ניר ברקת (צילום: תומר אפלבאום)
ניר ברקת (צילום: תומר אפלבאום)

ברקת ל"כל העיר": "במתווה הכלכלי שהצגתי – לפחות 50 אלף מובטלים ירושלמים יחזרו לשוק העבודה"

על רקע הזינוק במספר מחוסרי העבודה בירושלים, מציג ראש העיר לשעבר ח"כ ניר ברקת תוכנית כלכלית שתסייע בהחזרת מאות אלפי עובדים לשוק בירושלים ובכלל: "המתווה שאני מציע מבוסס על הניסיון שלי כראש העיר"

פורסם בתאריך: 8.7.20 19:40

בעיצומו של אחד המשברים הכלכליים החמורים ביותר שידעה ירושלים (וישראל בכלל), כשהאמון של רבים בממשלה ובמשרד האוצר נמצא בשפל, כשמאות אלפי מובטלים ומאות אלפי עצמאים זועקים לעזרה – הציג בתחילת השבוע ח"כ ניר ברקת, לשעבר ראש העיר ירושלים, תוכנית כלכלית ליציאה מהמשבר.

דרך התוכנית הזו, כך משוכנע ברקת, "לפחות 50 אלף מובטלים ירושלמים יחזרו לשוק העבודה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת3"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


ברקת, ראש העיר לשעבר ומי שנחשב למועמד לתפקיד שר האוצר, נותר כידוע ללא תפקיד שר בממשלה החדשה. אולם זה לא מנע ממנו להגיש לראש הממשלה תוכנית כלכלית מפורשת להצלת המשק הישראלי.

המתווה שהציג ברקת, כך הוא מציין שוב ושוב בשיחה עם "כל העיר", מבוסס על הניסיון שצבר כראש העיר ועל הניסיון שצבר עוד קודם לכן, כיזם הייטק מצליח.


התוכנית הכלכלית של ניר ברקת

התוכנית הכלכלית של ניר ברקת


"המתווה שאני הצעתי לסיוע ישיר לעסקים ברמה הלאומית מבוסס על הניסיון של מה שעשינו בזמן גל הטרור הגדול של סוף שנת 2014 תחילת 2015", אומר ברקת ומוסיף: "היתה אז ירידה דרסטית בתחום התיירות, שמפרנס הרבה בעלי עסקים בירושלים. אז גייסנו 70 מיליון שקלים מהמדינה, וכל עסק שהציג ירידה במחזור של למעלה מ-25 אחוזים בתקופה הרלוונטית, קיבל סיוע של שני שליש מההפסד. הסיוע הזה הוביל לשביעות רצון גדולה של בעלי העסקים. הם הבינו שהם לא לבד. הם הבינו שאפשר להשקיע, כי אם חלילה תהיה בעיה – המדינה תסייע. ואכן, כמה שנים לאחר מכן – ירושלים נמצאת כבר שנתיים ברציפות במקום הראשון בקצב הצמיחה בתיירות".


התוכנית הכלכלית של ניר ברקת

התוכנית הכלכלית של ניר ברקת


"המתווה הלאומי שאני מציע כרגע לסיוע לעסקים", ממשיך ברקת, "מבוסס על הניסיון שלי כראש עיר בירושלים. אמנם ההיקפים יותר גדולים, אבל הפתרון והמתווה הוא הנכון".

אז מה בעצם אומר המתווה של ברקת? הוא מחולק לשלושה עוגנים, שבאמצעותם הוא מאמין שניתן יהיה להחזיר כ-500,000 מובטלים לשוק העבודה.
1. הצלת מקומות עבודה: מניעת סגירת עסקים בסיכון באמצעות תמיכה ישירה.
2. תמריץ להחזרת מובטלים – האצת ביקושים במשק באמצעות שת"פ פרטי-ציבורי.
3. הסבה מקצועית – התאמת שוק התעסוקה לצרכי המשק.


התוכנית הכלכלית של ניר ברקת

התוכנית הכלכלית של ניר ברקת


לדברי ברקת, "הניסיון שנצבר בירושלים מראה שכשאתה משקיע בזמן משבר ומסייע לעסקים הם א' לא מתמוטטים, וב' – אתה נותן להם מוטיבציה להשקיע ולהתפתח. במשבר הנוכחי, נכון לעכשיו, המדינה לא מסייעת והתוצאה היא שעסקים קורסים ואלה שלא, מפחדים להשקיע כי הסיכון גדול מדי. בראייה שלי, גם מתוך הניסיון העסקי, אין לי ספק שהשקעה בעסקים והצלתם כרגע תיתן את המענה הנדרש ברמה הארצית וגם בירושלים, שבה המודל הזה כבר עבד".

לברקת, כמעט מיותר לציין, יש ביקורת רבה על התנהלות משרד האוצר. לטענתו, את פקידי האוצר מנחה ראייה צרה וגזברית שבה כל הוצאה היא הפסד, זאת לעומת שבמגזר העסקי הוצאות הם לרוב הדרך לצמיחה.


התוכנית הכלכלית של ניר ברקת

התוכנית הכלכלית של ניר ברקת


"כל מי שנפגע מעל 50 אחוזים במחזור שלו – צריך לקבל חצי מההפסד. לתת מקדמות, עכשיו ומהר, ולהתחשבן אחר כך. העסקים חייבים תמיכה וסיוע בהיקפים ענקיים. זו לא הוצאה – אלא השקעה", מדגיש ברקת ומסביר כי "יש הבדל גדול בין התפיסה שלי לבין תפיסת האוצר. האוצר רואה בזה הוצאה ולכן הוא מתקמצן, רוצה לתת פחות כסף. שהמגזר העסקי יתמודד לבד. לתת הלוואות, זה לתת לאנשים להתמודד לבד עם ההפסדים. התפיסה שלי היא השקעה במגזר העסקי, לתת להם משאבים, לסייע להם לצלוח את המשבר – לתת חצי במענקים וחצי בהלוואות – על מנת שישרדו את התקופה. ולמה זו השקעה? כי בתוך פחות משנה המדינה תקבל החזר על ההשקעה בהחזרת עובדים ובצמיחה. זו תפיסת עולם שונה לגמרי – אני רוצה להשקיע במגזר העסקי במטרה לייצב את מקומות העבודה ולאפשר לאחים ולאחיות שלנו לחזור למקום העבודה בבוא העת. אם לא נשקיע, לא יהיה להם לאן לחזור".

התוכנית שלך מדברת על שלושה עוגנים – הסבר קצת על החלק השני?
"ראשית, גם העוגן השני של התוכנית מבוסס על הניסיון שצברתי בירושלים. ידענו לשלב חכם תיירות ותרבות עם מיזמים כמו חמשושלים ומתן תמריצים לשוק – ידענו לתת תמריצי מדינה שמחוללים ביקושים וצמיחה. הדבר הזה הגדיל את הרצון של המעסיקים והעסקים להתפתח ולקלוט יותר עובדים. ענף התרבות והתיירות המריא בירושלים באמצעות סדרה של מענקים וסבסוד שהעירייה הובילה מכספי המדינה ליצירת מקומות תעסוקה וצמיחה בעיר ירושלים".


מתוך התוכנית הכלכלית של ניר ברקת

מתוך התוכנית הכלכלית של ניר ברקת


ומה לגבי החלק השלישי? איך הסבה מקצועית זה פתרון?
"הרעיון הוא להתאים בין היצע העובדים לבין הביקוש העסקי. ושוב, זה מבוסס על משהו שנעשה בעיריית ירושלים – פתחנו שישה מכוני הכוון תעסוקתי שסייעו לאנשים לחזור למעגל העבודה. מה שחדשני בתוכנית הזו הוא שמי שיובל אותה הוא המגזר העסקי. אנחנו מאפיינים בעצם את הפערים בין מה שהמגזר עסקי צריך לבין ההון האנושי".


התוכנית הכלכלית של ניר ברקת

התוכנית הכלכלית של ניר ברקת


"היום יש מספיק אנשים שהם אנשי עבודה שמחפשים אולי קריירה חדשה ומוכנים לעבוד כמעט בכל תפקיד", מציין ברקת. "אנחנו רוצים שהמגזר העסקי ייקח את האנשים האלה ויתחיל להעסיק אותם תוך כדי הכשרה. המדינה תממן והמגזר העסקי יכשיר – כך שכל מי שנכנס להכשרה יודע שיש לו לבסוף מקום עבודה".
לסיכום ברקת חוזר על דבריו ואומר כי "בסך הכל מדובר על החזרת 500,000 איש לשוק העבודה. 250 אלף דרך סיוע ישיר והצלת עסקים; 150 אלף עובדים יחזרו דרך תמריצים לבעלי העסקים והגדלת הביקושים; ו-100 אלף יחזרו דרך הסבות מקצועיות".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. וג

    מופתע שלא הציע לערוך מרתון או מירוץ מכוניות בעיר… זה היה סימן ההיכר שלו בזמנו כראש עיר

  2. עוד פוליטיקאי

    שבא משום מקום לעיר,כיהן כראש עיר עם תקווה לשינוי בעיר,אבל בסופו של דבר חיזק את הכח של החרדים בעיר,
    לא זכור לי שבתקופותו היתה נהירה של ציבור מבוסס לעיר,גם לא זכור לי שנוספו אלפי מקומות עבודה ותעשיה לעיר,ההגירה של ציבור חזק מהעיר נמשכה בתקופותו,והעיר הפכה לשטעטל גדול,שנמשך גם היום.
    מה שכן זכור,שהשתמש בעיר כמקפצה לקידומו להתברג בליכוד,וזכור לי שהצטלם לא ממזמן עם מסכה על הפנים,הוא ושאר הרופסים משרי הליכוד שהצטופפו מאחרי גבו של ביבי. בעת שביבי נתן את נאום קוזק הנגזל שלו בפתח בית המשפט
    בא משום מקום והלך לשום מקום,אבל חוזר לתת עצות,
    אז תחזור לעמוד מאחרי הגב של ביבי,עזוב אותנו בשקט.

  3. איתינ וייס

    טוב ברקת ליכוד הלוואי שר אוצר מקווים לא ססמאות בכלל בדר כלל סקפטים מקבלים לא משקרים יש משהוא הבינוני יקבל קבוצות תקציב נקווה לטוב רק אמן

  4. איתי וייס

    חושב השמאל יש לו המון מיזה חופשי תקשורת הכל למה חברי כנסת בפוליטיקה שותקים נגד יוצא

  5. ננה

    ההצעה הכי טובה לדעתי זה למשך חצי שנה לשלם לעובדים שמחזירים עכשיו את המשכורות במקום המעסיק במילא ביטוח לאומי משלם משו..ככה לא יהיה נטל על המעסיק וכולם ירויחו גם המעסיק שלא צריך לדאוג וגם העובדים שיחזרו לעבודה.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בתור ראש עיירית ירושלים דאגת שיהיו יותר ישיבות ןלא מקומות תעסוקה ומקומות בילוי

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר