יואב זמרן, כיתה (צילומים: פרטי, שרית לנדאו)
יואב זמרן, כיתה (צילומים: פרטי, שרית לנדאו)

המשנה לראש מנח"י ל"כל העיר": "לתת למורים תחושה שהם חיים על חשבון המדינה זה חצוף"

יואב זמרן, המשנה לראש מינהל החינוך בעיריית ירושלים מתייחס בשיחה עם "כל העיר" לסערה סביב דבריה של מזכ"לית הסתדרות המורים, ומספר על חזרת מערך החינוך המיוחד לפעילות: "יש שמחה גדולה, עבור ההורים זו הקלה; קיבלנו החלטה שאנחנו נותנים את המקסימום לצוותים"

פורסם בתאריך: 23.4.20 17:11

ביום שלישי בבוקר חזרו באופן חלקי תלמידי החינוך המיוחד, באותה שעה ביקר המשנה לראש מינהל החינוך בעיריית ירושלים יואב זמרן באשכול הגנים בית אדי-שור בקטמון, דאג שלצוות יהיה מיגון, וידא שבכל כיתה יש עד שלושה תלמידים ואלה שנמצאים שומרים על המרחק החברתי. מדובר באתגר של ממש, כשחשש ההידבקות מקורונה מרחף מעל, אך הרצון להקל על ההורים עם שמירת הנחיות הבטיחות הכריעו את הממשלה לקבל החלטה שתמנע פגיעה ממשית בחינוך המיוחד. "כרגע אני בקטמון, באדי-שור", מספר בשיחה עם "כל העיר" זמרן, "אנחנו דואגים שיש לצוות את המיגון, ומה שאין אנחנו משלימים להם. צריך להיות בכל מוסד מד חום, מסכות, כפפות, אלכוג'ל והרבה סבון ידיים, כי אנחנו לא יודעים כמה זמן זה יימשך. בסך הכל יש תחושה טובה", מתאר זמרן את קולות ההורים שהוא שומע מהשטח, "יש שמחה גדולה. אני רואה את ההורים וסך הכל ההקלה היא גדולה. ידענו שזה יקרה, ידענו שצריך לקפוץ למים. קיבלנו החלטה שאנחנו נותנים את המקסימום לצוותים וזה עובד".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 15"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]



יואב זמרן (צילום: פרטי)

יואב זמרן (צילום: פרטי)



איך פועלות ההסעות של החינוך המיוחד במסגרת שמירת ההנחיות של משרד הבריאות?
"יצא נוהל מסוים ממשרד הבריאות שמדלל את כמות הילדים בהסעות. אנחנו יכולים להסיע שליש מכמות התלמידים שיכולה להגיל הסעה, למשל, בהסעה שהכילה 10 ילדים היום היא יכולה להכיל 4 ילדים. אנחנו קודם כל פנינו להורים וביקשנו שמי שיכול להסיע את התלמידים שיסיע אותם. הפתרון היחידי הוא לאפשר מקסימום הגעה של ילדים עם הורדת הלחץ מההסעות. בימים אלה אנחנו בשלב של ניסוי וטעייה".

זמרן מדגיש בשיחה כי למרות שמשרד הבריאות הורה להפעיל את החינוך המיוחד יומיים בשבוע, במינהל החינוך החליטו לשאוף למקסימום הפעלה – חמישה ימים בשבוע, "כשהעיקרון שמנחה אותנו זה הבריאות. בכל כיתה יש מרווח בין התלמידים, כאשר כל כיתה מכילה עד 3 תלמידים, אבל אנחנו קיבלנו החלטה שאנחנו פותחים כמה שיותר כיתות כדי לתת מענה לכמה יותר תלמידים. אם המסגרת יודעת לעמוד בתנאים ויכולה לתת חמישה ימים בשבוע, אז אנחנו עושים את זה. המטרה היא להקל על ההורים כמה שיותר, וזה מה שקורה".

כחלק מהרצון לתת מענה לכלל תלמידי החינוך המיוחד הוחלט בעיריית ירושלים, כך נודע ל"כל העיר" להשתמש במתחמים נוספים בירושלים, שכיום הינם ריקים מאדם בשל מגבלות הקורונה – מדובר במוזיאונים ובמוסדות התרבות. החל מיום ראשון הקרוב, יחלו תלמידי החינוך המיוחד ללמוד גם במוזיאון ישראל, בעין יעל, בגן הבוטני, בעמק הצבאים, במוזיאון המדע, במוזיאון האסלאם, בספריות העירוניות ואף בגן החיות התנ"כי שבהוראת הממשלה נפתח לאנשים עם מוגבלות. "השאלה היא כמה מרחבים אנחנו יכולים להכין. אנחנו עושים מאמץ גדול, להכניס מקומות כמו גן החיות, מוזיאונים ומוסדות תרבות. כרגע האוטופיה היא להשתמש בכל מרחב אפשרי אאוטדור, כדי לתת מענה".

זמרן מוסיף כי אחת האפשרויות שנשקלות כיום במנח"י היא פיצול יום הלימודים לשתי משמרות: "אחת מ-8:00 עד 12:00, ומשמרת נוספת מ-12:00 עד 16:00. אנחנו בשלב כזה שאנחנו מנסים להבין את התמונה, ואחר כך נהיה יותר חכמים ונראה איך מתקדמים מכאן".

זמרן חושף בשיחה כי במינהל החינוך נבחנת האפשרות להחזיר לבתי הספר גם את חלק מתלמידי המב"ר-אתגר. "אנחנו מפעילים הרבה לחץ על המערכת לאפשר לנו למידה בקונספט של שמירת מרחק חברתי והגבלה של מספר התלמידים, בכיתות המיוחדות, מב"ר-אתגר, בעיקרון של שלושה תלמידים בכיתה. אני מקווה שכיתות המב"ר ייכנסו לקבוצות קטנות".

***

מנגד, הורים רבים ברחבי העיר, שילדיהם עדיין לא חזרו למסגרות החינוך, זועמים על הלמידה מרחוק, שמתקיימת בהוראת משרד החינוך – בין השאר ברשת ובקבוצות הוואטסאפ של ההורים נרשמות תלונות על היעדר מחשבים בבית, על כך שהמורים הפכו למורים ועל חשש מפערים פדגוגיים. "מדובר במציאות שלא אנחנו מנהלים אותה", מתייחס זמרן לתלונות ומספר: "אבל שני דברים אנחנו הבנו מהר – אנחנו בנינו אתר 'בית הספר בענן', שמעניין מאוד להיכנס אליו. אנחנו משקיעים המון ב-5 שנים האחרונות בחדשנות הפדגוגית. בקהילה הזו יש למעלה מ-3,500 מורים. האתר נותן חומרים וגם כלים איך להתמודד עם ילדים. יש גם לערבים וגם לחרדים עם חיבור לענן כשר למהדרין. יצרנו מערכת ואנחנו עסוקים כל הזמן בהכנסת חומרים. אנחנו לא הפיקוח ותפקידנו הוא לא לנהל את המורים, אבל תפקידנו הוא לתת להם את מקסימום הכלים להשתמש בהם. בסוף היחידי שמעניין אותנו הוא התלמיד".

מינהל החינוך העירוני הוציא בשבוע שעבר כמה אופציות ללמידה ולעבודה של תלמידים, מורים והורים במערכת העירונית. לצד אתר התוכן 'בית הספר בענן', השיקה העירייה ערוץ יוטיוב – 'ערוץ בית הספר בענן', שכולל סרטונים להורים עם מבחר פסיכולוגיים, שעת סיפור לגיל הרך, אתגרים לילדים ולנוער ועוד. הערוץ צבר למעלה מ-8,000 צופים. כמו כן, בעירייה מספרים על הקמת מרכז למידה עירוני מרחוק שמקיים תגבורים והכנה לבגרויות במקצועות הליבה, ללא תשלום. המרכז מאפשר תרגולים פרטניים, תרגולים בצוותים ושאלות עם מומחים. למעלה מ-600 תלמידים ירושלמיים, מכל המגזרים, משתתפים במרכז הלמידה. בנוסף, נפתח סטודיו ללמידה מרחוק – מדובר במרחב ייחודי ללמידה משותפת של מורים ומנהלים סביב סוגיות בוערות מהשטח.

הורים רבים עדיין מתלוננים על מחסור במחשבים בבית.
"המציאות הירושלמית עוד יותר מורכבת בעניין הזה. אנחנו לקחנו את כל המחשבים בכל בתי הספר ונתנו הוראה לפזר אותם בבתים של הילדים שאין להם. כל מה שהיה בבתי הספר – הכל פוזר לילדים. עשינו מיפוי של צורכי הילדים, והוספנו 60 מחשבים ואנחנו הולכים לקנות עוד 2,000 מחשבים לבתי הספר, בזכות תרומה שגייס ראש העיר, שיחולקו לתלמידים. המטרה היא שהמחשבים האלה, אחרי הקורונה, יחזרו לבתי הספר לחזק את הלמידה הדגיטילית. ברור לנו שתמיד נהיה בסוג של מחסור", מבהיר זמרן, "זו עיר מורכבת במצב סוציו-אקונומי לא פשוט, אבל אנחנו נלחמים בכל החזיתות ואני חושב שאנחנו מצליחים".

ובכל זאת, ההורים הם אלה שצריכים לשבת עם הילדים, מה עם הורים שצריכים לעבוד וכאלה שלא יכולים או לא רוצים לתפקד כמורים?
"ההורים צריכים לשבת עם התלמידים, הם צריכים להיות חלק מזה. ממה שאנחנו מזהים בתהליכי הלמידה לילדים זה מאוד משמעותי. בסוף ההורים עושים מה שהם רוצים, אבל אני חושב שרוב ההורים מבינים שבתהליך הזה יש משהו שילד מקבל. ההורה יכול לעבוד מתי שהוא יכול עם הילד – בצהריים, אחר הצהריים, בערב. זה לא מוגבל בזמן. אני חושב שתפקיד המורה זה להעביר את החומרים ולשמור על הקשר הנפשי-חברתי עם התלמיד. אי אפשר לפטור את ההורים בימים אלה".

השבוע עוררו דבריה של מזכל"ית הסתדרות המורים יפה בן-דויד סערה כשאמרה כי המורים לא יתנו אף לא יום אחד בחופשת הקיץ. מה דעתך על דבריה?
"אני לא נותן ציונים, ויכול להיות שהייתי עושה את זה בצורה יותר עדינה, אבל בסופו של דבר אני יודע שמי שבסוף פועל עם הילדים ועובד עם הילדים ומחזיק אותם אלה המורים, גם בימים שלקחו להם, המורים הם שם".

זמרן עומד לצד המורים ומדגיש בשיחה: "בסוף המורים עובדים ו'להיכנס מתחת לאלונקה', לתת יום פחות יום יותר, זה לא העניין. הדינמיקה שבה מצאו את השעיר לעזאזל שלא מתחשב במערכת, זו חוצפה. יושבים מאות אלפים בבתים ומקבלים משכורות וכאילו עובדים מהבית, ואני רואה את איכות העבודה של המורים. התחושה היא כאילו המורים ישבו בטן גב חודשיים – אני חושב שלתת למורים תחושה שהם חיים על חשבון המדינה זה חצוף".

"בסופו של דבר, אני חושב שהלמידה בחודש יולי חייבת להיות", מוסיף זמרן, "אני לא רואה את החטיבות הגדולות וגם את כיתות ד',ה', ו' חוזרות כל כך מהר, ולכן הלימודים בחודש יולי חייבים לקרות".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר