הצעיר התובע (צילום: פרטי)
הצעיר התובע (צילום: פרטי)

צעיר איבד את עבודתו כמאבטח לאחר שהשתתף במחאת העדה האתיופית – כעת הוא תובע את המשטרה

צעיר בן 28 מירושלים, לוחם שנלחם בצוק איתן, עבד עד לפני שנה כמאבטח במשרד ממשלתי - הוא נעצר לטענתו על בסיס פרופיילינג בהפגנת המחאה של העדה האתיופית שנערכה בשנה שעברה בעיר, לאחר מכן רישיון הנשק שלו נשלל והוא איבד את עבודתו. כעת הוא תובע מהמשטרה ומהמשרד לביטחון פנים 190 אלף שקל

פורסם בתאריך: 1.11.20 11:30

צעיר בן 28, תושב ירושלים, שעבד עד לפני כשנה במאבטח במשרד ממשלתי, ואיבד את עבודתו לאחר שרישיונו נשלל עקב מעצרו בהפגנת המחאה של העדה האתיופית בגשר המיתרים, תובע מהמשטרה ומהמשרד לביטחון פנים 190 אלף שקלים.

לבית משפט השלום בירושלים הוגשה לאחרונה תביעת נזיקין על ידי הצעיר, שביצע את שירותו בגבעתי ולחם בין השאר במבצע צוק איתן ברצועת עזה. בכתב התביעה מתואר כי מדובר בצעיר מלח הארץ, שזכה להערכה בעבודתו כמאבטח במשרד ממשלתי, וקיבל אות 'עובד מצטיין'.



בתביעה מתואר כי הצעיר, בן לקהילה האתיופית, נכח בקיץ 2019 במחאה שהתקיימה בירושלים, סמוך לגשר המיתרים, על רקע הריגתו של סולומון טקה ז"ל.  לטענתו הוא הגיע לתמוך במחאה של בני העדה, אך הוא נעצר לשווא "נפל קורבן למעצרים רנדומליים שבוצעו על ידי השוטרים ששהו באירוע", כך מתואר בכתב התביעה, "נעשה אך ורק בשל צבע עורו והיותו בן לקהילת יוצאי יהדות אתיופיה, על בסיס גזעי (פרופיילינג) כל זאת בשל מגמת המשטרה להרתיע יוצאי אתיופיה מלהשתתף בהפגנות".

לאחר שנגרר לרכב המעצרים, "תוך שהשוטרים מכים אותו בכל חלקי גופו", כך נטען בכתב התביעה, "לרבות בעיטות בבטן, בידיים וברגליים", הבהיר הצעיר לשוטרים כי הוא לא עשה דבר והוא עובד כמאבטח במשרד ממשלתי. בתביעה נכתב כי הוא החל להישאל האם יש לו רישיון לנשיאת נשק והאם הוא הביא את הנשק להפגנה. הצעיר השיב לשוטרים כי הנשק נמצא בביתו, כאשר בדיעבד הבין כי עצם אזכור עבודותו זה שהוביל, לדבריו, "לעלילה שנרקמה כנגדו בכל הנוגע להבאת הנשק להפגנה" ולרקימת עלילת מסוכנותו".


הפגנת הקהילה האתיופית בצומת הסינמה סיטי (צילום: דוברות המשטרה)

מחאת בני העדה האתיופית בשנה שעברה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)


אחרי מעצרו, הצעיר שוחרר על ידי בית משפט השלום בירושלים. יומיים לאחר המעצר קיבל הצעיר הודעת sms לפיה הוא נדרש להחזיר את רישיון הנשק ואת הנשק. בתביעה מצוין כי הוא עודכן על ידי הממונה על כלי היריה במחוז ירושלים במשרד לביטחון פנים שרישיונו בוטל.

בהמשך לכך, המאבטח הוצא לחל"ת במקום עבודתו, וזאת לאחר שלילת הנשק. הצעיר הגיש עתירה נגד ההחלטה לשלול לו את הנשק, אך במשטרה הסכימו להחזיר לו את רישיון הנשק בתנאי שהנשק יופקד בסוף כל יום במקום העבודה. ההצעה נדחתה על ידי החברה, שבה הוא הועסק, שהסכימה להעסיקו מחדש רק אם החלטת הממונה תבוטל ורישיונו יושב אליו ללא הגבלות או תנאים. בעקבות החלטת המשטרה והמשרד לביטחון פנים, נטען בכתב התביעה, כי "נפגעה פרנסתו באופן אנוש, וזאת בשל סירוב המעסיקה להעסיקו ללא רישיון נשק בתוקף".

גם ביחידה לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים פנו לממונה במשרד לביטחון פנים בבקשה להסיר את תנאי ההגבלה על רישיון הנשק, אך גם בקשה זו קיבלה סירוב, בין השאר מהנימוק: "המשטרה הינה הגורם המקצועי ובעל המומחיות, אותו הסמיך המחוקק להמליץ על מתן רשיון לכלי יריה או שלילתו, בהתחשב בהערכת המוסכנות של הנוגע בדבר".

המאבטח מציין בכתב התביעה כי הוא נאלץ "לעבוד בעבודות מזדמנות ארעיות, בשכר נמוך, ובתפקידים שאינם תואמים את כישוריו ויכולותיו, ביתר החודשים בהם לא מצא מקור פרנסה חילופי היה מובטל וחסר מעש".

רק כשנה מאז מעצרו בהפגנה, באוגוסט 2020, קיבל הצעיר הודעה מהפרקליטות שהתיק נגדו נסגר, והתקבלה החלטה שלא להעמידו לדין. לאחר מכן הוא התבשר מהמשרד לביטחון פנים כי הוחלט לחדש לו את רישיון הנשק שברשותו.

כעת הוא תובע תביעת נזיקין בסך 190 אלף שקלים את המשטרה ואת המשרד לביטחון פנים בשל מעצר השווא והפרת הוראות החוק מצד המשטרה והמשרד של "חוק יסוד כבוד האדם וחירותו" ו"חוק חופש העיסוק".


עו"ד טליה רג'ואן (צילום: Q Elite Beauty)

עו"ד טליה רג'ואן (צילום: Q Elite Beauty)


עו"ד טליה רג'ואן, המייצגת את הצעיר, מוסרת: "זה אחד המקרים הקשים בהם נתקלתי. מדובר בצעיר שהוא מה שאנו מכנים מלח הארץ – שירת שירות קרבי מסור בגדס"ר גבעתי, השתתף כלוחם בצוק איתן, עבד בתפקיד אבטחה בכיר והוכר כעובד מצטיין. הזעזוע העמוק במקרה הזה נובע משני גורמים: האחד, הוא עצם המעצר הברוטאלי והאלים שהוא חווה, ביטוי לטקטיקת מעצרים רנדומליים שהמשטרה נקטה כנגד המפגינים. הוא חווה השפלה, ביזוי ואלימות בתהליך המעצר, לרבות הצעדתו אזוק לעיני העוברים ושבים. זו חוויה מרסקת עבור אנשים נורמטיביים. השני, הוא ההתעקשות של המשטרה על שלילת רשיון נשיאת הנשק. נעשו לא מעט פניות לממונה על רישוי הנשק, על מנת להסביר לה כי אין שום עילה לשלילת הרשיון, וכן בכדי להדגיש את הפגיעה הבלתי הפיכה בפרנסתו של התובע. הרי אין מחלוקת שהאיש המסור הזה, שתרם כל חייו למדינה, לא מהווה סכנה לציבור. למרות זאת, המשטרה סירבה להחזיר לו את הרשיון במשך למעלה משנה, כאשר כל אותה תקופה הוא לא יכול לעבוד בתפקיד מאבטח. אני מאמינה שבית המשפט שידון במקרה יבין את העוול הנורא, והנזק העצום שנגרמו לתובע, ויוקיע את מעצרי השווא, ואת השימוש במעצר ככלי שכל מטרתו להרתיע אזרחים מלממש את זכותם הדמוקרטית להפגין".

תגובות

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פעלה במקצועיות ובאיפוק רב נוכח גל התפרעויות ומחאות אלימות שהיו בשנה שעברה ברחבי הארץ וכוונו נגד אזרחים תמימים, שוטרים ורכוש. באשר לצעיר שנעצר לחקירה לאחר שתקף שוטר בחניקה, הרי שעם סיום החקירה לפני כחצי שנה הועבר תיק החקירה בעניינו לעיון והכרעת הפרקליטות. לעניין שלילת רישיון הנשק –הגשת הערר נבחנה ורשיונו לצרכי תעסוקה הושב לו. לכשיתקבל כתב התביעה, נגיב עליו כמקובל בבית המשפט".

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר בתגובה: "המשרד לביטחון הפנים טרם קיבל לידיו את כתב התביעה המוזכר בפנייה. לכשיתקבל כתב התביעה, המשרד יגיב לגופן של הטענות בבית המשפט כמקובל. למעלה מן הצורך, נציין כבר עתה כי החלטות פקידי הרישוי והממונים על לשכות כלי הירייה – ניתנות בהתאם לחוק כלי ירייה התש"ט-1949. לעניין הערכת המסוכנות של מבקשי רישיונות לכלי ירייה, ההחלטות ניתנות על בסיס המלצת קצין משטרה בכיר כהגדרתו בפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971. יודגש, כי פנייתו של נשוא פנייתכם טופלה במשרדנו בהתאם להוראות הדין והנהלים".


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת15"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. קובי

    המשטרה צודקת בהפגנות של האתיופים התנהגו כמו טרוריסטים עוד היו יכולים להרוג שם מישהו

  2. א.

    בהפגנות בבלפור אף חוליגן אנרכיסט לא איבד את עבודתו. נהפוך הוא. הם מרוויחים כסף טוב על הפרובוקציות האלימות וההטרדות המיניות שהם מטרידים ומפנים כלפי נבחרי העם וכך נגד יותר מ- 1,300,000 אזרחים שהצביעו נתניהו והליכוד בקלפי.

    בושה שיש אפליה כל כך ברורה וחמורה בין זכויות אזרחים רק על בסיס צבע עור במדינה. כבוד וזכויות של הקבוצה האחת איננו אותו הכבוד והזכויות של הקבוצה השנייה. ממש בושה למדינה.

    בוגי יעלון, כרמי גילון, עמוס גלעד, פרצופים לבנים עם פנסיות של מאות אלפי שקלים בחודש מקופת המדינה. להם אין בעייה כלכלית של קיום. אותם לא יעצרו רנדומאלית.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קובי,תתבייש !!!
    אנשים יוצאים ונלחמים על החרות שלהם.
    קל לשפוט כשאתה בצד השני.
    כשהעדה המזרחית יצא להפגין, זה בסדר?
    או הפנתרים השחורים?
    אם תמיד היו חושדים בך בגלל הצבע או מפלים אותך או בגלל הצבע, תאמין לי שהיית יוצא להפגין ולזעוק.
    רכב שנשרף, אפשר להחליף.. אבל בנאדם שנורה ומת, אי אפשר להחזיר.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר