בניין עיריית ירושלים בכיכר ספרא (צילום: שלומי כהן)
בניין עיריית ירושלים בכיכר ספרא (צילום: שלומי כהן)

היעדר הפרסום של נכסים עירוניים בשפה הערבית במערב העיר: ההתנגדות שנדחתה

שורה של התנגדויות הגישה עמותת "ירושלים שקופה", הנוגעת למדיניות העירייה שלא לפרסם הקצאות של נכסים גם בשפה הערבית במערב העיר: "יש פה נוהל פסול, מונעים מאחרים להתמודד"; העירייה: "נמשיך לפרסם הקצאות בשפה הערבית במקרים המתאימים לכך"

פורסם בתאריך: 6.1.21 16:33

ועדת ההקצאות בעיריית ירושלים דחתה שורה של התנגדויות, שהגישה עמותת "ירושלים שקופה", הנוגעת להיעדר פרסום הקצאות של נכסים עירוניים במערב העיר בשפה הערבית על גבי שלטי חוצות. הוועדה המקצועית, בראשותו של מנכ"ל העירייה איציק לארי, הסבירו בתגובה להתנגדות שהוגשה כי הפרסום בעברית, "מטעמי יעילות וחסכון בכספי ציבור", וציינו כי הדבר אינו הכרחי במערב העיר.

מדובר למעשה בנוהל לפרסום של הקצאות של שטחים ומבנים עירוניים, לעמותות ולגופים פרטיים, המחייבת פרסומים מראש בשילוט חוצות, וזאת במטרה ליידע את הציבור בדבר נכס שהתפנה ולמתעניינים בהקצאה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


איציק לארי (צילום: אוליבייה פיטוסי)

איציק לארי (צילום: אוליבייה פיטוסי)


אחד מהנכסים, שנגדם הוגשה התנגדות בדבר הליך פרסום ההקצאה, הוא המבנה של התיכון לאומנויות בשכונת טלביה הפועל מזה כ-30 שנים ומונה כ-650 תלמידים, וסיים באחרונה את רשות השימוש שניתנה לו בנכס. לכן, העירייה נדרשה באופן פורמלי לפרסם את הבקשה של התיכון לרשות שימוש באגף החדש והארכת שימוש במבנה הקיים ונערכה להעביר את המבנה לתיכון לאחר שפרסמה את ההקצאה בשילוט שהוצב בשכונה בשפה העברית בלבד. בתגובה עמותת 'ירושלים שקופה', בראשותו של הרב נתן קרמר, הגישה התנגדות נגד מדיניות העירייה בפרסום הקצאות בטענה כי ההקצאה לא פורסמה בשפה הערבית ובשפות נוספות.

"פרסום המודעות בניגוד לנוהל משרד הפנים", טען והדגיש הרב קרמר לחברי הוועדה והוסיף, "שכן בירושלים קיימות אוכלוסיות דוברות השפה הערבית, אנגלית ויידיש, ראיה לכך שהפרסום לא הגיע לכל היעדים וכל המגזרים זה שבפועל היה מתמודד יחיד על ההקצאה, זאת אומרת, זה פשוט לא הגיע לידיעת כולם, אם זה היה מתפרסם בכל השפות – היו יותר מתמודדים".

עוד טען הרב קרמר בפני הוועדה כי "יש פה נוהל פסול, ועדת הכספים מוצאים תקציב, וקובעים לאיזו עמותה ולאיזה גוף השטח יהיה מיועד, ומתחילים לבנות עם הכספים הללו, והבעיה בזה, שמונעים גופים אחרים להתמודד, זאת אומרת שאין פה הליך שפתוח להתמודדות לגופים אחרים".

לבסוף, דחתה הוועדה את ההתנגדות ונימקה את החלטתה בין שאר כי "האוכלוסיות המגוונת המתגוררות בעיר ומורכבותה הרבה מחייבות התייחסות אחרת וטיפול שונה, אמנם הנוהל מחייב פרסום בערבית, ב'ישוב בו האוכלוסייה הדוברת ערבית מהווה לפחות עשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה', אך יחד עם זאת", מבהירים בעירייה, "אנו סבורים כי לא ניתן לגזור גזירה שווה בין העיר ירושלים לבין ערים אחרות מטעמים אובייקטיבים ברורים, ודאי שלא ניתן, בהיבט של פרסום הקצאה כזו או אחרת, להתייחס לעיר כה גדולה שכל שכונה בה יכולה להוות עיר קטנה או בינונית בפני עצמה כמקשה אחת".

עוד נכתב בהחלטת הוועדה כי "אין מחלוקת כי במקרים בהם ההקצאה רלוונטית למגזר הערבי, ובוודאי באזורים בהם מרבית האוכלוסייה הינה ערבית, קיים צורך בפרסום בשפה הערבית, יחד עם זאת, באזורים אחרים לא נדרש לטעמנו פרסום בשפה הערבית, ובהתאם לעמדתנו זו – מבוצעים הפרסומים".

בוועדה מוסיפים וטוענים כי "נוהג זה השתרש בעיריית ירושלים זה מכבר, ובמשך שנים רבות, וזאת, בעיקר, מטעמי יעילות וחסכון בכספי ציבור, פרסום כל בקשה גם בשפה הערבית גם באזורים בהם אין כמעט או בכלל אוכלוסייה ערבית הוא מיותר, חסר תועלת ויביא לבזבוז משווע של כספי ציבור".

"חשוב לציין כי איננו סבורים שהתנהלות העירייה במשך השנים מהווה סטיה מהנוהל", מדגישים בוועדה, "אולם, גם אם הייתה סטייה כזו או אחרת, הרי שעם אישור ההקצאות בשנים האחרונות, אישר למעשה משרד הפנים את הנוהג שהשתרש בעירייה בכל הנוגע לפרסום ההקצאות, וסטייה מהנוהל, באישור משרד הפנים מותרת כידוע".

במענה לפניית "כל העיר" נמסר בתגובה מעיריית ירושלים כי "ועדת ההקצאות המקצועית התייחסה בהרחבה לסוגיה זו במסגרת החלטתה. בין היתר צוין כי פרסום הקצאה בשפה הערבית הינו תלוי נסיבות המקרה, בשאלה האם קיימת אוכלוסייה ערבית באזור, מהי מטרת ההקצאה וכן היבטים כלכליים. למען הסר ספק, מובהר כי העירייה פועלת כל העת לרווחת האוכלוסיה הערבית ובכלל זה במסגרת הליכי ההקצאה. הליכים אלו, לרבות הפרסומים, מבוצעים בהתאם למדיניות זו. העירייה תמשיך לפרסם הקצאות בשפה הערבית במקרים המתאימים לכך, תוך שמירה על האינטרס של כלל ציבור תושבי העיר".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת11"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר