן, אוסף האמן)
תקיעת שופר (צילום: אביר סולטן, אוסף האמן)

זמני כניסת ויציאת צום יום הכיפורים בירושלים

ט' תשרי תשפ"ב, 15.9.2021: מתי נכנס צום יום הכיפורים ומתי הוא יוצא?

פורסם בתאריך: 6.10.19 14:26

עדכון אחרון: 14.9.21 10:03

 

כניסת הצום: יום רביעי, 15.9.20, ט' בתשרי תשפ"ב – 18:05

יציאת הצום: יום חמישי, 16.9.20, י' בתשרי תשפ"ב – 19:22


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר בזמן אמת" 

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

הערך במעשים הפולחניים מותנה בתיקון חברתי / פרופ' נַחֵם אילן, דיקן הפקולטה למדעי הרוח במכללה האקדמית חמדת

בין 'הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ' ל'וְתָפֵק לָרָעֵב נַפְשֶׁךָ':
הפטרת הבוקר ביום הכיפורים לקוחה מישעיהו (נח), ובה ביקורת נוקבת על ההתנהגות הדתית. דברי הנביא הם מענה לביקורת שהציבור הטיח בו: 'לָמָּה צַּמְנוּ וְלֹא רָאִיתָ? עִנִּינוּ נַפְשֵׁנוּ וְלֹא תֵדָע?'. הקורא יודע מהפסוק הפותח שה' ראה בהתנהגותם פשע. יש פער בלתי נסבל בין מה שה' חשב על מעשיהם לבין מה שהם חשבו.

הם הקפידו על מצוות שבין אדם למקום: צום ותפילה. הנביא השיב להם שמעשיהם חסרי ערך כל עוד הם נגועים במניעים שליליים ובהתנהגות חברתית פסולה: 'הֵן לְרִיב וּמַצָּה תָּצוּמוּ, וּלְהַכּוֹת בְּאֶגְרֹף רֶשַׁע'. הנביא שלל את הערך בצום ובתפילה שנבעו מנפש רשעה, והתווה חלופה חיובית ובה שלושה שלבים:

א. הסרת הרע – 'פַּתֵּחַ חַרְצֻבּוֹת רֶשַׁע, הַתֵּר אֲגֻדּוֹת מוֹטָה, וְשַׁלַּח רְצוּצִים חָפְשִׁים'. כשאדם משעבד את אחיו אין ערך למחוות הדתיות שלו.


פרופ' נחם אילן (צילום: פרטי)

פרופ' נחם אילן (צילום: פרטי)


ב. מעשים חיוביים להקלה מידית של סבל החלשים –'הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ, וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת, כִּי תִרְאֶה עָרֹם – וְכִסִּיתוֹ, וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם'. יש התפתחות פנימית: אפשר להזין לעני מבלי להכניסו הביתה; אפשר להיענות לנזקק אך יש גם ליזום ולא רק להגיב. וכאן בא דימוי מפתיע: מחוות כאלה הן כהפצעת השמש בזריחה: 'אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ'. המעשים הראויים ייענו מיד בהערכה מצד ה', אך אין די בהם.

ג. אמפתיה – למתן חומרי יש ערך מידי, אולם הנותן טרם המיר את הניכור הפנימי בחוויית הזדהות. השלב המאתגר ביותר הוא 'וְתָפֵק לָרָעֵב נַפְשֶׁךָ, וְנֶפֶשׁ נַעֲנָה תַּשְׂבִּיעַ". אדם כזה הוא כשמש בצהריים – 'וְזָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹרֶךָ, וַאֲפֵלָתְךָ כַּצָּהֳרָיִם'. אז ברור שהתחוללה תמורה נפשית עמוקה בלבו המאמין, המדומה לנחל איתן – 'וְהָיִיתָ כְּגַן רָוֶה, וּכְמוֹצָא מַיִם אֲשֶׁר לֹא יְכַזְּבוּ מֵימָיו'. אדם כזה יהיה מקור השראה לרבים וישפיע למרחקים –'וּבָנוּ מִמְּךָ חָרְבוֹת עוֹלָם, מוֹסְדֵי דוֹר וָדוֹר תְּקוֹמֵם'. רק אחרי התהליך החברתי והאישי הזה יש מקום לשמירת השבת.

הפטרת הבוקר מבטלת לחלוטין את האבחנה בין החברתי לטקסי וקובעת שהערך במעשים הפולחניים מותנה בתיקון חברתי. היש אתגר דתי גדול מזה?

  • הכותב הינו פרופ' נַחֵם אילן, דיקן הפקולטה למדעי הרוח וראש התוכנית לתואר שני בתרבות יהודית בזיקתה לתנ"ך והוראתה במכללה האקדמית חמדת שבשדות נגב.

לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר