רכס לבן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
רכס לבן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

ההכרעה הדרמטית והסופית: אחרי אלפי התנגדויות – אושרה תוכנית הבנייה ברכס לבן

פרסום ראשון | אחרי עתירות לבג"ץ, הפגנות ואלפי התנגדויות - ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה הכריעה ואישרה להקים שכונה חדשה שתכלול כ-5,000 דירות באתר רכס לבן

פורסם בתאריך: 7.1.21 14:46

אחרי אלפי התנגדויות, עתירות לבג"ץ והפגנות – היום, חמישי, 7.1, התקבלה ההחלטה הדרמטית והסופית הנוגעת לתוכנית הבנייה ברכס לבן. ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לאשר את תוכנית הבנייה להקמת שכונה חדשה בדרום מערב ירושלים, הכוללת כ-5,000 דירות באתר רכס לבן.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר" שטח התוכנית מתפרס על 840 דונם והיא מציעה הקמת שכונת מגורים חדשה ובה כ-5,000 דירות וכ-300 יחידות דיור מוגן. הדירות ייבנו במבנים של 12-5 קומות. שטח התוכנית, כידוע, הוא מיוער והוא ממוקם בין המושבים אורה ועמינדב ושכונת קרית מנחם. ארגוני הירוקים ופעילים נוספים הגישו אלפי התנגדויות לתוכנית.


רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)


הוועדה החליטה לאשר את תוכנית בניית השכונה החדשה ברכס לבן ברוב שעות, בתיקונים מסוימים, ביניהם: צוות מלווה יוקם לתוכנית אשר יורכב מהמנציגים הבאים – יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, מתכננת המחוז, נציג משרד האוצר, נציג רשות מקרקעי ישראל ומהנדס עיריית ירושלים. הצוות ילווה את ביצוע התכנית לאורך שלבי מימושה, ותיערך בחינה של קרקע משלימה בהתאם להיקף יחידות הדיור שיקומו במתחם.

כמו כן, הוועדה קבעה על צמצום היקף הבינוי למגדלי התעסוקה שבכניסה לשכונה שבצומת אורה עד 15 קומות.

הוועדה דחתה את רוב הטענות בדבר הפגיעה במעיינות. בהקשר זה ציינה הוועדה כי נערכה בחינה גיאו-הידרולוגית מקיפה ופורצת דרך במסגרת התסקיר, לעניין המעיינות באזור, ובהתאם למסקנותיה הוטמעו בתוכנית הוראות שונות שמטרתן להגן על המעיינות. אך, ככל הנראה אין מדובר במניעת הפגיעה לחלוטין אלא בצמצומה במידת האפשר, במסגרת האיזון אל מול התועלת הנובעת עם התוכנית.

גם הטענות הנוגעות להיבט התחבורתי נדחו. בעניין הוועדה מבהירה ומדגישה כי תנאי למתן תוקף לתוכנית מושא העררים הוא החלטה סופית וחלוטה בדבר מתן תוקף לתוכנית להפרדה מפלסית. במקרה זה, ומאחר שרוב הטענות לפיהן התוכנית תביא לכשל תחבורתי מבוססות על היקפי הבנייה במתחם התעסוקה בצומת אורה, ולא על יחידות הדיור בתוכנית, חברות הוועדה סבורות כי צמצום היקפי הבנייה בהתאם לנקבע בהחלטה זו, תפחית בהכרח עומס תחבורתי הצפוי בצומת אורה, ובכך יינתן מענה גם לחששות העוררים בתחום זה. יתר הטענות אינן מקובלות על חברות הוועדה והוועדה לא מצאה מקום להתייחס לטענות תחבורתיות החורגות מתחומה של התוכנית, שהוכרעו במסגרת התוכניות להפרדה מפלסית (שערר בעניינה מונח על שולחן וועדה זו וטרם הוכרע) ותוכניות הרכבת הקלה.

ממטה המאבק לשמירה על הטבע בהרי ירושלים, מסרו בתגובה להחלטת הוועדה כי "אנחנו כלל לא מופתעים, הוועדה אינה קשובה לציבור אותו היא משרתת. כל העבודה שעשינו בחודשים האחרונים הכינה אותנו לרגע הזה ובקרוב מאוד תפתח חזית משפטית נגד תוכנית רכס לבן. במקביל, אנחנו ממשיכים לקדם תכנון של גן לאומי על כל האזור שישמור על ירושלים ועל ערכי הטבע שלה. הציבור הירושלמי רחוק מלוותר על המעיינות והטבע של הרי ירושלים ודורש פיתוח עירוני שפוי, נמשיך להילחם וביחד ננצח".

נעמי צור, יו"ר קרן ירושלים ירוקה, ראש שדולת ירושלים בת-קיימא מסרה ל"כל העיר" כי מדובר ב"בשורת איוב": "החלטת ועדת הערר לאשר את תוכנית רכס לבן נפלה כבשורת איוב על ארגוני שדולת ירושלים בת-קיימא. עם זאת, כולנו נחושים להמשיך ולהיאבק למען הרי ירושלים, הריאה הירוקה, מקור החמצן וסופג הפחמן העיקרי עבור מרכז הארץ, אזור שופע מעיינות ובעלי חיים, שלא לדבר על 11,000 העצים שזה עתה נחרץ גורלם. תהיה עכשיו עתירה לבית משפט עליון, ובמקביל הפעילות הציבורית תימשך במלוא העוצמה. הנושא הוא לאומי, ונקווה שתימצא תמיכה במאבק הצודק שלנו בקרב הרבה מהמתמודדים בבחירות הקרובות".

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה "יו"ר ועדת הערר עצמה, אותה ועדה שאישרה את התכנית, פתחה את נימוקיה במילים הבאות: 'אין מחלוקת כי לפיתוח ולבנייה ברכס לבן, מחיר סביבתי גבוה מאוד'. אנחנו סבורים כי אין מה להוסיף, מעבר לכך".

יו"ר האופוזיציה העירונית עופר ברקוביץ (התעוררות), שתמך במתנגדים הרבים לתוכנית הבנייה ברכס לבן, מוסר ל"כל העיר": "אני מצר על החלטת ועדת הערר של המועצה הארצית בעניין תוכנית רכס לבן. יש נתיבי בנייה אחרים בירושלים, והפגיעה ברכס לבן ובמעיינות היא פגיעה בירושלים ואיננה מחויבת. נלמד את ההחלטה. התעוררות תמשיך לפעול בנוגע לעצירת התוכנית גם באפיקים משפטיים יחד עם הצעירים והארגונים הנוספים השותפים למאבק".

חברת המועצה לורה ורטון (מרצ) מסרה בתגובה, "ההחלטה לבנות ברכס לבן היא טעות איומה ופגיעה בסביבה, בכלכלה ובמרקם החברתי של השכונות הסמוכות. היא גם לא פותרת בשום צורה את הבעייה שהיא הייתה אמורה לפתור: קרקע משלימה לפרויקטים של פינוי בינוי. היא מציעה רק השלמת הכנסה לקבלנים. אבל ההחלטה היום עוד איננה סוף פסוק, וכל האלפים שנרתמו להגן על האזור לא מרימים ידיים. אנחנו נמשיך להיאבק נגד הקטסטרופה התכנונית הזאת שהיא גם חסרת כל הגיון מבחינת תכנון אורבני".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת11"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

16 תגובות
  1. בוזו

    תודה רבה לעריית ירושלים ולשר הפנים בושה לכם להרוס את הטבע במקום לבנות כמה קילומטר משם

  2. אפ

    ותהום העיר ותהי לעיר מקלט לכל המאיימים לחרבה!
    והיו איתני הטבע ואוויר צלול כיין – ממלטים עצמם מעיר המקלט, תופסת מקומם.

    מדיניות היפר-אורבנית וקולוניאלית. ורבה החוצפה!

  3. גלי

    למי בדיוק בונים בעיר הזאת בעיקר לחרדים ממלאים פה בינינים בלי יצירתיות רק לאכלס אוכלוסיה שלא מייצרת שום עניין ודבר

  4. לפיד

    כל התכנית הזאת להכניס בכוח עוד אלפי מצביעים חילונים לירושלים גם במחיר הרס יופיה של העיר
    כל המתנגדים החילונים בעיריה צבועים כי דווקא אלה בין הדוחפים לאישור התכנית

  5. סנופי

    מילא היו מתכננים איזו שכונה ברת־קיימא אבל בטח התכנון פה יהיה דומה לכל שאר השכונות והמורדות שבונים פה לאחרונה. שכונות למכוניות ולא לבני אדם, שכונות שבהן כל משפחה צריכה שני רכבים וכל יציאה פשוטה מהבית היא עם רכב. שכונות שהן אבן ריחיים על העיר כולה.

  6. יהודי טהור

    נמאס מסמולנים חמוצים שמונעים פיתוח. בסך הכל כמה עצים על גבעה. אנשים חשובים יותר מעצים. צריך להמשיך ולבנות את ירושלים עיר הקודש, בירת הנצח של העם היהודי. הקדוש ברוך הוא ידאג שהכל יהיה בסדר בסוף.

  7. דוס אבל כועס

    פשוט חוצפה של דבר.
    אני מניח שאני לא מסכים על שום דבר עם מגישי העתירה בנושאים אחרים, אבל פה אני לגמרי איתם.
    אחד המקומות הבודדים בירושלים שעוד נשארו ירוקים.
    תרתמו את הדוסים (דתים לאומיים לפחות..) לעניין. הם יהיו אתכם.
    הלוואי והייתי יודע מה לעשות כדי לעצור את הפשע הזה.

  8. יהודי זה ימני

    לא ברור מדוע לא בונים בשטחים שבין גבעת זאב לירושלים. מדובר בשטח מישורי, שיוצר רצף אורבני ללא פגיעה בטבע. מישהו מוכן להסביר לי מדוע לא בונים שם? ויש עוד הרבה שטחים ריקים בכיון הזה.
    מעצבן מדוע דווקא להיטפל לטבע הירוק, כואב הלב

  9. תושב העיר

    מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו .
    והפכו את מחמדי העיר והריאות הירוקות של בירת ישראל ,לשלמת בטון ומלט …!
    האינטרסים של כרישי הנדל"ן ורודפי הבצע ,גברו
    על הדאגה לדמותה של העיר ההיסטורית . המועצה
    המחוזית היכשירה שרצים ( דוגמת "מיפלצות" הולילנד, האיומות והמכוערות להפליא ) ,כדוגמה
    לפרנסיה. בושה וכלימה . בכייה לדורות .
    גועל נפש בהיתגלמותו .
    "

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בושה וחרפה
    כסף קונה הכול
    מקום כזה יפה שאנשים ישבו קצת לנוחוראות דברים יפים
    תתבישו לכםלהרוסמקוםכזה
    הכול שוחד

  11. אילן

    למה לא עושים התחדשות עירונית בשכונות הדתיות והחרדיות-גבעת מרדכי, בית וגן, קריית משה, גבעת שאול,, רוממה וכיו"ב? למה להרוס את הטבע?

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר