קו אוטובוס מהיר (צילום: מיכל פתאל)
(צילום אילוסטרציה: מיכל פתאל)

הדוח החמור על מערך האוטובוסים בירושלים: צפיפות, תדירות נמוכה והשקעה ממשלתית פחותה

בדוח מיוחד של מבקר המדינה העוסק בתחבורה הציבורית - מוקדש פרק שלם לליקויים במערך האוטובוסים בעיר

פורסם בתאריך: 19.10.20 16:00

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מפרסם היום, שני, את הדוח השנתי – באחד מהפרקים עולה ביקורת חריפה על מערך התחבורה הציבורית באוטובוסים בירושלים.

בין השאר בשאר מודגש כי נרשמת השקעה ממשלתית נמוכה בירושלים, לעומת ערים גדולות אחרות בארץ. סך ההשקעה המצטברת בתשתית התחבורה הציבורית עומדת על 2,642 שקלים לתושב בירושלים לעומת כ-7,600 שקלים במטרופולין תל אביב וכ-6,700 שקלים במטרופולין חיפה.

בדוח נכתב כי איכות שירותי התחבורה הציבורית בירושלים נפגעת בגלל מחסור בתשתיות תומכות – נתיבים מהירים, נתיבי העדפה, חניות לילה, מסופי תפעול, מסופי נוסעים וכדומה. כמו כן, קיים מחסור בנהגי אוטובוסים המהווה מכשול מהותי לשדרוג שירותי התח"צ בעיר, בפרט בזמן שמשרד התחבורה פועל להכניס לעיר מפעילי תחבורה ציבורית חדשים. בנוסף, חלק מהשכונות והרחובות בעיר נבנים ללא תכנון תשתיות לתחבורה ציבורית, ולכן בחלק מהמקומות חסרים שירותי תחבורה ציבורית לתושבים.



עוד עולה מהדוח כי בשנת 2018 נרשמה עלייה של 30 אחוז בתלונות על שירות התחבורה הציבורית בירושלים. כמו כן, ירושלים בראש רשימת הערים באי ביצוע נסיעות. בעוד ממוצע ארצי לאי ביצוע נסיעות ב-2017 היה 2.4 אחוז, בירושלים נרשם נתון של 8.5 אחוזים ב-2017, ו-5.1 אחוזים ב-2018.

בנוסף, כידוע, הצפיפות בתוך האוטובוסים בירושלים היא תופעה בלתי נסבלת – משרד התחבורה לאורך שנים לא פועל מספיק כדי לפתור את בעיית הצפיפות הקשה בתוך קווי האוטובוס בעיר. לפי הדוח כמות הנסיעות לנוסע ליום חול עלו בארבע השנים האחרונות ב-34 אחוזים, אורך הנסיעה הממוצעת ליום בק"מ גדלה ב-0.34 אחוזים בלבד.

זאת ועוד, מבקר המדינה מתייחס בדוח למחדל ענק במזרח העיר. "נמצא כי תשתית התחבורה במזרח ירושלים לקויה ואינה מאפשרת להפעיל שירות תח"צ נאות באזורים רבים", נכתב בדוח. "ריבוי מפעילים במערכת התח"צ במזרח העיר מקשה פיתוח של קווים יעילים, ובמצב הזה נוסעים נדרשים לעשות מעברים רבים בין קווים כדי להגיע ליעדם".

מבקר המדינה מציין כי שיפור התחבורה הציבורית בעיר מחייב פעילות תכנון מתכללת של משרד התחבורה, שתיתן מענה לצרכים של כלל משתמשי התח"צ בעיר – תושבי העיר, תושבי הפרוורים, התיירים והמבקרים בעיר. כמו כן, על משרד התחבורה ועיריית ירושלים לפעול לקידום הפרויקטים הרבים המתוכננים בעיר – החל בהקמת חניוני לילה, מסופים ונתיבי תח"צ ועד הקמת המסילות העתידיות של הרכבת הקלה, כל זאת ביעילות, בהתמדה, בשמירה על רווחת הציבור ובלוח זמנים קצר ככל האפשר. נוסף על כך, על משרד התחבורה, עיריית ירושלים וחברת אגד לפעול להנגשת שירותי התח"צ לכלל השכונות בעיר ירושלים ולשפר את שירות התח"צ לכותל המערבי.

יוסי סעידוב, ממייסדי ארגון "15 דקות – לשיפור התחבורה הציבורית בישראל", מוסר בתגובה לדוח המבקר הנוגע לליקויים בתחבורה הציבורית בירושלים כי "למרות החלטת הממשלה משנות ה-90 להשקיע במערכות הסעת המונים ובתשתיות הולכי רגל, מצב התחבורה הציבורית בעיר הולך ומדרדר: האוטובוסים צפופים ותקועים בפקקים ומשרד התחבורה מתעכב ביישום מכרז האוטובוסים החדש בעיר; פריסת הרכבת הקלה תקועה כבר עשור והעבודות מתקדמות בעצלתיים ותשתיות הולכי הרגל בעיר הולכות ונעלמות. הפתרון לשיקום התחבורה הציבורית הוא הוספת תשתיות: יותר נתיבי תחבורה ציבורית – כולל לכל אורך כביש בגין, הוספת קווים מהירים לאזורי תעסוקה וצמצום תשתיות לרכבים הפרטיים".

בעיריית ירושלים מתייחסים לדוח המבקר ומוסרים ל"כל העיר" כי "מדובר בדוח ביקורת טרום כניסת ראש העיר ירושלים לכהונתו. מאז חלה תמורה מהותית בכל היבטי התחבורה בעיר. העיר ירושלים עוברת בימים אלו תהליך פיתוח מוגבר של תשתיות, לרבות תשתיות תחבורה תוך מתן עדיפות לתחבורה הציבורית. במסגרת תנופה זו נפתחו בשנתיים האחרונות מספר נתצים בהם נת"צ ברחוב עזה, סיירת דוכיפת (פסגת זאב), רמפת שערי העיר, נת"צ גולדה מאיר ונת"צ ויצמן. בימים אלו מושלמות עבודות לפתיחת נת"צים נוספים ואחרים נמצאים בהליכי תכנון מתקדמים. כמו כן, הופעלו רמזורים חכמים למתן עדיפות לתחבורה ציבורית בדרך חברון ונפתחו מסופי אוטובוסים בגבעת התחמושת ובכניסה לעיר. בנוסף פועלת העירייה להאצת פיתוח פרוייקט הדגל העירוני של השלמת רשת הקווים של הרכבת הקלה וקידום מיזמי תחבורה ציבורית נוספים אשר כוללים בין היתר מסופים, תחנות מרכזיות ותחנות קצב שכונתיות".

בעירייה מוסיפים ומוסרים כי "לגבי מזרח העיר – כחלק מתוכנית החומש העירונית פועלת העירייה לביצוע ולקידום 43 פרויקטים במזרח העיר, זאת במטרה לתת מענה לעומסי התנועה, לשפר את זמינות התחבורה הציבורית והכל תוך שמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך".



פרק נוסף בדוח מוקדש לביצוע פרויקט חשמול קווי הרכבת ופתיחת הקו המהיר לירושלים – ביקורת מעקב. בפרק נכתבה ביקורת על הפעלת קו הרכבת המהיר הרצליה-ירושלים. לפי הדוח במועד פתיחת הקו המהיר לירושלים בחודש ספטמבר 2018 לא היה בחברה ציוד נייד להפעלתו והיא נאלצה להפעילו באמצעות מערכי קרונות שהוסטו מקווי רכבת אחרים. הדבר גרם להקטנת תדירותם ולהגברת הצפיפות בקווי הרכבת האחרים. כמו כן,  בהחלטה על הסטת הציוד הנייד מקווים אחרים בעת פתיחת הקו החדש לא ניתן ביטוי הולם לכל המשמעויות הכלכליות של ההחלטות.

בנוסף, לפי הדוח נרשם עיכוב ברכישת רכבים דאוליים להובלת כוחות חירום – "במועד עריכת הביקורת, כשלוש וחצי שנים לאחר שנבחנה לראשונה האפשרות לשימוש ברכבים דואליים וכשנה וחצי מאז הוחלט לתקצב את רכישת רכבים אלה, טרם הושלמה רכישתם", מצוין בדוח המבקר. "התקציב לרכש הרכבים עבור מד"א טרם הועבר, המשטרה טרם יצאה למכרז לרכש הרכבים ורק כב"ה הציגה התקדמות בהליך הרכש. ואולם בגלל משבר הקורונה, במועד עריכת הביקורת לא ידוע מועד אספקת הרכבים עבורה".

המבקר מזהיר מפני ההשלכות בעיכוב: "הובלת כוחות חירום באמצעות רכבת כוננית אינה מיטבית – היא עשויה להאריך את משך זמן הפינוי ועלולה לעלות בחיי אדם. נמצא כי לא בוצע תרגיל מרכזי מסכם נוסף לצורך תיקון הליקויים שהועלו בתרגילים הקודמים בהובלת כוחות חירום ופינוי נפגעים באמצעות הרכבת; נמצא חסר בציוד הנדרש של מד"א בתחנת נבון; צפויים קשיים בפינוי נפגעים ממפלס התחנה התחתון למפלס הכניסה; ולא הוסדרה מערכת קשר בין מד"א לגופי החירום האחרים".

המבקר מציין לחיוב את פעולת חברת רכבת ישראל: "לחיוב נמצא כי חברת הרכבת ביצעה הליך הפקת לקחים בנוגע להליך פתיחת הקו המהיר לירושלים לרבות בנושא בדיקות והרצות של הקו. כמו כן, חברת הרכבת וכב"ה העמידו רכבים ייעודים להובלה של כוחות החילוץ הראשוניים של הרכבת וכב"ה למקום האירוע. משרד מבקר המדינה ממליץ לגופים הנוגעים בדבר לבדוק את המשמעויות הכלכליות לרבות תועלות משקיות בעת תיעדוף קידום החשמול של הקווים השונים. על חברת הרכבת, משרד התחבורה וכוחות החירום: כב"ה, מד"א והמשטרה, להפיק לקחים מהליקויים בהתארגנות לאירועי חירום בהפעלת הקו המהיר לירושלים, שאם לא יתוקנו הם עלולים לעלות בחיי אדם עקב התמשכות זמן הפינוי באירוע חירום בקו המהיר ובקווים אחרים".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת17"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מתעלמים מהמחדל הראשי בתחבורה הציבורית בירושלים, שהוא המונופול של אגד. עם תחרות יבוא שיפור בשירות.

  2. שלומית

    אף אחד לא מדבר עלהחוסר כבוד של הנהגים….בכל מקום בעולם נהג לא נוסע לפני שאנשים יושבים…זה סכנת נפשות….וזה לא קשור עם הם עסוקים…גם שיש שלושה אנשים הם מתנהלים בחוסר חמלה…דווקא במדינה יהודית….

  3. עג

    מוניות שירות ומיניבוסים יפתרו את רוב הבעיות…

    אבל זה לא יקרה כאן בגלל לובי נהגי מוניות חזק וכן שליטה מונופוליסטית של אגד מאז איחוד העיר.

    יפה שהמבקר נזכר… מצער שהעיריה לא מכניסה תחרות עכשיו

  4. מעדיפה הליכות כשאפשרי.

    תודה על הכתבה.
    המבקר התמקד בהיבטים הטכניים של המחדל, כגון מחסור בתשתיות. אך מה עם המחדל ביחס המקצועי והאנושי של הנהגים?! האיחורים, הדהירה בכביש, סגירת הדלתות לפני שהנוסע כולו בפנים, עזיבה לפני(!!!) הזמן הנקוב בלו"ז של הקו, היחס הבלתי-מתחשב כלפי הנוסעים, חוסר האחריות בהתעלמות מנוסעים ללא מסכה ועוד…
    מקצועיות ושירותיות חשובות לא פחות מפתרונות טכניים! זה כמו ללכת למסעדה ולקבל מלצר שמטיח את המזון על השולחן במהירות טיל בלי להסתכל על הלקוח בכלל. את האוכל קיבלת, אך התיאבון הלך.

  5. ל

    הרכבת הקלה מרוקנת כמויות של אנשים ורמת ההגעה של האוטובוסים כל כך נמוכה שאנדים מאבדים צלם אנוש. דוחפים, רבים, נוגעים בגוף ופשוט הנוסעים שבויים ונאלצים לעבור את זה. בנוסף האוטובוסים מטונפים רצחמואין אכיפה על שמירת הרכוש ביסי הציבור המזלזל

  6. יבגני

    תמיד אמרתי שזה לא כלכלי להשקיע בתחבורה ציבורית רכב פרטי נותן פי 100 הכנסה לאוצר

  7. אייל כהן ישר.

    אני משתמש רבות בתחבורה הציבורית בירושלים בדרכי לעבוד ולעוד שימושים אין לי רכב. ומאוד מרוצה.!!! לרוב לא צפופה. לרוב באה בזמן. בתחילת הסגר תדירות האוטובוסים ירדה. הייתה צפיפות התלוננתי. והתדירות חזרה לסדרה. נציין בערים רבות בעולם אין תחבורה ציבורית יעילה כמו בירושלים . מה שכן צריך שיפור מצב צליות בתחנות שבסלים בתחנות . מספר תחנה בכל תחנה. ולוח זמנים אלקטרוני בכל תחנה. את שרות הנהגים בירושלים גם הנהגות אין תחליף לזה בעולם כולו.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר