המתחם שבו צפוי לקום אתר הפסולת, פרופ' איתמר גרוטו (צילומים: מטה המאבק "עוצרים את המשרפה", מוטי מילרוד)
המתחם שבו צפוי לקום אתר הפסולת, פרופ' איתמר גרוטו (צילומים: מטה המאבק "עוצרים את המשרפה", מוטי מילרוד)

התוכנית להקמת אתר הפסולת החדש סמוך לירושלים: ההתנגדות של פרופ' איתמר גרוטו

לאחר שעיריית ירושלים אישרה את התוכנית להקמת אתר חדש למיון פסולת - המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ממליץ להקים צוות בדיקה, מחשש לפליטה של חומרים מסרטנים

פורסם בתאריך: 3.1.21 18:57

מועצת עיריית ירושלים אישרה בישיבתה האחרונה את ההסכם עם המדינה להקמת מתקן קליטה ומיון אשפה (משרפת פסולת), במתחם השומרוני הטוב הסמוך לירושלים ולמעלה אדומים. תושבי האיזור אשר מתנגדים למהלך, נערכים להחרפת המאבק.

בנתיים, על רקע החלטת העירייה בשבוע שעבר, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו פנה בסוף השבוע למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה דוד יהלומי במכתב, שבו הוא ממליץ להקים צוות בדיקה משותף שייבחן את ההשלכות הסביבתיות והבריאותיות של הקמת המשרפה במתחם השומרוני הטוב.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מתחם השומרוני הטוב (צילום: מטה המאבק "עוצרים את המשרפה")

מתחם השומרוני הטוב (צילום: מטה המאבק "עוצרים את המשרפה")


"ראשית, אציין כי משרד הבריאות שמח על החלטת המשרד להגנת הסביבה לעשות שימוש בטכנולוגיות חדשות", פותח גרוטו את מכתבו, "המאפשרות להפחית את הטמנת הפסולת ולנצל אותה כמקור להפקת אנרגיה. עם זאת, הקמת מתקנים מסוג זה דורשת רגולציה בעלת התאמה מלאה לתהליכי פעילות המתקן ופוטנציאל פליטת החומרים בשלבי התפעול, שכן ישנו פוטנציאל ההשפעה על בריאות הציבור באזור ובכלל המדינה".

פרופ' גרוטו מוסיף ומתייחס להשלכות הסביבתיות: "מדובר על פליטה פוטנציאלית של החומרים האורגניים נדיפים, דיאוקסינים, פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים ואחרים בנוסף לחלקיקים נשימיים המנוטרים ונבדקים דרך קבע. רוב קבוצות החומרים המפורטים מסרטנים, וחלקם גם חומרים הגורמים לבעיות במערכת הנשימה, בעיות התפתחות העובר וסכרת".

לדברי גרוטו, "יש להדגיש שתוכניות הקמת המתקנים לטיפול בפסולת (משרפות) עם טכנולוגיות חדשות פחות ידועות בארץ. לכן נדרש תהליך לימוד של השלכות סביבתיות ובריאותיות, לפיכך, משרד הבריאות ממליץ להקים צוות רב- מקצועי שיכלול נציגי משרד הבריאות על מנת לגבש עמדה על אופן ההקמה, בדיקת סוגי החומרים הנדרשים לניטור סביבתי, והשפעה פוטנציאלית על בריאות הציבור בקרבת מקום".

עוד כותב פרופ' גרוטו, "יודגש כי באשר לאתר במישור אדומים, הוא נמצא בסמיכות לבית חולים הדסה הר הצופים, בו נמצא אוכלוסייה רגישה במיוחד, ולכן נדרש להתייחס באופן ספציפי לאתר זה במסגרת תסקירי ההשפעה על הסביבה ועל הבריאות".

יעל ישראל, ראש מטה המאבק נגד הקמת משרפת הפסולת במעלה אדומים מתייחסת להחלטת העירייה בשיחה הבוקר עם "כל העיר": "תמוהה שמצד אחד מדינת ישראל מתעקשת כי קידום התכנון של משרפת הפסולת במעלה אדומים נעצר ומצד שני עיריית ירושלים מאשרת הסכם לשינוע 450,000 טון פסולת בשנה למשך 25 שנים, וזאת עוד לפני שיש תכנית, בזמן שיש עתירה תלויה ועומדת בבג"ץ, ושטרם נבדקו ההשלכות על הבריאות".

עוד אומרת ישראל כי "הקמת משרפת הפסולת עלולה לפגוע לא רק בתושבי מעלה אדומים והסביבה אלא גם בבריאותם של תושבי ירושלים, אני קוראת לראש עיריית ירושלים לבטל את ההחלטה שהתקבלה כי את הנזק שיגרם לתושבים אף אחד לא יוכל לבטל".

יו"ר האופוזיציה עופר ברקוביץ (התעוררות) מצטרף גם למתגדים להקמת המפעל במעלה אדומים, ומוסר ל"כל העיר" כי "כל עוד אין חוות דעת בריאותיות מהמשרד להגנת הסביבה וממשרד הבריאות לא נסכן את התושבים. כדי להקים אתר פסולת חדש עם שיטת שריפה נדרשת עבודת מטה מקצועית ויסודית. רק אחרי שנקבל את המידע נוכל לבחון את הנושא. בשל היעדר המידע הצבענו נגד הקמת אתר הפסולת בוועדת הכספים, והצבענו כך גם בישיבת המועצה. בריאות תושבי ירושלים והסביבה מעל הכל".

במענה לפניית "כל העיר" עיריית ירושלים מסרה בתגובה :"מדובר בפרויקט של משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה ולא של עיריית ירושלים. לכשיוקם, המתקן יביא בשורה גדולה לאזור ירושלים וישים סוף להטמנת האשפה, יחסוך מיליוני שקלים וימיר את שאריות האשפה לאנרגיה, שתשמש ליצירת חשמל. יצוין כי בהתאם לחוות הדעת המקצועיות ולבדיקת ועדת המכרזים הבין משרדית והמשרד להגנת הסביבה, לא צפויות השפעות סביבתיות כתוצאה מהפעלת המתקן על תושבי העיר ירושלים. הקמת המתקן מותנה בתסקיר סביבה ובריאות על ידי גורמי המדינה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת11"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. יונתן

    באירופה הבינו ששריפה זה רע מאוד, הפסיקו להקים. משרפות ומיישמים פתרונות אחרים של כלכלה מעגלית. רק ישראל מנסה ליישר קו עם טכנולוגיות של לפני 30 שנה, ללא תסקיר בריאות, ביהודה ושומרון שבהם אין חוק אוויר נקי ובאופן כללי אין אכיפה.

  2. אאא

    לא אכפת להם מבריאות הציבור
    מבחינת זה משהו כלכלי
    על חשבוננו!
    ירושלים בירת ישראל ואיכות החיים בה ירודה, ועוד רוצים להחריף את זה!

  3. אלחנן תושב מעלה אדומים

    כנראה שראש עירית מעלה אדומים כלל לא מעניין אותו הבריאות של תושבי עירו מעניין שהוא כנראה יזם את פארק הילדים ואת קניון העיצוב הלוואי שאם לא תבוטל המשרפה יפסיד את כל הארנונה של המיתקנים הללו כנראה שמה שמעניין אותו זה רק כספי ארנונה פניתי אליו שידאג לדבר פשוט – מבנה מיגון לעגלות הכתומות של תמיר שרצות אחרי מכוניות ברוחות החזקות במעלה אדומים אתם חושבים שדאג לכך ? דאג חלקית מישהו מוכן לנסוע על כביש בחורף ופתאום אחרי מכוניתו או לפניה טסה לעברו עגלה של תמיר
    ? אלחנן תושב מעלה אדומים

  4. איש סביבה

    מדבר יהודה הוא לא פח זבל של ירושלים. הולכים לפגוע באזור עם ערכי מורשת וטבע. אם מעלה אדומים רוצים משרפה ואם הם מאמינים שזה לא גורם למפגעים, בבקשה שיקימו את המשרפה בקרבת מעלה אזומים או בתוך אזור התעשיה מישור אדומים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר